Page 104 - KobiEfor Şubat 2022
P. 104

UZMAN


                                   İhracatta ‘Hedef Ülke’ Neden Olmaz?

                                           emen söyleyeyim. İhracatta   cazip olup/olmadığı  veya  bizim o ürün
                                           ‘hedef ülke’ yoktur, belli bir   grubunda rekabet gücümüzün durumu-
                                    H ürün grubu için anlamlı bir     nu belirlemek çok kolay değildir. Burada
                                   rekabet gücümüz olan ithalat potan-  hedef pazarın büyüklüğünü belirleyen,
                                   siyeli yüksek ‘cazip pazarlar’ vardır.  pazarın büyüme hızı, o pazardaki eko-
                                   Belli bir ürün grubunda ihracat yap-  nomik ortam, vergi mevzuatı, ülke alt-
                                   maya istekli olan ihracatçılarımızı   yapısı gibi parametreler vardır ve bunlar
         +DOXN hQDOGÖ              rekabet gücümüz düşük olan ve it-  arasında mukayese yapmak da zordur.
                                                                      Benzer şekilde, heder pazardaki re-
                                   halat bakımından cazip olmayan bir
         haluk@paradigmam.com      hedef ülkeye yönlendirmek ‘ticari bir   kabet gücümüzü belirleyen faktörler
                                   intihar’ değilse bile en azından yanlış   de vardır. Bu faktörler arasında; he-
                                   bir karar olduğunu söyleyebilirim. Ne   def pazardaki pazar payımızı, büyüme
         İhracatımızı ‘büyük       demek istiyorum?                   hızımızı, mevcut konumumuzu, hedef
         resim’ olarak takip       Basit bir örnek vereyim. Örneğin; üç   pazardaki operasyonel yetkinliğimizi
         eden, ülkenin             ülkeyi hedef ülke olarak seçmiş ola-  sayabiliriz. Bu parametreler arasında
         ihracata yönelik          lım. Bu üç ülke; Fas, Cezayir ve Mısır   da bir mukayese yapmak, ilk bakışta
         kaynaklarını              olsun ve bütün ihracatçılarımız da   zordur ama imkansız değildir.
                                   heyecanla bu üç ülkeye ihracat yap-
                                                                      Belli bir ürün grubunda ithalatı hızla
         sadece verimli            ma gayreti içine girsinler.        daralan ve bizim de rekabet gücümü-
         değil aynı zamanda        Mobilya ihracatçılarımız için Cezayir   zün düşük olduğu bir ülkeye ihracat-
         optimal bir şekilde       çok cazip bir pazar olurken ve bu ürün   çılarımızı yönlendirmek, bir savaşta
         yönlendiren bir           grubunda bizim rekabet gücümüz de   benzer stratejik avantajı sağlayacak
         ‘orkestra şefi’nin         yüksek iken, örneğin; Fas’da mobilya-  açık bir hedef var iken çok iyi korun-
         varlığı bu aşamada        da rekabet gücümüz göreceli olarak   muş bir kaleye zayıf kuvvetlerle sal-
                                                                      dırmaya benzer. Boşu boşuna, enerji
                                   çok düşük olabilir. Mısır ise bu ürün
         hayati önem               grubunda oldukça cazip bir pazar ol-  harcarsınız, güç kaybedersiniz ve o
         taşımaktadır. Bu          duğu halde, mobilyacılarımızın bu pa-  ‘kaleyi’ ele geçirseniz bile size stra-
         ‘orkestra şefi’            zardaki rekabet gücü zayıf olabilir.   tejik bir avantaj sağlamaz.
         konumundaki               Ayakkabı ihracatçılarımız için ise aynı   İhracatımızı ‘büyük resim’ olarak
         kişi ya da kurum,         pazarlarda çok farklı bir resim orta-  takip eden, ülkenin ihracata yönelik
         doğru ürünleri,           ya çıkabilir. Ayakkabı ihracatçılarımız   kaynaklarını sadece verimli değil aynı
                                   için aynı senaryo içinde Fas çok cazip
                                                                      zamanda optimal bir şekilde yönlen-
         doğru pazarlara           ve bizim rekabet gücümüz yüksek bir   diren bir ‘orkestra şefi’nin varlığı bu
         yönlendirmekle            pazar iken Cezayir’deki rekabet gü-  aşamada hayati önem taşımaktadır.
         kalmamalı, aynı           cümüz göreceli olarak düşük olabilir.   Sözünü ettiğim bu ‘orkestra şefi’nin
         zamanda ürünler           Mısır ayakkabı pazarı ise yine göreceli   kamudan, STK’lardan veya özel sek-
         arasında sinerji          olarak ayakkabı ihracatçılarımız için   törden çıkmasının bir önemi yoktur.
         de yaratabilmeli          cazip bir pazar olmaktan uzak olabilir.  Bu ‘orkestra şefi’ konumundaki kişi ya
                                                                      da kurum, doğru ürünleri, doğru pazar-
                                   O halde, mobilya ihracatçılarımız
         ve öngörüde               Cezayir’e yönlendirilirken ve Cezayir   lara yönlendirmekle kalmamalı, aynı
         bulunabilmelidir.         pazarına ihracat yapmak isteyen mo-  zamanda ürünler arasında sinerji de
         İhracatımızı              bilya üreticilerimiz desteklenirken   yaratabilmeli ve öngörüde bulunabil-
         anlamlı bir               Fas için ayakkabı üretici ve ihracatçı-  melidir. Örneğin; buğday rekoltesi hızla
         miktarda arttırmak        larımız desteklenmelidir.          artan bir ülkenin önümüzdeki dönemde
         istiyorsak,               Mısır’ın ithalatının son senelerde daral-  un değirmeni fabrikalarına ihtiyacı ola-
                                   dığı da dikkate alınarak, Mısır pazarına
                                                                      cağını sezebilmeli ve uygun yönlendir-
         ülke olarak bu            girmek isteyen ihracatçılarımızın, siya-  meleri önceden yapabilmelidir.
         ‘zihinsel devrimi’        si ilişkileri de dikkate alarak, bu konuda   Bu söylediklerim, kolay değildir ama
         gerçekleştirmek           daha dikkatli ve bir kere daha düşüne-  imkansız da değildir. İhracatımızı an-
         zorundayız.               rek ihracat gayretlerini arttırmaları tav-  lamlı bir miktarda arttırmak istiyor-
                                   siye edilmelidir.                  sak, ülke olarak bu ‘zihinsel devrimi’
                                   Bir ürün grubunda herhangi bir pazarın   gerçekleştirmek zorundayız.

         104 KobiEfor ìXEDW
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109