Page 104 - KobiEfor Şubat 2022
P. 104
UZMAN
İhracatta ‘Hedef Ülke’ Neden Olmaz?
emen söyleyeyim. İhracatta cazip olup/olmadığı veya bizim o ürün
‘hedef ülke’ yoktur, belli bir grubunda rekabet gücümüzün durumu-
H ürün grubu için anlamlı bir nu belirlemek çok kolay değildir. Burada
rekabet gücümüz olan ithalat potan- hedef pazarın büyüklüğünü belirleyen,
siyeli yüksek ‘cazip pazarlar’ vardır. pazarın büyüme hızı, o pazardaki eko-
Belli bir ürün grubunda ihracat yap- nomik ortam, vergi mevzuatı, ülke alt-
maya istekli olan ihracatçılarımızı yapısı gibi parametreler vardır ve bunlar
+DOXN hQDOGÖ rekabet gücümüz düşük olan ve it- arasında mukayese yapmak da zordur.
Benzer şekilde, heder pazardaki re-
halat bakımından cazip olmayan bir
haluk@paradigmam.com hedef ülkeye yönlendirmek ‘ticari bir kabet gücümüzü belirleyen faktörler
intihar’ değilse bile en azından yanlış de vardır. Bu faktörler arasında; he-
bir karar olduğunu söyleyebilirim. Ne def pazardaki pazar payımızı, büyüme
İhracatımızı ‘büyük demek istiyorum? hızımızı, mevcut konumumuzu, hedef
resim’ olarak takip Basit bir örnek vereyim. Örneğin; üç pazardaki operasyonel yetkinliğimizi
eden, ülkenin ülkeyi hedef ülke olarak seçmiş ola- sayabiliriz. Bu parametreler arasında
ihracata yönelik lım. Bu üç ülke; Fas, Cezayir ve Mısır da bir mukayese yapmak, ilk bakışta
kaynaklarını olsun ve bütün ihracatçılarımız da zordur ama imkansız değildir.
heyecanla bu üç ülkeye ihracat yap-
Belli bir ürün grubunda ithalatı hızla
sadece verimli ma gayreti içine girsinler. daralan ve bizim de rekabet gücümü-
değil aynı zamanda Mobilya ihracatçılarımız için Cezayir zün düşük olduğu bir ülkeye ihracat-
optimal bir şekilde çok cazip bir pazar olurken ve bu ürün çılarımızı yönlendirmek, bir savaşta
yönlendiren bir grubunda bizim rekabet gücümüz de benzer stratejik avantajı sağlayacak
‘orkestra şefi’nin yüksek iken, örneğin; Fas’da mobilya- açık bir hedef var iken çok iyi korun-
varlığı bu aşamada da rekabet gücümüz göreceli olarak muş bir kaleye zayıf kuvvetlerle sal-
dırmaya benzer. Boşu boşuna, enerji
çok düşük olabilir. Mısır ise bu ürün
hayati önem grubunda oldukça cazip bir pazar ol- harcarsınız, güç kaybedersiniz ve o
taşımaktadır. Bu duğu halde, mobilyacılarımızın bu pa- ‘kaleyi’ ele geçirseniz bile size stra-
‘orkestra şefi’ zardaki rekabet gücü zayıf olabilir. tejik bir avantaj sağlamaz.
konumundaki Ayakkabı ihracatçılarımız için ise aynı İhracatımızı ‘büyük resim’ olarak
kişi ya da kurum, pazarlarda çok farklı bir resim orta- takip eden, ülkenin ihracata yönelik
doğru ürünleri, ya çıkabilir. Ayakkabı ihracatçılarımız kaynaklarını sadece verimli değil aynı
için aynı senaryo içinde Fas çok cazip
zamanda optimal bir şekilde yönlen-
doğru pazarlara ve bizim rekabet gücümüz yüksek bir diren bir ‘orkestra şefi’nin varlığı bu
yönlendirmekle pazar iken Cezayir’deki rekabet gü- aşamada hayati önem taşımaktadır.
kalmamalı, aynı cümüz göreceli olarak düşük olabilir. Sözünü ettiğim bu ‘orkestra şefi’nin
zamanda ürünler Mısır ayakkabı pazarı ise yine göreceli kamudan, STK’lardan veya özel sek-
arasında sinerji olarak ayakkabı ihracatçılarımız için törden çıkmasının bir önemi yoktur.
de yaratabilmeli cazip bir pazar olmaktan uzak olabilir. Bu ‘orkestra şefi’ konumundaki kişi ya
da kurum, doğru ürünleri, doğru pazar-
O halde, mobilya ihracatçılarımız
ve öngörüde Cezayir’e yönlendirilirken ve Cezayir lara yönlendirmekle kalmamalı, aynı
bulunabilmelidir. pazarına ihracat yapmak isteyen mo- zamanda ürünler arasında sinerji de
İhracatımızı bilya üreticilerimiz desteklenirken yaratabilmeli ve öngörüde bulunabil-
anlamlı bir Fas için ayakkabı üretici ve ihracatçı- melidir. Örneğin; buğday rekoltesi hızla
miktarda arttırmak larımız desteklenmelidir. artan bir ülkenin önümüzdeki dönemde
istiyorsak, Mısır’ın ithalatının son senelerde daral- un değirmeni fabrikalarına ihtiyacı ola-
dığı da dikkate alınarak, Mısır pazarına
cağını sezebilmeli ve uygun yönlendir-
ülke olarak bu girmek isteyen ihracatçılarımızın, siya- meleri önceden yapabilmelidir.
‘zihinsel devrimi’ si ilişkileri de dikkate alarak, bu konuda Bu söylediklerim, kolay değildir ama
gerçekleştirmek daha dikkatli ve bir kere daha düşüne- imkansız da değildir. İhracatımızı an-
zorundayız. rek ihracat gayretlerini arttırmaları tav- lamlı bir miktarda arttırmak istiyor-
siye edilmelidir. sak, ülke olarak bu ‘zihinsel devrimi’
Bir ürün grubunda herhangi bir pazarın gerçekleştirmek zorundayız.
104 KobiEfor ìXEDW