Page 59 - KobiEfor Aralık 2022
P. 59
kapasitesi 10 milyon tonu aşmıştır. • İhracatın: miktar bazında %1, değer bazında %11
• Yıllık 40 milyar dolarlık üretim değeri yarat- artması,
maktadır. • Yurtiçi Tüketimin: miktar bazında %7 değer bazın-
• Sektör ekonomiye yılda ortalama 14 milyar do- da %13 artması beklenmektedir.
larlık katmadeğer sağlamaktadır. 2022 yılı ilk 9 aylık trendin sürmesi halinde 2022 so-
• Sektörün ihracatçı sektörlere sağladığı mamul nunda mamul üretiminin 10.8 milyon ton gibi tarihinin
ve yarı mamullerle yaklaşık 12 milyar dolarlık do- en yüksek düzeyine çıkacağı tahmin edilmektedir. Di-
laylı ve dolaysız ihracat ğer taraftan, 2022’de sektörün hem miktar hem de de-
katkısı vermektedir. ğer bazında, tarihinin en yüksek ithalat, ihracat ve yurt
• Sektör, Türkiye’de 10 içi tüketim seviyelerine erişeceği tahmin edilmektedir.”
büyük ihracatçı sektör için- Plastik sektörünün hemen hemen tüm sektörlere
de yer almaktadır. Toplam mamul ve yarı mamul ürettiğini, bu nedenle söz konusu
kimya sektörü ihracatı için- sektörlerdeki gelişmelerin plastik sektörünü direkt ola-
de % 35 payla ilk sıradadır. rak etkilediğini vurgulayan Eroğlu, “Plastik sektörünün
• Proses kapasitesi iti- mamul ve yarı mamul sağladığı başta ambalaj ve inşaat
bariyle sektör Avrupa’da ikinci, Dünya’da ise altıncı olmak üzere elektrik, elektronik, otomotiv, tarım, teks-
sıradadır. til, medikal, oyuncak, ev eşyaları gibi sektörlerde olum-
• Global plastik sektörü içinde; üretimde %2.8, lu veya olumsuz gelişmeler, plastik sektörünün büyüme
ithalatta %0.8, ihracatta %1.6 paya sahiptir. hızını etkileyecektir. Ancak plastiğin üstün özellikleri ne-
• Sektör hammadde tedarikinde %85 ithalata ba- deniyle diğer mamullerin yerini alması sonucu, sektör
ğımlıdır. Global polipropilen ithalatında ikinci, PVC diğer tüm sektörlere kıyasla daha hızlı büyümektedir.
ithalatında üçüncü, polistrien ithalatında altıncı ve Önümüzdeki yıllarda sektörün GSMH artış oranının üze-
polietilen ithalatında yedinci ülke konumundadır. rinde bir oranla büyümesi beklenmektedir” diyor.
• Plastik sektörü 2017-2021 yıllarını kapsayan Plastik mamul sektörünün en önemli yapısal özelli-
dönemde, yılda ortalama 915 milyon dolarlık maki- ğinin, plastik hammadde tedariğinde % 85 ithalata ba-
na ve teçhizat yatırımı gerçekleştirmiştir. ğımlı olması ve ihracatta rakiplerine kıyasla daha düşük
• 2021 yılında sektörün makine ve teçhizat yatı- katmadeğer sağlaması olduğunu vurgulayan Eroğlu, bu
rımı, 1 milyar 16 milyon dolarla maksimum düzeye nedenle, ileriki yıllarda en önemli yatırım konularının,
çıkarak tarihi rekor düzeyine erişmiştir. plastik hammadde üretimi ve yüksek katmadeğer sağla-
yan mamullerin üretimi ola-
2021 yılı gerçekleşmeleri cağına dikkat çekiyor: “ Tüm
• 2021 yılı itibariyle bitmiş mamul üretimi 10.3 sektörlerde kullanımı artan
milyon ton, değeri ise 40.3 milyar dolar civarındadır. plastikler, 21. yüzyılın vaz-
• 2021’de nihai mamul iç pazar tüketiminin %8’i geçilmez malzemesi haline
ithalatla karşılanmış, 660 bin ton nihai mamul 3.3 dönüşmektedir. Avrupa’da
milyar dolara ithal edilmiştir. liderlik hedefiyle büyüyen
• Sektörde nihai mamul üretiminin %20’si olan 2.6 mil- ‘Türkiye Plastik Sektörü’,
yon ton plastik mamul 7.1 milyar dolara ihraç edilmiştir. ürünlerinin sertifikasyon ve katmadeğerini arttırmayı
• 2021’de gerçekleşen 8.3 milyon tonluk plastik amaçlamaktadır. ‘Türkiye Plastik Sektörü’nün ‘Birleştiri-
mamul iç tüketimin yaklaşık 4 milyon tonu otomotiv, ci Gücü’ PAGEV, bu amacın gerçekleştirilmesi için ‘PA-
ambalaj, inşaat ve elektronik gibi ihracatçı sektörler GEV Plastik Mükemmeliyet Merkezi’ ile sektöre öncülük
kanalı ile yarı mamul ve mamul şeklinde dolaylı ola- etmektedir. Mükemmeliyet Merkezinde; plastik sektörü-
rak ihraç edilmiştir. Kalan 4.3 milyon tonluk kısım nün ihtiyaç duyduğu test ve laboratuvar desteği verilecek,
ise doğrudan tüketici tarafından tüketilmiştir. sektörde bilgi ve birikim paylaşımını sağlayacak plat-
formlar geliştirilecek ve detaylı eğitim programları ha-
2022 yılı tahminleri zırlanarak sektör yararına sunulacak, en yeni teknolojiler
• Yavuz Eroğlu, sektöre ilişkin 2022 yılı tahminlerini üzerinde çalışmalar yaparken sanayi kuruluşları, üni-
de paylaşıyor: versiteler, araştırma kurumları, mesleki birlikler ve sivil
• İlk 9 aylık süredeki gerçekleşme trendinin yılın toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapacak, Ar-Ge ve inovas-
kalan aylarında da sürmesi halinde 2022 yılı sonunda yona dayalı çalışmalarıyla Türk plastik sektörünün dünya
2021 yılına kıyasla: lideri olması için çalışılacak. Türkiye’nin milli projelerinin
• Üretimin: miktar bazında %5 değer bazında %13 temelini oluşturacak endüstriyel beceri ve yetenekle-
artması, rin geliştirilmesi sağlanarak özelde plastik sektörünün,
• İthalatın: miktar bazında %8 değer bazında %14 genelde Türkiye ekonomisinin gücüne güç katılacaktır.
artması, Stratejik işbirlikleri kurularak, izlenebilir hedefleri olan,
$UDOÜN KobiEfor 59