Page 97 - KobiEfor Ocak 2022
P. 97
UZMAN
Kim Daha Büyük?
aşlığa bakıp birilerini kendi ara- karşı savaşıyorsa, kendi kuralını ve
larında yarıştıracağım aklını- inancını dayatıyorsa kaybediyor. Ki-
Bza gelmesin. İnsan denen biz mileri ise hayatı anlıyor, uyum sağ-
âdemoğlunun, yaşamla olan ilişkisini lıyor ve yaşam becerileri kazandığı
ve aralarındaki ilişkiyi ele alacağım. zaman onunla dans ediyor, uyum içe-
Kendimizin veya çevremizdeki insan- risinde doğal ritmi içinde mutlu me-
ların söylemlerine bir baktığımızda sut yaşıyor.
Prof.Dr.Turgay Biçer yaşamla ilgili şöyle sözler duyarsınız:
turgay@marmara.edu.tr “Yaşamak her geçen gün zorlaşıyor,
hayat bizi eziyor, bu devirde yaşamak
cambazlık istiyor, geleceğimiz belirsiz,
Hayatı önümüzü göremiyoruz, geleceğimiz
yenmeye gerek pek parlak değil, geçmişimizden kur-
yoktur. tulamıyoruz, hayat çok acımasız v.s.”
Bu sözlere bakınca, bizim dışımızdaki
Hayatla uyumlu
şeylerin yaşamı bize zehir etmek için,
olmak ve hayatı sanki işbirliği içindeymiş gibi hare-
sadeleştirerek ket ettiğini düşünüyoruz. Algılarımız
yaşamak böyle olunca da doğal olarak, yaşa-
mutluluğun ma karşı tutumumuz olumsuz, korku
önemli dolu, çekingen, zayıf olmaya başlıyor
ve hayata karşı yenilmiş oluyoruz ve
girdilerinden
bunun yansıması olarak da özgüven
birisidir. düşüklüğü, özsaygı eksikliği, düşük
Hayatın güdülenme, inançsızlık ve çekingen Doğal olmanın, kendini anlamanın,
kendi ekosistemi bir tutum içinde oluyoruz. öz değerinin farkına varmanın, yaşam
bize yol İnsanın var oluşundan beri, yaşanılan becerileri geliştirmenin önemi hiçbir
gösterecektir. döneme göre yaşam kendi döngü- zaman önemini yitirmiyor. Bu neden-
sünde devam ediyor. Ne bir eksik ne le hareketli bir yaşam, insanı sabah
Akıl ve
bir fazla. İnsanlar ve koşullar değişse yatağından heyecanla kaldıracak bir
gönül gözü de hayatın her döneminde insan ve amaç, birkaç yakın dost, hayata karşı
açık olan yaşam aslında benzer ilişki içerisin- umutlu olmak, olabildiği ölçüde yalın
bu bilgeliği deydi. Kimileri zamanın ruhuna göre yaşamak temel amaç olmalıdır. Bu-
kavrayacak ve hayatı anlamak istedi, doğrularını nunla beraber okumak, düşünmek,
başkalarına ve kendi davranışlarını doğanın ve eğlenmek, gülmek gibi bazı temel
yaşamın ritmine uyumlayarak den- yaşam becerileri tüm eğitimlerin ba-
örnek
geli yaşadı, kimi hayatın döngüsünü şında gelmeli ve anaokulundan üni-
olacaktır fark ekmedi, kimi savaştı ve yenildi. versiteye ve hatta sonrasına kadar bu
daha önceleri Kimi üstün gelmeye çalıştı ama ba- öğretiler hayatın hep içinde olmalıdır.
Yunusların, şaramadı. Yani kişi; bilgi, beceri, algı, Hayatı yenmeye gerek yoktur. Hayat-
Mevlanaların, zekâ ve yetenekleri ölçüsünde kendi la uyumlu olmak ve hayatı sadeleş-
Pir Sultanların, hayatını yaşadı ve yaşamaya devam tirerek yaşamak mutluluğun önemli
edecek. Çoğu umut dolu, geleceğe girdilerinden birisidir. Hayatın kendi
Karacaoğlanların,
umutla bakıyor ve var gücüyle hayata ekosistemi bize yol gösterecektir.
Dede Korkutların, sarılıyor ve hayatının efendisi olmak Akıl ve gönül gözü açık olan bu bil-
Bilge Kağanların için çaba içerisinde, kimileri de gele- geliği kavrayacak ve başkalarına ör-
bizlere ceğe umutsuz bakıyor ve endişe için- nek olacaktır daha önceleri Yunus-
örnek olduğu gibi… de kıvranıp duruyor ve korkularına ların, Mevlanaların, Pir Sultanların,
esir oluyor. Karacaoğlanların, Dede Korkutların,
Hayatın yani doğanın bir döngüsünün Bilge Kağanların bizlere örnek oldu-
var olduğunu biliyoruz. Kim hayata ğu gibi…
Ocak 2022 KobiEfor 97