Page 80 - KobiEfor Ocak 2022
P. 80

UZMAN


                                     İhracatçılarımız Nasreddin Hoca’nın
                                     Yüzüğünü Arıyor


                                             lke olarak içinde bulunduğu-  ekonomik savaşta en önde mücadele
                                             muz ekonomik zorluklardan   eden ihracatçılarımıza destek olmak
                                     Ü çıkmamızın en önemli fak-        üzere bütün ilgili kurumların misyon
                                     törü olarak ihracatı görüyoruz. Diğer   bildirimlerini yeniden gözden geçir-
                                     taraftan, ülkemizin ihracat faaliyetle-  meleri gerektiğini düşünüyorum.
           +DOXN hQDOGÖ              rini ben ‘Nasrettin Hoca’nın yüzüğü’   Üniversitelerden, ihracatçı birlikleri-
                                     fıkrasına benzetiyorum.            ne, danışmanlık şirketlerinden, sek-
           haluk@paradigmam.com      Bu fıkrayı bilirsiniz. Bir gün Nasret-  tör derneklerine, ilgili bakanlıklar-
                                     tin Hoca kapının önünde birşey arı-  dan, kamu kurumlarına kadar konu
                                     yormuş, birisi hocaya sormuş; “Ne   ile teması olan bütün oluşumlar mis-
           Ben
                                     oldu hocam, birşey mi arıyorsunuz?”   yon tanımlarını yenilemeli ve varlık
           ihracatımızı              Hoca, “Evet, yüzüğüm kayboldu.”    nedenlerini “İhracatta en ön hatlarda
           yeteri kadar              Adam sormuş; “Nerede düştü ho-     mücadele eden ihracat şirketlerimize
           arttıramamamızın          cam?” Hoca; “İçeride” demiş. Adam;   en güçlü desteği sağlamak için varız”
           önemli bir                “O zaman neden içeride aramıyor-   şeklinde revize etmelidir. Vizyonlarını
           kök nedeninin de          sun?” diye sorduğunda, Hoca “İçerisi   da ihracatı odaklarına alarak benzer
                                     karanlık da ondan” cevabını vermiş.  anlayışla tanımlayıp, ‘yarından tezi
           ihracatı
                                     İhracatçılarımızın büyük çoğunlu-  yok’, ihracat yapan şirketlerin kendi-
           ‘büyük resim’             ğunun davranış biçiminin bu fıkra-  lerini aramasını beklemeden, onların
           olarak takip eden,        ya benzediğini düşünüyorum. Bazı   kapılarını çalıp, “sizin için ne yapabi-
           ülkenin                   istisnaların dışında şirketlerimiz,   lirim?” demelidirler.
           ihracata yönelik          ihracatlarını sistematik ve bilimsel   Bütün bunlara ilave olarak ben ihra-
           kaynaklarını              olarak belirlenen hedef ve fırsat pa-  catımızı yeteri kadar arttıramamamı-
                                     zarları yerine gözlerine kestirdikleri   zın önemli bir kök nedeninin de ihra-
           sadece
                                     ve satış yapabileceklerini düşündük-  catı ‘büyük resim’ olarak takip eden,
           verimli değil             leri pazarlara yapmaktadırlar.     ülkenin ihracata yönelik kaynaklarını
           aynı zamanda              Bir sektör derneği başkanının ‘Hedef   sadece verimli değil aynı zamanda
           optimal                   pazar Rusya!’ dediği bir zamanı ha-  optimal bir şekilde yönlendiren bir
           bir şekilde               tırlıyorum. İlgili ürün grubunda Rus-  ‘orkestra şefi’ eksikliği olduğunu dü-
           yönlendiren bir           ya pazarını incelediğimde pazarın   şünüyorum.
                                     hızla daralmakta olduğunu gördüm.   Sözünü ettiğim bu ‘orkestra şefinin’
           ‘orkestra şefi’
                                     İhracatçılarımızı daralan bir pazara   kamudan, STK’lardan veya özel sek-
           eksikliği                 yöneltmek bence ‘toplu ticari intihar’   törden çıkmasının bir önemi yok. Sa-
           olduğunu                  değilse bile; en azından çok kötü bir   dece, yetkinliği ile ihracat çevresinde
           düşünüyorum.              hedef göstermektir.                kabul gören ve yetkin bir kişi veya ku-
           Ülke olarak               Diğer taraftan belki vardır ama ben   rum olması önemlidir.
           öncelikle                 herhangi bir ihracat şirketi patron   Şüphesiz, ihracatımızı arttırmamız
                                     veya yöneticilerinin hedef pazar seçi-  için yapılması gerekenler bunlarla sı-
           güçlü ve
                                     mini ülkemizde yayınlanan herhangi   nırlı değil ama bu önerim gerçekleş-
           hepimize heyecan          bir pazar analizine bağlı olarak yaptı-  tirilmez ise küresel ekonomi sava-
           veren bir                 ğını da görmedim.                  şında en önemli hatta mücadele eden
           misyon bildirimi          Küresel rekabetin inanılmaz ölçüde   ihracatçılarımız arkalarında yeterli
           oluşturamaz ve            arttığı, corona ile beraber sadece oyu-  gücü hissetmediklerinden, güçlü,
           ‘orkestra şefimizi’        nun kuralının değil, oyunun kendisinin   cesur ve daha da önemlisi rasyonel
                                     de değiştiği günümüzde ihracatçıları-  adımlar atmakta zorlanacaklardır.
           belirleyemez isek,
                                     mızın kendilerini bu büyük mücade-  Ülke olarak öncelikle güçlü ve hepi-
           Nasrettin Hoca’nın        lede yalnız olduklarını hissettiklerini   mize heyecan veren bir misyon bil-
           kulaklarını çok           düşünüyorum, hatta biliyorum.      dirimi oluşturamaz ve ‘orkestra şe-
           çınlatırız.               Bu kapsamda ihracatımızı anlamlı bir   fimizi’ belirleyemez isek, Nasrettin
                                     şekilde arttırmamız için bu küresel   Hoca’nın kulaklarını çok çınlatırız.
           80 KobiEfor Ocak 2022
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85