Page 45 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 45

İhtisaslaşma projesi
            15 üniversite ile devam ediyor
            Yekta Saraç, dünyadaki hızlı gelişme-
         lerin ve radikal dönüşümlerin geleneksel
         yapıları değiştirerek altüst ettiğini ve yeni
         sistemler geliştirmeye zorladığını kayde-
         derek, makalesinde görüşlerini söyle ak-
         tardı: “Yükseköğretimin ve üniversitelerin
         yapılanmaları da sistematik olarak bu deği-
         şimden fazlasıyla etkilenmekte. Ülkemizde
         büyük ölçüde kamu fonu tahsisine rağmen
         gelişme potansiyellerinin yeterince kulla-
         nılamadığı bölgelerimizde, küreselleşme-
         nin de etkisiyle kalkınma kavramı yeniden
         şekillendi. Mekânsal süreklilik şartı olma-
         yan, ilişki ağı ile belirlenen, uluslararası
         işbirliklerine doğrudan açık, ekonomik ve bölgesel   versitelerinin genel özellikleri olarak tanımlanıyor.
         kalkınmanın itici gücü olarak yerel dinamiklerin ön   QS Dünya Üniversite Sıralamaları 2019 yılı verile-
         plana çıktığı bir sistem ‘yeni bölgesel kalkınma’ an-  rine göre dünyada 1011 araştırma üniversitesi bu-
         layışı olarak benimseniyor. Bu bağlamda YÖK ola-  lunuyor. Saraç, “‘Araştırma Üniversitesi’ kavramı
         rak 2016 yılında, dünyadan başarılı örneklerini de   Türk yükseköğretimine yeni YÖK ile girmiş ve 2017
         değerlendirerek beş üniversitemizde başlattığımız   yılında 11 üniversitemiz bir yıl süren değerlendirme
         ‘Yükseköğretimde İhtisaslaşma ve Misyon Farklı-  çalışmalarını takiben araştırma üniversitesi olarak
         laşması Projesi’ bugün sayısı 15’e varan üniversite-  seçilmiştir” diyor.
         mizde devam ediyor.
            Sağlık alanında ihtisaslaşma faaliyetleri, tarım   Pandemiyle açık bilim-açık erişim
         ve jeotermal çalışmalar, tarım ve hayvancılıkta    hız kazanıyor
         farklılaşan bütünleşik kalkınma modeli, havza bazlı   Kovid-19’un hiç beklenilmeyen bir süreçte ha-
         kalkınma, tekstil ve seramik, ormancılık ve tabiat   yata dahil olduğunu dile getiren Saraç, konuya
         turizmi gibi başlıklarda projelendirilmiş çalışmalar   ilişkin makalesinde şu noktalara değindi: “Dünya
         ve üniversite-kamu-belediyeler ve yerel unsurlar   inanılmaz bir hızla sanal ortama geçmek zorunda
         ile birlikte çalışma modelini uygulayarak, projele-  kaldı; geleneksel alışkanlıklar ve kavramlar büyük
         re bulundukları bölgenin kalkınması için yön ver-  sarsıntı geçiriyor... YÖK olarak pandemiden bir yıl
         mekteler. Dünya Ekonomik Forumu’nun verilerine   önce, 2019’da Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm
         göre, 2030’lu yıllarda neredeyse 1.7 milyon yeni iş   başlığı altında büyük bir proje başlattık. 2006’dan
         kolunun ortaya çıkacağı öngörülüyor. Bu dönüşüm,   sonra kurulan ve görece daha zor şartlar altında
         çalışma hayatına yansımalarıyla vatandaşların, iş   gelişmekte olan bölgesel üniversitelerimizden 16’sı
         insanlarının ve karar alıcıların konuya yakından ve   pilot üniversite olarak seçildi. Bu proje ile 100 bin
         hızla eğilmesini gerektiren dinamik bir süreç.”  civarında öğrenci ve 12 bin civarında öğretim ele-
                                                          manı ‘Dijital Çağda Öğrenme ve Öğretme’ prog-
            Araştırma üniversitelerinden beklenti         ramları ile bu konuda eğitim aldılar. Proje gelişe-
            yüksek                                        rek devam ediyor. Pandemi süresince, başlatılan bu
            Başkan Saraç; mobil internet, bulut teknolojisi,   projenin de destekleriyle üniversitelerimizde büyük
         insansız araçlar, nano teknoloji ve 3D yazıcıların iş   bir sorun yaşanmadan çevrimiçi eğitim sürmekte.
         dünyasındaki kullanım yoğunluğunun artmasıyla    21. yüzyılda eğitimin önemli başlıklarından biri de
         pek çok mesleğin kaybolduğuna ya da dönüşerek    açık bilim-açık erişimdir. 2018’de başlayan bu ça-
         ortaya yepyeni meslekler çıktığına değiniyor. ‘Araş-  lışmalarımızın üniversitelerimizde teşvik edilmesini
         tırma Üniversitesi’ kavramının sadece bir kurum   2019 yılında zorunlu kıldık. Hükümetimizin 11. kal-
         değil, bir model, bir ideal olarak tanımlandığını   kınma planında da yer aldığı üzere, üniversitelerin
         ifade eden Saraç, bu üniversitelerin 21. yüzyıl bil-  dijital çağa ayak uydurması ve bilgiye ulaşımda açık
         gi ekonomisinin merkezî kurumları olarak görülüp   erişim ve açık bilim uygulamalarının hayata geçi-
         değerlendirildiğini paylaştı. Yüksek nitelikte akade-  rilmesi amacıyla açık erişim altyapıları ile uyumun
         mik kadro, eğitim öğretimde yüksek kalite, güçlü   sağlanması hedeflenmiştir. 2021 yılı itibarıyla 158
         araştırma olanakları, güçlü fon kaynakları, ulusal   üniversitemizde açık akademik arşivlerin kuruluşu
         ve uluslararası yetenekli öğrenciler, araştırma üni-  gerçekleşti. Avrupa Birliği’nin eğitimde ve araş-
                                                                                    $ðXVWRV      KobiEfor 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50