Page 45 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 45
İhtisaslaşma projesi
15 üniversite ile devam ediyor
Yekta Saraç, dünyadaki hızlı gelişme-
lerin ve radikal dönüşümlerin geleneksel
yapıları değiştirerek altüst ettiğini ve yeni
sistemler geliştirmeye zorladığını kayde-
derek, makalesinde görüşlerini söyle ak-
tardı: “Yükseköğretimin ve üniversitelerin
yapılanmaları da sistematik olarak bu deği-
şimden fazlasıyla etkilenmekte. Ülkemizde
büyük ölçüde kamu fonu tahsisine rağmen
gelişme potansiyellerinin yeterince kulla-
nılamadığı bölgelerimizde, küreselleşme-
nin de etkisiyle kalkınma kavramı yeniden
şekillendi. Mekânsal süreklilik şartı olma-
yan, ilişki ağı ile belirlenen, uluslararası
işbirliklerine doğrudan açık, ekonomik ve bölgesel versitelerinin genel özellikleri olarak tanımlanıyor.
kalkınmanın itici gücü olarak yerel dinamiklerin ön QS Dünya Üniversite Sıralamaları 2019 yılı verile-
plana çıktığı bir sistem ‘yeni bölgesel kalkınma’ an- rine göre dünyada 1011 araştırma üniversitesi bu-
layışı olarak benimseniyor. Bu bağlamda YÖK ola- lunuyor. Saraç, “‘Araştırma Üniversitesi’ kavramı
rak 2016 yılında, dünyadan başarılı örneklerini de Türk yükseköğretimine yeni YÖK ile girmiş ve 2017
değerlendirerek beş üniversitemizde başlattığımız yılında 11 üniversitemiz bir yıl süren değerlendirme
‘Yükseköğretimde İhtisaslaşma ve Misyon Farklı- çalışmalarını takiben araştırma üniversitesi olarak
laşması Projesi’ bugün sayısı 15’e varan üniversite- seçilmiştir” diyor.
mizde devam ediyor.
Sağlık alanında ihtisaslaşma faaliyetleri, tarım Pandemiyle açık bilim-açık erişim
ve jeotermal çalışmalar, tarım ve hayvancılıkta hız kazanıyor
farklılaşan bütünleşik kalkınma modeli, havza bazlı Kovid-19’un hiç beklenilmeyen bir süreçte ha-
kalkınma, tekstil ve seramik, ormancılık ve tabiat yata dahil olduğunu dile getiren Saraç, konuya
turizmi gibi başlıklarda projelendirilmiş çalışmalar ilişkin makalesinde şu noktalara değindi: “Dünya
ve üniversite-kamu-belediyeler ve yerel unsurlar inanılmaz bir hızla sanal ortama geçmek zorunda
ile birlikte çalışma modelini uygulayarak, projele- kaldı; geleneksel alışkanlıklar ve kavramlar büyük
re bulundukları bölgenin kalkınması için yön ver- sarsıntı geçiriyor... YÖK olarak pandemiden bir yıl
mekteler. Dünya Ekonomik Forumu’nun verilerine önce, 2019’da Yükseköğretimde Dijital Dönüşüm
göre, 2030’lu yıllarda neredeyse 1.7 milyon yeni iş başlığı altında büyük bir proje başlattık. 2006’dan
kolunun ortaya çıkacağı öngörülüyor. Bu dönüşüm, sonra kurulan ve görece daha zor şartlar altında
çalışma hayatına yansımalarıyla vatandaşların, iş gelişmekte olan bölgesel üniversitelerimizden 16’sı
insanlarının ve karar alıcıların konuya yakından ve pilot üniversite olarak seçildi. Bu proje ile 100 bin
hızla eğilmesini gerektiren dinamik bir süreç.” civarında öğrenci ve 12 bin civarında öğretim ele-
manı ‘Dijital Çağda Öğrenme ve Öğretme’ prog-
Araştırma üniversitelerinden beklenti ramları ile bu konuda eğitim aldılar. Proje gelişe-
yüksek rek devam ediyor. Pandemi süresince, başlatılan bu
Başkan Saraç; mobil internet, bulut teknolojisi, projenin de destekleriyle üniversitelerimizde büyük
insansız araçlar, nano teknoloji ve 3D yazıcıların iş bir sorun yaşanmadan çevrimiçi eğitim sürmekte.
dünyasındaki kullanım yoğunluğunun artmasıyla 21. yüzyılda eğitimin önemli başlıklarından biri de
pek çok mesleğin kaybolduğuna ya da dönüşerek açık bilim-açık erişimdir. 2018’de başlayan bu ça-
ortaya yepyeni meslekler çıktığına değiniyor. ‘Araş- lışmalarımızın üniversitelerimizde teşvik edilmesini
tırma Üniversitesi’ kavramının sadece bir kurum 2019 yılında zorunlu kıldık. Hükümetimizin 11. kal-
değil, bir model, bir ideal olarak tanımlandığını kınma planında da yer aldığı üzere, üniversitelerin
ifade eden Saraç, bu üniversitelerin 21. yüzyıl bil- dijital çağa ayak uydurması ve bilgiye ulaşımda açık
gi ekonomisinin merkezî kurumları olarak görülüp erişim ve açık bilim uygulamalarının hayata geçi-
değerlendirildiğini paylaştı. Yüksek nitelikte akade- rilmesi amacıyla açık erişim altyapıları ile uyumun
mik kadro, eğitim öğretimde yüksek kalite, güçlü sağlanması hedeflenmiştir. 2021 yılı itibarıyla 158
araştırma olanakları, güçlü fon kaynakları, ulusal üniversitemizde açık akademik arşivlerin kuruluşu
ve uluslararası yetenekli öğrenciler, araştırma üni- gerçekleşti. Avrupa Birliği’nin eğitimde ve araş-
$ðXVWRV KobiEfor 45