Page 98 - KobiEfor-Mart-2021
P. 98

UZMAN


                                     İhracat Stratejimize Nasreddin Hoca Yaklaşımı


                                             nadolu Selçukluları dönemin-  teşebbüs edilmez mi? Tabii ki edilebilir.
                                             de Hortu ile Akşehir çevre-  Ancak, stratejik pazarlama kitaplarına
                                     A sinde yaşayan efsanevi Nas-      göre çözüm ‘black jack’ oyununun ‘do-
                                     reddin Hoca’yı hepimiz biliriz. Onun çok   uble or quit’ kuralından gelmektedir.
                                     sevdiğim fıkralarından birisi de kaybet-  Kısaca, rekabet gücünüz olmayan cazip
                                     tiği yüzüğü ile ilgilidir. Bir gün Nasred-  bir pazara girmek istiyorsanız bunun
                                     din Hoca kapının önünde birşey arıyor-  için kural; ‘yatırım ve enerjini ikiye kat-
           +DOXN hQDOGÖ              muş, birisi hocaya sormuş, ‘Ne oldu   la veya hiç girme’ şeklinde ifade edilir.
                                     hocam, birşey mi arıyorsunuz?’. Hoca;   ‘Herhangi bir ürün grubunda hangi
           haluk@paradigmam.com
                                     ‘Evet, yüzüğüm kayboldu’. Adam sor-  pazara girmeliyiz?’ sorusuna strate-
                                     muş; ‘Nerede düştü hocam?’ Hoca;   jik pazarlamanın ‘Politika Belirleme
           Unutulmamalıdır           ‘İçeride’ demiş. Adam ‘O zaman neden   Matrisi (Directional Policy Matrix)’
           ki, hedef                 içeride aramıyorsun?’ diye sorduğun-  cevap vermektedir. Kısaca, belli bir
           pazarlarımızı             da, hoca ‘İçerisi karanlıkta ondan’ ce-  ürün grubunda ihracat gayretlerini
           belirleme                 vabını vermiş.                     yoğunlaştıracağımız hedef pazar; o
                                     Ülkemizin ihracatını arttırmak için   ürün grubunda ithalat bakımından
           konusunda                 büyük mücadele veren şirketlerimizin   cazip ve bizim rekabet gücümüzün
           sistematik ve             büyük çoğunluğunun davranış biçimi-  yüksek olduğu pazarlar olmalıdır.
           metodolojik bir           nin bu fıkraya benzediğini düşünüyo-  Şunu hemen fark edebiliriz ki, farklı
           çalışma yapamıyor         rum. Bazı küçük istisnaların dışında   ürün gruplarının hedef pazarları da
           isek, karanlıkta          şirketlerimiz ihracatlarını sistematik   çok farklı olacaktır. Öyle ise, bu araş-
           kaybolan                  ve bilimsel olarak belirlenen hedef ve   tırmayı kim yapacak?
           yüzüğümüzü                fırsat pazarlar yerine gözlerine kestir-  Türkiye’de 38 binden fazla mesleki
           Nasreddin Hoca            dikleri pazarlara yapmaya çalışmakta-  dernek vardır. Bu derneklerin asli gö-
           gibi sokakta              dır. Bu ihracat mücadelesi; pazarların   revi üyelerine kendi ürün grupların-
           arıyoruz demektir.        genelde daralmakta olduğunu, o pa-  daki hedef pazarları sistematik ola-
                                     zarın ithalatçı bir pazar olup / olmadı-  rak belirlemek ve hedef pazarlarda
                                     ğını, satılmak istenen ürün grubunun   konumlanma stratejileri ile beraber
                                     hedef pazardaki durumunu, pazarın   üyeleri ile paylaşmaktır. Dernek üye-
                                     cazibesini ve o pazardaki rekabet gü-  leri bunu dernek yönetiminden talep
                                     cümüzü bilemeden yapılmaya çalışıl-  etmez ise dernek yönetiminin bu ara-
                                     maktadır. İşte bundan dolayı da ‘İhra-  yışa girmesine de ihtiyaç kalmaz.
                                     cat konsantrasyonu’ değerimiz, Dünya   Bu durumda en önemli sorun, hedef
                                     Ticaret Örgütü verilerine göre 0.03 de-  pazarı sistematik olarak belirleyen
                                     ğeri ile bütün ihracatçı ülkeler içinde   ülkemize özel bir metodolojimiz var
                                     en düşük değerdedir. Kısaca, ‘yüzüğü’   mı? Asli görevlerinden birisi de iş
                                     doğru yerde aramıyoruz.            dünyamıza ışık tutmak olan üniver-
                                     Örneğin; herhangi bir ülkede pazarın   sitelerimiz ise böyle çalışmalar yap-
                                     nerede ise tamamının Çin’li ihracatçı-  maktan ne yazık ki oldukça uzaktır.
                                     larının eline geçtiğini bilmeden basında   İlginç olan şu ki, bu kapsamda geliş-
                                     ‘hedef pazar şurası!’ söyleminde olan   tirdiğim ve uluslararası bir kongrede
                                     değişik ürünlerin dernek başkanlarına   de kabul gören hedef pazar belirle-
                                     rastlıyoruz. Bize kolay gibi gelen hedef   meye yönelik model çalışmam birçok
                                     pazara büyük bir pazarlama enerjisi   yayın organında haber olduğu halde
                                     harcayarak küçük bir ihracat gerçek-  şimdiye kadar kimse ‘bu ne işe ya-
                                     leştiriyoruz ama en küçük bir ekono-  rar?’ diye sormadı.
                                     mik veya siyasi krizde kazandığımız kü-  Unutulmamalıdır ki, hedef pazarlarımızı
                                     çük pazar payını da geri veriyoruz.   belirleme konusunda sistematik ve me-
                                     İhracatçılarımızın cazip olarak değer-  todolojik bir çalışma yapamıyor isek, ka-
                                     lendirdiği ancak bizim rekabet gücü-  ranlıkta kaybolan yüzüğümüzü Nasred-
                                     müzün zayıf olduğu pazarlara girilmeye   din Hoca gibi sokakta arıyoruz demektir.

           98 KobiEfor Mart 2021
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103