Page 82 - KobiEfor-Mart-2021
P. 82
HABER
“Yeni Lapis-Lazuli Koridoru Gürcistan’ın Türkiye üzerinden
Avrupa’ya açılan kapısı olacaktır”
7UNL\H *UFLVWDQ LOLåNLOHUL \Då×QGD
ürkiye ile Gürcistan arasındaki diplomatik demiryolu üzerinden Boğaz Köprüleri ve Marmaray
ilişkilerin 100. yılındayız. Ankara’nın ilk dip- aracılığıyla Avrupa’ya kadar uzanan bir transit kori-
Tlomatik misyon şefi olan Gürcistan’ın Ankara doru oluşturacaktır.
Büyükelçisi Simon Mdivani’nin 8 Şubat 1921 günü Lapis Lazuli Güzergâhı’nın (Afganistan, Türkme-
Mustafa Kemal’e itimatnamesini sunmasının üze- nistan, Azerbaycan, Gürcistan, Türkiye Transit Taşı-
rinden 100 yıl geçti. O günden bugüne Türkiye ile macılık Koridoru) çalışmalarına 2012 yılında baş-
Gürcistan arasında siyasi ve ekonomik ilişkilerde landı. Asya Kalkınma Bankası tarafından finanse
her zaman artan bir grafik görülmektedir. Özellikle edilen Lapis Lazuli Güzergâhı transit projesinin büt-
de; son otuz yıl içinde, ortak ekonomik, ticari ve kül- çesinin 2 milyar dolar olduğu tahmin edilmektedir.
türel birlikteliklerimiz yüksek bir düzeye ulaşmış Lapis Lazuli koridoru ile Afganistan, Türkmenistan,
bulunmaktadır. KobiEfor’un bu sayısında, Marmara Hazar Denizi, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye ara-
Grubu Vakfı Genel Başkanı Dr. Akkan Suver’le Türk- sında ulaşım bağlantılarının gelişimi ile ticari ilişki-
Gürcü ekonomik ve sosyal ilişkilerini konuştuk. ler daha da derinleşecektir.
KobiEfor: Bize kalın çizgilerle Türkiye ile Gür- Kafkas’larda Türkiye’nin ve Gürcistan’ın Koridor
cistan arasındaki ticari ilişkileri özetler misiniz? Girişimi ile buluşan Lapis Lazuli Güzergâhı, Asya ve
Dr. Akkan Suver: Bugün, Gürcistan’da 2 bin ci- Avrupa’yı bağlayan iki önemli Kara Kuşak Yol ticaret
varında Türk şirketi bulunmak- koridorlarından biri olacaktır. Bu
tadır. Ülkemizde de Gürcistan kapsamda Hazar Denizi’nin rolü
sermayesine sahip 300 civarında daha da stratejik hale gelmekte-
şirket faaliyet göstermektedir. dir. Nitekim çok yakın bir zamanda
Gürcistan’da bugüne kadar, Türk tamamlanan Türkmenbaşı Ulus-
müteahhitlik firmaları tarafın- lararası Limanı Projesi, Bakü-
dan yaklaşık 5 milyar dolar de- Tiflis-Kars Demir Yolu Projesi ve
ğerinde 258 proje üstlenildiği de Azerbaycan’ın Alat Serbest Bölge-
bilinmektedir. Türk şirketlerinin si ile Hazar Denizi tarihi stratejik
Gürcistan’da üstlenmiş olduğu roller üstlenmiştir. Hazar Denizi
projeler içerisinde enerji santra- Gürcistan sayesinde Bakü-Tiflis-Kars Demir
li kurulumu yüzde 34’lük pay ile Ankara Büyükelçi Dr. Akkan Yolu ile de bütünleşen Lapis Lazuli
George Janjgava
ilk sırada yer almaktadır. Suver Güzergâhı ile Afganistan, Gürcis-
21 Kasım 2007 tarihinde ülke- tan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya
miz ile Gürcistan arasında Ser- ve Mersin Limanı üzerinden de
best Ticaret Anlaşması’nın (STA) Afrika’ya bağlanacaktır.
imzalanmasını müteakip Karma Ekonomik Komis- KobiEfor: Bizleri birbirimize bağlayan ekono-
yonu (KEK) mekanizmasının yanı sıra 23 Mayıs 2017 mik birliktelikleri nasıl özetlersiniz?
tarihinde Tiflis’te gerçekleştirilen YDSK II. toplantısı Dr. Akkan Suver: Türkiye ve Gürcistan işbirliği-
sonucunda, Türkiye-Gürcistan Karma Ekonomi ve Ti- nin son zamanlardaki en önemli göstergelerinden
caret anlaşması imzalanmıştı. biri Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı Projesi’dir.
TİKA tarafından Gürcistan’da bugüne kadar Kısa adı (TANAP) olan proje 1 Temmuz 2019 tarihi
600’ün üzerinde proje gerçekleştirilmiş ve bu proje- itibarıyla tamamlanmıştı. 2006 yılında devreye giren
ler için yaklaşık 33 milyon ABD Doları harcanmıştır. Bakü-Tiflis-Ceyhan petrol boru hattının yanı sıra
Kuşak ve Yol ticaret koridorları kapsamında ‘La- açılışı 30 Ekim 2017 tarihinde yapılan Bakü-Tiflis-
pis-Lazuli’ hattı yeni bir güzergâhtır. Kars (BTK) demiryolu projesi de gene Türkiye ile
KobiEfor: Son zamanlarda gündeme gelen La- Gürcistan arasındaki bölgesel işbirliğinin ayrı bir
pis-Lazuli projesini bize anlatır mısınız? somut göstergesini teşkil etmektedir. Bu projeler
Dr. Akkan Suver: Lapis-Lazuli projesiyle Afganis- ulaştırma alanında Türkiye ve Gürcistan arasındaki
tan-Türkmenistan-Azerbaycan-Gürcistan-Türkiye işbirliğine katkı sağlamanın yanı sıra iki ülke ara-
Transit Taşımacılığı, Afganistan-Türkmenistan-Ha- sındaki ticaretin artırılmasına da yardımcı olmakta-
zar Denizi-Azerbaycan-Gürcistan arasında Karade- dır. Projenin, 2034 yılında 3 milyon yolcu ve 17 mil-
niz’deki limanlar kullanılarak veya Bakü-Tiflis-Kars yon ton yük taşıyacağı öngörülmektedir.
82 KobiEfor Mart 2021