Page 6 - Dijital KobiEfor Nisan 2024
P. 6

İŞ ZEKASI VE KARAR DESTEK SİSTEMLERİ


                                                 Belgeye dayalı KDS, yapılandırıl- Örneğin; İş Zekası monitörleri, veriler,
                                               mamış bilgileri çeşitli elektronik for- grafikler, haritalar, tablolar, hız göster-
                                               matlarda yönetiyor, alıyor ve işliyor.  geleri, performans barometreleri, trafik
                                                 Bilgi temelli KDS, olgular, kurallar,  işaretleri gibi çok çeşitli bileşenleri bir
                                               prosedürler veya benzer yapılar olarak  arada görüntülüyor. İşe alımlarda et-
                                               saklanan özel problem çözme uzman- kinlik analiziyle sürecin kalitesini artı-
                                               lığı sunuyor.                   rıyor. Bilgi varlıklarının envanterleri, bir
                                                 Model odaklı KDS, istatistiksel, fi- dönemle bir sonraki dönem arasındaki
                                               nansal, optimizasyon veya simülasyon  karşılaştırmalı satış rakamları, ürün
                  ‘İş  Zekası  ve  KDS’lerin  sektörel   modeline erişim ve manipülasyon içe- satış varsayımlarına dayalı öngörülen
               kullanım alanları: Ham veri miktarının   riyor. Model odaklı KDS, karar vericile- gelir rakamları gibi bilgilere kolayca
               en çok olduğu alanlar; finans, teleko-  re bir durumu analiz etmede yardımcı  ulaşılabiliyor.
               münikasyon, perakende, enerji, sağlık   olmak için kullanıcıların sağladığı veri-  • Doğru güncel ve eksiksiz bilgiye
               ve giderek diğer bütün sektörler ‘İş   leri ve parametreleri kullanıyor. Diko- ulaşım:  Her  seviyede  şirket  çalışanı,
               Zekası ve Karar Destek Sistemleri’nin   dess, açık kaynaklı, modele dayalı bir  kendi yetkileri ölçüsünde, istediği anda
               alanına giriyor.                KDS jeneratörünün bir örneği.   ve formatta, görsel açıdan zengin ek-
                                                 Daniel Power,  kurumsal çapta  ranlarda, aradığı bilgiye doğru, güncel
                  Karar Destek Sistemleri      KDS’yi ve masaüstü KDS’yi ayırt ediyor.  ve  eksiksiz  biçimde  ulaşabiliyor.  Şir-
                  (KDS’ler) nelerdir?          Kurumsal çapta KDS, büyük veri am- ketteki bilgi paylaşımını ve bilgi şeffaf-
                  Uzmanlar,  lojistik,  pazarlama,  gü- barı ile bağlantılı ve şirketteki birçok  lığını artırıyor.
               venlik ve sağlık gibi birçok alanda kul- yöneticiye hizmet ediyor. Tek kullanıcılı   •  Bütün süreçleri anında izleme
               lanılan ‘Karar Destek Sistemleri’nin,  KDS, tek bir yöneticinin bilgisayarında   avantajı: İş süreçleri içeriği, mega
               veri, model, grup, bilgi ve web tabanlı  çalışan küçük bir sistem.  veri  yönetimi  ve  işbirliğine  dayalı  bir
               olmak üzere 5 ayrı grupta incelendiğini                         izleme inisiyatifi sunuyor. Raporlar,
               belirtiyor:                                                     önceden belirlenen saatlerde, e-posta
                  Veri odaklı Karar Destek Sistemi                             veya kısa mesaj yoluyla otomatik da-
               (KDS), karar vermeyi destekleyici bir-                          ğıtılabiliyor. Farklı birim ve kaynak-
               çok veri analizinin bulunduğu sistemler.                        lardan gelen veriler, ortak bir havuza
                  Model odaklı KDS, finansal, istatis-                         yerleştiriliyor. Veri eşleştirme özelli-
               tiksel optimizasyon ve simülasyon gibi                          ğiyle otomatik güncellenen görseller
               modellere sahip olan sistem.                                    ve raporlarla anlık süreç izlenebiliyor.
                  Bilgi odaklı KDS, kurallar, prose-                           Konulan hedeflerin; bayi, temsilci, ça-
               dürler gibi özel olarak saklanan prob-                          lışan, proje, süre ya da departman ba-
               lem analizi ve çözmeye odaklı karar   İş Zekası ve KDS’lerin    zında ne  oranda  gerçekleştiği,  dijital
               destek sistemi.                   işletmelere faydaları         paneller (dashboard) ve özel ekran-
                  Grup KDS, çok kişiyle çalışmaya   • Veri tabanlı karar almayı sağlıyor   larda izlenebiliyor. İş Zekası ile iş, sü-
               imkan veren sistem. Takım olarak ça- ve tamamen kullanıcı kontrolünde:   reç, ürün ve hizmet başlıklarının yanı
               lışmayı da pekiştirip, bilgi paylaşımını  Duygusal etkilerden arınmış, objektif ve   sıra ekosistemdeki çalışan, tedarikçi,
               destekliyor.                    veriye dayalı karar almayı, bireysel ve   iş ortakları ve müşterilerin perfor-
                  Web tabanlı KDS’ler, grup karar- grupsal olarak karar vermeyi, yönetim   mansı, basit işlemlerle analiz edile-
               lı destek sisteminin bir üst versiyonu;  hiyerarşisindeki bütün yöneticilere des-  rek güçlü bir karar destek çözümüne
                                                                               sahip olunabiliyor, karlılık analizi için
               birçok farklı konumda olan karar veri- teği, kişiler arasındaki iletişimin, karar   dönemsel olarak en karlı müşteriler,
               cilerin, ortak bir ağ alanıyla çalışmasını  verme sürecinin hızlıca gelişmesini   en yüksek değerli ürün, birim grupla-
               sağlayan çok gelişmiş sistemler.  sağlıyor. Karar vericinin yerine geçme-  malarının raporları oluşturulabiliyor,
                  KDS’ler pasif ve aktif işbirliğine ve  den, karar vermesinde yardımcı oluyor.
               yardım moduna göre de sınıflandırılı-  • Hızlı erişim ve analiz, hızlı ve esnek   operasyonel  ve finansal performans
                                                                               izlenebiliyor, alınan finansal raporla-
               yor. Daniel Power tarafından oluşturu- sorgulama: Büyük miktarda veriyi hızlı-  malarla yeni bütçe oluşturulabiliyor.
               lan taksonomi şöyle:            ca işleyebiliyor ve analiz edebiliyor. Bu
                  İletişim odaklı KDS, paylaşılan bir  da karar vericilere anında erişim, ger-
               görev üzerinde çalışan birden fazla ki- çek zamanlı analiz, tek noktadan esnek,
               şiyi destekleyen işbirliği sağlıyor; örne- hızlı, etkin, kolay ve anlık raporlama ve
               ğin; Google Dokümanlar veya Microsoft  veri analizi yapma olanağı sunuyor. Web
               Groove gibi entegre araçlar bulunuyor.  üzerinden erişerek online analiz, uyarı,
                  Veri odaklı KDS, bir dizi şirket içi ve- sorguların tasarımı, verilere erişim, is-
               riye ve bazen harici verilere erişim ve  tisnaları belirleme ile her düzeyde ra-
               bunları manipüle etmeyi içeriyor.  por ve kararları sunma imkanı sağlıyor.
               6 KobiEfor Dijital Nisan 2024
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11