Page 7 - Dijital KobiEfor Eylül 2023
P. 7

tek bir tanımı ve tek bir modeli yok. Di- yeni baştan ele almaya itiyor. PWC
           jital ve yeşil dönüşen çok sayıdaki şir- Akıllı Fabrika Dönüşüm Araştırması
           ket, kendi ihtiyaç ve beklentileriyle bu  2022’nin dünyada 23 farklı ülkede 700
           dönüşümü gerçekleştiriyor.  Akıllı  imalatçı firmadan elde ettiği verilere
           fabrika tanımı şirketten  şirkete  göre; dünyanın her yerinde sanayi şir-
           farklılık gösterse de ortak payda  ketleri dijital dönüşüm çözümlerine
           aynı: Üretimi mekanize etmek, gi- 1.1 trilyon ABD doları yatırım yapıyor.
           derleri düşürmek, kar marjını artır- Araştırma katılımcıları altı sektörde
           mak, sorunsuz, stabil, öngörülebilir  (perakende ve tüketici ürünleri, ileri
           üretimi sağlamak.               teknoloji ve elektronik, kimyasallar ve   • Dijital şampiyonlar merkezi bir
             Büyük ölçekli şirketler, akıllı fab- proses endüstrileri, ilaç ve tıbbi tek-  modelden organizasyon yapısıyla
           rika ve robot teknolojilerine geçmek  noloji, otomotiv ve ulaşım, endüstriyel   bütünleşmiş bir modele evriliyor.
           için hızla dönüşürken, KOBİ’lerde  üretim) faaliyet gösteren ve %70’inin   Araştırmaya göre; dijital dönüşüm
           bu dönüşüm henüz istenilen aşa- geliri 3 milyar Euro’nun üstünde şir-  için odaklanılacak dört alan şöyle:
           mada  değil. Bu alandaki yatırım- ketlerden oluşuyor. Araştırmanın   1) Strateji ve yol haritası:  Çoğu
           ların  maliyetinin  yüksekliği  birçok  sonuçlarına göre en etkili şirketler   şirket (%64) hâlâ dijital dönüşümü-
           KOBİ tarafından göze alınamıyor.  üretimde esnekliği ve dayanıklılığı ar-  nün ilk  aşamalarında ve dijital gi-
           Teknolojinin  gelişimi  ve  ulaşılabilir  tırmak üzere fabrika seviyesinde tüm   rişimlerini  genele  yaymakta henüz
           maliyetlere  düşmesiyle  KOBİ  ölçe- dijital teknolojileri uygulamaya geçiri-  başarıya ulaşamadı. Araştırmaya ka-
           ğindeki işletmeler de bu yeni üretim  yor ve fabrika otomasyonu aracılığıyla   tılan üreticilerin sadece %10’u dijital
           modeline; ‘Akıllı Fabrikalar ve Robot  faaliyet maliyetini düşürüyor. Maliyet-  dönüşüm programını tamamlamış
           Teknolojileri’ne geçebilecek.    te etkinlik ve artırılmış esnekliğin bir   veya sürecin son aşamalarında.
                                           araya gelmesiyle şirketler çift haneli   2) Yatırım odağı: Şirketlerin akıllı
             Üretimin dijital              getiriler sağlıyor. Ancak araştırma sü-  fabrika dönüşümüne yılda 1.1 tril-
             şampiyonları VUCA*            recin yavaş ilerlediğini de gösteriyor.   yon ABD dolarını aşkın yatırım yap-
             dünyasında uzmanlaşıyor       Şirketlerin 3’te 2’si dijital yolculukla- tığı tahmin ediliyor; ancak bu miktar
                                           rının henüz başında.            dahi yeterli olmayabilir. Araştırma
                                             Temel bulgular şöyle:         gösteriyor ki dijital yatırımlarda yük-
                                             • Şirketlerin %64’ü dijital dönü- sek getiri ve hızlı geri ödeme elde
                                           şümün hala ilk aşamasında.      etmek için net gelirlerin en az %3’ü
                                             •  Akıllı fabrika dönüşümünün  oranında yatırıma ihtiyaç bulunuyor
                                           temel itici gücü olarak sürdürüle- (dönüşüme yapılan ortalama ku-
                                           bilirliğin önemi %150 arttı.    rumsal yatırımdan %50 fazla).
                                             •  Dayanıklılığın ve esnekliğin   3) Dijital omurga, kullanım senar-
                                           yatırımın temel itici güçleri oldu- yoları ve teknolojileri: Dijital omurga
                                           ğunu söyleyen şirket artışı %67.   dönüşümü sağlayan öge, ancak bu BT
             *VUCA; değişken (volatility), belir-  • Dönüşümde öncelik verimlilik  altyapısını oluşturmaya veya yeniden
           siz (uncertainity), karmaşık (comp-  artırma uygulamalarından esnek- inşa etmeye yönelik birçok yakla-
           lexity) ve muğlak (ambiguity) demek.   lik ve dayanıklılığa yöneldi.   şım bulunuyor. Kullanım senaryoları
           VUCA kavramı; günümüzün genel     • Sadece yüksek orandaki yatı- kalite, bakım, takip veya dijital ikiz
           koşullarının ve durumlarının oynak-  rımlar yüksek getiri sağlıyor, sağ- oluşturma gibi birçok şekilde ortaya
           lığını, belirsizliğini, karmaşıklığını ve   lam temeller büyük ölçekli dijital- çıkabiliyor. Uygulamalı teknolojiler
           muğlaklığını tanımlamak veya yan-  leşmeye olanak sağlıyor.     arasında giyilebilir teknoloji, cobot
           sıtmak için Warren Bennis  ve Burt   •  Standartlaştırılmış  bir  dijital  (işbirlikçi robot) ve yapay zekâ uygu-
           Nanus’un liderlik teorilerine dayanan   omurga, başarılı fabrika dönüşüm- lamaları sayılabiliyor.
           1987’de türetilen bir kısaltma.  lerinin olmazsa olmazı.          4) Organizasyonel yapılandırma:
             Endüstriyel üretim şirketleri ben-  • Kalite analizi, bakım çözümle- Dönüşümün doğru organizasyonel
           zeri görülmemiş bir kriz sürecinden  ri ve otomatik KPI izleme en çok  desteğin bulunmadığı şartlarda hızlı
           geçiyor. Küresel COVID-19 Pande- uygulanan kullanımlar.         ve etkili şekilde gerçekleşmesi ih-
           misi geleneksel tedarik zincirlerinde   • Görece kısa vadede getiri sağ- timali düşük ve katı, hiyerarşik ça-
           aksamaya neden oldu, sonuç olarak  layan gelişmekte olan teknolojiler  lışma yöntemleri dijital dönüşümün
           mikroçipten  çeliğe  ortaya  çıkan  te- arasında drone’lar ve 5G uygula- ihtiyaçlarına iyi şekilde uyum sağla-
           mel malzeme kıtlığı daha az nihai  maları bulunuyor.            yamıyor. Araştırma sonuçlarına göre
           ürün ve kayda değer derecede daha   •  Dijital dönüşümü gerçekleş- en etkili dönüşümler çevik işletim
           yüksek girdi maliyeti demek. Bu güç- tirmek için çevik bir hedef operas- modeli bağlamında gerçekleşiyor.
           lükler üreticileri işletim modellerini  yon modeli şart.        Üreticiler sistemlerin, teknolojilerin
                                                                                     Eylül 2023 KobiEfor Dijital 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12