Page 7 - Dijital KobiEfor Eylül 2023
P. 7
tek bir tanımı ve tek bir modeli yok. Di- yeni baştan ele almaya itiyor. PWC
jital ve yeşil dönüşen çok sayıdaki şir- Akıllı Fabrika Dönüşüm Araştırması
ket, kendi ihtiyaç ve beklentileriyle bu 2022’nin dünyada 23 farklı ülkede 700
dönüşümü gerçekleştiriyor. Akıllı imalatçı firmadan elde ettiği verilere
fabrika tanımı şirketten şirkete göre; dünyanın her yerinde sanayi şir-
farklılık gösterse de ortak payda ketleri dijital dönüşüm çözümlerine
aynı: Üretimi mekanize etmek, gi- 1.1 trilyon ABD doları yatırım yapıyor.
derleri düşürmek, kar marjını artır- Araştırma katılımcıları altı sektörde
mak, sorunsuz, stabil, öngörülebilir (perakende ve tüketici ürünleri, ileri
üretimi sağlamak. teknoloji ve elektronik, kimyasallar ve • Dijital şampiyonlar merkezi bir
Büyük ölçekli şirketler, akıllı fab- proses endüstrileri, ilaç ve tıbbi tek- modelden organizasyon yapısıyla
rika ve robot teknolojilerine geçmek noloji, otomotiv ve ulaşım, endüstriyel bütünleşmiş bir modele evriliyor.
için hızla dönüşürken, KOBİ’lerde üretim) faaliyet gösteren ve %70’inin Araştırmaya göre; dijital dönüşüm
bu dönüşüm henüz istenilen aşa- geliri 3 milyar Euro’nun üstünde şir- için odaklanılacak dört alan şöyle:
mada değil. Bu alandaki yatırım- ketlerden oluşuyor. Araştırmanın 1) Strateji ve yol haritası: Çoğu
ların maliyetinin yüksekliği birçok sonuçlarına göre en etkili şirketler şirket (%64) hâlâ dijital dönüşümü-
KOBİ tarafından göze alınamıyor. üretimde esnekliği ve dayanıklılığı ar- nün ilk aşamalarında ve dijital gi-
Teknolojinin gelişimi ve ulaşılabilir tırmak üzere fabrika seviyesinde tüm rişimlerini genele yaymakta henüz
maliyetlere düşmesiyle KOBİ ölçe- dijital teknolojileri uygulamaya geçiri- başarıya ulaşamadı. Araştırmaya ka-
ğindeki işletmeler de bu yeni üretim yor ve fabrika otomasyonu aracılığıyla tılan üreticilerin sadece %10’u dijital
modeline; ‘Akıllı Fabrikalar ve Robot faaliyet maliyetini düşürüyor. Maliyet- dönüşüm programını tamamlamış
Teknolojileri’ne geçebilecek. te etkinlik ve artırılmış esnekliğin bir veya sürecin son aşamalarında.
araya gelmesiyle şirketler çift haneli 2) Yatırım odağı: Şirketlerin akıllı
Üretimin dijital getiriler sağlıyor. Ancak araştırma sü- fabrika dönüşümüne yılda 1.1 tril-
şampiyonları VUCA* recin yavaş ilerlediğini de gösteriyor. yon ABD dolarını aşkın yatırım yap-
dünyasında uzmanlaşıyor Şirketlerin 3’te 2’si dijital yolculukla- tığı tahmin ediliyor; ancak bu miktar
rının henüz başında. dahi yeterli olmayabilir. Araştırma
Temel bulgular şöyle: gösteriyor ki dijital yatırımlarda yük-
• Şirketlerin %64’ü dijital dönü- sek getiri ve hızlı geri ödeme elde
şümün hala ilk aşamasında. etmek için net gelirlerin en az %3’ü
• Akıllı fabrika dönüşümünün oranında yatırıma ihtiyaç bulunuyor
temel itici gücü olarak sürdürüle- (dönüşüme yapılan ortalama ku-
bilirliğin önemi %150 arttı. rumsal yatırımdan %50 fazla).
• Dayanıklılığın ve esnekliğin 3) Dijital omurga, kullanım senar-
yatırımın temel itici güçleri oldu- yoları ve teknolojileri: Dijital omurga
ğunu söyleyen şirket artışı %67. dönüşümü sağlayan öge, ancak bu BT
*VUCA; değişken (volatility), belir- • Dönüşümde öncelik verimlilik altyapısını oluşturmaya veya yeniden
siz (uncertainity), karmaşık (comp- artırma uygulamalarından esnek- inşa etmeye yönelik birçok yakla-
lexity) ve muğlak (ambiguity) demek. lik ve dayanıklılığa yöneldi. şım bulunuyor. Kullanım senaryoları
VUCA kavramı; günümüzün genel • Sadece yüksek orandaki yatı- kalite, bakım, takip veya dijital ikiz
koşullarının ve durumlarının oynak- rımlar yüksek getiri sağlıyor, sağ- oluşturma gibi birçok şekilde ortaya
lığını, belirsizliğini, karmaşıklığını ve lam temeller büyük ölçekli dijital- çıkabiliyor. Uygulamalı teknolojiler
muğlaklığını tanımlamak veya yan- leşmeye olanak sağlıyor. arasında giyilebilir teknoloji, cobot
sıtmak için Warren Bennis ve Burt • Standartlaştırılmış bir dijital (işbirlikçi robot) ve yapay zekâ uygu-
Nanus’un liderlik teorilerine dayanan omurga, başarılı fabrika dönüşüm- lamaları sayılabiliyor.
1987’de türetilen bir kısaltma. lerinin olmazsa olmazı. 4) Organizasyonel yapılandırma:
Endüstriyel üretim şirketleri ben- • Kalite analizi, bakım çözümle- Dönüşümün doğru organizasyonel
zeri görülmemiş bir kriz sürecinden ri ve otomatik KPI izleme en çok desteğin bulunmadığı şartlarda hızlı
geçiyor. Küresel COVID-19 Pande- uygulanan kullanımlar. ve etkili şekilde gerçekleşmesi ih-
misi geleneksel tedarik zincirlerinde • Görece kısa vadede getiri sağ- timali düşük ve katı, hiyerarşik ça-
aksamaya neden oldu, sonuç olarak layan gelişmekte olan teknolojiler lışma yöntemleri dijital dönüşümün
mikroçipten çeliğe ortaya çıkan te- arasında drone’lar ve 5G uygula- ihtiyaçlarına iyi şekilde uyum sağla-
mel malzeme kıtlığı daha az nihai maları bulunuyor. yamıyor. Araştırma sonuçlarına göre
ürün ve kayda değer derecede daha • Dijital dönüşümü gerçekleş- en etkili dönüşümler çevik işletim
yüksek girdi maliyeti demek. Bu güç- tirmek için çevik bir hedef operas- modeli bağlamında gerçekleşiyor.
lükler üreticileri işletim modellerini yon modeli şart. Üreticiler sistemlerin, teknolojilerin
Eylül 2023 KobiEfor Dijital 7