Page 10 - Dijital KobiEfor Aralık 2022
P. 10
.85806$/ àá dg=h0/(5à
e-ticarette günlük sipariş Metaverse için bir uygulama var
adedi 12 milyonu aştı mı?: Birçok metaverse uygulama-
Ticaret Bakanlığı, 2022 yılının ilk sı zaten şu anda kullanımda. Bun-
6 aylık e-ticaret verilerini Elektronik lardan en popüleri; VRChat olarak
Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) üzerin- karşımıza çıkıyor. Steam, Quest, Rift
den açıkladı. Türkiye’de 2022 yılının ve Viveport platformlarındaki kulla-
ilk 6 ayında günlük online mal ve nıcılar, VRChat topluluğu tarafından
Ender oluşturulan 25.000’den fazla dünyaya
hizmet sipariş adedi 12 milyonu aştı.
Özcan
ETBİS verilerine göre, 2022 yılı ilk erişebiliyor. Başka bir dünya oluştur-
6 ayında sipariş adetleri geçen yılın Metaverse’ün geleceği ma ve keşif platformu da Decentra-
aynı dönemine göre yüzde 38 arttı. mobil uygulamalarda yatıyor land. Sanal araziler, giysi tasarımları,
2021’in Ocak-Haziran döneminde 1 avatarlar ve avatar adlarının satıldığı
Metaverse terimi, sosyal etkile-
milyar 654 milyon olan sipariş adedi, gelişmiş bir sanal pazar yerine sahip
şimleri sanal ortama taşımak iste-
2022’nin aynı döneminde 2 milyar 294 Decentraland, metaverse uygulama-
yen Facebook’un kendini Meta olarak larının monetizasyonunun ne kadar
milyona yükseldi. Geçen yıl 9 milyon
yeniden adlandırması ile hayatımıza kolay olduğuna dair çok iyi bir ör-
civarında olan günlük sipariş adedi de
girdi. Kağıt peçetelere Selpak ya da nek. The Sandbox, kullanıcıların hem
bu yıl 12 milyon 744 bin oldu.
tüm ATM’lere Bankamatik denmesi yeni dünyalar oluşturma hem de yeni
Kişi başına e-ticaret harcaması 4
gibi, metaverse konsepti de Meta’nın oyunlar ortaya çıkarmalarını sağlıyor
bin 964 TL’ye yükselirken, ortalama
üzerinde çalıştığı uygulama ile nere- ve onlara Sandbox metaverse’ünü
sepet tutarı da 152 TL olarak duyu-
deyse eş anlamlı hale geldi. Bu tek- oluşturmak için kullanılan blockcha-
ruldu. Dijital platformlarda faaliyet noloji devi, şirketin bir departmanının
gösteren 488 bin 706 işletmenin tamamını artırılmış gerçeklik (AR) ve in üzerinde tam kontrol veriyor. Hatta
kullanıcılar kendi yarattıkları sanal
6 aydaki toplam işlem hacmi, ge- sanal gerçeklik (VR) donanımı, yazılı- eşyaları satışa çıkarabiliyorlar. Potan-
çen yılın aynı dönemine göre yüzde mı ve içeriğinin oluşturulmasıyla gö- siyel monetizasyon akışlarına dair çok
116’lık artışla 348 milyar TL’ye ulaştı. revlendirdi. Ender Özcan, Adjust Seni- iyi bir örnek olan The Sandbox’ın kur-
Sektörel bazda satış rakamla- or Vice President of Global Revenue,
rındaki artış en fazla yüzde 408 ile metaverse’ün ne olduğunu anlatıyor. duğu partnerliklerden bazıları şöyle:
Adidas, Warner Music Group, dead-
havayollarında yaşanırken, artış
mau5, Richie Hawtin, Snoop Dogg,
oranı konaklamada yüzde 344, se- Metaverse uygulamaları Pororo, Shaun the Sheep, The Wal-
yahat ve taşımacılıkta yüzde 236, nedir? king Dead, Atari, PwC Hong Kong,
elektronikte yüzde 176, gıda ve
Metaverse uygulamaları, 3D dün- Care Bears ve The Smurfs.
süpermarkette yüzde 124, yemek-
yalardan oluşan ağlarda sanal etki- Metaverse mobil ortamda var
te yüzde 99, beyaz eşya ve küçük
leşimler sağlayan uygulamalardır. mı?: Metaverse, tüm ihtişamını hala
ev aletlerinde ise yüzde 95 olarak
Günlük hayatınızı oturma odanızın sadece VR başlıklarında hissettirebi-
gerçekleşti.
rahatlığından vazgeçmeden sürdüre- liyor. Bunun başlıca nedeni, ayrıntılı
biliyor ve gerçek insanlarla etkileşime grafiklerin ve kullanıcılarla gerçek
giriyorsunuz. Metaverse’te çalışabilir, zamanlı etkileşimin yüksek bir kom-
etkinliklere katılabilir, film seyrede- pütasyon gücü gerektirmesi. Bunun
bilir, alışverişe çıkabilir, egzersiz ya- yanı sıra VR başlıkları, kullanıcıların
pabilir, sanal bir dünyayı keşfedebilir metaverse’ün onlara sunduğu dünya-
ve aynı zamanda diğer metaverse yı adeta gerçek gibi yaşamasını sağ-
kullanıcılarıyla etkileşimde kalabilir- lamak için en yakın deneyimi sunuyor.
Güçlü siniz. Metaverse’ün amacı, kendinizi Metaverse teriminin kullanımı yay-
Kayral içinde kaybedebileceğiniz ve gerçek gınlaştıkça, birçok uygulama gelişti-
dünyaya çok yakın sanal deneyim- ricisi ve pazarlamacısı uygulamaları-
Avantajix.com Kurucu Ortağı Güç- leri sunmak. Uygulamanın kendisi, nın özelliklerini tanıtırken ‘meta’ veya
lü Kayral, işlem adedi ve hacmin- internete bağlı bir cihazda çalışıyor. ‘metaverse’ sözcüklerini kullanıyor.
deki artışın yılın ikinci yarısında da Metaverse yazılımına bağlı olarak
süreceğini belirterek, “Özellikle Ka- bu bir VR cihazı, bir bilgisayar ya da
sım, Aralık ayı kampanyalarının da bir mobil telefon olabilir.
etkisiyle 2022 sonunda e-ticarette Metaverse’ün temelini oluşturan
günlük işlem adedi 15 milyona ula- birkaç unsur vardır: Kişisel avatar-
şacaktır. 2022’de yıllık işlem hacmi- lar. Sanal gerçeklik cihazları. Kripto
nin ise 800-900 milyar TL aralığında paralar. NFT’ler. Kullanıcıların için-
olmasını bekliyoruz” dedi. de dolaşabildiği sanal ortam.
10 KobiEfor Dijital $UDOÜN