Page 10 - Dijital KobiEfor Aralık 2022
P. 10

.85806$/ àá dg=h0/(5à



            e-ticarette günlük sipariş                                     Metaverse için bir uygulama var
            adedi 12 milyonu aştı                                        mı?: Birçok metaverse uygulama-
            Ticaret Bakanlığı, 2022 yılının ilk                          sı zaten şu anda kullanımda. Bun-
         6 aylık e-ticaret verilerini Elektronik                         lardan en popüleri; VRChat olarak
         Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) üzerin-                           karşımıza çıkıyor. Steam, Quest, Rift
         den açıkladı. Türkiye’de 2022 yılının                           ve Viveport platformlarındaki kulla-
         ilk 6 ayında günlük online mal ve                               nıcılar, VRChat topluluğu tarafından
                                          Ender                          oluşturulan 25.000’den fazla dünyaya
         hizmet sipariş adedi 12 milyonu aştı.
                                          Özcan
         ETBİS verilerine göre, 2022 yılı ilk                            erişebiliyor. Başka bir dünya oluştur-
         6 ayında sipariş adetleri geçen yılın   Metaverse’ün geleceği   ma ve keşif platformu da Decentra-
         aynı dönemine göre yüzde 38 arttı.   mobil uygulamalarda yatıyor  land. Sanal araziler, giysi tasarımları,
         2021’in Ocak-Haziran döneminde 1                                avatarlar ve avatar adlarının satıldığı
                                           Metaverse terimi, sosyal etkile-
         milyar 654 milyon olan sipariş adedi,                           gelişmiş bir sanal pazar yerine sahip
                                         şimleri sanal ortama taşımak iste-
         2022’nin aynı döneminde 2 milyar 294                            Decentraland, metaverse uygulama-
                                         yen Facebook’un kendini Meta olarak   larının monetizasyonunun ne kadar
         milyona yükseldi. Geçen yıl 9 milyon
                                         yeniden adlandırması ile hayatımıza   kolay olduğuna dair çok iyi bir ör-
         civarında olan günlük sipariş adedi de
                                         girdi. Kağıt peçetelere Selpak ya da   nek. The Sandbox, kullanıcıların hem
         bu yıl 12 milyon 744 bin oldu.
                                         tüm ATM’lere Bankamatik denmesi   yeni dünyalar oluşturma hem de yeni
            Kişi başına e-ticaret harcaması 4
                                         gibi, metaverse konsepti de Meta’nın   oyunlar ortaya çıkarmalarını sağlıyor
         bin 964 TL’ye yükselirken, ortalama
                                         üzerinde çalıştığı uygulama ile nere-  ve onlara Sandbox metaverse’ünü
         sepet tutarı da 152 TL olarak duyu-
                                         deyse eş anlamlı hale geldi. Bu tek-  oluşturmak için kullanılan blockcha-
         ruldu. Dijital platformlarda faaliyet   noloji devi, şirketin bir departmanının
         gösteren 488 bin 706 işletmenin   tamamını artırılmış gerçeklik (AR) ve   in üzerinde tam kontrol veriyor. Hatta
                                                                         kullanıcılar kendi yarattıkları sanal
         6 aydaki toplam işlem hacmi, ge-  sanal gerçeklik (VR) donanımı, yazılı-  eşyaları satışa çıkarabiliyorlar. Potan-
         çen yılın aynı dönemine göre yüzde   mı ve içeriğinin oluşturulmasıyla gö-  siyel monetizasyon akışlarına dair çok
         116’lık artışla 348 milyar TL’ye ulaştı.   revlendirdi. Ender Özcan, Adjust Seni-  iyi bir örnek olan The Sandbox’ın kur-
            Sektörel bazda satış rakamla-  or Vice President of Global Revenue,
         rındaki artış en fazla yüzde 408 ile   metaverse’ün ne olduğunu anlatıyor.   duğu partnerliklerden bazıları şöyle:
                                                                         Adidas, Warner Music Group, dead-
         havayollarında yaşanırken, artış
                                                                         mau5, Richie Hawtin, Snoop Dogg,
         oranı konaklamada yüzde 344, se-  Metaverse uygulamaları        Pororo, Shaun the Sheep, The Wal-
         yahat ve taşımacılıkta yüzde 236,   nedir?                      king Dead, Atari, PwC Hong Kong,
         elektronikte yüzde 176, gıda ve
                                           Metaverse uygulamaları, 3D dün- Care Bears ve The Smurfs.
         süpermarkette yüzde 124, yemek-
                                         yalardan oluşan ağlarda sanal etki-  Metaverse mobil ortamda var
         te yüzde 99, beyaz eşya ve küçük
                                         leşimler sağlayan uygulamalardır.  mı?: Metaverse, tüm ihtişamını hala
         ev aletlerinde ise yüzde 95 olarak
                                         Günlük hayatınızı oturma odanızın  sadece VR başlıklarında hissettirebi-
         gerçekleşti.
                                         rahatlığından vazgeçmeden sürdüre- liyor. Bunun başlıca nedeni, ayrıntılı
                                         biliyor ve gerçek insanlarla etkileşime  grafiklerin ve kullanıcılarla gerçek
                                         giriyorsunuz. Metaverse’te çalışabilir,  zamanlı etkileşimin yüksek bir kom-
                                         etkinliklere katılabilir, film seyrede- pütasyon gücü gerektirmesi. Bunun
                                         bilir, alışverişe çıkabilir, egzersiz ya- yanı sıra VR başlıkları, kullanıcıların
                                         pabilir, sanal bir dünyayı keşfedebilir  metaverse’ün onlara sunduğu dünya-
                                         ve aynı zamanda diğer metaverse  yı adeta gerçek gibi yaşamasını sağ-
                                         kullanıcılarıyla etkileşimde kalabilir- lamak için en yakın deneyimi sunuyor.
          Güçlü                          siniz. Metaverse’ün amacı, kendinizi  Metaverse teriminin kullanımı yay-
          Kayral                         içinde kaybedebileceğiniz ve gerçek  gınlaştıkça, birçok uygulama gelişti-
                                         dünyaya çok yakın sanal deneyim- ricisi ve pazarlamacısı uygulamaları-
            Avantajix.com Kurucu Ortağı Güç-  leri sunmak. Uygulamanın kendisi,  nın özelliklerini tanıtırken ‘meta’ veya
         lü Kayral, işlem adedi ve hacmin-  internete bağlı bir cihazda çalışıyor.  ‘metaverse’ sözcüklerini kullanıyor.
         deki artışın yılın ikinci yarısında da   Metaverse yazılımına bağlı olarak
         süreceğini belirterek, “Özellikle Ka-  bu bir VR cihazı, bir bilgisayar ya da
         sım, Aralık ayı kampanyalarının da   bir mobil telefon olabilir.
         etkisiyle 2022 sonunda e-ticarette    Metaverse’ün temelini oluşturan
         günlük işlem adedi 15 milyona ula-  birkaç unsur vardır: Kişisel avatar-
         şacaktır. 2022’de yıllık işlem hacmi-  lar. Sanal gerçeklik cihazları. Kripto
         nin ise 800-900 milyar TL aralığında   paralar. NFT’ler. Kullanıcıların için-
         olmasını bekliyoruz” dedi.      de dolaşabildiği sanal ortam.

         10 KobiEfor Dijital $UDOÜN
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15