Page 22 - KobiEfor Dijital Eylül 2022
P. 22
Okul dönemi göz kontrollerinizi ihmal etmeyin…
öz Vakfı Bayrampaşa Göz Hastanesi’nden Op.Dr. yı destekleme anlamına geldiğini söyleyen Dr. Doğu,
Mehmet Bülent Doğu, çocukların okula başlama- etkili okuma ve öğrenme için her çocuğun aşağıdaki
Gdan önce göz muayenesine ihtiyaç duyduğunu be- görme becerilerine sahip olması gerektiğini söyledi:
lirterek, “Bir çocuğun okulda başarılı olması için birçok Görme keskinliği: Kara tahtaya bakmak için uzağı,
yeteneğe ihtiyacı vardır ve iyi bir görme, anahtardır. Ço- bilgisayar için orta mesafede ve kitap okumak için ya-
cuklar eğitimleri boyunca görsel yetenekleri konusunda kını net bir şekilde görme yeteneği.
artan taleplerle karşı karşıya kalırlar. Ders kitaplarındaki Göz odaklama: Nesnelere olan mesafe değiştikçe net
yazıların boyutu küçülür ve okumaya ve çalışmaya har- görüşü hızlı ve doğru bir şekilde koruma yeteneği. Örne-
canan zaman önemli ölçüde artar. Artan ğin; tahtaya bakarken bir anda sıradaki
iş yükü ve ev ödevi, çocuğun gözlerine defter/kitaba bakınca netleştirebilme.
önemli yükler getirir. Çocukların verimli Göz izleme: Bir nesneden diğerine
bir şekilde öğrenebilmeleri ve başarılı bakarken, gözleri basılı bir sayfa boyun-
olabilmeleri görmelerinin kaliteli ve tam ca hareket ettirirken veya atılan bir top
olmasına bağlıdır” diye konuştu. gibi hareketli bir nesneyi takip ederken
Görme problemlerinin münferit prob- gözleri hedefte tutma yeteneği.
lem olmadığının altını çizen Doğu, şun- Gözlerin koordineli çalışması: Göz-
ları söyledi: “Görme problemi; akademik leri bir sayfada hareket ettirirken her
başarı ve sportif faaliyetlerden sosyal iki gözü koordine etme ve birlikte kul-
etkileşimlere ve çocuğun kendi özgüve- lanma ve sınıf çalışmaları ve spor için
nini sağlaması süreci dahil bir çocuğun mesafeleri yargılayabilme ve derinliği
Op. Dr. Mehmet
gelişiminin hemen hemen her yönünü Bülent Doğu görebilme yeteneği.
etkiler. Ancak bir göz hastalıkları uzmanı Göz-el koordinasyonu: Resim çi-
tarafından kapsamlı bir göz muayenesi yapılmadan, bir- zerken veya topa vurmaya çalışırken elleri izlemek ve
çok görme bozukluğu tespit edilemeyebilir veya daha da yönlendirmek için görsel bilgiyi kullanma yeteneği.
kötüsü Dikkat Eksikliği, Hiperaktivite Bozukluğu, dislek- Görsel algı: Basılı bir sayfadaki görüntüleri harf-
si, öğrenme güçlüğü veya davranış sorunu olarak yanlış lere, kelimelere ve fikirlere göre düzenleme ve oku-
teşhis edilebilir. Bu yanlış teşhisler daha sonra yetişkin- nanları anlama ve hatırlama yeteneği
liğe taşınabilir ve bireyin eğitim seviyesini, istihdam fır- Çocuğun görme sorunu olduğunu söylemeyebi-
satlarını ve sosyal etkileşimlerini daha da etkileyebilir.” leceğini aktaran Doğu, öğrenmeyle ilgili bir görme
sorunuyla mücadele eden öğrencilerin baş ağrısı,
Okula dönüş göz muayeneleri önemlidir göz yorgunluğu ve fiziksel yorgunluk yaşayabilece-
Okul yıllarında görmenin sık değişebileceğini ifade ğini aktardı. Doğu, ebeveynler ve öğretmenleri bir
eden Doğu, gözlerin sık muayene edilmesi gerektiğini çocuğun görme sorunu olduğunu gösterebilecek
söyledi. Doğu, okul çağındaki çocuklarda en sık görülen belirtilere karşı dikkatli olmaya çağırdı.
görme sorunlarının; uzağı görememe (miyopi), yakını
görememe (hipermetrop) ve bulanık görmeye neden olan Göz ve görme sorunlarının belirtileri
astigmatizma nedeniyle oluşan kırma kusurları olduğu-
nu söyledi. Doğu, “Bununla birlikte, net bir şekilde göre- • Rahatsızlık ve yorgunluk şikayetleri.
bilen ve tam görüşe sahip bir çocuk, yine de göz odak- • Sık göz ovuşturma veya yanma ve kaşıntı.
lama, göz izleme ve göz koordinasyonu ile ilgili görme • Kısa dikkat süresi.
sorunu yaşayabilir” uyarısında bulundu. Doğu, “Neyse • Okumaktan ve diğer yakın etkinliklerden kaçınmak.
ki, çocuğunuzun sağlıklı görmesini ve genel göz sağlığını • Sık sık baş ağrısı.
sağlamanın kolay bir yolu var: Yıllık okula dönüş rutinini- • Bir gözü örtmek.
zin bir parçası olarak bir göz hastalıkları uzmanı ile yüz • Başın bir tarafa yatırılması.
yüze, kapsamlı bir göz muayenesi planlamak” dedi.
• Okuma materyallerini yüze yakın tutmak.
• İçeri veya dışarı dönen bir göz.
Okul için gerekli görme becerileri • Çift görme.
Görmenin net görme yeteneğinden veya 20/20 gö- • Okurken satır atlama.
rüşe sahip olmaktan daha fazlası olduğunu, görmenin • Okuduklarını hatırlamakta güçlük çekme. Advertorial
anlama ve tepki verme yeteneği ile akademik başarı-
22 KobiEfor (\OÖO