Page 28 - Dijital KobiEfor-Aralık 2021
P. 28
MAKALE
Türkiye’nin Yeni Hikayesi Dijital Dönüşüm ile Yazılacak
Yeni çağda iş dünyasının öncelikli iki gündemi; ikiz dönüşüm olarak da
adlandırılan dijitalleşme ve yeşil dönüşüm olacak. Birbirini tetikleyen bu iki
kavramdan birini eksik bırakmak, diğerinde de başarısızlığa yol açacak.
Kaynaklarımızın hızla tükendiği, tajlar sağlıyor. Ancak TÜRKONFED
bir virüsün hayatımızı köklü ola- olarak 11 ilde 1.000 KOBİ ile görüşe-
rak değiştirdiği, teknolojik devrimin rek hazırladığımız KOBİ’lerin Dijital
gündelik hayatın ritmini hızlandırdı- ve Finansal Karnesi araştırmamız,
ğı günümüz dünyası, bildiğimiz tüm işletmelerimizin dijitalleşmenin he-
zihin haritalarını, sistemleri, niyetle- nüz ilk fazında olduğunu gösteriyor.
ri, kurumları ve kuralları değişime KOBİ’lerin farklı dijital teknoloji-
zorluyor. lerden yararlanma oranının düşük
Bu yeni çağda iş dünyasının ön- olmasının altında yatan en önemli
celikli iki gündemi; ikiz dönüşüm neden finansal kaynak yetersizliği
olarak da adlandırılan dijitalleşme ile altyapı eksikliği olarak karşımı-
ve yeşil dönüşüm olacak. Birbirini za çıkıyor. Teknolojik ve dijital yatı-
tetikleyen bu iki kavramdan birini rımların veri analitiği düzeyine, yani
eksik bırakmak, diğerinde de başa- ikinci faza erişmesi için önemli aksi-
rısızlığa yol açacak. yonların alınması gerekiyor.
Dijital dönüşüm şu anda ülkemi- Orhan Turan Biz de bu süreçte TÜRKONFED
zin en büyük fırsatlarından biri. Çün- olarak KOBİ’lerimizin teknolojiyi etkin
kü sanayi devrimini başlatan geliş- TÜRKONFED kullanmalarını sağlamak, dijital ve
miş ülkelerle geleneksel yöntemler Yöne m Kurulu Başkanı finansal okuryazarlık seviyelerini ar-
ile rekabet etmenin son derece zor tırmak, e-ticaretten ihracata yetkinlik
olduğu bu dönemde aradaki makası kazandırmak ve yeni iş modellerini
kapatacak tek değişken dijitalleşme. hizmet sektöründe faaliyet gös- geçişlerine yardımcı olmak amacıy-
Teknolojinin sağladığı hız ve verim- teren 7 bin büyük şirkete kıyasla la bir dizi proje yürütüyoruz. Üretime
lilik ile sanayimizi dönüştürebilir, sayıları 3.2 milyonu bulan KOBİ’le- odaklanmış sektörlerin dijital dönü-
yüksek teknolojili üretim seviyesine rimizin dijitalleşmesi büyük önem şümüne katkı sağladığımız Dijital
çıkmak için dijitalleşmeyi kullanır- taşıyor. Çünkü tarım dışı sektörler- Anadolu Projesi; dijitalleşme karnesi,
sak, yarışa gelişmiş ülkeler ile aynı de istihdamın yüzde 72’sini, toplam dijitalleşme yol haritası, mentorluk,
kulvardan başlayabiliriz. cironun yarısını ve toplam ihra- bire bir koçluk gibi hizmetler sun-
Ancak Türkiye’nin yeni hikayesi catın yüzde 37’sini gerçekleştiren duğumuz Dijital Dönüşüm Merkezi;
ve çıkış yolu her ne kadar yüksek KOBİ’ler, ülkemiz ekonomisinin ana KOBİ’lerin mevcut kapasitelerini ar-
teknolojili üretim ve katmadeğerli dinamosunu oluşturuyor. tırmayı ve yaşam döngülerini sürdü-
ihracattan geçse de henüz arzu etti- KOBİ’lerimizin rekabet güçleri- rülebilir kılmayı amaçladığımız İşimi
ğimiz seviyenin oldukça uzağındayız. ni artırabilmeleri ancak içinde bu- Yönetebiliyorum; KOBİ’ler arasında
Öyle ki 2000’li yılların başında yüzde lunduğumuz teknolojik dönüşüm birlikte çalışma kültürünün gelişti-
6.73’e kadar çıkan ileri teknoloji- sürecine adapte olabilmeleri ile rilmesini ve krizler karşısında daya-
li ürün ihracatımız, 2019’da yüzde mümkün görünüyor. Nitelikli in- nıklılıklarını artırmayı hedeflediğimiz
3.62’ye gerilerken aynı yıl ithalatımız san kaynağından yüksek teknoloji Dayanıklı KOBİ’ler, Güçlü Yarınlar ile
ise yüzde 15.3 oldu. Son beş yılda, kullanımına, yüksek katmadeğerli küçük ve orta ölçekli işletmelerimizin
yüksek teknolojili ürünlerde 100 üretimden yüksek katmadeğerli yanında oluyoruz.
milyar doların üstünde açık verdik. ihracata kadar KOBİ’lerin yetkin- Yeni ekonomik dönüşüm için
Diğer taraftan son 40 yıldır dünya liklerini geliştirmek için aradığımız yerküreyle ilişkimizi yeniden dü-
ekonomisinden aldığımız pay yüz- kaldıraç da dijitalleşme olarak kar- zenlemeye, dijitalleşmeyi bir tercih
de 1’i geçmiyor. Bu payı ve toplam şımıza çıkıyor. değil zorunluluk olarak görmeye
faktör verimliliğimizi artırmak için ve KOBİ’lerimizin kapasitelerini
yüksek teknolojili, markalı üretim ile KOBİ’lerimiz geliştirmeye odaklandığımız tak-
ihracatı odağımıza almalıyız. dijitalleşmenin ilk fazında dirde küresel ekonomide etkin bir
Ekonominin her alanında üret- aktör olacağımıza inanıyor, TÜR-
İşletmelerimizin rekabet kenlik artışı yaratan dijitalleşme ve KONFED olarak bu hedefe katkı
gücünü artırmalıyız finansal teknolojiler, KOBİ’lerimizin sunmak üzere çalışmalarımızı
Bu süreçte Türkiye’de sanayi ve rekabetçilikleri için de önemli avan- sürdürüyoruz.
28 KobiEfor Dijital $UDOÜN