Page 106 - Dijital KobiEfor-Aralık 2021
P. 106
MAKALE
Pandemi Koşullarında Dijitalleşen Dünya
Yaşadığımız bu salgınla mücadele ederken, davranışlarımızın teknolojinin
gelişimi üzerinde çarpıcı etkileri oldu. Dijital dönüşüm; küçük ölçekli
firmalardan en büyüğüne kadar bir süredir dilimizde olan bir kavramdı.
Covid 19 ile sadece gündemimizde olması yetmedi, zorunluluk haline geldi ve
dijital dönüşümü yüksek oranda hızlandırdı.
Dünyayı etkisi altına alan, yaşa- trendi benzeri görülmemiş bir talep
mı durma noktasına getiren Covid yarattı ve bu nedenle 2021 çip (chip)
19 salgını, iş ve sosyal hayatımızdaki kıtlığının yılı oldu. Bu kıtlık, arabalar-
alışkanlıklarımızı kökten değiştirdi. dan, cep telefonlarına kadar her şeyin
Birçok alanda değişimi zorunlu hale üretim sürelerinde büyük gecikme-
getirdi. Değişimin gündelik hayattan, lere neden oldu. Üretici firmalar bu
iş-sosyal hayata her alanda hissedil- sorunun bir daha asla yaşanmamasını
diği bir çağa giriyoruz. sağlamak için büyük yatırımlar yap-
Şirketler gelecek yol haritalarını maya başladılar ve çip üretim devle-
çizerken uzaktan çalışma modellerini ri üretim sürelerini iyileştirmek için
gündem maddeleri arasında tutmaya küresel çapta yeni üretim tesisleri
başladılar. Araştırmalar gösteriyor ki kurmak için milyarlarca dolarlık yatı-
üst düzey yöneticilerin %70-75 gibi bü- rımlarını duyurdular. Bu yatırımların
yük bir çoğunluğu uzaktan çalışmayla doğrudan etkisini gelecek yılın sonuna
süreçlerin daha verimli olduğunu dü- kadar, hatta 2023’e kadar hissetmeye-
şünüyor. İşyerinde olmadan aynı işi, ceğiz, ancak bu yatırımların boyutunu
aynı performansla yapabilmek işçi ve %HUN %DFDNRàOX ve önümüzdeki yıllar boyunca gelişen
işveren için ekonomik avantajlar doğu- altyapımızda oynayacakları rolü not
ruyor. Ekonomik avantajların yanında Sigorta Bilgi ve Göze m etmek kritik önem taşıyor.
çok değerli olan zamanın daha verimli Merkezi CIO’su Covid 19 hayatlarımıza uzaktan ça-
kullanılmasını sağlıyor. Büyükşehir- lışmanın yanında farklı birçok alanda
lerin en büyük dertlerinden biri olan Pandemi sonrası isteyen her çalışanın da çok büyük değişimler getirdi. Örne-
trafik ve trafikte kaybedilen zamandan uzaktan çalışmaya devam edebilece- ğin; sanal öğrenme diye bir kavramla
tasarruf etmek daha kaliteli bir iş ve ğini duyurdu. tanıştık, çocuklarımız her sabah oku-
sosyal yaşam olanağı da sunuyor. Salgın boyunca uzaktan çalışan la değil bir bilgisayar karşısına geç-
Uzaktan çalışma modeli, çalışan birçok şirket, yeni normalleşme ile ti. Seminerler, söyleşiler, eğitimler,
için üretkenlik ve konfor anlamına gündemlerine hibrit çalışma modeli- sempozyumlar… Hepsi bir anda sanal
gelirken; aslında bu durum çalışan- ni de eklediler. Bu model yarı uzaktan ortama taşındı. Evde süt bittiğinde
ların bundan sonraki beklentilerini yarı ofiste çalışacak şekilde düzenle- yandaki markete değil telefona doğru
de değiştiriyor. Araştırmalar göste- me demek. Çalışan memnuniyetini yürüdük, uygulamayı açtık, sipariş et-
riyor ki; çalışanların %70’ i uzaktan yüksek oranda artıran uzak çalışma ve tik, kapımıza geldi. İnternet ortamında
çalışmadan memnun ve uzun vadede hibrit çalışma modelinin birlikte nasıl birçok ihtiyaca ‘anında ulaşabilmek’
uzaktan ya da hibrit çalışma modeli yaygınlaşacağını önümüzdeki dönem- tüketici olarak alışkanlıklarımızı da
ile çalışmak istiyorlar. Dolayısı ile şir- lerde daha net olarak göreceğiz. değiştirdi. Tüketiciler arasında yapılan
ketler internetin var olduğu her yerde Yaşadığımız bu salgınla mücadele bir araştırmaya göre, ortalama hafta-
çalışabilen kişileri, fiziksel olarak tam ederken, davranışlarımızın teknolo- da bir yapılan market alışverişi hafta-
bir dönüş yapmaya zorlarlarsa, çalı- jinin gelişimi üzerinde çarpıcı etkileri da üçe çıkmış durumda. Pandemi’nin
şanlardan vazgeçecekleri anlamına oldu. Dijital dönüşüm; küçük ölçekli her kategoride online alışverişe hızlı
geliyor. Şirketlerin çalışanları ellerin- firmalardan en büyüğüne kadar bir geçiş üzerinde net bir etkisi olduğu-
de tutabilmek için konum merkezli süredir dilimizde olan bir kavramdı. nu gözlemliyoruz. Dolayısı ile tüketim
iş tasarımından vazgeçip, çalışanın Covid 19 ile sadece gündemimizde ol- davranışlarımızda da kalıcı değişim-
çalışma ortamına kendisinin karar ması yetmedi, zorunluluk haline geldi ler bizi bekliyor. E-ticaret yöneticileri
verebileceği bir yapıya geçmeleri söz ve dijital dönüşümü yüksek oranda tüketicilerin %90’lara varan oranda
konusu. Şimdiden sinyallerini gördü- hızlandırdı. dijitale kayacağını ve bunun kalıcı ola-
ğümüz ve ilerleyen günlerde fazla gö- Pandemi başladığından bu yana cağını düşünüyor.
receğimiz, özellikle teknoloji ile temas şirketler büyümelerini bulut taban- Alışveriş, eğitim, sağlık, banka gibi
olan işlerde uzaktan çalışma ya da lı sistemlere, hizmet olarak yazılıma sıklıkla kullandığımız kurumlara in-
hibrit çalışma bir istisna değil standart (SaaS), iletişim ve üretkenliği müm- ternet ile erişimin artması teknolojik
haline gelmesi beklenmektedir. Dün- kün kılan her türlü teknolojiye yön- bir devrimi işaret ediyor ve bulundu-
ya teknoloji devi birçok firma uzaktan lendirmeye başlayarak bir teknoloji ğumuz şartların bu yeni düzene göre
çalışmaya devam ederken, şimdiden patlamasını körüklediler. Bu büyüme düzenleneceğinin sinyallerini veriyor.
106 KobiEfor Dijital $UDOÜN