Page 6 - Dijital-KobiEfor-Mart-2021
P. 6
sektöründe inovatif ürünleri olan ve
global yaygınlaşabilecek şirket sa- YASAD Genel Sekreteri Sevilay Özdemir Güven:
yımız az değil. Ama skalaları düşük “Kümelenme projesiyle ihracatçı firma sayısı artacak”
kalıyor. Temel sorun sermayedir.
Bireysel sermayeye dayalı şirketler Sevilay Özdemir Güven, 7-8
istenilen atağı gerçekleştiremiyor” tane kümelenme konusu belir-
diye konuşuyor. Kamalı, özellikle lediklerini, bunlardan 4 tane-
kamu ihalelerinde yüzde 60 yerli zo- sinin ilgi gördüğünü açıklıyor.
runluluğunun önemli bir katkı ola- Akıllı Şehirler Kümesi, Sanayide
Dijital Dönüşüm, Fintech-In-
cağını paylaşıyor.
surtech Fintek: Finansal Tek-
nolojiler- Insurtech: Sigorta
“YASAD olarak, 2021’i Teknolojileri) Kümesi ve Kritik
KOBİ Sıçrama Yılı ilan ettik” Teknolojiler Kümesi. Küme ça-
Avrupa’da büyük şirketlerin re- lışmalarına daha sonra Uzaktan
gülatif olarak devlet tarafından Yaşam Kümesi’nin eklendiğini
mecburen girişim sermayecisi ve sayının 5’e çıktığını anlatan
olarak yönlendirildiğini açıklayan Güven, bu kümelerle birlikte Hİ-
Kamalı, “Devlet tarafından şirket- Yazılım Sanayicileri Derneği (YA- SER Programlarına başvurmayı
ler girişim sermayesi yapması için SAD) 1992’de kuruldu ve şu anda planladıklarını duyuruyor.
zorlanmalı. Bizim değerli ve marka 400’ün üzerinde firma YASAD üye- Sevilay Özdemir Güven, HİSER
yaratma potansiyeli olan KOBİ’leri- si. Ocak 2020’de göreve geldikten Projesi ile kümelerin olgunluk
miz yatırımcı almıyor ve büyümek sonra 42 firmanın derneğe üye seviyesini yükselttiklerini kayde-
istemiyor. Oysa KOBİ’lerin geniş- olduğunu açıklayan YASAD Genel diyor: “Pazar beklemez. Talebi
lemesi ve büyümesi gerekiyor. YA- Sekreteri Sevilay Özdemir Gü- görüp ihtiyaçların yerli karşılığını
SAD olarak bu alanda bir aksiyon ven, üyelerinin gelişimine odak- göstermemiz gerekiyor aksi halde
alarak 2021’i ‘KOBİ Sıçrama’ yılı lanarak ilk olarak onların faaliyet yabancı hazırda bekliyor. Bunun
ilan ettik. Bu alanda yapılması ge- alanına göre kümelenme grupları için bu etkinlikleri yaptık, firmala-
rekenleri kamuoyu ile paylaşarak oluşturduklarını söylüyor. rımızı görünür hale getiriyoruz.”
süreçte öncelik alarak yönlendirme
yapmak amacındayız” diyor. şirketlerin dijital dönüşüm için KOBİ Sıçrama programı ile bugün-
YASAD envanterinde 2019 yı- aydınlatılması, ikinci olarak da kü rakamların 10 katına çıkarılması
lına göre girişimciler hariç 5 bin araç ve gereçlere ulaşımı destek- hedefleniyor. Türk yazılım sektörü-
500 yazılım firması bulunuyor. lenmeli, üçüncü olarak da dijital nün çok başarılı olduğunu, ancak
Kamalı, yıllık cirosu 7 milyon ile araç ve gereçlerin kullanımı için ihracatta istenilen düzeye ulaşa-
125 milyon TL arasında olan ya- doğru kişilerin istihdamı için des- madığını paylaşan Kamalı, yazılım
zılım sektörü firmalarının yüzde tek verilmeli” diyor. sektörü ihracat destek ve teşvikle-
70’inin KOBİ sıçraması yapabile- rinin mal ihracatını kopya alan bir
Gönül Kamalı, yazılım ürün
cek nitelikte olduğunu kaydedi- yaklaşımla verildiğini, dolayısıyla
ve hizmetlerinin ‘yatırım teşviki’
yor: “Türkiye’de en önemli nokta; içinde verilmesini, makine yatırı- istenilen etkiyi yaratamadığını söy-
diğer sanayi kuruluşlarının tek- lüyor: “3 milyar dolar ihracat yapan
mı yapan KOBİ’ye bu makinenin
noloji şirketlerine yatırım yap- 1000 yazılım firmasından yalnızca
dijital dönüşümünü sağlayacak
masıdır. Özetle; ülkenin en büyük 5 firma Turqualiy (2 firma marka,
500 sanayi kuruluşunun Bilişim yerli ve milli yazılımın da zorunlu 3 firma pazarlama desteği) deste-
100 şirketine yatırımcı olması, olarak sunulmasını istediklerini ği alıyor. Turqality, ‘Türk Markası’
Bilişim 100 firmalarının da ken- anlatıyor. Teşviklerin şirketlere yaratmak için önemli bir fırsat. İh-
disini yatırımcıya açması lazım. dönüşünün bazen 2 yılı bulduğu- racat Serbest Bölgelerini stratejik
Yatırım için yazılım sanayi cazibe nu aktaran Kamalı, oysa destek ve hale getiriyoruz. Turquality’i İhracat
merkezi haline getirilmelidir.” teşvikin ön ödemeli sunulmasının Serbest Bölgesi’nde faaliyet yü-
fayda sağlayacağını savunuyor.
rüten tüm işletmelere vermezsek
“KOBİ’lerin dönüşümü bunu başaramayız. Yazılım ve bili-
için destek mekanizması “İhracatta Turquality şimin kendine özel dinamikleriyle,
olmalı” yetersiz” kendi markalaşma çalışmalarına
Üretimin bel kemiği KOBİ’le- Türk yazılım sektörünün 81 ildeki göre değerlendirmek lazım.” Ka-
rin dijital dönüşümü için destek 86 teknokent verileriyle ihracatının malı, yazılım ihracatı yapan ilk 100
ve teşviklerin sunulmasını öne- 2020 yılında 5 milyar doların üzerine firmanın bu program dahilinde des-
ren Gönül Kamalı, “İlk aşamada çıkması bekleniyor. 5 yıl içerisinde teklenmesini istiyor.
6 KobiEfor Dijital Mart 2021