Page 14 - Dijital-KobiEfor-Aralık-2020
P. 14
Dijital Çağa Ne Kadar Hazırız?
TÜBİSAD olarak “Türkiye’nin Dijitalleşme Endeksi Raporu’nu
kamuoyuyla paylaştık. Dijitalleşme sürecinde başarılı olmamızı
sağlayacak en kritik faktörün, kamunun en üst düzeyinde sahiplenilecek
bir dijital dönüşüm vizyonu olduğunu düşünüyoruz.
Dijital dönüşümde liderlik, dijital bir ekonomiyi tesis etmemizle
doğrudan bağlantılı.
Ekonomimizin büyüme hızında karşılamalı, güçlü bir girişimci
bir süredir gözlemlenen yavaş- ekosistemi geliştirmeli, fiber alt-
lamaya ve konjonktürel açıdan yapılar başta olmak üzere dijital
belirsizliklerin egemen olduğu altyapıları iyileştirmeli, dijital
bir döneme rağmen, Türkiye’de ekonominin ihtiyaç duyduğu ni-
bilgi ve iletişim teknolojileri sek- telikli işgücü kaynağını sağlamalı
törü 2019 yılında da Türk Lirası ve KOBİ’lerin dijital dönüşümleri-
bazında büyümesini sürdürdü ve ni desteklemeliyiz.
TL bazında yüzde 14’lük büyüme Bu alanda önemli örneklerden
ile 2019 yılında 152.7 milyar TL’lik biri ise dijital teknolojilerde ve
hacme ulaştı. Ancak dolar bazın- inovasyonda dünya lideri olma ko-
da değerlendirdiğimizde bir ön- nusunda hızla ilerleyen ve strate-
ceki yıla kıyasla yüzde 3 oranında jilerini çok bilinçli ve iyi bir şekilde
daralarak 26.8 milyar dolar oldu- uygulayan bir ülke olan Çin.
ğunu görüyoruz. Kübra Erman Çin’in Endüstriyel Dijital
Ülkemizde bilgi ve iletişim tek- Karaca Endeksi’ne (EDE) göre Çin’in
nolojileri sektörünün büyüklüğü- ABD’ye ve Avrupa Birliği’ne dijital
ne ilişkin veriler, bizi, ülke olarak dm 7^ ; ŝůŝƔŝŵ inovasyon yatırımlarında ciddi bir
dijital çağa ne kadar hazırlıklı ^ĂŶĂLJŝĐŝůĞƌŝ ĞƌŶĞŒŝͿ zƂŶĞƟŵ yakınsama gösterdiği ve arada-
olduğu konusuna getiriyor. TÜ- <ƵƌƵůƵ ĂƔŬĂŶŦ ki farkın kapandığı söylenebilir.
BİSAD olarak, dijital dönüşümde Çin’de uygulanan politikalar ve
liderlik açısından ülkemizin du- kritik faktörün, kamunun en üst stratejilerin yanı sıra dijital tek-
rumunu farklı boyutlarda masa- düzeyinde sahiplenilecek bir di- nolojilere yönelik altyapı yatırım-
ya yatırmayı hedefledik ve 2019 jital dönüşüm vizyonu olduğunu ları dijital ekonominin gelişmesini
yılında Türkiye ekonomisi ve top- düşünüyoruz. Bu vizyon devletin destekler nitelikte. Yatırımlar bir
lumunun dijitalleşme durumunu en yukarısından tüm vatandaşları yandan tüketici çıkarlarını ko-
inceleyen “Türkiye’nin Dijitalleş- kucaklayacak şekilde tüm toplu- rurken diğer yandan inovasyonu
me Endeksi Raporu”nu kamuo- ma mal olursa, ülkemizin kaza- teşvik eden ama buna yönelik re-
yuyla paylaştık. nanlar arasında olacağına tüm gülasyonlarını da pazarı gerçek
Raporda, ülkemizin Dijital Dö- kalbimizle inanıyoruz. anlamda büyütecek, rekabeti sağ-
nüşüm Endeksi 2019’da 5 üzerin- Tüm dünyayı etkileyen CO- lıklı bir şekilde sağlayacak, tüketici
den 2.94, 2020’de ise 3.06 olarak VID-19 salgınının etkisini yitir- haklarını da koruyabilecek şekilde
hesaplanıyor. Bu da dijital dönü- mesinin ardından, dijital dönü- yapılıyor. Bunun yanı sıra; işgü-
şüm açısından görünümümüzü şüm strateji ve programları en cü piyasalarında ortaya çıkacak
“ortalama” olarak tanımlıyor. az makroekonomik programlar yıkıcı etkilere çözüm getirilmesi
Her ne kadar 2019’dan 2020’ye kadar önemli olacaktır. Zira sal- ile birlikte; siber güvenlik, dijital
bir iyileşme kaydetmiş olsak da, gın sonrası ekonomik düzen tek- standartlar, fikri mülkiyet hakkı
en önde giden ülkelerle aramızda nolojinin kullanımına eskisinden gibi dijital dünyanın yönetişimine
epeyi mesafe olduğunu görüyo- çok daha bağlı olacak. ilişkin konular üzerine sürmekte
ruz. Ayrıca, ülke içinde yeni tek- Dijital dönüşümde liderlik ise olan yoğun küresel tartışmalara
nolojilerden yararlanma kapa- dijital bir ekonomiyi tesis etme- katkıda bulunmaya çalışıyor.
sitemiz bölgelere, sektörlere ve mizle doğrudan bağlantılı. Sü- Dijital dönüşümde liderlik ya-
firma tiplerine göre büyük farklı- rekli inovasyona uygun bir dijital rışında biz de var olmak ve zir-
lıklar gösteriyor. ekosistemi oluşturmak için bilgi veye oynamak istiyorsak Çin ve
Dijitalleşme sürecinde ba- ve iletişim teknolojilerine yöne- daha pek çok ülke örneğini akılcı
şarılı olmamızı sağlayacak en lik vizyon ihtiyacını ülke çapında bir bakış açısıyla incelemeliyiz.
14 KobiEfor Dijital $UDOÜN