Page 25 - KobiEfor_Agustos_2020
P. 25
Tüketici ‘dijital’ markalarla yola devam
edecek KOVID-19’un Türkiye’deki KOBİ’ler
Üzerindeki Etkileri
Pandemi nedeniyle finansal olarak kısıtlanmış
ama dijital teknolojilerde daha gelişmiş, karar al- Facebook, KOVID-19 pan-
ma süreçlerinde daha seçici ve düşünceli olan tü- demisinin Türkiye’deki kü-
ketici, dünyadaki değerleri yeniden oluşturmak için çük ve orta boyuttaki işlet-
Covid-19’u bir fırsat olarak görüyor. meler (KOBİ) üzerindeki et-
KPMG, 12 ülkede 12 bin 334 kişiyle tüketicinin ‘ye- kilerini ölçen araştırması-
ni normal’ini araştırdı. Şirketlere karar alma süreç- nın ilk sonuçlarını yayınladı.
lerinde ve planlarında yeni dönemin yeni zorluklarıy- İlk olarak Mayıs’ta Dünya
la mücadele etmek için odak noktaları sunulan araş- Bankası ve Ekonomik Kal-
tırmaya göre; Pandemi ile birlikte dijitalin getirdiği kınma ve İşbirliği Örgütü
kolaylıkları iyice benimseyen tüketici, bundan sonra (OECD) ortaklığıyla ABD’de Derya Matraş
dijitalde bilgili ve hızlı şirketlerle etkileşimini artıra- yayınlanan ve bundan böyle
cak. Covid-19’un getirdiği finansal zorluklar nedeniy- 50’den fazla ülkeyi kapsayacak şekilde aylık ola-
le yeni dönemde en çok ödediği paranın karşılığını al- rak yayınlanacak Küçük İşletmeler Küresel Du-
mak isteyen tüketicinin ikinci önceliği güven. rum Raporu (Global State of Small Business Re-
KPMG Türkiye Finansal Hizmetler Sektör Lideri port), dünya genelindeki ve Türkiye’deki KOBİ’le-
Kerem Vardar, “Dünyanın her yerinde Covid-19 sal- rin pandemi sonrası durumuna ilişkin önemli iç-
gını döneminde geçici süreyle görüler sunuyor.
bankaların kapanması tüketi- Araştırmaya göre, dünya genelindeki KOBİ’le-
cilerin bankalarla ilişkilerin- rin yüzde 33’ü, Türkiye’deki KOBİ’lerin ise yüzde
de kalıcı değişikliklere yol aç- 34’ü pandemi sebebiyle çalışan sayılarını azalttı.
tı. Müşterilerin büyük bir ço- Geçen yıla oranla satışlarının düştüğünü belirten
ğunluğu özellikle yatırım he- KOBİ’lerin oranı dünya genelinde yüzde 62, Tür-
sapları ve yüksek değerli kiye’de ise yüzde 70 oldu.
ürün alımlarında internet
Rapor’un Türkiye verilerine göre; Facebo-
bankacılığını ve dijital uygula-
ok’taki KOBİ’lerin yüzde 63’ü faal durumda veya
maları daha çok kullanmaya
Kerem Vardar gelir getiren faaliyetlerde bulunuyor. Faal du-
devam edecek” dedi.
rumdaki KOBİ’lerin yüzde 70’inin, bu yıl ki satış-
Araştırmada öne çıkan-
ları geçen seneye kıyasla daha düşük. Yüzde 34’ü
lar: • Önümüzdeki dönemde şirketlerle başlıca ile-
KOVID-19 pandemisi sebebiyle çalışan/işçi sayı-
tişim aracının sosyal medya kanalları olacağını dü-
larını azalttı. Yüzde 61’i önümüzdeki birkaç ay
şünen tüketicilerin sayısı üç kat arttı.
nakit akışında zorluk yaşamayı bekliyor.
• Katılımcılar gelecekte yapacakları alışverişle-
Facebook Orta Doğu, Afrika ve Türkiye Bölge
rinde nakitten çok dijital cüzdan ve kart seçenekle- Başkan Yardımcısı Derya Matraş, “Araştırmamız
rini kullanmayı düşünüyor.
gösterdi ki ülkemizdeki ve dünya genelindeki
birçok KOBİ bu zor dönemi atlatabilmek adına
küçülme ya da geçici veya temelli olarak kepenk
kapatma gibi çözümler bulmak zorunda kaldılar.
Ekonomilerin bel kemiği KOBİ’lerin aldığı bu za-
rar, uzun vadede ekonomik krizle mücadelede
önemli bir yere sahip olacak.
Araştırmamız, Türkiye’de KOBİ’leri işleten ve
bu işletmelerde çalışan insanların oldukça güçlü
olduklarını ortaya koyuyor. Türkiye’de Facebook
kullanan KOBİ’lerin yüzde 43’ü işletmelerinin
geleceğiyle ilgili oldukça iyimser hissediyor. KO-
• Ana kazananlar dijital bankalar: Bankalar
Bİ’lerimizin müşterilerine online üzerinden
arasında tercih yaparken müşterilerin dikkat ettiği
ulaşmak için yeni yollar bulduklarını da görüyo-
konular arasında yüzde 46 ile ödenen paranın kar-
ruz. Bu işletmelerin yüzde 33’ü, geçtiğimiz ay
şılığının alınması başı çekiyor. Kişisel güvenlik
yaptıkları satışların yüzde 25’ten fazlasının diji-
(yüzde 45), markaya duyulan güven (yüzde 45),
talden geldiğini söylüyor. Bunlar, inanılmaz
müşteri deneyimi (yüzde 41).
umut verici veriler.”
• İnternet siteleri ve uygulamaların işlevselliği-
A€ustos 2020 KobiEfor 25