Page 110 - KobiEfor_Temmuz_2020
P. 110
UZMAN
Yeni Normal Ne Kadar Normal?
eni normal kavramını, kü-
Y resel salgın olan Kovid-19
la birlikte, ünlü ünsüz her-
kes kendi alanı, bilgi dağar-
cığı ve hayal gücü doğrultusunda çe-
şitli iletişim mecralarında bizlere
anlatmaya çalışıyorlar. Tabii insan
Prof.Dr.
merak etmeden duramıyor, ‘Nedir
Turgay Biçer bu yeni normal?’ diye. Normal, ne
turgay@marmara.edu.tr kadar ‘normal’di ki? Ve neden, “yeni”
sözcüğü ile yeniden anlatılma gereği süreçlere işaret eder. İnsanı, bir sis-
duyuldu? Bu merakımızı gidermek tem düşüncesi içinde ele alan bu dü-
Umudumuz, için önce normalin ne olduğunu, es- şünce de normallik, felsefi, sosyolo-
gerçek ve doğrunun ki bildiklerimizden farkını ve yeni ile jik, psikolojik ve biyolojik disiplinleri
izinde olan, ne anlatılmak istendiğini birlikte in- içinde farklı alanlar barındırmaktır.
değişimin celeyelim derim. Bu açıklamalardan yola çıkarak nor-
ve gelişimin Sözlükler normali, “Alışılagelene, mali pek normal olarak açıklamak
doğrultusunda kurala uygun olan, şaşılacak bir yö- zorlaşıyor doğal olarak ve normal o
doğru normalliğe nü bulunmayan, olağan, doğal; alışı- kadar da normal olamayabiliyor. An-
lagelen, olağana, kurala uygun olan lam bilimsel olarak soyut bir kavram
dönüp olması
şey” olarak tanımlıyor. Farklı disip- olduğundan normalin içeriği konu-
gereken
linler ise normali daha farklı açılar- şucuya göre değişebiliyor. Peki, ‘yeni
bir yaşam olgusunu dan ele alır*. normal nedir?’ dersek işte, o kafa
oluşturmak; Gelenekçi görüş, “sağlıklı olan ve karıştırıyor.
hatalardan hastalığı olmayan insanı” temel alır. Uzun sözün kısası, eskiden yaşadığı-
ders alarak Farklı bir görüş ise “normalliği ol- mız düzensizlikler, yanlışlar mıydı
umuda yelken madığını, organizmanın tüm kişilik normal olan yoksa her şeyi değiştir ve
açmak olmalıdır. yapılarının birbiriyle denge duru- bizler yeni normallik altında yanlışlar-
İnsan, insanca munda olmasını ya da uyumlu bir dan vazgeçtik ve doğruları hayatımıza
yaşayacağı bir birlik içinde işlevlerini sürdürebil- alacağız yoksa, “eski tas eski hamam”
dünya yaratmak mesini ortaya koyuyorsa gerçekleş- deyişinden yola çıkarak eski düzensiz
ve tasarlamak mesi imkânsız olan bu durumda nor- ve anlamsız şeylere geri mi dönece-
zorundadır mal diye bir şey olmayacağını” ileri ğiz?.. Hani lastiği çekersin uzar ama
yoksa bugün sürer. Diğer bir görüş ise; “normal- bırakırsan eski haline hızlı dönüş ya-
Korona, lik ortalama ile eş anlamlıdır.” Bu par ya. Öyle mi olacak insanlık?..
Umudumuz, gerçek ve doğrunun
yarın başka bir yaklaşım davranışların normallik izinde olan, değişimin ve gelişimin
oranlarını ölçmek amacıyla, günü-
virüs insanoğlunu müzde değerlendirmeyi matematik doğrultusunda doğru normalliğe dö-
yeryüzünden açısından yorumlar. Yani, çoğunluğu nüp olması gereken bir yaşam olgu-
silebilir. oluşturan grup normal sayılırken ço- sunu oluşturmak; hatalardan ders
Dolayısıyla; ğunluktan uzaklaşan durumlar, nor- alarak umuda yelken açmak olmalı-
öğrenen ve mal dışı olarak kabul edilir. dır. İnsan, insanca yaşayacağı bir
doğrunun izinden Bazılarına göre ise normallik, “Bir dünya yaratmak ve tasarlamak zo-
giden insana süreçtir ve normal davranış birbiriyle rundadır yoksa bugün Korona, yarın
her zamankinden etkileşim durumunda olan sistemin başka bir virüs insanoğlunu yeryü-
daha çok ortak bir ürünüdür.” Bir başka deyiş- zünden silebilir. Dolayısıyla; öğrenen
gereksinimin le normallik herhangi bir andaki du- ve doğrunun izinden giden insana her
varlığı benim için rumu tanımlamaktan ziyade, orga- zamankinden daha çok gereksinimin
varlığı benim için yeni normaldir.
yeni normaldir. nizmada görülen değişikliklere ya da
*Ömer Yıldırım, Atatürk Üniversitesi Sosyoloji Bölümü 1. Sınıf “Psikolojiye Giriş” ve
2. Sınıf “Deneysel Psikoloji”, 4. Sınıf “Sosyal Psikoloji” Dersi Ders Notları (Ömer Yıldırım);
Açık Öğretim Psikoloji Ders Kitapları ve MEB Liseler İçin Psikoloji Dersi Ders Kitapları
110 KobiEfor Temmuz 2020