Page 96 - KobiEfor_Subat_2020
P. 96

UZMAN


                                   ‹hracatta Konumlanma


                                   A       lg› Haritas› (Perceptual   kimi ile çat›fl›l›r.
                                           Map)’, flirketlerin kalite ve
                                                                      Üst orta noktada (6 numara) konum-
                                                                      lanan markalar, benzer fiyata kalite-
                                           fiyat olarak pazarda nas›l
                                           konumlanmas› gerekti¤ini   li ürün/hizmeti sunarlar. Bu marka-
                                   gösteren önemli bir strateji gelifltir-  lar›n amac›, fiyat savafl›na girmeden
                                   me arac›d›r.                       en kaliteli olarak alg›lanmakt›r.
                                   Alg›lama haritas›n›n alt ekseni ‘Rakip  Sa¤ orta noktada (7 numara) konum-
          Haluk Ünald›             ürünler ile fark edilen fiyat farkl›l›-  lanan markalar, benzer kaliteyi en
          haluk@paradigmam.com     ¤›’d›r. Müflteri taraf›ndan alg›lanan fi-  ucuza vermeyi hedeflerler. Bu flir-
                                   yat› pahal› olarak alg›lan›yorsa söz ko-  ketler, standard ürün/hizmeti savu-
                                   nusu ürün sola, ucuz olarak alg›lan›-  nurken, bütün enerjilerini daha ucuz
                                   yorsa sa¤a yak›n demektir.         olmaya yo¤unlaflt›r›rlar.
                                   Alg›lama haritas›n›n dikey ekse-
          ‹hracat                  ni ‘Rakip ürünler ile fark edilen
                                   kalite farkl›l›¤›’d›r. Müflteri tara-
          ürünlerimize
                                   f›ndan alg›lanan kalite yüksek
          pazar belirlerken
                                   ise söz konusu ürün daha yuka-
          hedef pazardaki          r›da, düflük ise afla¤›da konum-
          rakip ülkelere           lan›yor demektir. Fiyat alg›s›na
          ilave olarak ayn›        benzer flekilde, kalite alg›s›na
          zamanda rakip            da müflteri karar verir. Örne¤in;
                                   hofl bir iç tasar›ma sahip bir oto-
          ürünlerin farkl›l›k
                                   mobil, 30 y›l paslanmaz bir flasi-
          haritas›nda hangi
                                   ye sahip bir otomobilden daha
          konuma hakim             kaliteli olarak alg›lanabilir.
          olduklar›n› da           Alg›lama haritas›n›n sol üst kö-
          dikkate almak            flesinde (1 numara) marka ola-
          gerekir.                 rak bilinen genelde çok uluslu flirket-  Hemen anlafl›labilece¤i gibi, her
                                   lerin ürünleri konumlan›rlar. Pahal›  ürün grubunda ve her pazarda 6 ve-
          Unutulmamal›d›r
                                   ancak kaliteli olma özellikleri ile he-  ya 7 numaral› bölgede konumlan-
          ki ayr›nt›l› bir
                                   men tan›rlar.                      mak için mücadele edilir.
          hedef pazar analizi      Sa¤ üst köflede (2 numara) konum-   Ayn› tablo ülkelerin ihracat politikala-
          sonuçlar›na ba¤l›        lanman›n imkans›z oldu¤u kabul     r›n› belirlemek içinde kullan›labilir.
          olarak uygun             edilebilir. Günümüzün bu yo¤un re-  Örne¤in; Çin ürünleri önce 1980’li y›l-
          politika ve              kabet ortam›nda, en kaliteli ürünü  lar›n Japon otomobillerine benzer fle-
                                   en ucuza vermenin çok da kolay ol-  kilde 3 numaral› konumdan bafllam›fl
          stratejileri
                                   mad›¤›n› söylemek mümkündür.       ve kalite iyilefltirerek 7 numaraya yük-
          belirlemeden
                                   Sa¤ alt köflede (3 numara) ucuz an-  selmifltir. Daha sonra h›zla 6 numara-
          ihracat yapmaya          cak kalitesiz ürünler konumlan›r.  ya da yükselmifl ve son zamanlarda
          çal›flmak kaynak          Damping ürünler dedi¤imiz bu ürün-  kendi markalar›n› üreterek 1 numara-
          israf›d›r.               ler pazar›n bozulmas›na da neden   da konumlanmaya bafllam›fllard›r.
                                   olabilirler.                       ‹hracat ürünlerimize pazar belirler-
                                   Sol alt köflede (4numara) pahal› ve  ken hedef pazardaki rakip ülkelere
                                   kalitesiz ürünler yer al›r. Böyle bir  ilave olarak ayn› zamanda rakip
                                   ürünle, pazar›n ilk oluflma dönemi  ürünlerin farkl›l›k haritas›nda hangi
                                   hariç, baflar›l› olunamayaca¤› aç›kt›r.  konuma hakim olduklar›n› da dikka-
                                   Alg›lama haritan›n ortas›nda (5 nu-  te almak gerekir.
                                   mara) fiyat ve kalite olarak birbirine  Unutulmamal›d›r ki ayr›nt›l› bir he-
                                   benzer ürünler yer al›r. ‘Araya s›k›-  def pazar analizi sonuçlar›na ba¤l›
                                   fl›p kalmak’ dedi¤imiz bu konum flir-  olarak uygun politika ve stratejileri
                                   ketler için en zor durumdur. Nereye  belirlemeden ihracat yapmaya çal›fl-
                                   do¤ru hareket edilse, o bölgenin ha-  mak kaynak israf›d›r.

          96 KobiEfor fiubat 2020
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101