Page 84 - KobiEfor_Subat_2020
P. 84
ÜN‹VERS‹TE
Kadir Has Üniversitesi
e¤itim modelini de¤ifltirdi:
“Araflt›rma
Üniversitesi” olacak
Kadir Has Vakf› taraf›ndan kuruluflu
gerçeklefltirilen Kadir Has Üniversitesi,
‘Araflt›rma Üniversitesi’ olmak için
tüm ekosistemini de¤ifltiriyor.
2019-2020 e¤itim ö¤retim y›l›nda
‘Yeni E¤itim Modeli’ni hayata geçiren
Üniversite, ‘Proje Tabanl› E¤itim’ ile
hem sektöre hem akademiye yönelik
yetkin araflt›rmac› ve mezunlar
yetifltirecek. Sondan Durukano¤lu Feyiz
T ürk ifl dünyas›nda ‘duayen ifl insan›’ olarak an›- var: Hocalara uluslar ve uluslararas› araflt›rma fo-
lan Kadir Has’›n ad›yla kurulan Kadir Has Üni-
nu kaynaklar›n› tan›tmak ve nas›l proje yaz›laca¤›na
versitesi, 2018 y›l›n›n Mart ay›nda göreve gelen
üniversitenin Ar-Ge’ye ay›rd›¤› fon 5 milyon TL iken
Rektör Prof.Dr. Sondan Durukano¤lu Feyiz’›n vizyo- iliflkin e¤itimleri haz›rlamak. Göreve geldi¤imde
nu ve Kadir Has Vakf›’n›n (HASVAK) tam deste¤iyle destek mekanizmas›n› kurduktan sonra fon büyük-
yönünü ‘araflt›rma’ olarak belirledi. lü¤ünü 1 Ocak 2019 ve 31 Aral›k 2019 aras›nda 20
Tüm e¤itim modelini de¤ifltiren ve altyap› için de milyon TL’ye ulaflt›rd›k. Ayn› ö¤retim üyesi kapasi-
gerekli yat›r›mlar› hayata geçiren Feyiz, “Hedefimiz temiz ile bunu baflard›k” dedi. Ö¤retim üyelerinin
belli; araflt›rma alan›nda Türkiye’nin ilk 3 üniversite- araflt›rma yapmas› için ders yükünü hafifletti¤inin
sinden biri olmak istiyoruz. Nihai olarak da 5 y›l için- alt›n› çizen Feyiz, iki projeyi efl zamanl› yürüten ö¤-
de dünyan›n en büyük 500 üniversitesi aras›na gir- retim üyesinin ders yükünü 1 ders indirdi¤ini, 4
mek istiyoruz. Yar› ve tam zamanl› 250 ö¤retim üye- projeyi yürüten ö¤retim üyesine ise hiç ders verdir-
miz var. Lisans ö¤renci say›m›z 4 bin 500. Lisansüstü medi¤ini aç›klad›. Yürütülen projenin nitelikli olma-
ö¤renci say›m›z ise 600. Hedefimiz; lisans ö¤renci sa- s› gerekti¤ine dikkat çeken Feyiz, “Proje doktora, li-
y›m›z› ayn› tutarak yüksek lisans ö¤renci say›m›z› ar- sans ve mast›r ö¤rencisini desteklemeli. Hocalar›n
t›rmak. 5 y›l içinde 1000 yeni doktora ö¤rencisine as›l görevi doktora ö¤rencisi yetifltirmek olmal›.
ulaflmay› amaçl›yoruz” dedi. Türkiye’nin Ar-Ge eleman› ihtiyac› var. Bir hocan›n
Araflt›rma üniversitesi olman›n sadece vizyon ile en az 2 projesi varsa en az 4 doktora ö¤rencisini yö-
gerçeklefltirilemeyece¤ini ve gerek insan kayna¤› netiyordur. Rektörlü¤ün görevi araflt›rma fonlar›n›
gerek altyap› imkanlar›n›n önemli oldu¤unu aktaran bulmak de¤il. Bu hocalara doktora yapt›raca¤› kali-
Feyiz, göreve geldikten sonra iyi ö¤retim üyelerini teli ö¤rencileri getirmenin ekosistemini kurmak.
üniversiteye dahil etmeye çal›fl›rken ikinci olarak da Bunun için devlet destek ve teflvikleri de bulunuyor.
doktora ö¤renci say›s›n› art›rmaya odakland›¤›n› Örne¤in TÜB‹TAK doktora ö¤rencisini desteklemek
kaydetti: “Araflt›rman›n itici gücü doktora ö¤rencile- için 3500 TL veriyor, ben üzerine 1500 TL daha ekli-
ridir, o itici gücü çal›flt›ran da ö¤retim üyeleridir. yorum. Bu da doktora ö¤rencisinin ‹stanbul koflul-
Genç, dinamik ve insanl›¤›n problemleriyle heye- lar›nda normal yaflamas›n› sa¤l›yor. Doktora son-
canlanan gençleri üniversitemize kazand›rmak ras› araflt›rma ö¤rencisine devlet 4500 TL veriyor
dünyan›n birçok üniversitesine gidip ‘beyin avc›s›’ ben üzerine 2000 TL daha ekliyorum” diye konufltu.
gibi hareket ediyorum. Özellikle doktora sonras› 1-2
araflt›rma üstlenmifl isimlerle görüflüyorum.” Y›lda 200 makale hedefleniyor
Göreve gelir gelmez ilk olarak üniversite bünye- Ar-Ge’ye odakland›ktan sonra ilk patentlerini al-
sinde Ar-Ge Kaynaklar› Direktörlü¤ü’nü kurdu¤unu d›klar›n› aç›klayan Feyiz, ö¤retim üyesinin perfor-
hat›rlatan Feyiz, “Bu bölümümüzün tek bir görevi mans önergesini de de¤ifltirdiklerini kaydetti. Y›ll›k
84 KobiEfor fiubat 2020