Page 67 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 67
Bu nedenle öncelikle marka sahibinin yurtdışın-
da marka tescili ile ilgili ihtiyaç analizinin yapılma-
sı ve bunun sonucunda hangi tescil sistemlerinden
faydalanılacağının belirlenerek uygun yol haritası-
nın oluşturulması gerekiyor.
Bu çerçevede dikkat edilmesi önemlilik arz eden
hususları şu şekilde sıralayabiliriz;
• Ülke kanunlarına dikkat edilmeli
• Marka örneği redde sebep olabilecek unsurlar
içermemeli
• Faaliyet alanına giren sınıf & emtia seçilmeli
• Ülkeye göre “kullanım esası” göz ardı
edilmemeli
• “İhtiyaç analizi” iyi yapılmalı
• En uygun tescil sistemi tercih edilmeli
• “Ön araştırma” yapılmalı
• Konusunda “UZMAN” kişiler ile çalışılmalı.
Sonuç olarak; Türk firmalarının markalarını yurt-
dışında tescil ettirme çalışmalarına başlamadan
önce marka teşvikleri, marka tescil sistemlerinin
hangilerinin kendisi için uygun olduğu ve markasının
yurtdışında tesciline engel teşkil edebilecek riskle-
rin nasıl en aza indirilebileceği konusunda danış-
manlık almaları gerek zaman gerekse maliyet açı-
sından tasarrufta bulunmalarına yardımcı olacaktır.
Tescil sonrası hangi hususlara dikkat
etmeli ve ne gibi tedbirler almalıyız?
Maalesef pek çok yatırımcıda markanın tescile
bağlanmasının yeterli olduğu yönünde bir düşünce Destek kapsamında olan giderler
hâkim. Halbuki tescil sonrası markanın izlenmesi
büyük önem arz etmektedir. Günümüzde pek çok • Yurt dışında tescil ettirilmesine ilişkin resmi
ülkede benzerlik incelemesi yapılmadığını görü- kurum hizmet ve harç bedelleri
yoruz. Yani, eski tarihli benzer markalardan dolayı • Danışmanlık giderleri
marka müracaatları inceleme aşamasında ‘Resmi • Markanın o ülkede tescile uygunluğunun
Kurumlar’ tarafından reddedilmemektedir. tespiti için yapılacak araştırma giderleri
İşte durum böyle olunca da “marka izlemenin” • Yurt dışında tescil ettirilmiş markalarının
önemi ortaya çıkmaktadır. korunmasına ilişkin avukatlık giderleri.
“Marka izleme” sayesinde tüm dünya genelinde Marka tescil desteğinden yararlanmak için
hak sahiplerinin markalarına benzer olarak yayına yurt dışı marka tescil başvurusunun yapılmış ol-
çıkartılan tüm marka müracaatları, henüz bülten ması yeterlidir.
yayını aşamasındayken tespit edilip, tescile bağlan- Marka yenileme giderleri destek kapsamında
madan önce itiraz işlemleri başlatılarak, hak sahi- değildir.
binin marka hakkı korunabilmektedir. Bu hizmet
aynı zamanda sektör analizi de yapılmasına ve buna ne karşı hukuki işlemler başlatılabilinmektedir.
bağlı olarak aynı faaliyet ile iştigal eden firmaların Ek olarak, az sayıda bazı ülkeler hariç olmak
marka tescili noktasında ne tür adımlar attıklarının üzere, genel itibariyle tescil tarihinden itibaren 5 yıl
tespit edilmesi ve bunlara göre yeni stratejiler belir- içerisinde aktif olarak kullanılmayan marka tescil-
lenmesine de olanak sağlamaktadır. lerine karşı, 3. kişiler tarafından “kullanılmamaya
Şunu da belirtmekte fayda var; bazı ülkelerde dayalı iptal davası” başlatılabilmektedir. Bu gibi du-
tescil öncesi yayın sistemi varken (yukarıda ifade rumlarda, aktif kullanımı ispat edilemeyen marka
edildiği gibi), bazı ülkelerde ise tescil sonrası ya- tescilleri maalesef iptal ettirilebilmektedir. Bu bağ-
yın sistemi uygulanmaktadır. Bu tarz ülkelerde de lamda, tescil edilmiş markaların aktif olarak ilgili
“marka izleme” sayesinde tescil sonrası yayına çık- pazarda kullanılması da önem verilmesi gereken Advertorial
mış markalar kolayca tesit edilip, marka tescilleri- bir diğer husustur.
.DVÜP KobiEfor 67