Page 67 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 67

Bu nedenle öncelikle marka sahibinin yurtdışın-
               da marka tescili ile ilgili ihtiyaç analizinin yapılma-
               sı ve bunun sonucunda hangi tescil sistemlerinden
               faydalanılacağının belirlenerek uygun yol haritası-
               nın oluşturulması gerekiyor.
                  Bu çerçevede dikkat edilmesi önemlilik arz eden
               hususları şu şekilde sıralayabiliriz;
                  • Ülke kanunlarına dikkat edilmeli
                  • Marka örneği redde sebep olabilecek unsurlar
                  içermemeli
                  • Faaliyet alanına giren sınıf & emtia seçilmeli
                  • Ülkeye göre “kullanım esası” göz ardı
                  edilmemeli
                  • “İhtiyaç analizi” iyi yapılmalı
                  • En uygun tescil sistemi tercih edilmeli
                  • “Ön araştırma” yapılmalı
                  • Konusunda “UZMAN” kişiler ile çalışılmalı.
                  Sonuç olarak; Türk firmalarının markalarını yurt-
               dışında tescil ettirme çalışmalarına başlamadan
               önce marka teşvikleri, marka tescil sistemlerinin
               hangilerinin kendisi için uygun olduğu ve markasının
               yurtdışında tesciline engel teşkil edebilecek riskle-
               rin nasıl en aza indirilebileceği konusunda danış-
               manlık almaları gerek zaman gerekse maliyet açı-
               sından tasarrufta bulunmalarına yardımcı olacaktır.

                  Tescil sonrası hangi hususlara dikkat
                  etmeli ve ne gibi tedbirler almalıyız?
                  Maalesef pek çok yatırımcıda markanın tescile
               bağlanmasının yeterli olduğu yönünde bir düşünce    Destek kapsamında olan giderler
               hâkim. Halbuki tescil sonrası markanın izlenmesi
               büyük önem arz etmektedir. Günümüzde pek çok        • Yurt dışında tescil ettirilmesine ilişkin resmi
               ülkede benzerlik incelemesi yapılmadığını görü-  kurum hizmet ve harç bedelleri
               yoruz. Yani, eski tarihli benzer markalardan dolayı   • Danışmanlık giderleri
               marka müracaatları inceleme aşamasında ‘Resmi       •  Markanın o ülkede tescile uygunluğunun
               Kurumlar’ tarafından reddedilmemektedir.         tespiti için yapılacak araştırma giderleri
                  İşte durum böyle olunca da “marka izlemenin”     •  Yurt dışında tescil ettirilmiş markalarının
               önemi ortaya çıkmaktadır.                        korunmasına ilişkin avukatlık giderleri.
                  “Marka izleme” sayesinde tüm dünya genelinde     Marka tescil desteğinden yararlanmak için
               hak sahiplerinin markalarına benzer olarak yayına   yurt dışı marka tescil başvurusunun yapılmış ol-
               çıkartılan tüm marka müracaatları, henüz bülten   ması yeterlidir.
               yayını aşamasındayken tespit edilip, tescile bağlan-  Marka yenileme giderleri destek kapsamında
               madan önce itiraz işlemleri başlatılarak, hak sahi-  değildir.
               binin marka hakkı korunabilmektedir. Bu hizmet
               aynı zamanda sektör analizi de yapılmasına ve buna   ne karşı hukuki işlemler başlatılabilinmektedir.
               bağlı olarak aynı faaliyet ile iştigal eden firmaların   Ek olarak, az sayıda bazı ülkeler hariç olmak
               marka tescili noktasında ne tür adımlar attıklarının   üzere, genel itibariyle tescil tarihinden itibaren 5 yıl
               tespit edilmesi ve bunlara göre yeni stratejiler belir-  içerisinde aktif olarak kullanılmayan marka tescil-
               lenmesine de olanak sağlamaktadır.               lerine karşı, 3. kişiler tarafından “kullanılmamaya
                  Şunu da belirtmekte fayda var; bazı ülkelerde   dayalı iptal davası” başlatılabilmektedir. Bu gibi du-
               tescil öncesi yayın sistemi varken (yukarıda ifade   rumlarda, aktif kullanımı ispat edilemeyen marka
               edildiği gibi), bazı ülkelerde ise tescil sonrası ya-  tescilleri maalesef iptal ettirilebilmektedir. Bu bağ-
               yın sistemi uygulanmaktadır. Bu tarz ülkelerde de   lamda, tescil edilmiş markaların aktif olarak ilgili
               “marka izleme” sayesinde tescil sonrası yayına çık-  pazarda kullanılması da önem verilmesi gereken   Advertorial
               mış markalar kolayca tesit edilip, marka tescilleri-  bir diğer husustur.

                                                                                           .DVÜP      KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72