Page 129 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 129
rek ve verilerdeki kalıpları tanıyarak belirli görevleri
yerine getirecek şekilde eğitilebilir.
Yapay Zekâ (Al) nedir? Siber güvenlik konusuna dikkat: Endüstride ya-
pay zeka kullanımında dikkat edilmesi gereken en
Yapay Zekâ, (AI), “görevleri yerine
önemli nokta; siber güvenlik. Dünyaca ünlü araş-
getirmek için insan zekâsını taklit eden ve
tırma şirketi Gartner’ın, açıkladığı 2020 Teknoloji
topladıkları bilgilere göre yinelemeli olarak Trendleri Raporu’nda da belirttiği gibi yapay zeka
kendilerini iyileştirebilen sistemler veya ve özellikle makine öğrenmesi geliştikçe ve gerçek
makineler” olarak tanımlanıyor. Yapay Zekâ, kullanım alanları oluştukça, karşılaşılan zorluklar
insanların dünyayı nasıl algıladığını ve ona ve güvenlik riskleri daha da belirgin hale geliyor.
nasıl tepki verdiğini taklit etmek ve bunları Yapay zeka model hırsızlığı veya sistemin yanlış ka-
aşmak ilkesiyle çalışır. rar vermesine sebep olabilecek saldırılar bunlar-
dan bazıları. Bu nedenle yapay zeka teknolojilerini
kullananlar; yapay zeka destekli sistemlerini, kötü
Yapay Zekâ (Al-Artificial amaçlı siber saldırılardan korumak ve gerekli siber
güvenlik önlemlerini almak zorunda.
Intelligence) Uygulamaları
Yapay Zekâ (Al-Artificial Intelligence), daha faz-
la verimlilik, yeni gelir fırsatları ve daha yüksek
düzeyde müşteri sadakati elde etmek isteyen tüm
işletmeler için stratejik bir zorunluluk haline geldi.
Yapay Zeka, (AI), makinelerin deneyimden öğren-
mesini, yeni girdilere uyum sağlamasını ve insan
benzeri görevleri gerçekleştirmesini mümkün kılar.
Satranç oynayan bilgisayarlardan otonom araçlara
(kendi kendine giden arabalara) kadar derin öğren-
me ve doğal dil işlemeye dayanır. Bu teknolojileri
kullanarak bilgisayarlar, büyük miktarda veri işleye-
“persona” ve “yolculuklar” kavramlarına odak- turmalarını da öneriyor.
lanması öneriliyor. Raporda “akıllı yaşam alanı” Trend 2: Çoklu Deneyim (Multiexperience):
kavramı, “insan ile teknoloji sistemlerinin açık, Gartner, çoklu deneyimi; “insanların dijital dün-
bağlantılı, koordine ve akıllı ekosistemlerde etki- yayı çok çeşitli cihazlar ve duyusal temas nok-
leşime girdiği fiziksel ortam” olarak tanımlanıyor. taları ile algılama, onunla etkileşim içine girme
Gartner “insan merkezli akıllı alanlar” kavramını ve onu kontrol etme biçimi ile ilgilenir” diye ta-
bu 10 trendin nihai hedefi olarak görüyor. Bu tek- nımlıyor. Gartner’a göre 2028’de dijital dünyayla
noloji trendleri neler? etkileşimimizde daha dramatik
Trend 1: Hiper Otomasyon değişiklikler göreceğiz. Diyalog
(Hyper Automation): Otomasyon, bazlı platformlar, sanal gerçek-
yapay zeka ve makine öğrenmesi lik, artırılmış gerçeklik, karmaşık
gibi ileri teknolojilerin dahil olma- gerçeklik deneyimlerimizi “çok
sı ile “hiper” hale geliyor. Bu tek- boyutlu ve çok temas noktalı”
nolojiler, müşterilerle doğrudan hale getiriyor. Artık arayüzlerin
etkileşim içinde olan chatbot ve kullanıcıyı anlaması gerekiyor, bu
sanal kişisel asistanlar (VPA) sa- süreç teknoloji okuryazarı insan-
yesinde self servis otomasyonu da mümkün kılıyor. lardan, insan okuryazarı teknolojilere geçiş ola-
Hiper otomasyon kapsamındaki işler sadece ope- rak tanımlanıyor. Çoklu deneyim, geleneksel bilgi
rasyonel değil, aynı zamanda düşünme, tasarlama işlem cihazları, giyilebilir cihazlar, otomobiller,
ve değerlendirme gerektiren alanları da kapsıyor. çevresel sensörler ve tüketici cihazları da dahil ol-
Gartner’a göre; bu çok hızlı bir trend ve şirketlerin mak üzere uç cihazlarla yapılan tüm etkileşimleri
olası tüm iş süreçlerini bu kapsamda düşünmeleri içeriyor. 2029 ve sonrasında birçok nesne ve nokta
ve otomatikleştirmeleri gerekli. Hiper otomasyon, da birer bilgisayar olacak.
hiper-çevik çalışma modelleri ve araçları da ge- “Sürükleyici deneyim (immersive experien-
rektiriyor. Gartner, işletmenin dijital ikizlerini oluş- ce)”: Gartner, “Artırılmış gerçeklik, sanal gerçek-
.DVÜP KobiEfor Dijital 5