Page 129 - KobiEfor-Kasim-2020
P. 129

rek ve verilerdeki kalıpları tanıyarak belirli görevleri
                                                          yerine getirecek şekilde eğitilebilir.
                   Yapay Zekâ (Al) nedir?                   Siber güvenlik konusuna dikkat: Endüstride ya-

                                                          pay zeka kullanımında dikkat edilmesi gereken en
                 Yapay Zekâ, (AI), “görevleri yerine
                                                          önemli nokta; siber güvenlik. Dünyaca ünlü araş-
             getirmek için insan zekâsını taklit eden ve
                                                          tırma şirketi Gartner’ın, açıkladığı 2020 Teknoloji
             topladıkları bilgilere göre yinelemeli olarak   Trendleri Raporu’nda da belirttiği gibi yapay zeka
              kendilerini iyileştirebilen sistemler veya   ve özellikle makine öğrenmesi geliştikçe ve gerçek
            makineler” olarak tanımlanıyor. Yapay Zekâ,   kullanım alanları oluştukça, karşılaşılan zorluklar
             insanların dünyayı nasıl algıladığını ve ona   ve güvenlik riskleri daha da belirgin hale geliyor.
             nasıl tepki verdiğini taklit etmek ve bunları   Yapay zeka model hırsızlığı veya sistemin yanlış ka-
                      aşmak ilkesiyle çalışır.            rar vermesine sebep olabilecek saldırılar bunlar-
                                                          dan bazıları. Bu nedenle yapay zeka teknolojilerini
                                                          kullananlar; yapay zeka destekli sistemlerini, kötü
            Yapay Zekâ (Al-Artificial                      amaçlı siber saldırılardan korumak ve gerekli siber
                                                          güvenlik önlemlerini almak zorunda.
            Intelligence) Uygulamaları
            Yapay Zekâ (Al-Artificial Intelligence), daha faz-
         la verimlilik, yeni gelir fırsatları ve daha yüksek
         düzeyde müşteri sadakati elde etmek isteyen tüm
         işletmeler için stratejik bir zorunluluk haline geldi.
         Yapay Zeka, (AI), makinelerin deneyimden öğren-
         mesini, yeni girdilere uyum sağlamasını ve insan
         benzeri görevleri gerçekleştirmesini mümkün kılar.
         Satranç oynayan bilgisayarlardan otonom araçlara
         (kendi kendine giden arabalara) kadar derin öğren-
         me ve doğal dil işlemeye dayanır. Bu teknolojileri
         kullanarak bilgisayarlar, büyük miktarda veri işleye-


           “persona” ve “yolculuklar” kavramlarına odak-  turmalarını da öneriyor.
           lanması öneriliyor. Raporda  “akıllı yaşam alanı”   Trend 2: Çoklu Deneyim (Multiexperience):
           kavramı, “insan ile teknoloji sistemlerinin açık,   Gartner, çoklu deneyimi; “insanların dijital dün-
           bağlantılı, koordine ve akıllı ekosistemlerde etki-  yayı çok çeşitli cihazlar ve duyusal temas nok-
           leşime girdiği fiziksel ortam” olarak tanımlanıyor.   taları ile algılama, onunla etkileşim içine girme
           Gartner “insan merkezli akıllı alanlar” kavramını   ve onu kontrol etme biçimi ile ilgilenir” diye ta-
           bu 10 trendin nihai hedefi olarak görüyor. Bu tek-  nımlıyor. Gartner’a göre 2028’de dijital dünyayla
           noloji trendleri neler?                                      etkileşimimizde daha dramatik
             Trend 1: Hiper Otomasyon                                   değişiklikler göreceğiz. Diyalog
           (Hyper Automation): Otomasyon,                               bazlı platformlar, sanal gerçek-
           yapay zeka ve makine öğrenmesi                               lik, artırılmış gerçeklik, karmaşık
           gibi ileri teknolojilerin dahil olma-                        gerçeklik deneyimlerimizi “çok
           sı ile “hiper” hale geliyor. Bu tek-                         boyutlu ve çok temas noktalı”
           nolojiler, müşterilerle doğrudan                             hale getiriyor. Artık arayüzlerin
           etkileşim içinde olan chatbot ve                             kullanıcıyı anlaması gerekiyor, bu
           sanal kişisel asistanlar (VPA) sa-                           süreç teknoloji okuryazarı insan-
           yesinde self servis otomasyonu da mümkün kılıyor.   lardan, insan okuryazarı teknolojilere geçiş ola-
           Hiper otomasyon kapsamındaki işler sadece ope-  rak tanımlanıyor. Çoklu deneyim, geleneksel bilgi
           rasyonel değil, aynı zamanda düşünme, tasarlama   işlem cihazları, giyilebilir cihazlar, otomobiller,
           ve değerlendirme gerektiren alanları da kapsıyor.   çevresel sensörler ve tüketici cihazları da dahil ol-
           Gartner’a göre; bu çok hızlı bir trend ve şirketlerin   mak üzere uç cihazlarla yapılan tüm etkileşimleri
           olası tüm iş süreçlerini bu kapsamda düşünmeleri   içeriyor. 2029 ve sonrasında birçok nesne ve nokta
           ve otomatikleştirmeleri gerekli. Hiper otomasyon,   da birer bilgisayar olacak.
           hiper-çevik çalışma modelleri ve araçları da ge-  “Sürükleyici deneyim (immersive experien-
           rektiriyor. Gartner, işletmenin dijital ikizlerini oluş-  ce)”: Gartner, “Artırılmış gerçeklik, sanal gerçek-

                                                                                 .DVÜP      KobiEfor Dijital 5
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134