Page 81 - KobiEfor_Aralık_2019
P. 81

UZMAN



                                   ‹HRACAT ANA PLANI ve Sonras›

                                           hracat ile ilgili olan bütün  fiüphesiz, her ürün, her hedef pa-
                                   ‹       kurum ve flirketlerimizin   zarda sat›lmak üzere pazarlama fa-
                                                                      aliyeti yap›labilir ve yeteri kadar bü-
                                           çok iyi bildi¤i gibi T‹CARET
                                           BAKANLI⁄I A¤ustos ay›nda   yük tan›t›m ve pazarlama bütçesi
                                   ‹HRACAT ANA PLANI yay›nlam›flt›r.   varsa, teorik olarak her ürün, her
                                   Bu plan; küresel görünüm, Türkiye  pazara az veya çok sat›labilir. Bura-
                                   görünümü ve ihracat ana plan› ol-  da kritik faktör; yeteri kadar pazar-
          Haluk Ünald›             mak üzere üç bölümden oluflmakta    lama bütçesi ihtiyac›d›r. Her ülkede
          haluk@paradigmam.com     olup, sonuç bölümünde 2023 ihracat  oldu¤u gibi ülkemizin de ihracata
                                   hedefleri ile hedef pazar ve hedef  ay›rabilecek tan›t›m ve pazarlama
                                   ürünleri aç›klamaktad›r.           bütçesi k›s›tl›, hatta mütevaz›d›r.
                                   2023 y›l› için yüzde 6.2
                                   gibi bir y›ll›k ortalama
          Pazarlama                ihracat büyümesi ve
          gücümüzü hedef           226.6 milyar USD gibi
          pazarlarda, uygun        ‘mütevaz›’ olarak kabul
          ürünlere ve hedef        edilebilen ihracat he-
          ürünlerde, uygun         deflerine ilave olarak
          pazarlara                ana planda 17 hedef ül-
          odaklayabilirsek,        ke ile 5 hedef sektör
          226.6 milyar             belirlenmifltir.
          USD’nin çok              ‘Büyük resim’ veya ‘üst
          üzerinde bir ihracat     flemsiye’ olarak kabul
          hacmine de               edilmesi gereken Tica-
          ulaflmam›z                ret Bakanl›¤›’n›n bu do-
          mümkündür.  Her          küman› esas al›narak ihracat ile il-  Ticaret Bakanl›¤›’n›n 2023 y›l› için
          devlet, kurum ve         gili kurumlar›m›z›n yapmas› gere-  belirledi¤i 226.6 milyar USD’lik ihra-
          flirketin kaynaklar›      ken tamamlay›c› bir çal›flma daha   cat hedefi ve 2018 y›l› ihracat büyü-
          s›n›rl›d›r ve önemli     vard›r.                            me h›z›m›z dikkate al›n›rsa yüzde
          olan bu s›n›rl›          Belirlenen 17 hedef ülkelerin bütün  6.2 büyüme h›z› ‘kolay ulafl›labilir’
          kaynaklar› hedeflere     ürün yelpazeleri incelenerek, herbir  hedeflerdir ve bu hedeflere ulaflmak
          ulaflabilmek üzere        hedef ülkenin hangi ürün grubunda  üzere ola¤anüstü stratejiler üret-
          en ‘optimum’ ve          ‘cazip pazar (attractive market)’ ol-  memiz ve baflar› ile hayata geçirme-
          ‘etkin’ flekilde          du¤u belirlenmelidir. ‘Cazip pazar’  miz gerekmeyebilir. Ancak yukar›da
          kullanabilmektir.        olarak belirlenen ürün gruplar›nda  ifade etti¤im çal›flma ile pazarlama
          Bu tan›m her bir         da bizim ‘rekabet gücümüz (compe-  gücümüzü hedef pazarlarda, uygun
          ülkenin ihracata         titive strength)’ yüksek olan ürün  ürünlere ve hedef ürünlerde, uygun
          ay›rd›¤› stratejik       gruplar› belirlenerek, o ürün grup-  pazarlara odaklayabilirsek, 226.6
          pazarlama                lar›nda hedef pazara konsantre     milyar USD’nin çok üzerinde bir ih-
          gayretleri için de       olunmal›d›r.                       racat hacmine de ulaflmam›z müm-
          geçerlidir.              Benzer bir çal›flma belirlenen hedef  kündür.
          Unutulmaml›d›r ki;       sektörler için de geçerlidir. Her bir  Her devlet, kurum ve flirketin kay-
          stratejinin onlarca      hedef sektör için cazip pazarlar be-  naklar› s›n›rl›d›r ve önemli olan bu
          tan›m›ndan               lirlenmeli ve bu pazarlara farkl› bir  s›n›rl› kaynaklar› hedeflere ulaflabil-
          birisi de ‘k›t           dikkat gösterilmelidir.            mek üzere en ‘optimum’ ve ‘etkin’
          kaynakla,                Aksi takdirde, bu çal›flmalar yap›l-  flekilde kullanabilmektir. Bu tan›m
          hedeflere                madan sadece ‹HRACAT ANA PLANI     her bir ülkenin ihracata ay›rd›¤›
          ulaflabilme               dikkate al›narak ihracata yönelinir-  stratejik pazarlama gayretleri için
          becerisidir.’            se, Japonya ve Güney Kore’ye elek-  de geçerlidir.
                                   tronik malzeme, ABD ve Almanya’ya  Unutulmaml›d›r ki; stratejinin onlar-
                                   otomobil ve ‹ngiltere’ye makine sat-  ca tan›m›ndan birisi de ‘k›t kaynakla,
                                   maya çal›fl›r›z.                    hedeflere ulaflabilme becerisidir.’
                                                                                     Aral›k 2019 KobiEfor 81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86