Page 81 - KobiEfor_Aralık_2019
P. 81
UZMAN
‹HRACAT ANA PLANI ve Sonras›
hracat ile ilgili olan bütün fiüphesiz, her ürün, her hedef pa-
‹ kurum ve flirketlerimizin zarda sat›lmak üzere pazarlama fa-
aliyeti yap›labilir ve yeteri kadar bü-
çok iyi bildi¤i gibi T‹CARET
BAKANLI⁄I A¤ustos ay›nda yük tan›t›m ve pazarlama bütçesi
‹HRACAT ANA PLANI yay›nlam›flt›r. varsa, teorik olarak her ürün, her
Bu plan; küresel görünüm, Türkiye pazara az veya çok sat›labilir. Bura-
görünümü ve ihracat ana plan› ol- da kritik faktör; yeteri kadar pazar-
Haluk Ünald› mak üzere üç bölümden oluflmakta lama bütçesi ihtiyac›d›r. Her ülkede
haluk@paradigmam.com olup, sonuç bölümünde 2023 ihracat oldu¤u gibi ülkemizin de ihracata
hedefleri ile hedef pazar ve hedef ay›rabilecek tan›t›m ve pazarlama
ürünleri aç›klamaktad›r. bütçesi k›s›tl›, hatta mütevaz›d›r.
2023 y›l› için yüzde 6.2
gibi bir y›ll›k ortalama
Pazarlama ihracat büyümesi ve
gücümüzü hedef 226.6 milyar USD gibi
pazarlarda, uygun ‘mütevaz›’ olarak kabul
ürünlere ve hedef edilebilen ihracat he-
ürünlerde, uygun deflerine ilave olarak
pazarlara ana planda 17 hedef ül-
odaklayabilirsek, ke ile 5 hedef sektör
226.6 milyar belirlenmifltir.
USD’nin çok ‘Büyük resim’ veya ‘üst
üzerinde bir ihracat flemsiye’ olarak kabul
hacmine de edilmesi gereken Tica-
ulaflmam›z ret Bakanl›¤›’n›n bu do-
mümkündür. Her küman› esas al›narak ihracat ile il- Ticaret Bakanl›¤›’n›n 2023 y›l› için
devlet, kurum ve gili kurumlar›m›z›n yapmas› gere- belirledi¤i 226.6 milyar USD’lik ihra-
flirketin kaynaklar› ken tamamlay›c› bir çal›flma daha cat hedefi ve 2018 y›l› ihracat büyü-
s›n›rl›d›r ve önemli vard›r. me h›z›m›z dikkate al›n›rsa yüzde
olan bu s›n›rl› Belirlenen 17 hedef ülkelerin bütün 6.2 büyüme h›z› ‘kolay ulafl›labilir’
kaynaklar› hedeflere ürün yelpazeleri incelenerek, herbir hedeflerdir ve bu hedeflere ulaflmak
ulaflabilmek üzere hedef ülkenin hangi ürün grubunda üzere ola¤anüstü stratejiler üret-
en ‘optimum’ ve ‘cazip pazar (attractive market)’ ol- memiz ve baflar› ile hayata geçirme-
‘etkin’ flekilde du¤u belirlenmelidir. ‘Cazip pazar’ miz gerekmeyebilir. Ancak yukar›da
kullanabilmektir. olarak belirlenen ürün gruplar›nda ifade etti¤im çal›flma ile pazarlama
Bu tan›m her bir da bizim ‘rekabet gücümüz (compe- gücümüzü hedef pazarlarda, uygun
ülkenin ihracata titive strength)’ yüksek olan ürün ürünlere ve hedef ürünlerde, uygun
ay›rd›¤› stratejik gruplar› belirlenerek, o ürün grup- pazarlara odaklayabilirsek, 226.6
pazarlama lar›nda hedef pazara konsantre milyar USD’nin çok üzerinde bir ih-
gayretleri için de olunmal›d›r. racat hacmine de ulaflmam›z müm-
geçerlidir. Benzer bir çal›flma belirlenen hedef kündür.
Unutulmaml›d›r ki; sektörler için de geçerlidir. Her bir Her devlet, kurum ve flirketin kay-
stratejinin onlarca hedef sektör için cazip pazarlar be- naklar› s›n›rl›d›r ve önemli olan bu
tan›m›ndan lirlenmeli ve bu pazarlara farkl› bir s›n›rl› kaynaklar› hedeflere ulaflabil-
birisi de ‘k›t dikkat gösterilmelidir. mek üzere en ‘optimum’ ve ‘etkin’
kaynakla, Aksi takdirde, bu çal›flmalar yap›l- flekilde kullanabilmektir. Bu tan›m
hedeflere madan sadece ‹HRACAT ANA PLANI her bir ülkenin ihracata ay›rd›¤›
ulaflabilme dikkate al›narak ihracata yönelinir- stratejik pazarlama gayretleri için
becerisidir.’ se, Japonya ve Güney Kore’ye elek- de geçerlidir.
tronik malzeme, ABD ve Almanya’ya Unutulmaml›d›r ki; stratejinin onlar-
otomobil ve ‹ngiltere’ye makine sat- ca tan›m›ndan birisi de ‘k›t kaynakla,
maya çal›fl›r›z. hedeflere ulaflabilme becerisidir.’
Aral›k 2019 KobiEfor 81