Page 85 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 85

PERAKENDE





          Ekonominin piyasa yüzü:

          Perakende


          sektörü




          2018’de 25 trilyon dolar
          büyüklü¤e ulaflt›¤› hesap
          edilen dünya perakende
          sektörü genel olarak halen
          küresel GSYH büyüme h›z›n›n
          alt›nda büyüyor; sektörün
          Türkiye’de yeni büyüme
          dinami¤i ise e-ticaret.
         P     erakende tüketim sektörüne bakt›¤›m›zda bü-  du¤u dev al›flverifl arz›, 2019'da perakende sektö-

               tün dünyada bir büyüme yavafllamas› var. Sa-
                                                          rüne olumlu yans›d›.
                                                            Özellikle Çin ve ‹ran'dan gelen turistlerin yüksek
               dece e-ticaret art›fl› sektörün tesellisi oluyor.
          Türkiye’de 2018 y›l› ilk yar›da GSYH, önceki y›l›n ay-  al›m gücü sektörü hareketlendirdi.
          n› dönemine göre yüzde 6.2 büyürken tüketimde bü-  Turizm-perakende: Di¤er yandan turizm sektö-
          yüme yüzde 7.7’ye ulaflm›flt›. Üçüncü çeyrekte ise  ründeki toparlanman›n devam etmesi perakende
          GSYH y›ll›k büyüme h›z› yüzde 1.6’ya gerilerken tü-  baflta olmak üzere di¤er sektörlere yönelik talebi
          ketim büyüme h›z› yüzde 1.1’e düfltü. Yavafllama bü-  de art›rd›.
          yük ölçüde dayan›kl› ve yar› dayan›kl› mallara yöne-  Yabanc› sermaye-perakende: Yabanc› yat›r›mc›-
          lik harcamalardaki daralmadan kaynaklan›rken    lar›n Türkiye perakende sektörüne ilgisi sürüyor.
          2019’da dayan›ks›z mallara ve hizmetlere yönelik  2017'de 1 milyar dolar›n üzerinde do¤rudan yaban-
          harcamalar›n büyümeye devam etti¤i görüldü.     c› yat›r›m çeken sektör, 2018'in ilk 11 ay›nda, risk
            Türkiye’de e-ticaret: Küresel e-ticaret sat›fllar›-  ifltah›ndaki k›r›lganl›klara ra¤men 753 milyon dolar
          n›n 2021 y›l›na kadar y›ll›k ortalama yüzde 16 art-  seviyesinde yabanc› yat›r›m ald›; ilgi 2019 ikinci ya-
          mas› ve 4.5 trilyon dolara ç›kmas› bekleniyor.  r›s›nda yeniden artt›.
            Türkiye’de, 2017 sonu itibar›yla yüzde 37'lik bü-  Enflasyon sektörü frenliyor:  Tüketici güvenin-
          yümeyle 42.2 milyar TL'ye ulaflan e-ticaret sat›flla-  deki k›r›lganl›klar ve enflasyondaki yüksek seviyeler
          r› 2018'de yaklafl›k 50 milyar TL gerçekleflti.   perakende sektöründeki büyümeyi s›n›rlayan un-
            Türk halk›n›n internet üzerinden al›flverifl yapma  surlar olarak öne ç›k›yor. Önümüzdeki dönemde ise
          oran› da yükseliyor. 2018’de internet üzerinden  küresel ölçekte ekonomi politikalar›na iliflkin belir-
          al›flverifl yapanlar›n oran› bir önceki y›la göre 4.4  sizlikler nedeniyle tüketici güvenindeki k›r›lgan sey-
          puan artarak yüzde 29.3 oran›na yükseldi. ‹nternet-  rin sürece¤i öngörülüyor. Bu belirsizlikler, küresel
          ten al›flverifl yapma oran› kad›nlarda yüzde 25 olur-  ölçekte enflasyonist riskleri de art›r›yor. Bütün bun-
          ken erkeklerde yüzde 33.6’ya ulaflt›.            lar sektörün k›r›lganl›¤› olarak kaydedilmeli.
            AVM perakende:  Geleneksel perakendeden or-
          ganize perakendeye geçifl de olumsuz ekonomik ko-
          flullara ra¤men sürüyor. Bu ortamda 2018 sonunda
          463'e ç›kan AVM say›s›n›n 2019'da sadece 2 art›flla
          465'e ç›kaca¤› öngörülüyor. 2018'de 137.5 milyar
          TL'ye ç›kan sektör cirosunun 2019’da yüzde 9.4 bü-
          yümeyle 150.4 milyar TL'ye yükselmesi bekleniyor.
            Havaalan› perakende:  Dünyada e-ticaretten
          sonra en fazla büyüyen perakende alan› olan hava-
          alan› perakendesinde, yeni aç›lan ‹stanbul Havali-
          man› büyük önem tafl›yor. Yeni havaliman›n›n sun-
                                                                                     Kas›m 2019 KobiEfor 85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90