Page 85 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 85
PERAKENDE
Ekonominin piyasa yüzü:
Perakende
sektörü
2018’de 25 trilyon dolar
büyüklü¤e ulaflt›¤› hesap
edilen dünya perakende
sektörü genel olarak halen
küresel GSYH büyüme h›z›n›n
alt›nda büyüyor; sektörün
Türkiye’de yeni büyüme
dinami¤i ise e-ticaret.
P erakende tüketim sektörüne bakt›¤›m›zda bü- du¤u dev al›flverifl arz›, 2019'da perakende sektö-
tün dünyada bir büyüme yavafllamas› var. Sa-
rüne olumlu yans›d›.
Özellikle Çin ve ‹ran'dan gelen turistlerin yüksek
dece e-ticaret art›fl› sektörün tesellisi oluyor.
Türkiye’de 2018 y›l› ilk yar›da GSYH, önceki y›l›n ay- al›m gücü sektörü hareketlendirdi.
n› dönemine göre yüzde 6.2 büyürken tüketimde bü- Turizm-perakende: Di¤er yandan turizm sektö-
yüme yüzde 7.7’ye ulaflm›flt›. Üçüncü çeyrekte ise ründeki toparlanman›n devam etmesi perakende
GSYH y›ll›k büyüme h›z› yüzde 1.6’ya gerilerken tü- baflta olmak üzere di¤er sektörlere yönelik talebi
ketim büyüme h›z› yüzde 1.1’e düfltü. Yavafllama bü- de art›rd›.
yük ölçüde dayan›kl› ve yar› dayan›kl› mallara yöne- Yabanc› sermaye-perakende: Yabanc› yat›r›mc›-
lik harcamalardaki daralmadan kaynaklan›rken lar›n Türkiye perakende sektörüne ilgisi sürüyor.
2019’da dayan›ks›z mallara ve hizmetlere yönelik 2017'de 1 milyar dolar›n üzerinde do¤rudan yaban-
harcamalar›n büyümeye devam etti¤i görüldü. c› yat›r›m çeken sektör, 2018'in ilk 11 ay›nda, risk
Türkiye’de e-ticaret: Küresel e-ticaret sat›fllar›- ifltah›ndaki k›r›lganl›klara ra¤men 753 milyon dolar
n›n 2021 y›l›na kadar y›ll›k ortalama yüzde 16 art- seviyesinde yabanc› yat›r›m ald›; ilgi 2019 ikinci ya-
mas› ve 4.5 trilyon dolara ç›kmas› bekleniyor. r›s›nda yeniden artt›.
Türkiye’de, 2017 sonu itibar›yla yüzde 37'lik bü- Enflasyon sektörü frenliyor: Tüketici güvenin-
yümeyle 42.2 milyar TL'ye ulaflan e-ticaret sat›flla- deki k›r›lganl›klar ve enflasyondaki yüksek seviyeler
r› 2018'de yaklafl›k 50 milyar TL gerçekleflti. perakende sektöründeki büyümeyi s›n›rlayan un-
Türk halk›n›n internet üzerinden al›flverifl yapma surlar olarak öne ç›k›yor. Önümüzdeki dönemde ise
oran› da yükseliyor. 2018’de internet üzerinden küresel ölçekte ekonomi politikalar›na iliflkin belir-
al›flverifl yapanlar›n oran› bir önceki y›la göre 4.4 sizlikler nedeniyle tüketici güvenindeki k›r›lgan sey-
puan artarak yüzde 29.3 oran›na yükseldi. ‹nternet- rin sürece¤i öngörülüyor. Bu belirsizlikler, küresel
ten al›flverifl yapma oran› kad›nlarda yüzde 25 olur- ölçekte enflasyonist riskleri de art›r›yor. Bütün bun-
ken erkeklerde yüzde 33.6’ya ulaflt›. lar sektörün k›r›lganl›¤› olarak kaydedilmeli.
AVM perakende: Geleneksel perakendeden or-
ganize perakendeye geçifl de olumsuz ekonomik ko-
flullara ra¤men sürüyor. Bu ortamda 2018 sonunda
463'e ç›kan AVM say›s›n›n 2019'da sadece 2 art›flla
465'e ç›kaca¤› öngörülüyor. 2018'de 137.5 milyar
TL'ye ç›kan sektör cirosunun 2019’da yüzde 9.4 bü-
yümeyle 150.4 milyar TL'ye yükselmesi bekleniyor.
Havaalan› perakende: Dünyada e-ticaretten
sonra en fazla büyüyen perakende alan› olan hava-
alan› perakendesinde, yeni aç›lan ‹stanbul Havali-
man› büyük önem tafl›yor. Yeni havaliman›n›n sun-
Kas›m 2019 KobiEfor 85