Page 110 - KobiEfor_Kasım_2019
P. 110
D‹J‹TAL DÖNÜfiÜM
3) Al odakl› gelifltirme ortamlar› (Yapay zeka ba¤l› sensör olaca¤›n› tahmin ediyor. Bu da milyarca
odakl› gelifltirme): Gartner’a göre, yapay zeka geli- fley için dijital ikizlerin var olaca¤› anlam›na geliyor.
flimi araçlar›n, teknolo-
jinin ve AI yetenekleriy- 5) Güçlendirilmifl kenar/ S›n›r biliflim (Edge
le en iyi uygulamalar›n Computing): Kenar, insanlar taraf›ndan kullan›lan
evrimini temsil ediyor. veya çevremizdeki dünyaya gömülen uç nokta ci-
Gartner, 2022 y›l›na ka- hazlar›n› ifade ediyor. Edge computing ise bilgi iflle-
dar, yeni uygulama ge- min bu uç noktalara daha yak›n yerlefltirildi¤i bir
lifltirme projelerinin hesaplama topolojisi olarak aç›klan›yor. Gartner’a
yüzde 40’›nda, ekiple- göre önümüzdeki befl y›l boyunca, daha büyük iflle-
rinde AI gelifltiricilerin yer alaca¤›n› öngörüyor. Ya- me gücü, depolama ve di¤er geliflmifl yeteneklere
pay zeka kendi uygulamalar›n› da kendi içinde gelifl- sahip özel AI çipleri, daha genifl kenar ayg›tlar›na
tiriyor. Yapay zeka destekli çözümler oluflturmak eklenecek. Daha uzun
için kullan›lan araçlar, profesyonel gelifltiricilere vadede, daha düflük
yard›mc› olan ve görevleri otomatiklefltiren yapay gecikme süresi ve da-
zeka destekli yeteneklerle destekleniyor. Bunlar, ar- ha yüksek bant genifl-
t›r›lm›fl analizler, otomatik testler, otomatik kod üre- li¤i sa¤layan 5G olgun-
timi ve otomatik çözüm gelifltirme. Yapay zeka özel- laflt›kça, geniflleyen
likli araçlar, genel gelifltirmeden iflletme çözümü ta- kenar hesaplama orta-
sar›m›na kadar her yerde etkin kullan›l›yor. m›, merkezi hizmetle-
re daha güçlü bir iletiflim ortam› sa¤layacak.
4) Dijital ‹kizler (Digital Twin): Dijital ‹kiz kavram› Edge Computing, asl›nda büyük verinin tümünü
ilk olarak 2002’de Dr. Michael Grieves taraf›ndan NA- bulutta tutmak yerine verimlili¤i art›rmak ve mali-
SA’n›n eflleme teknolo- yeti azaltmak için trafi¤i yerel tutma fikriyle do¤du.
jisi sonucunda ortaya Günümüzde, bu teknolojinin oda¤›n›n ço¤u nesne-
at›ld›. Dijital ikiz kavra- lerin interneti içinde sistemlerinin gömülü ve kapa-
m› IoT ile birlikte daha l› olarak da çal›flmas›n› sa¤l›yor. Bu tip bir çal›flma
etkili hale geldi. Dijital modeli, yüksek maliyetlerinden ve kabul edilemez
ikiz, sürecin, ürünün gecikme seviyelerinden kaynaklanan zorluklar› or-
veya servisin sanal bir tadan kald›r›yor. Dahas› dijital ifl ve BT çözümleri-
modeli, yani kopyas›. nin özelliklerini mümkün k›l›yor. Teknoloji ve dü-
Sanal ve fiziki dünyalar›n birlefltirilmesi, verinin ana- flünme, deneyimin insanlar› yüzlerce uç cihazla
liziyle birlikte bir problemi oluflmadan önce görmeye ba¤layaca¤› bir noktaya kayacak. Gartner tahminle-
olanak sa¤l›yor. Dijital ikiz ile yeni f›rsatlar gelifltire- rine göre 2028 y›l›na kadar sensör, depolama, he-
rek simülasyonlar arac›l›¤›yla gelece¤i bugünden in- saplama ve geliflmifl yapay zeka özelliklerinin “ed-
fla edebilmek söz konusu. ge computing” cihazlar›na gömülmesinde önemli
Dijital ikizleri kullanmayan flirketlerin gelecekte bir art›fl bekliyor. Genel olarak veriler, endüstriyel
rekabet yar›fl›nda geride kalaca¤› öngörülüyor. Dijital cihazlardan ekranlara, ak›ll› telefonlara ve otomo-
ikizlerin fark›n› ortaya koyan özellikleri ise flöyle: bil güç jeneratörlerine kadar çeflitli uç nokta cihaz-
Gerçek zamanl› izleme ve kontrol için gerçek dünyay- lar›na do¤ru ba¤l› hale gelecek.
la ba¤lant›l›lar. Yeni ifl f›rsatlar›n› gelifltirmek için bü-
yük veri analiti¤i ve yapay zeka uygulamalar›na sa- 6) Sürükleyici deneyim / Sanal teknolojiler: Sü-
hipler. Etkileflime girebiliyor ve ‘e¤er’ senaryolar›n› rükleyici deneyim trendi, insanlar›n dijital dünya ile
de¤erlendirebilme yetene¤ine sahipler. Belirli ifl so- etkileflim ve dijital dünyay› alg›lay›fl biçiminin nas›l
nuçlar›n› desteklemeye odaklanan modellerin sa¤- dönüfltü¤ünü ortaya koyuyor. Art›r›lm›fl gerçeklik,
laml›¤› ön planda. Dijital ikizler, Nesnelerin ‹nterne- karma gerçeklik ve konuflma platformlar›… Gartner,
ti’nde (IoT), bak›m ve güvenilirlik hakk›nda bilgi vere- alg› ve etkileflimde kombine bir dönüflümün sürükle-
rek, bir ürünün daha etkili bir flekilde nas›l perfor- yici kullan›c› deneyimine yol açaca¤›n› tahmin ediyor,
mans gösterebilece¤i, yeni ürünler hakk›nda veriler cihazlar›n cihazlarla konufltu¤u ve adeta çevrenin ta-
ve artan verimlilik hakk›nda bilgi sa¤layarak kurum- mamen bilgisayar ortam› haline geldi¤i bir gelece¤in
sal karar vermeyi gelifltirebiliyor. tablosunu çiziyor.
Bir kurumun dijital ikizleri, gerçek zamanl› izleme Yap›lan tahminlere göre 2028’e kadar sanal ger-
sa¤lamak ve geliflmifl süreç verimliliklerini art›rmak, çeklik (VR), art›r›lm›fl gerçeklik (AR) ve karma ger-
örgütsel süreç modelleri oluflturmak için ortaya ç›k›- çeklik (MR) gibi teknolojiler, insanlar›n dünyay› alg›-
yor. Gartner, 2020’ye kadar 20 milyardan fazla a¤a lay›fl biçimini de¤ifltirecek. Alg› ve etkileflim modelle-
110 KobiEfor Kas›m 2019