Page 126 - KobiEfor_Mayis_2018
P. 126

UZMAN



                                     fiirketler ‘Check-Up’ Olabilir mi?


                                    ‘K       aybetmeyi göze alamad›kla-  ünlü operatörü dahi geriye getiremez.
                                             r›m›z, bizim için stratejiktir’
                                                                        fiirketi tedavi etmesi için kendisine
                                             tan›m›ndan hareketle sa¤l›-
                                                                        müracaat etti¤imiz yönetim dan›flma-
                                             ¤›m›z›n ‘stratejik’ oldu¤unu,  n›, yetkin olmal›d›r. Memleketimizde,
                                     rahatl›kla söyleyebiliriz. Bu nedenle  yönetim dan›flmanl›¤› konusunda uz-
                                     sa¤l›¤›m›z ile ilgili en ufak bir sorunu-  manl›k anlay›fl› yeteri kadar oluflma-
                                     muz oldu¤unda, hemen doktora kofla-  d›¤› ve yeteri kadar ‘pratisyen’ düze-
           Haluk Ünald›              r›z. Sa¤l›¤›m›za yeniden kavuflma ar-  yinde yetkin yönetim dan›flman› olma-
           haluk@paradigmam.com      zusu ile doktorun verdi¤i bütün i¤ne-  d›¤› için hasta olan flirketi her dan›fl-
                                     leri olur, ‘ac› ilaçlar›’ itirazs›z içeriz.  man kendi uzman oldu¤u alanda ‘iyi
                                     Hatta doktorun “Hemen ameliyat ol-  etmeye’ çal›fl›r. fiirketin yönetim ku-
           fiirketinizin ‘Son         man›z gerekiyor” demesi halinde,   rulu baflkan›n›n esas görevlerini ha-
                                     kendimizi ayn› gün içinde ameliyat  t›rlatarak tedavi edilebilecek bir flir-
           nefesine’ gelmeden,
                                     masas›nda bulanlar›m›z bile vard›r.  kete, aylar süren bir ‘süreç iyilefltir-
           hatta sa¤l›kl› bir        Bizi muayene eden doktorun mesleki  me’ tedavisi uyguland›¤›n› görebilirsi-
           flekilde h›zla             becerisinden tereddüdümüz oldu¤un-  niz. Unutulmamal›d›r ki ‘elinde sade-
           büyürken sürekli          da, hemen baflka bir doktor aray›fl›  ce çekiç olan insanlar, herfleyi çivi
                                     içine girer ama mutlaka bir tanesin-  olarak görürler.’
           ‘Check-up’                den “Sa¤l›kl›s›n” onay› almay› arzu  Bize tedavi uygulayan doktora güven-
           yapt›rman›zda da          ederiz. Bu kapsamda, belli aral›klarla  mek, iyileflmenin ilk flart›d›r. Benzer
           büyük fayda vard›r.       ‘Check-up’ oluruz. Bütün amac›m›z,  flekilde, flirketimizi tedavi etmesi için
                                     daha belirtileri ortaya ç›kmadan ra-  anlaflt›¤›m›z dan›flmana da güvenmek
           fiirketin finansal
                                     hats›zl›¤›m›z› tespit edip, sorun büyü-  zorunday›z. Doktor, “Bu ilaçlar› alt› ay
           tablolar›n› ayr›nt›l›     meden önlem alabilmektir. Çünkü    al›n, sonra bana tekrar gelin” dedi¤in-
           olarak analiz etmek       bizler canl› varl›klar›z ve ‘Hayatta kal-  de alt› ay ilaçlar› aksatmadan al›r›z
           ve y›lda en az iki kere   mak’ canl›lar için temel bir içgüdü  ama dan›flman›n “bu sorununu çözü-
                                     olup, sa¤l›kl› ve mutlu bir hayat sür-  mü birkaç ay al›r” dedi¤inde, tedaviye
           tekrar edece¤iniz,
                                     mek, varl›k nedenimizdir.          flüphe ile yaklafl›r›z.
           sonuçlar› analiz          fiirketler de, ‘canl›’ varl›klard›r. Onlar  Son olarak da flirketimizin hasta oldu-
           edece¤iniz ve             da, do¤arlar, büyürler, ‘hastalan›rlar’,  ¤una inan›yor isek dan›flman›n tedavi
           yorumlayarak              ‘tedavi olup’ yaflamlar›na devam    sürecini de eksiksiz uygulamal›y›z.
                                     ederler ve sonunda yok olurlar. Onla-  Örne¤in; “Bütün yöneticilerin, detayl›
           iyilefltirici tedbirler    r›n da canl› varl›klar oldu¤unu bilme-  bir stratejik planlama e¤itimi almas›
           alaca¤›n›z ‘Çal›flan       mize ra¤men, ‘‹fller iyi gidiyor’ ise ko-  gerekiyor” fleklindeki bir tavsiyeye,
           Memnuniyeti Anketi        ruyucu bak›ma veya ‘Check-up’a ihti-  bütün yöneticilerin kat›ld›¤› bir saatlik
                                     yaç duymad›¤›m›z gibi, flirketimizin  konferans verdirerek cevap vermeye
           ile bafllaman›z›
                                     ‘hastaland›¤›n›’ çok net olarak gören  çal›flmak, günde alt› kere al›nmas›
           tavsiye ederim.           yönetim dan›flmanlar›n›n tavsiyelerini  gereken ilac›, bir kere alarak iyilefl-
           Unutulmamal›d›r ki        de, genelde, dikkate almay›z. Örne-  meye çal›flmaya benzer.
           flirketinin finansal       ¤in; bir yönetim kurulu baflkan›, za-  fiirketinizin ‘Son nefesine’ gelmeden,
                                     man›n›n tamam›n› günlük operasyon-  hatta sa¤l›kl› bir flekilde h›zla büyür-
           analiz göstergelerini
                                     lara ay›r›yor ise veya yöneticilerinin  ken sürekli ‘Check-up’ yapt›rman›zda
           etkin olarak              bütün mücadelesine ra¤men her ge-  da büyük fayda vard›r. Nereden baflla-
           okuyamayan veya           çen y›l faaliyet karl›l›¤› sistematik ola-  man›z gerekti¤ini sorarsan›z, ben de
           çal›flan                   rak azal›yor ise o flirket hastad›r.   size, flirketin finansal tablolar›n› ay-
                                     fiirketlerin hastal›k listesini artt›rmak  r›nt›l› olarak analiz etmekten ve y›lda
           memnuniyetine             mümkündür. Bütün bu hastal›klar›n  en az iki kere tekrar edece¤iniz, so-
           sistematik olarak         tedavisi olmas›na ra¤men tedavinin  nuçlar› analiz edece¤iniz ve yorumla-
           kulak vermeyen            baflar›l› olmas› için ayn› sa¤l›¤›m›z›  yarak iyilefltirici tedbirler alaca¤›n›z
                                     yeniden kazanmak için gerçekleflme-  ‘Çal›flan Memnuniyeti Anketi’nden
           patron ve yöneticiler
                                     si gereken faktörler gibi birkaç faktö-  bafllaman›z› tavsiye ederim. Unutul-
           flirketlerinin sona        rün bir araya gelmesi gerekir. Bu fak-  mamal›d›r ki flirketinin finansal analiz
           geldi¤ini en son          törleri de, genel olarak, flöyle s›rala-  göstergelerini etkin olarak okuyama-
           kendisi ö¤renir.          yabiliriz:                         yan veya çal›flan memnuniyetine sis-
                                     Öncelikle, ‘doktora’ görünen flirket,  tematik olarak kulak vermeyen pat-
                                     ‘Son nefesinde’ olmamal›d›r. ‘Son ne-  ron ve yöneticiler flirketlerinin sona
                                     fesinde’ olan bir canl›y›, dünyan›n en  geldi¤ini en son kendisi ö¤renir.

           126 KobiEfor May›s 2018
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131