Page 126 - KobiEfor_Mayis_2018
P. 126
UZMAN
fiirketler ‘Check-Up’ Olabilir mi?
‘K aybetmeyi göze alamad›kla- ünlü operatörü dahi geriye getiremez.
r›m›z, bizim için stratejiktir’
fiirketi tedavi etmesi için kendisine
tan›m›ndan hareketle sa¤l›-
müracaat etti¤imiz yönetim dan›flma-
¤›m›z›n ‘stratejik’ oldu¤unu, n›, yetkin olmal›d›r. Memleketimizde,
rahatl›kla söyleyebiliriz. Bu nedenle yönetim dan›flmanl›¤› konusunda uz-
sa¤l›¤›m›z ile ilgili en ufak bir sorunu- manl›k anlay›fl› yeteri kadar oluflma-
muz oldu¤unda, hemen doktora kofla- d›¤› ve yeteri kadar ‘pratisyen’ düze-
Haluk Ünald› r›z. Sa¤l›¤›m›za yeniden kavuflma ar- yinde yetkin yönetim dan›flman› olma-
haluk@paradigmam.com zusu ile doktorun verdi¤i bütün i¤ne- d›¤› için hasta olan flirketi her dan›fl-
leri olur, ‘ac› ilaçlar›’ itirazs›z içeriz. man kendi uzman oldu¤u alanda ‘iyi
Hatta doktorun “Hemen ameliyat ol- etmeye’ çal›fl›r. fiirketin yönetim ku-
fiirketinizin ‘Son man›z gerekiyor” demesi halinde, rulu baflkan›n›n esas görevlerini ha-
kendimizi ayn› gün içinde ameliyat t›rlatarak tedavi edilebilecek bir flir-
nefesine’ gelmeden,
masas›nda bulanlar›m›z bile vard›r. kete, aylar süren bir ‘süreç iyilefltir-
hatta sa¤l›kl› bir Bizi muayene eden doktorun mesleki me’ tedavisi uyguland›¤›n› görebilirsi-
flekilde h›zla becerisinden tereddüdümüz oldu¤un- niz. Unutulmamal›d›r ki ‘elinde sade-
büyürken sürekli da, hemen baflka bir doktor aray›fl› ce çekiç olan insanlar, herfleyi çivi
içine girer ama mutlaka bir tanesin- olarak görürler.’
‘Check-up’ den “Sa¤l›kl›s›n” onay› almay› arzu Bize tedavi uygulayan doktora güven-
yapt›rman›zda da ederiz. Bu kapsamda, belli aral›klarla mek, iyileflmenin ilk flart›d›r. Benzer
büyük fayda vard›r. ‘Check-up’ oluruz. Bütün amac›m›z, flekilde, flirketimizi tedavi etmesi için
daha belirtileri ortaya ç›kmadan ra- anlaflt›¤›m›z dan›flmana da güvenmek
fiirketin finansal
hats›zl›¤›m›z› tespit edip, sorun büyü- zorunday›z. Doktor, “Bu ilaçlar› alt› ay
tablolar›n› ayr›nt›l› meden önlem alabilmektir. Çünkü al›n, sonra bana tekrar gelin” dedi¤in-
olarak analiz etmek bizler canl› varl›klar›z ve ‘Hayatta kal- de alt› ay ilaçlar› aksatmadan al›r›z
ve y›lda en az iki kere mak’ canl›lar için temel bir içgüdü ama dan›flman›n “bu sorununu çözü-
olup, sa¤l›kl› ve mutlu bir hayat sür- mü birkaç ay al›r” dedi¤inde, tedaviye
tekrar edece¤iniz,
mek, varl›k nedenimizdir. flüphe ile yaklafl›r›z.
sonuçlar› analiz fiirketler de, ‘canl›’ varl›klard›r. Onlar Son olarak da flirketimizin hasta oldu-
edece¤iniz ve da, do¤arlar, büyürler, ‘hastalan›rlar’, ¤una inan›yor isek dan›flman›n tedavi
yorumlayarak ‘tedavi olup’ yaflamlar›na devam sürecini de eksiksiz uygulamal›y›z.
ederler ve sonunda yok olurlar. Onla- Örne¤in; “Bütün yöneticilerin, detayl›
iyilefltirici tedbirler r›n da canl› varl›klar oldu¤unu bilme- bir stratejik planlama e¤itimi almas›
alaca¤›n›z ‘Çal›flan mize ra¤men, ‘‹fller iyi gidiyor’ ise ko- gerekiyor” fleklindeki bir tavsiyeye,
Memnuniyeti Anketi ruyucu bak›ma veya ‘Check-up’a ihti- bütün yöneticilerin kat›ld›¤› bir saatlik
yaç duymad›¤›m›z gibi, flirketimizin konferans verdirerek cevap vermeye
ile bafllaman›z›
‘hastaland›¤›n›’ çok net olarak gören çal›flmak, günde alt› kere al›nmas›
tavsiye ederim. yönetim dan›flmanlar›n›n tavsiyelerini gereken ilac›, bir kere alarak iyilefl-
Unutulmamal›d›r ki de, genelde, dikkate almay›z. Örne- meye çal›flmaya benzer.
flirketinin finansal ¤in; bir yönetim kurulu baflkan›, za- fiirketinizin ‘Son nefesine’ gelmeden,
man›n›n tamam›n› günlük operasyon- hatta sa¤l›kl› bir flekilde h›zla büyür-
analiz göstergelerini
lara ay›r›yor ise veya yöneticilerinin ken sürekli ‘Check-up’ yapt›rman›zda
etkin olarak bütün mücadelesine ra¤men her ge- da büyük fayda vard›r. Nereden baflla-
okuyamayan veya çen y›l faaliyet karl›l›¤› sistematik ola- man›z gerekti¤ini sorarsan›z, ben de
çal›flan rak azal›yor ise o flirket hastad›r. size, flirketin finansal tablolar›n› ay-
fiirketlerin hastal›k listesini artt›rmak r›nt›l› olarak analiz etmekten ve y›lda
memnuniyetine mümkündür. Bütün bu hastal›klar›n en az iki kere tekrar edece¤iniz, so-
sistematik olarak tedavisi olmas›na ra¤men tedavinin nuçlar› analiz edece¤iniz ve yorumla-
kulak vermeyen baflar›l› olmas› için ayn› sa¤l›¤›m›z› yarak iyilefltirici tedbirler alaca¤›n›z
yeniden kazanmak için gerçekleflme- ‘Çal›flan Memnuniyeti Anketi’nden
patron ve yöneticiler
si gereken faktörler gibi birkaç faktö- bafllaman›z› tavsiye ederim. Unutul-
flirketlerinin sona rün bir araya gelmesi gerekir. Bu fak- mamal›d›r ki flirketinin finansal analiz
geldi¤ini en son törleri de, genel olarak, flöyle s›rala- göstergelerini etkin olarak okuyama-
kendisi ö¤renir. yabiliriz: yan veya çal›flan memnuniyetine sis-
Öncelikle, ‘doktora’ görünen flirket, tematik olarak kulak vermeyen pat-
‘Son nefesinde’ olmamal›d›r. ‘Son ne- ron ve yöneticiler flirketlerinin sona
fesinde’ olan bir canl›y›, dünyan›n en geldi¤ini en son kendisi ö¤renir.
126 KobiEfor May›s 2018