Page 97 - KobiEfor_Nisan_2018
P. 97

UZMAN



                                   Sak›n ‘Print’ Etmeyin!

                                           fl dünyam›zda yeteri
                                  ‘‹       kadar ilgi görme-

                                           se de ‘strateji’
                                           üretme özelli¤i
                                   nedeni ile ‘Stratejik Plan-
                                   lama’ dünyada en çok kul-
          Haluk Ünald›             lan›lan ve do¤ru haz›rlan-
          haluk@paradigmam.com     mas›na ilave olarak iyi de
                                   uyguland›¤›nda fayda sa¤la-
                                   n›lan bir yönetim arac›d›r.
                                   90’l› y›llarda ‘Stratejik Planla-
                                   ma’ yönetim arac›na ciddi bir sald›-
                                   r› ortaya ç›km›flt›. Kanadal› Profe-  cel Bilgi’nin eskime h›z›, bu yüzy›l-
                                   sör Henry Mintzberg baflkanl›¤›n-   da çok daha fazla artm›flt›r. Bu ne-
                                   daki bir grup dünyan›n çok h›zl› de-  denle kullan›lmakta olan pazar ve-
                                   ¤iflti¤ini ve bu h›zl› de¤iflimde sta-  rileri ‘Taze’ olarak kullan›lmal›,
                                   tik bir yönetim arac› olan ‘Stratejik  önce bilgiye, takibinde de stratejiye
                                   Planlama’ya art›k ihtiyaç olmad›¤›-  dönüfltürülmeli ve h›zla uygulan-
          ‘Stratejik Planlama’     n› söylüyorlard›. Ancak ‘Stratejik  mal›d›r.
          anlay›fl› de¤iflti.        Planlama’ günümüzde hala lider     Gerçeklefltirilen bir pazar anali-
          Yeni söylem;             yönetim araçlar›ndan birisidir.    zinde ortaya ç›kan bir ‘F›rsat pa-
          ‘fiirketler Stratejik     Profesör Henry Mintzberg hatal›    zar›’ rakipler taraf›ndan da çok
          Planlama yapmal›         m› idi? Hay›r, onlar hatal› de¤ildi  h›zl› bir flekilde alg›lanmakta ve
                                   ancak ‘Stratejik Planlama’ anlay›fl›  h›zla ele geçirilmektedir. Bu ne-
          ancak d›fl
                                   de¤iflti. Yeni söylem; ‘fiirketler   denle k›sa bir tereddüdü takiben
          konjonktürde
                                   Stratejik Planlama yapmal› ancak   odaklan›lan ‘F›rsat Pazar›’ art›k
          ani bir de¤iflim          d›fl konjonktürde ani bir de¤iflim   bir f›rsat içermemekte, aksine gi-
          gerçekleflti¤inde         gerçekleflti¤inde flirketlerin yöne-  derek artan yo¤un bir rekabetle
          flirketlerin              tim tak›m› stratejik planlar›n› bir  karfl›lafl›lmaktad›r.
          yönetim tak›m›           gecede revize etme gücüne ve ref-  Güncel verinin dolay›s› ile pazar
          stratejik planlar›n›     leksine sahip olabilmelidir.’      verilerinin çok h›zl› ‘Eskimesi’ ve
          bir gecede               Bu konuda gelinen en uç nokta ise;  rakiplerin çok h›zl› hareket etmesi
                                   “Stratejik plan›n›z› ‘Print’ etmeyin,  nedeni ile haz›rlanan pazar analiz
          revize etme gücüne
                                   yar›n de¤iflebilir!” fleklindedir. Biz-  ve araflt›rmalar› da çok h›zl› bir fle-
          ve refleksine
                                   deki yayg›n statükocu bak›fl aç›s›-  kilde de¤er kaybetmektedir.
          sahip olabilmelidir.’    n›n aksine dünyada gelinen nokta   Bütün bu nedenlerden dolay›, ‘Pa-
          Bu konuda gelinen        budur.                             zar analizi’ çal›flmalar› ‘Kesikli’ ça-
          en uç nokta ise;         Benzer durum ülkemizde yap›lan     l›flmalar de¤il, ‘Sürekli’ çal›flma-
          “Stratejik plan›n›z›     pazar araflt›rmalar› için de geçer-  lard›r ve her sektör için dünya pa-
          ‘Print’ etmeyin,         lidir.                             zarlar› sürekli, hatta her gün de¤i-
          yar›n de¤iflebilir!”      Ülkemizde birçok kurum ve kuru-    flir. Bu durum tespitini takiben ayn›
                                   lufl farkl› içerik, derinlik ve kalitede  yarg›n›n pazar analizleri için de ya-
                                   pazar analizi ve pazar araflt›rmala-  p›lmas› yanl›fl olmaz; pazar analiz-
                                   r› yapmaktad›r. Bu çal›flmalar›n    lerinizi ‘Print’ etmeyin, yar›n de¤i-
                                   birço¤u 1-2, hatta daha eski y›llara  flebilir!
                                   ait verileri kullanmaktad›r. Di¤er  Unutulmamal›d›r ki; ilaçlara ben-
                                   taraftan herfleyin çok h›zl› de¤ifl-  zer flekilde verilerin de ‘Son kul-
                                   meye bafllamas› ile beraber ‘Gün-   lanma tarihi’ vard›r ve bu tarihten
                                   cel Bilgi’ de çok h›zl› eskimeye   sonra kullan›lmalar› halinde sizi
                                   bafllam›flt›r. Geçen yüzy›lda ‘Gün-  ‘Yönetsel olarak zehirlerler.’
                                                                                     Nisan 2018 KobiEfor 97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102