Page 97 - KobiEfor_Nisan_2018
P. 97
UZMAN
Sak›n ‘Print’ Etmeyin!
fl dünyam›zda yeteri
‘‹ kadar ilgi görme-
se de ‘strateji’
üretme özelli¤i
nedeni ile ‘Stratejik Plan-
lama’ dünyada en çok kul-
Haluk Ünald› lan›lan ve do¤ru haz›rlan-
haluk@paradigmam.com mas›na ilave olarak iyi de
uyguland›¤›nda fayda sa¤la-
n›lan bir yönetim arac›d›r.
90’l› y›llarda ‘Stratejik Planla-
ma’ yönetim arac›na ciddi bir sald›-
r› ortaya ç›km›flt›. Kanadal› Profe- cel Bilgi’nin eskime h›z›, bu yüzy›l-
sör Henry Mintzberg baflkanl›¤›n- da çok daha fazla artm›flt›r. Bu ne-
daki bir grup dünyan›n çok h›zl› de- denle kullan›lmakta olan pazar ve-
¤iflti¤ini ve bu h›zl› de¤iflimde sta- rileri ‘Taze’ olarak kullan›lmal›,
tik bir yönetim arac› olan ‘Stratejik önce bilgiye, takibinde de stratejiye
Planlama’ya art›k ihtiyaç olmad›¤›- dönüfltürülmeli ve h›zla uygulan-
‘Stratejik Planlama’ n› söylüyorlard›. Ancak ‘Stratejik mal›d›r.
anlay›fl› de¤iflti. Planlama’ günümüzde hala lider Gerçeklefltirilen bir pazar anali-
Yeni söylem; yönetim araçlar›ndan birisidir. zinde ortaya ç›kan bir ‘F›rsat pa-
‘fiirketler Stratejik Profesör Henry Mintzberg hatal› zar›’ rakipler taraf›ndan da çok
Planlama yapmal› m› idi? Hay›r, onlar hatal› de¤ildi h›zl› bir flekilde alg›lanmakta ve
ancak ‘Stratejik Planlama’ anlay›fl› h›zla ele geçirilmektedir. Bu ne-
ancak d›fl
de¤iflti. Yeni söylem; ‘fiirketler denle k›sa bir tereddüdü takiben
konjonktürde
Stratejik Planlama yapmal› ancak odaklan›lan ‘F›rsat Pazar›’ art›k
ani bir de¤iflim d›fl konjonktürde ani bir de¤iflim bir f›rsat içermemekte, aksine gi-
gerçekleflti¤inde gerçekleflti¤inde flirketlerin yöne- derek artan yo¤un bir rekabetle
flirketlerin tim tak›m› stratejik planlar›n› bir karfl›lafl›lmaktad›r.
yönetim tak›m› gecede revize etme gücüne ve ref- Güncel verinin dolay›s› ile pazar
stratejik planlar›n› leksine sahip olabilmelidir.’ verilerinin çok h›zl› ‘Eskimesi’ ve
bir gecede Bu konuda gelinen en uç nokta ise; rakiplerin çok h›zl› hareket etmesi
“Stratejik plan›n›z› ‘Print’ etmeyin, nedeni ile haz›rlanan pazar analiz
revize etme gücüne
yar›n de¤iflebilir!” fleklindedir. Biz- ve araflt›rmalar› da çok h›zl› bir fle-
ve refleksine
deki yayg›n statükocu bak›fl aç›s›- kilde de¤er kaybetmektedir.
sahip olabilmelidir.’ n›n aksine dünyada gelinen nokta Bütün bu nedenlerden dolay›, ‘Pa-
Bu konuda gelinen budur. zar analizi’ çal›flmalar› ‘Kesikli’ ça-
en uç nokta ise; Benzer durum ülkemizde yap›lan l›flmalar de¤il, ‘Sürekli’ çal›flma-
“Stratejik plan›n›z› pazar araflt›rmalar› için de geçer- lard›r ve her sektör için dünya pa-
‘Print’ etmeyin, lidir. zarlar› sürekli, hatta her gün de¤i-
yar›n de¤iflebilir!” Ülkemizde birçok kurum ve kuru- flir. Bu durum tespitini takiben ayn›
lufl farkl› içerik, derinlik ve kalitede yarg›n›n pazar analizleri için de ya-
pazar analizi ve pazar araflt›rmala- p›lmas› yanl›fl olmaz; pazar analiz-
r› yapmaktad›r. Bu çal›flmalar›n lerinizi ‘Print’ etmeyin, yar›n de¤i-
birço¤u 1-2, hatta daha eski y›llara flebilir!
ait verileri kullanmaktad›r. Di¤er Unutulmamal›d›r ki; ilaçlara ben-
taraftan herfleyin çok h›zl› de¤ifl- zer flekilde verilerin de ‘Son kul-
meye bafllamas› ile beraber ‘Gün- lanma tarihi’ vard›r ve bu tarihten
cel Bilgi’ de çok h›zl› eskimeye sonra kullan›lmalar› halinde sizi
bafllam›flt›r. Geçen yüzy›lda ‘Gün- ‘Yönetsel olarak zehirlerler.’
Nisan 2018 KobiEfor 97