Page 104 - KobiEfor_Ocak_2018
P. 104

UZMAN



                                   ‹hracata Küresel Yaklafl›m


                                  Y         aklafl›k 2100 gün sonra    çözüm aray›fllar›na gitmektedir. Oy-
                                            ülke olarak kutlayaca¤›-
                                                                      sa ‘Küresel ihracat’ bir bütündür ve
                                                  Cumhuriyetimiz’in
                                                                      bütünü anlamadan parçalar› anla-
                                            m›z
                                            100. kurulufl y›l› için her  mak ve etkin çözümlere ulaflmak
                                   alanda hedeflerimiz var. Bu hedef-  mümkün de¤ildir.
                                   lerimiz aras›nda ihracatç›lar›m›z ve  Türkiye’nin ihracat problemine bak-
          Haluk Ünald›             ilgili paydafllar› için en fazla heye-  t›¤›m›zda farkl› ürün gruplar›ndan
          haluk@paradigmam.com     can verici hedef; 2023 y›l›nda dünya  oluflan çok katmanl› bir problemle
                                   ihracat›ndan yüzde 1.5 pay almakt›r.  karfl›lafl›rs›n›z. Her ürün grubundan
                                   Hiç flüphe yok ki bütün ihracatç›lar›-  oluflan katman›n problemleri, dina-
                                   m›z ve ilgili paydafllar› bu hedefe  mikleri, çözümleri birbirinden çok
                                   ulaflmak üzere büyük bir mücadele   farkl›d›r. Ürün gruplar›n›n etkilefli-
          Unutulmamal›d›r ki       veriyor.                           mi ise çok daha karmafl›k olup,
          ‘Büyük Resme’            2016 y›l› itibar› ile dünya ihracat›n-  problemi ‘n boyutlu problem’ haline
          bakma ve ihracata        dan yüzde 0.89 ölçe¤inde bir pay al-  dönüfltürür.
                                   d›¤›m›z gerçe¤inden hareket etti¤i-  Herhangi bir ürün grubunda büyük
          ‘Küresel bak›fl’
                                   mizde bu hedefin ulaflmas› istatistiki  ihracatç› ülkeleri ‘Rakipler perspek-
          becerisi çok özel bir    olarak zor bir hedef oldu¤unu söyle-  tifinden’ ve büyük ithalatç› ülkeleri
          beceridir ve             mek mümkündür. Dünya ticaretin-    ‘Hedef pazarlar’ perspektifinden de-
          köklü bir ‘Sistem        deki genel daralma e¤ilimi de reka-  ¤erlendirip, sektörün küresel dina-
          Teori’ veya ‘Sistem      beti çok daha ac›mas›z hale getir-  miklerini anlamadan ihracat›m›z›
          Yaklafl›m›’ e¤itimi       mekte ve hedefi ulafl›l›r olmaktan  artt›rmaya çal›flmak, kaygan bir ze-
                                   uzaklaflt›rmaktad›r.                minde yukar›ya ç›kmaya çal›flmaya
          gerektirir.
                                   Bu zor hedefe ulaflmakta zorlanma-  benzetilebilir. Büyük bir enerji har-
          Ülke olarak
                                   m›z›n nedeni olarak birçok faktör  cayarak biraz yukar› ç›kabilirsiniz
          ihracat ile ilgili       saymak mümkündür ancak bence en    belki ama genel konjonktürde olufla-
          ‘Bütünsel Bak›fl Aç›s›’   önemli sorun; ‘Bütünsel Bak›fl Aç›s›’  cak en küçük bir de¤iflim ile bafllad›-
          ve ‘Küresel              veya ‘Sistem Yaklafl›m›’ eksikli¤idir.    ¤›n›z yere geri dönersiniz. Sektörde
          Yaklafl›m’                17. yüzy›lda yaflayan ünlü Frans›z  oluflacak de¤iflimler ile ilgili hemen
          gelifltirmeden            matematikçi ve düflünür Blaise Pas-  bilgi sahibi olmak, bu de¤iflimin
                                   cal, Pensees adl› kitab›nda flöyle de-  muhtemel sonuçlar›n› irdeleyebil-
          ‘Mikro’ yaklafl›mlar
                                   mektedir; “Bir sistemin parçalar›n›  mek ve bu de¤iflimi kendi ç›karlar›-
          ile çözüm
                                   bilmeden bütün bilgisini bilemedi¤i-  m›z do¤rultusunda kullanabilecek
          aray›fllar›m›z            miz gibi, bütün bilgisini bilmeden  stratejileri üretebilmek çok özel bir
          2023 y›l› ihracat        parçalar› bilmek imkans›zd›r.”     yetkinlikler setidir.
          hedeflerimize            Konumuza uygulad›¤›m›zda, ihracat  Unutulmamal›d›r ki ‘Büyük Resme’
          ulaflmam›z                ile ilgilenen bütün paydafllar proble-  bakma ve ihracata ‘Küresel bak›fl’
          önündeki en büyük        me büyük bir istekle ama kendi     becerisi çok özel bir beceridir ve
                                   perspektifinden bakmakta, ‘parçala-  köklü bir ‘Sistem Teori’ veya ‘Sistem
          engellerden birisidir
                                   ra’ odaklanmakta ve bu do¤rultuda  Yaklafl›m›’ e¤itimi gerektirir. Ülke
          diye düflünüyorum.
                                                                                   olarak ihracat ile ilgili
                                                                                   ‘Bütünsel Bak›fl Aç›s›’
                                                                                   ve ‘Küresel Yaklafl›m’
                                                                                   gelifltirmeden ‘Mikro’
                                                                                   yaklafl›mlar ile çözüm
                                                                                   aray›fllar›m›z 2023 y›l›
                                                                                   ihracat hedeflerimize
                                                                                   ulaflmam›z önündeki
                                                                                   en büyük engellerden
                                                                                   birisidir diye düflünü-
                                                                                   yorum.

          104 KobiEfor Ocak 2018
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109