Page 67 - KobiEfor_Temmuz_2017
P. 67

UZMAN



                                   ‹hracat›n Kritik Faktörü:

                                   Konsantrasyon!


                                  D        ünya Ticaret Örgütü verileri-  noktada toplanmas›n› dikte eder.
                                           ne göre küresel ihracat›n
                                                                      Bilinçli olarak ‘ihracat konsantras-
                                                                      yonu’ sa¤lamadan ihracat›m›z› an-
                                           son iki y›l itibar› ile daralma
                                           trendinde oldu¤unu biliyo-  laml› bir flekilde artt›rmam›z çok
          Haluk Ünald›             ruz. Ayn› dönemde Türkiye ihracat› da  zor, hatta imkans›zd›r. O halde; ‘bir
                                   dünyadaki geliflmelere benzer flekil-  ülkenin ihracat konsantrasyonu na-
          haluk@paradigmam.com
                                   de daralmas›n› sürdürmüfl ve 2016 y›-  s›l artt›r›labilir?’ sorusuna cevap
                                   l› ihracat› 143 milyar USD civar›nda  arayal›m.
                                   gerçekleflmifltir. Di¤er taraftan, 500  Öncelikli olarak ihracat yapt›¤›m›z
                                   milyar USD gibi büyük bir ihracat he-  bütün ürün gruplar› baz›nda küresel
                                   defimiz için sadece alt› sene kald›.  pazar analizleri yapmak sureti ile
          Ülke olarak              Ülke olarak bu ihracat hedefine    büyük ithalatç› ülkeler, ithalat› h›zl›
                                   ulaflmam›z istatistiki olarak müm-  büyüyen ülkeler ve ithalat› h›zl› bü-
          ihracat hedefine
                                   kün görünmese de bu büyük hedefe   yüme potansiyeli olan ülkeler liste-
          yaklaflabilmemiz için
                                   en az›ndan yaklaflabilmemiz için ‘ez-  lenmelidir. Daha sonra belirlenen
          ‘ezber bozan’            ber bozan’ stratejilere ihtiyac›m›z ol-  kritik faktörler do¤rultusunda ‘Ülke
          stratejilere             du¤u aç›kt›r. Üstelik bu ‘ezber bo-  Cazibeleri (Attractiveness)’ ile ülke-
          ihtiyac›m›z oldu¤u       zan’ stratejilerin ‘küresel boyutta’  miz ihracat›n›n listelenen bu ülke-
          aç›kt›r.                 olmas› ve etkin bir flekilde uygulan-  lerdeki ‘Rekabet Gücü (Competitive-
          Üstelik bu ‘ezber        mas› da gerekmektedir.             ness)’ belirlenmelidir. Bu veriler her
          bozan’ stratejilerin     2023 y›l› ihracat hedefimize bizi en  bir ürün grubu için oluflturulduktan
                                   az›ndan yaklaflt›racak politika ve  sonra, stratejiler ve pazarlama gücü
          ‘küresel boyutta’
                                   stratejileri üretebilmemiz için önce-  ‘Rekabet gücümüz yüksek, cazip it-
          olmas› ve etkin bir
                                   likli olarak ‘ihracat konsantrasyonu’  halatç› ülkeler’ üzerinde yo¤unlaflt›-
          flekilde uygulanmas›      kavram›na odaklanmam›z gerek-      r›lmal›d›r.
          da gerekmektedir.        mektedir. Çünkü ülkemiz 0.05 ‘ihra-  Burada en kritik faktör; ülke cazibe-
          2023 y›l› ihracat        cat konsantrasyonu’ de¤eri ile ilk 50,  lerinin ve o ülkeler üzerindeki reka-
          hedefimize bizi          hatta ilk 100 ihracatç› ülke içinde en  bet gücümüzün nas›l belirlenece¤i-
          en az›ndan               düflük de¤ere sahiptir.             dir. Bu konunun bir modelleme ça-
                                   Tan›m olarak ihracat konsantrasyo-  l›flmas› oldu¤unu söylemek müm-
          yaklaflt›racak politika
                                   nu; ülkelerin ihracat›n›n önemli bir  kündür. Akademik bu çal›flma zor bir
          ve stratejileri
                                   göstergesi olup, o ülkenin ihracat  çal›flmad›r ama imkans›z da de¤ildir.
          üretebilmemiz için
                                   yapt›¤› ülkelerdeki pazar hâkimiyeti-  Ancak ihracat konsantrasyonunu
          öncelikli olarak         nin bir ölçüsüdür. Yüksek ihracat  do¤rudan etkileyece¤inden, analizin
          ‘ihracat                 konsantrasyonlu ihracat yapan ülke-  hatas›z gerçeklefltirilmesi ‘Hayati’
          konsantrasyonu’          nin baz› ülkelere daha yüksek oran-  önem tafl›r.
          kavram›na                da ihracat yapt›¤›n›, dolay›s› ile kendi  ‹hracat› artt›rma kapsam›nda di¤er
          odaklanmam›z             ölçe¤inde ‘hakimiyet sa¤lad›¤›n›’  önemli bir faktör de ülke stratejileri-
                                   gösterirken düflük konsantrasyonlu  ni oluflturma ile pazarlama gayretle-
          gerekmektedir.
                                   ihracat yapan ülkenin kendi ölçe¤in-  rini yönlendirme faaliyetleri, müm-
                                   de hiçbir ülkede önemli bir hakimi-  kün oldu¤unca, ürün baz›nda tek el-
                                   yet oluflturamad›¤›n›n önemli bir   den gerçeklefltirilmelidir.
                                   göstergesidir. K›saca düflük konsan-  K›saca; stratejiyi eldeki veriler do¤-
                                   trasyon; da¤›n›k bir ihracat görüntü-  rultusunda ‘komutan’ oluflturur ve
                                   sü anlam›na gelmektedir.           sonra askerlerini harekat sahas›na
                                   Benzer kavram, Askeri doktrinde    yönlendirir. Küresel ihracatta bu
                                   Kuvvet Konsantrasyonu (Siklet Mer-  ‘Askerler’, ihracatç› flirketlerimiz
                                   kezi) olarak ifade edilir ve bu temel  olup, küresel stratejilere ve uygun
                                   prensip gere¤ince büyük gücün bir  yönlendirmelere ihtiyaçlar› vard›r!
                                                                                   Temmuz 2017 KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72