Page 89 - KobiEfor_Haziran_2017
P. 89
Üretim De¤eri: yüzde 24.0 yüzde 29.5 oran›nda
Katmade¤er: yüzde 26.2 l Orta-yüksek teknolojilerin pay›
‹leri Teknoloji: yüzde 31.8 oran›nda.
Tesis Say›s›: yüzde 0.3 (Kaynak ve Notlar: OECD, ISIC Rev.3 technology intensity
Üretim De¤eri: yüzde 2.2 definition ve TÜ‹K veri taban›)
Katmade¤er: yüzde 3.3
O halde k›saca; “düflük” ve “düflük-orta” katego- Dönüflüm avludan bafllamal›
rilerin toplam katmade¤er pay› yüzde 70.5, üretim Sorun fludur: Dönüflümü gündemine al! Sanayi
pay› yüzde 73.5. Fakat; “orta-yüksek” ve “yüksek” 4.0 için nitelikli e¤itim flartt›r. Kamudan bekleme,
kategorilerin toplam katmade¤er pay› yüzde 29.5, e¤itim düzene¤ini iflletmende kur. E¤itim yal›nd›r;
üretim pay› ise yüzde 26.3. bilgi edinmedir. Bilgini ürüne, üretim yöntemleri-
Bu veriler Türkiye ekonomisinin d›fla ba¤›ml›l›¤›- ne, hizmetlere dönüfltürmektir. Buna inovasyon
n› gösterir. Burada asla duramay›z. Dönüflmeliyiz. (yarat›c›l›k) diyoruz.
Nicel büyüme yerine nitel büyümeyi hedefleme- Bilgi inovasyon içindir.
liyiz. Türkiye flu noktadad›r: Türkiye inovasyon kapa-
sitesine (CI) göre 114 ülke aras›nda 3.8 puan ile 83.
Yüksek teknoloji ihracat›m›z s›radad›r.
2015 y›l›na bakal›m: Araflt›racaks›n: fiirketlerin Ar-Ge harcamalar›
l Yüksek teknoloji içerikli sanayi ihracat›n›n göstergesine (CSR&D) göre 79. s›raday›z.
de¤eri sadece 4 milyar 902 milyon dolar. Üniversiteni bulacaks›n: Ar-Ge’de sanayi-üni-
l Düflük teknoloji içerikli sanayinin ihracat versite iflbirli¤i (U-ICR&D) göstergesine göre 61. s›-
de¤eri ise 47 milyar 86 milyon dolar. raday›z.
l Orta-düflük teknoloji ihracat› ‘Hükümetler beni fark etmiyor’, deme, kendini
39 milyar 706 milyon dolar. fark ettir: Yüksek teknoloji ürünlerinin Hükümet
l Orta-ileri teknoloji ihracat› ise taraf›ndan tedariki (GPATP) göstergesine göre 39.
42 milyar 738 milyon dolar. s›raday›z.
Teknoloji yo¤unlu¤una göre ihracata bakt›¤›m›zda; Bu bir memleket meselesi ise: Bilim adamlar›
l Düflük teknolojilerin ihracat pay› ve mühendislerin uygunlu¤u göstergesine göre
yüzde 35 oran›nda (ASE) 50. s›raday›z.
l Yüksek teknolojilerin pay› yüzde 3.6 oran›nda Bu tablodan SANAY‹ 4.0 ç›kmaz deme.
l Orta-düflük teknolojilerin pay› Kendin ç›karacaks›n.
ERP’ye geçifl ‘f›rsat’ olarak görülmeli
ERP’ye geçmeden önce yap›lmas› gerekenler manlar ve fonksi-
var. ERP projesinin flirketinizde gerçeklefltirece¤i yonlar aras› ifl sü-
de¤ifliklikler ve etkileri düflünüldü¤ünde, bu uygu- reçlerinden oluflan
lamay› kesinlikle belirli bir stratejik plan dahilinde bir ifl ak›fl›nda birlefli-
hayata geçirmelisiniz. Ve flunu unutmamal›s›n›z ki: yor. Sarp, flu bilgileri
ERP projesi, yaln›zca bilgi teknolojileri (BT) projesi veriyor: “fiirketlerde
de¤ildir. ERP sistemine geçmeden önce; bu tür bir etkinli¤in ve perfor-
sisteme ihtiyac›n›z›n olup olmad›¤›na, kurum kül- mans›n art›r›lmas›n›n
türü ve insan kayna¤›n›z›n böyle bir sistemi yaflat- yolu verimli bir tedarik
mak için uygun olup olmad›¤›na karar vermelisiniz. zinciri kurulabilmesi
ERP Komitesi ve Kurumsal Dönüflüm Platformu ve ERP yaz›l›mlar›n›n
Koordinatörü M. Göker Sarp, “Baz› kurumlarda bir baflar›l› bir biçimde uygulanabilmesinden geçmek-
ERP yaz›l›m›na ihtiyaç duyulmamas›, bu sistemlerin tedir. ERP sistemleri direkt olarak, çeviklik ve ve-
gereksizli¤inden kaynaklanmamaktad›r, ERP’nin rimlilikte art›fl, sa¤l›kl› ve etkin iletiflim, çevrim za-
kavramsal olarak ne tür de¤iflimleri içerdi¤inin tam manlar›n› ve iflletme maliyetlerini düflürebilmenizi
olarak anlafl›lamamas›ndand›r” diyor. sa¤lar. ERP sistemlerinin iflletmelere, stratejik
ERP sistemleri, flirketlerdeki geleneksel yap›la- avantajlar› sa¤layabilmesi için öncelikle bir siste-
r›n s›n›rlar›n› aflan sistemlerdir: ERP ile flirketiniz- min seçimi ve kurulumundan önce, mental haz›rl›k
deki sat›n alma, üretim planlama, sat›fl, muhasebe baflta olmak üzere kurum olarak baflar›l› bir haz›r-
ve insan kaynaklar› fonksiyonlar›n›n tümü depart- l›k dönemi geçirilmesi gerekmektedir.”
Haziran 2017 KobiEfor 89