Page 67 - KobiEfor_Haziran_2017
P. 67
UZMAN
‹hracat Konsantrasyonumuz
Neden Düflük?
D ünya Ticaret Örgütü verile- oran› ise çok daha düflüktür. Bunun
rine göre 2016 y›l› itibar› ile
sonucu olarak toplam ihracat kon-
santrasyonumuz 0.04 olarak hesap-
142.6 milyar dolarl›k ihra-
catla 30. s›rada olan ülke- lanabilir.
Haluk Ünald› miz, ihracat konsantrasyonu (Con- ‹hracat konsantrasyonuna yeteri ka-
centration of exporting countries) dar önem vermedi¤imizin önemli bir
haluk@paradigmam.com
olarak 0.04 de¤eri ile ihracatç› ülke- göstergesi, sosyal medyaya yans›yan
ler aras›nda sonuncu durumdad›r. fazla bir kaynak doküman olmad›¤›-
‹lgili kurumlar ve ihracatç› flirketle- d›r. Bu konuda sosyal medyaya yan-
rimizin büyük mücadelesine ra¤men s›m›fl veya benim ulaflabildi¤im tek
ülkemizin bu çok düflük ihracat kon- çal›flma; ‘geçen yüzy›lda’ genç bir
Sektör baz›nda santrasyon performans› ne anlama akademisyen taraf›ndan yaz›lm›fl ve
gelmektedir? Ç‹MENTO ‹fiVEREN DERG‹S‹’nde ya-
ihracat politikalar›n›
Tan›m olarak ihracat konsantrasyo- y›nlanm›fl bir makaledir.
sektörü
nu; ülkelerin ihracat›n›n önemli bir Dünyada ihracat konsantrasyonu
en iyi tan›yan göstergesi olup, o ülkenin ihracat olarak en düflük ülkeler aras›nda yer
sadece birkaç veya yapt›¤› ülkelerdeki pazar hakimiyeti- almam›z›n en önemli nedeni olarak;
belki de tek nin bir ölçüsüdür. Yüksek ihracat ihracat politikalar›n› belirlemesi ge-
sektörel dernek konsantrasyonlu ihracat yapan ülke- reken sektörel dernek ve birlikleri-
veya birlik nin baz› ülkelere daha yüksek oran- mizi hem say›s›n›n fazla olmas›ndan
da ihracat yapt›¤›n›, dolay›s› ile kendi ve hem de ihracata ‘Küresel Bir Ba-
taraf›ndan ve
ölçe¤inde ‘Hakimiyet sa¤lad›¤›n›’ k›fl’ sa¤layamamam›zdan kaynak-
‘Merkezi’ olarak
gösterirken düflük konsantrasyonlu land›¤›n› söyleyebilirim.
oluflturulmal›,
ihracat yapan ülkenin kendi ölçe¤in- Askeri literatüre ‘Siklet Merkezi’ olufl-
oluflturulan de hiçbir ülkede önemli bir hakimi- turmak olarak giren bu kavram aske-
politikalar yet oluflturamad›¤›n›n çok önemli bir ri stratejistler için çok önemli bir kav-
ihracatç› flirketlere göstergesidir. K›saca düflük konsan- ramd›r. ‘Mevcut kuvvetleri bir noktada
do¤ru h›zla trasyon; çok da¤›n›k bir ihracat gö- yo¤unlaflt›rmak’ olarak ifade edilen
yay›nlanmal›d›r. rüntüsü anlam›na gelmektedir. Ör- ‘Siklet Merkezi oluflturmak’ askeri
ne¤in; ihracat lideri ilk 50 ülke ara- planlamac›lar için öncelikli olarak dü-
K›saca;
s›nda ihracat konsantrasyonu en flünülmesi gereken bir konudur ve bu
bilinçli olarak
yüksek iki ülke s›ras› ile 0.66 ile kavram ihracatç›lar›m›z için de do¤ru-
ihracat
Meksika ve 0.59 ile Kanada’d›r. Her dur. ‹hracatta ‘Siklet merkezi’ olufl-
konsantrasyonumuzu iki ülkenin de ihracat da¤›l›mlar›na turmak veya belli bir co¤rafik alanda
artt›rma çabas›na bak›ld›¤›nda Meksika’n›n ihracat›n›n ihracat› artt›rabilmek ihracat konsan-
girmeden yüzde 81’ini, Kanada’n›n ise ihracat›- trasyonu de¤erinin de artmas›na ne-
ihracat›m›z› anlaml› n›n yüzde 76’s›n› ABD’ye yapt›¤›n› den olacakt›r. Bunun gerçekleflmesi
bir flekilde görüyoruz. Bu ise Meksika ve Kana- için ise sektör baz›nda ihracat politi-
da’ya hedef ülkede daha güçlü bir kalar›n› sektörü en iyi tan›yan sadece
artt›rmam›z çok zor,
pazarlama gücü sa¤lamaktad›r. birkaç veya belki de tek sektörel der-
hatta imkans›zd›r!
Ülke olarak 2016 y›l› verileri ile en nek veya birlik taraf›ndan ve ‘Merkezi’
fazla ihracat yapt›¤›m›z ilk iki ülke; olarak oluflturulmal›, oluflturulan po-
Almanya ve ‹ngilere’dir. Almanya’ya litikalar ihracatç› flirketlere do¤ru h›z-
yapt›¤›m›z ihracat toplam ihracat›- la yay›nlanmal›d›r.
m›z›n yüzde 9.8’ini olufltururken ‹n- K›saca; bilinçli olarak ihracat kon-
giltere’ye yapt›¤›m›z ihracat toplam santrasyonumuzu artt›rma çabas›na
ihracat›m›z›n sadece yüzde 8.2’sini girmeden ihracat›m›z› anlaml› bir
oluflturur. Di¤er ülkelere yapt›¤›m›z flekilde artt›rmam›z çok zor, hatta
ihracat›n toplam ihracat›m›z içindeki imkans›zd›r!
Haziran 2017 KobiEfor 67