Page 67 - KobiEfor_Haziran_2017
P. 67

UZMAN



                                   ‹hracat Konsantrasyonumuz

                                   Neden Düflük?


                                  D        ünya Ticaret Örgütü verile-  oran› ise çok daha düflüktür. Bunun
                                           rine göre 2016 y›l› itibar› ile
                                                                      sonucu olarak toplam ihracat kon-
                                                                      santrasyonumuz 0.04 olarak hesap-
                                           142.6 milyar dolarl›k ihra-
                                           catla 30. s›rada olan ülke-  lanabilir.
          Haluk Ünald›             miz, ihracat konsantrasyonu (Con-  ‹hracat konsantrasyonuna yeteri ka-
                                   centration of exporting countries)  dar önem vermedi¤imizin önemli bir
          haluk@paradigmam.com
                                   olarak 0.04 de¤eri ile ihracatç› ülke-  göstergesi, sosyal medyaya yans›yan
                                   ler aras›nda sonuncu durumdad›r.   fazla bir kaynak doküman olmad›¤›-
                                   ‹lgili kurumlar ve ihracatç› flirketle-  d›r. Bu konuda sosyal medyaya yan-
                                   rimizin büyük mücadelesine ra¤men  s›m›fl veya benim ulaflabildi¤im tek
                                   ülkemizin bu çok düflük ihracat kon-  çal›flma; ‘geçen yüzy›lda’ genç bir
          Sektör baz›nda           santrasyon performans› ne anlama   akademisyen taraf›ndan yaz›lm›fl ve
                                   gelmektedir?                       Ç‹MENTO ‹fiVEREN DERG‹S‹’nde ya-
          ihracat politikalar›n›
                                   Tan›m olarak ihracat konsantrasyo-  y›nlanm›fl bir makaledir.
          sektörü
                                   nu; ülkelerin ihracat›n›n önemli bir  Dünyada ihracat konsantrasyonu
          en iyi tan›yan           göstergesi olup, o ülkenin ihracat  olarak en düflük ülkeler aras›nda yer
          sadece birkaç veya       yapt›¤› ülkelerdeki pazar hakimiyeti-  almam›z›n en önemli nedeni olarak;
          belki de tek             nin bir ölçüsüdür. Yüksek ihracat  ihracat politikalar›n› belirlemesi ge-
          sektörel dernek          konsantrasyonlu ihracat yapan ülke-  reken sektörel dernek ve birlikleri-
          veya birlik              nin baz› ülkelere daha yüksek oran-  mizi hem say›s›n›n fazla olmas›ndan
                                   da ihracat yapt›¤›n›, dolay›s› ile kendi  ve hem de ihracata ‘Küresel Bir Ba-
          taraf›ndan ve
                                   ölçe¤inde ‘Hakimiyet sa¤lad›¤›n›’  k›fl’ sa¤layamamam›zdan kaynak-
          ‘Merkezi’ olarak
                                   gösterirken düflük konsantrasyonlu  land›¤›n› söyleyebilirim.
          oluflturulmal›,
                                   ihracat yapan ülkenin kendi ölçe¤in-  Askeri literatüre ‘Siklet Merkezi’ olufl-
          oluflturulan              de hiçbir ülkede önemli bir hakimi-  turmak olarak giren bu kavram aske-
          politikalar              yet oluflturamad›¤›n›n çok önemli bir  ri stratejistler için çok önemli bir kav-
          ihracatç› flirketlere     göstergesidir. K›saca düflük konsan-  ramd›r. ‘Mevcut kuvvetleri bir noktada
          do¤ru h›zla              trasyon; çok da¤›n›k bir ihracat gö-  yo¤unlaflt›rmak’ olarak ifade edilen
          yay›nlanmal›d›r.         rüntüsü anlam›na gelmektedir. Ör-  ‘Siklet Merkezi oluflturmak’ askeri
                                   ne¤in; ihracat lideri ilk 50 ülke ara-  planlamac›lar için öncelikli olarak dü-
          K›saca;
                                   s›nda ihracat konsantrasyonu en    flünülmesi gereken bir konudur ve bu
          bilinçli olarak
                                   yüksek iki ülke s›ras› ile 0.66 ile  kavram ihracatç›lar›m›z için de do¤ru-
          ihracat
                                   Meksika ve 0.59 ile Kanada’d›r. Her  dur. ‹hracatta ‘Siklet merkezi’ olufl-
          konsantrasyonumuzu       iki ülkenin de ihracat da¤›l›mlar›na  turmak veya belli bir co¤rafik alanda
          artt›rma çabas›na        bak›ld›¤›nda Meksika’n›n ihracat›n›n  ihracat› artt›rabilmek ihracat konsan-
          girmeden                 yüzde 81’ini, Kanada’n›n ise ihracat›-  trasyonu de¤erinin de artmas›na ne-
          ihracat›m›z› anlaml›     n›n yüzde 76’s›n› ABD’ye yapt›¤›n›  den olacakt›r. Bunun gerçekleflmesi
          bir flekilde              görüyoruz. Bu ise Meksika ve Kana-  için ise sektör baz›nda ihracat politi-
                                   da’ya hedef ülkede daha güçlü bir  kalar›n› sektörü en iyi tan›yan sadece
          artt›rmam›z çok zor,
                                   pazarlama gücü sa¤lamaktad›r.      birkaç veya belki de tek sektörel der-
          hatta imkans›zd›r!
                                   Ülke olarak 2016 y›l› verileri ile en  nek veya birlik taraf›ndan ve ‘Merkezi’
                                   fazla ihracat yapt›¤›m›z ilk iki ülke;  olarak oluflturulmal›, oluflturulan po-
                                   Almanya ve ‹ngilere’dir. Almanya’ya  litikalar ihracatç› flirketlere do¤ru h›z-
                                   yapt›¤›m›z ihracat toplam ihracat›-  la yay›nlanmal›d›r.
                                   m›z›n yüzde 9.8’ini olufltururken ‹n-  K›saca; bilinçli olarak ihracat kon-
                                   giltere’ye yapt›¤›m›z ihracat toplam  santrasyonumuzu artt›rma çabas›na
                                   ihracat›m›z›n sadece yüzde 8.2’sini  girmeden ihracat›m›z› anlaml› bir
                                   oluflturur. Di¤er ülkelere yapt›¤›m›z  flekilde artt›rmam›z çok zor, hatta
                                   ihracat›n toplam ihracat›m›z içindeki  imkans›zd›r!
                                                                                    Haziran 2017 KobiEfor 67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72