Page 44 - KobiEfor_Mart_2017
P. 44

“‹flyerinde Duygusal





                                            Zekâ E¤itimi”







                      Ayna E¤itim ve Psikolojik Dan›flma Merkezi uzmanlar›ndan
                         Psikolog Doktor Ayflegül Önk Eray, çal›flma ortam›nda
                              “Duygusal Zekâ” e¤itimlerinin önemini anlatt›.


                  ‹nsan beyni üzerine yap›lan son araflt›r-  becerileri iyi bir yönetici olabilmesine yeteme-
           malar; insan zekâs›n›n önemli oldu¤unu ama ha-  mektedir. Art›k en iyi performans gösterenler
           yat baflar›s› konusunda yeterli olmad›¤›n› düflün-  listesinin bafl›nda, ifl arkadafllar› ile sa¤l›kl› ileti-
           dürmektedir. Parlak zekâl› olarak görülen birçok  flim kurabilen, ekip çal›flmas›na yatk›n, motivas-
           kiflinin iliflkilerini sürdürme, di¤er insanlar› an-  yonu yüksek duygusal olarak zeki kifliler yer al-
           lama, kendilerini motive edebilme, duygular›n›n  maktad›r. fiirketler de bugün, duygusal zekâ ile
           fark›nda olma, duygular›n› ve kendilerini yönete-  ilgili becerilerin ifl hayat›nda çok önemli oldu¤u-
           bilme gibi alanlarda baflar›s›z olabildiklerinin  nu fark etmifllerdir. ‹leriyi gören, kurumunu ge-
           anlafl›lmas›yla birlikte nedenleri de araflt›rma  lece¤e tafl›mak isteyen yöneticiler art›k, çal›flan-
           konusu olmufltur. Bu konuda yap›lan çal›flmalar   lar›n›n duygusal zekâlar›n› yükseltmeyi amaçla-
           bize hayat baflar›s› konusunda belirleyici olan›n  maya bafllam›fllard›r.
           “Duygusal Zekâ” oldu¤unu göstermektedir.               Duygusal zekâ, esas olarak iki yeterli¤in
                  ‹fl hayat›nda da y›llarca zihinsel beceriler  bileflkesidir; “Kiflisel Yeterlikler ve Sosyal Yeter-
           ön plana ç›kar›lm›fl, çal›flanlar›n duygusal yönle-  likler.”
           ri hesaba kat›lmadan mant›kl› hareket etmeleri
           beklenmifltir. Çal›flanlar duygular›n› kontrol al-       A) K‹fi‹SEL YETERL‹KLER
           t›nda tutarak ya da bask›layarak daha istikrarl›,      1.  Kendi ile ‹lgili Fark›ndal›k (Duygusal
           daha güvenilir hatta daha m› baflar›l› olurlar?  fark›ndal›k, kendini de¤erlendirme, özgüven)
           Yapt›klar› ifli böylece daha m› iyi yaparlar? Yoksa     2. Kendini Yönetme (Kendini kontrol, gü-
           duygular›n› yönetmeyi bilmek, onlara ifl ortam›n-  venirlik, vicdanl› olma, yeniliklere aç›k olma,
           da daha iyi bir gelecek mi sa¤lar?              uyum yetene¤i)
                  Yap›lan araflt›rmalara göre özellikle genç       3. Motivasyon (Baflar› yönelimi, ba¤l›l›k,
           nesil için duygusal zekâ seviyesi giderek daha da  giriflimcilik, iyimserlik)
           düflmektedir. fiirketlerin ço¤u için çal›flanlarda
           ifli ö¤renme ve gelifltirme konusunda motivasyon         B) SOSYAL YETERL‹KLER
           eksikli¤i gözlenmektedir. Ço¤u, ifl arkadafllar› ile     1. Empati (Di¤er insanlar› anlama, baflka-
           birlikte çal›flma becerisine sahip de¤ildir. Kendi-  lar›n› gelifltirme, hizmete yönelik olma)
           lerini disipline etme konular›nda da zorluk yafla-      2. Sosyal Beceriler (‹letiflim, etkileme/et-
           maktad›rlar.                                    ki yaratma, çat›flma yönetimi, iflbirli¤i, ekip çal›fl-
                  Günümüz ‹K yöneticileri için bir kiflinin sa-  mas›na yatk›nl›k, iliflki kurmak, liderlik)
           hip oldu¤u zekâ düzeyi (IQ), onun ifle al›m›na ka-      Yap›lan birçok çal›flma, ‘Duygusal Ze-
           rar vermek için yeterli görülebilmekteydi. Oysaki  kâ’n›n ö¤renilebildi¤ini göstermektedir. Bireyle-
           ‘Duygusal Zekâs›’n›n (EQ) onun kariyerindeki    re yukar›da özetlenen duygusal zekâ becerilerini
           yükseliflini belirledi¤i art›k kabul edilmektedir.  kazand›rmak için biraz uzun bir sürece ihtiyaç
           Teknik yeterliliklerine bakarak ifle al›nan birçok  olabilir. Ayr›ca samimi bir istek ve çaba olmadan
           kiflinin iflindeki baflar›s› yüksek olmakla birlikte,  gerçekleflemez. Sadece k›sa bir seminer veya bir
           yönetici pozisyonuna geldi¤inde sadece teknik   baflucu kitab› yeterli olamayacakt›r.  Bu konuda
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49