Page 44 - KobiEfor_Mart_2017
P. 44
“‹flyerinde Duygusal
Zekâ E¤itimi”
Ayna E¤itim ve Psikolojik Dan›flma Merkezi uzmanlar›ndan
Psikolog Doktor Ayflegül Önk Eray, çal›flma ortam›nda
“Duygusal Zekâ” e¤itimlerinin önemini anlatt›.
‹nsan beyni üzerine yap›lan son araflt›r- becerileri iyi bir yönetici olabilmesine yeteme-
malar; insan zekâs›n›n önemli oldu¤unu ama ha- mektedir. Art›k en iyi performans gösterenler
yat baflar›s› konusunda yeterli olmad›¤›n› düflün- listesinin bafl›nda, ifl arkadafllar› ile sa¤l›kl› ileti-
dürmektedir. Parlak zekâl› olarak görülen birçok flim kurabilen, ekip çal›flmas›na yatk›n, motivas-
kiflinin iliflkilerini sürdürme, di¤er insanlar› an- yonu yüksek duygusal olarak zeki kifliler yer al-
lama, kendilerini motive edebilme, duygular›n›n maktad›r. fiirketler de bugün, duygusal zekâ ile
fark›nda olma, duygular›n› ve kendilerini yönete- ilgili becerilerin ifl hayat›nda çok önemli oldu¤u-
bilme gibi alanlarda baflar›s›z olabildiklerinin nu fark etmifllerdir. ‹leriyi gören, kurumunu ge-
anlafl›lmas›yla birlikte nedenleri de araflt›rma lece¤e tafl›mak isteyen yöneticiler art›k, çal›flan-
konusu olmufltur. Bu konuda yap›lan çal›flmalar lar›n›n duygusal zekâlar›n› yükseltmeyi amaçla-
bize hayat baflar›s› konusunda belirleyici olan›n maya bafllam›fllard›r.
“Duygusal Zekâ” oldu¤unu göstermektedir. Duygusal zekâ, esas olarak iki yeterli¤in
‹fl hayat›nda da y›llarca zihinsel beceriler bileflkesidir; “Kiflisel Yeterlikler ve Sosyal Yeter-
ön plana ç›kar›lm›fl, çal›flanlar›n duygusal yönle- likler.”
ri hesaba kat›lmadan mant›kl› hareket etmeleri
beklenmifltir. Çal›flanlar duygular›n› kontrol al- A) K‹fi‹SEL YETERL‹KLER
t›nda tutarak ya da bask›layarak daha istikrarl›, 1. Kendi ile ‹lgili Fark›ndal›k (Duygusal
daha güvenilir hatta daha m› baflar›l› olurlar? fark›ndal›k, kendini de¤erlendirme, özgüven)
Yapt›klar› ifli böylece daha m› iyi yaparlar? Yoksa 2. Kendini Yönetme (Kendini kontrol, gü-
duygular›n› yönetmeyi bilmek, onlara ifl ortam›n- venirlik, vicdanl› olma, yeniliklere aç›k olma,
da daha iyi bir gelecek mi sa¤lar? uyum yetene¤i)
Yap›lan araflt›rmalara göre özellikle genç 3. Motivasyon (Baflar› yönelimi, ba¤l›l›k,
nesil için duygusal zekâ seviyesi giderek daha da giriflimcilik, iyimserlik)
düflmektedir. fiirketlerin ço¤u için çal›flanlarda
ifli ö¤renme ve gelifltirme konusunda motivasyon B) SOSYAL YETERL‹KLER
eksikli¤i gözlenmektedir. Ço¤u, ifl arkadafllar› ile 1. Empati (Di¤er insanlar› anlama, baflka-
birlikte çal›flma becerisine sahip de¤ildir. Kendi- lar›n› gelifltirme, hizmete yönelik olma)
lerini disipline etme konular›nda da zorluk yafla- 2. Sosyal Beceriler (‹letiflim, etkileme/et-
maktad›rlar. ki yaratma, çat›flma yönetimi, iflbirli¤i, ekip çal›fl-
Günümüz ‹K yöneticileri için bir kiflinin sa- mas›na yatk›nl›k, iliflki kurmak, liderlik)
hip oldu¤u zekâ düzeyi (IQ), onun ifle al›m›na ka- Yap›lan birçok çal›flma, ‘Duygusal Ze-
rar vermek için yeterli görülebilmekteydi. Oysaki kâ’n›n ö¤renilebildi¤ini göstermektedir. Bireyle-
‘Duygusal Zekâs›’n›n (EQ) onun kariyerindeki re yukar›da özetlenen duygusal zekâ becerilerini
yükseliflini belirledi¤i art›k kabul edilmektedir. kazand›rmak için biraz uzun bir sürece ihtiyaç
Teknik yeterliliklerine bakarak ifle al›nan birçok olabilir. Ayr›ca samimi bir istek ve çaba olmadan
kiflinin iflindeki baflar›s› yüksek olmakla birlikte, gerçekleflemez. Sadece k›sa bir seminer veya bir
yönetici pozisyonuna geldi¤inde sadece teknik baflucu kitab› yeterli olamayacakt›r. Bu konuda