Page 84 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 84
PAZAR ÜLKE
Gürcistan
Bakü Tiflis Kars Demiryolu (BTKD) tarih yazacak;
YEN‹ EKONOM‹K BÖLGE
Geçit vermez bilinen Kafkaslar› 420 milyar dolar› aflan büyüklükte
delen BTKD, Türkiye’nin Kuzey Do¤u yeni bir ekonomik bölge ve
Anadolu (KDA) Bölgesi illeri ile 105 milyar dolarl›k yeni bir ticaret
Kafkas, Hazar, Orta Asya ülkeleri alan› yarat›yor. Bölgeye bak›fl›m›z›
de¤ifltirelim.
ekonomilerini birlefltiriyor ve
S üveyfl Kanal› aç›ld›¤›nda Osmanl›-Frans›z- milyon ton yüktür. Toplam uzunlu¤u 838 kilometre
Hatt›n kapasitesi yak›n vadede 3 milyon yolcu 17
M›s›r ortakl›¤›na ‹ngiltere, olay›n önemini
olan demiryolu Bölge’de yük tafl›macal›¤›nda ma-
anlamad›¤› için kat›lmam›fl, anlad›¤›nda
ise M›s›r’› iflgal etmiflti. Türkiye-Gürcis-
tan-Azerbaycan ortakl›¤›nda yap›lan Bakü liyetleri büyük oranda düflürecek, eriflimde zaman›
k›saltacakt›r. Hatt›n 76 kilometresi Türkiye’den,
Tiflis Kars Demiryolu (BTKD) Ekim ay›nda aç›ld›, 259 kilometresi Gürcistan’dan ve 503 kilometresi
acaba öneminin fark›nda m›y›z? ise Azerbaycan’dan geçiyor; buran›n on milyonlar-
Fark›nda olal›m diye bir hat›rlatma: Kafkasya özel ca insan›n› komflulaflt›racakt›r. Türkiye ile Gürcis-
bir tarihtir. “Rusya’n›n Güney ucu de¤il, Türkiye’nin tan s›n›r geçifli 5 km.tünelle sa¤land›, Kars’ta yafla-
Kuzey ucudur” diye tan›mlanm›flt›r. Geçit vermez yan insan›m›z Tiflis’te kahvalt› yapabilecektir.
Kafkasya’n›n hem ‘Güney’i, hem de ‘Kuzey’inde ya- BTK demiryolunun önemi Süveyfl Kanal›’yla k›-
flayanlar, “bize geçit ver!” diyerek yüzlerce y›l dua yaslanmal›d›r.
etmifllerdir. Dualar 2017 y›l›nda, ulafl›lan teknoloji Türkiye ile Asya, Kafkasya ve Avrupa ülkeleri
sayesinde karfl›l›k buldu ve Kafkas geçit verdi! aras›nda, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu ba¤lant›s›yla
Olay Bölge için bir dönemeçtir. Bu nedenle Böl- y›ll›k 50 milyon tona ulaflacak uluslararas› tafl›ma
ge’ye yeniden bakmal›y›z. Bakal›m: potansiyeli ortaya ç›kmaktad›r.
84 KobiEfor Aral›k 2017