Page 78 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 78
UZMAN
‘‹hracat Konsantrasyonu’
Nas›l Hesaplan›r?
D ünya Ticaret Örgütü verile- oran› her bir hedef ülke için yüzde 10
ise ihracat konsantrasyonu; 10 tane
rine göre 2016 y›l› itibar› ile
0.01 de¤erinin toplam› ve k›saca;
142.5 milyar USD civar›n-
daki ihracatla 31. s›rada 0.10 olacakt›r.
yer alan ülkemiz, ‘‹hracat Konsan- Senaryo.1’de, A ülkesi bir hedef ül-
Haluk Ünald›
trasyonu (Export Concentration)’ kede ihracat konsantrasyonu sa¤la-
haluk@paradigmam.com
olarak bütün ihracat ürünlerinde or- yabilmifltir ve bu ülkeye yönelik ya-
talama 0.04 de¤eri ile ihracatç› ilk paca¤› yat›r›m ve stratejik pazarlama
200 ülke aras›na girememektedir. ‹l- faaliyetlerinin geriye dönüflü çok
gili kurumlar ve flirketlerimizin ihra- yüksek olacakt›r.
cata yönelik büyük mücadelesine Senaryo.2’de, B ülkesi sadece iki ül-
Tan›m olarak ra¤men ülkemizin bu çok düflük ih- keye ihracat yapmakta olup her bir
ihracat racat konsantrasyon performans› ne ülkede vasat bir konsantrasyon sa¤-
konsantrasyonu; anlama gelmektedir? lam›flt›r. Bu ülkelere yapaca¤› yat›-
ülkelerin ihracat›n›n Tan›m olarak ihracat konsantrasyo- r›m ve stratejik pazarlama faaliyet-
önemli bir göstergesi nu; ülkelerin ihracat›n›n önemli bir lerinin vasat bir geriye dönüflü ola-
göstergesi olup, o ülkenin ihracat cakt›r.
olup, o ülkenin
yapt›¤› ülkelerdeki pazar hâkimiyeti- Senaryo.3’te ise C ülkesi 10 ayr› ül-
ihracat yapt›¤› nin bir ölçüsüdür. Yüksek ihracat keye ‘azar azar’ ihracat yapt›¤›ndan
ülkelerdeki pazar konsantrasyon de¤eri ihracat yapan ihracat konsantrasyonu çok düflük-
hâkimiyetinin bir ülkenin baz› ülkelere daha yüksek tür. Bu ülkenin ihracat› çok genifl bir
ölçüsüdür. oranda ihracat yapt›¤›n›, dolay›s› ile alana yay›ld›¤›ndan, ‹hracat› art›r-
Yüksek ihracat kendi ölçe¤inde ‘Hakimiyet sa¤lad›- maya yönelik yapaca¤› yat›r›m ve
¤›n›’ gösterirken düflük konsantras- stratejik pazarlama faaliyetlerinin
konsantrasyon
yon de¤eri ihracat yapan ülkenin geriye dönüflü nispi olarak çok dü-
de¤eri ihracat yapan kendi ölçe¤inde hiçbir ülkede önem- flük olacak veya ihracat›n› artt›rabil-
ülkenin baz› ülkelere li bir hakimiyet oluflturamad›¤›n›n mek için çok yüksek bir yat›r›m ve
daha yüksek oranda çok önemli bir göstergesidir. ‹hracat pazarlama faaliyetine ihtiyaç duya-
ihracat yapt›¤›n›, konusunda bu kadar önemli olmas›- cakt›r.
dolay›s› ile kendi na ra¤men ülke olarak pek fazla ilgi Buradan görülebilece¤i için Türkiye
göstermedi¤imiz ‘‹hracat Konsan- hemen hemen bütün sektörlerde
ölçe¤inde ‘Hakimiyet
trasyonu’; her bir ülkeye yap›lan ih- çok düflük ‘‹hracat Konsantrasyonu’
sa¤lad›¤›n›’ racat›n ülke ihracat› içindeki oran›- de¤erlerine sahip oldu¤undan ihra-
gösterirken düflük n›n karelerinin toplam›d›r ve hesap- cat›n› anlaml› bir miktarda artt›rabil-
konsantrasyon lamak da oldukça kolayd›r. mesi için ola¤anüstü bir yat›r›m ve
de¤eri ihracat yapan Senaryo.1: A ülkesi sadece 2 ülkeye stratejik pazarlama faaliyetine ihti-
ülkenin kendi ihracat yap›yor olsun. Bu ülkelere yaç duymaktad›r.
yapt›¤› ihracat›n toplam ihracat› için- Çinli Düflünür Sun Tzu, ‘Savafl Sana-
ölçe¤inde hiçbir
deki oran› yüzde 90 ve yüzde 10 ise t›’ adl› kitab›nda ‘Savafl kazanan ge-
ülkede önemli bir ihracat konsantrasyonu; (0.81+0.01) neral birçok hesap yapar’ demekte-
hakimiyet ve k›saca; 0.82 olacakt›r. dir. Bu nedenle ihracat ‘savafl›n›’ ka-
oluflturamad›¤›n›n Senaryo.2: B ülkesi sadece 2 ülkeye zanmak isteyen ihracatç›lar›m›z bafl-
çok önemli bir ihracat yap›yor olsun. Bu ülkelere ta ‘‹hracat Konsantrasyonu’ olmak
göstergesidir. yapt›¤› ihracat›n toplam ihracat› için- üzere hesaplamalara ve analitik ça-
deki oran› yüzde 50 ve yüzde 50 ise l›flmalara a¤›rl›k verebilmelidir.
ihracat konsantrasyonu; (0.25+0.25) Unutulmamal›d›r ki ülkemizin ihra-
ve k›saca; 0.50 olacakt›r. cat konsantrasyonu de¤erlerini art-
Senaryo.3: C ülkesi 10 ülkeye ihra- t›rmadan, ihracat›m›z› 2023 ihracat
cat yap›yor olsun. Bu ülkelere yapt›- hedeflerine ulaflacak ölçüde artt›r-
¤› ihracat›n toplam ihracat› içindeki mam›z imkans›zd›r!
78 KobiEfor Aral›k 2017