Page 78 - KobiEfor_Aralik_2017
P. 78

UZMAN



                                     ‘‹hracat Konsantrasyonu’

                                     Nas›l Hesaplan›r?

                                    D        ünya Ticaret Örgütü verile-  oran› her bir hedef ülke için yüzde 10
                                                                        ise ihracat konsantrasyonu; 10 tane
                                             rine göre 2016 y›l› itibar› ile
                                                                        0.01 de¤erinin toplam› ve k›saca;
                                             142.5 milyar USD civar›n-
                                             daki ihracatla 31. s›rada  0.10 olacakt›r.
                                     yer alan ülkemiz, ‘‹hracat Konsan-  Senaryo.1’de, A ülkesi bir hedef ül-
           Haluk Ünald›
                                     trasyonu (Export Concentration)’   kede ihracat konsantrasyonu sa¤la-
           haluk@paradigmam.com
                                     olarak bütün ihracat ürünlerinde or-  yabilmifltir ve bu ülkeye yönelik ya-
                                     talama 0.04 de¤eri ile ihracatç› ilk  paca¤› yat›r›m ve stratejik pazarlama
                                     200 ülke aras›na girememektedir. ‹l-  faaliyetlerinin geriye dönüflü çok
                                     gili kurumlar ve flirketlerimizin ihra-  yüksek olacakt›r.
                                     cata yönelik büyük mücadelesine    Senaryo.2’de, B ülkesi sadece iki ül-
           Tan›m olarak              ra¤men ülkemizin bu çok düflük ih-  keye ihracat yapmakta olup her bir
           ihracat                   racat konsantrasyon performans› ne  ülkede vasat bir konsantrasyon sa¤-
           konsantrasyonu;           anlama gelmektedir?                lam›flt›r. Bu ülkelere yapaca¤› yat›-
           ülkelerin ihracat›n›n     Tan›m olarak ihracat konsantrasyo-  r›m ve stratejik pazarlama faaliyet-
           önemli bir göstergesi     nu; ülkelerin ihracat›n›n önemli bir  lerinin vasat bir geriye dönüflü ola-
                                     göstergesi olup, o ülkenin ihracat  cakt›r.
           olup, o ülkenin
                                     yapt›¤› ülkelerdeki pazar hâkimiyeti-  Senaryo.3’te ise C ülkesi 10 ayr› ül-
           ihracat yapt›¤›           nin bir ölçüsüdür. Yüksek ihracat  keye ‘azar azar’ ihracat yapt›¤›ndan
           ülkelerdeki pazar         konsantrasyon de¤eri ihracat yapan  ihracat konsantrasyonu çok düflük-
           hâkimiyetinin bir         ülkenin baz› ülkelere daha yüksek  tür. Bu ülkenin ihracat› çok genifl bir
           ölçüsüdür.                oranda ihracat yapt›¤›n›, dolay›s› ile  alana yay›ld›¤›ndan, ‹hracat› art›r-
           Yüksek ihracat            kendi ölçe¤inde ‘Hakimiyet sa¤lad›-  maya yönelik yapaca¤› yat›r›m ve
                                     ¤›n›’ gösterirken düflük konsantras-  stratejik pazarlama faaliyetlerinin
           konsantrasyon
                                     yon de¤eri ihracat yapan ülkenin   geriye dönüflü nispi olarak çok dü-
           de¤eri ihracat yapan      kendi ölçe¤inde hiçbir ülkede önem-  flük olacak veya ihracat›n› artt›rabil-
           ülkenin baz› ülkelere     li bir hakimiyet oluflturamad›¤›n›n  mek için çok yüksek bir yat›r›m ve
           daha yüksek oranda        çok önemli bir göstergesidir. ‹hracat  pazarlama faaliyetine ihtiyaç duya-
           ihracat yapt›¤›n›,        konusunda bu kadar önemli olmas›-  cakt›r.
           dolay›s› ile kendi        na ra¤men ülke olarak pek fazla ilgi  Buradan görülebilece¤i için Türkiye
                                     göstermedi¤imiz ‘‹hracat Konsan-   hemen hemen bütün sektörlerde
           ölçe¤inde ‘Hakimiyet
                                     trasyonu’; her bir ülkeye yap›lan ih-  çok düflük ‘‹hracat Konsantrasyonu’
           sa¤lad›¤›n›’              racat›n ülke ihracat› içindeki oran›-  de¤erlerine sahip oldu¤undan ihra-
           gösterirken düflük         n›n karelerinin toplam›d›r ve hesap-  cat›n› anlaml› bir miktarda artt›rabil-
           konsantrasyon             lamak da oldukça kolayd›r.         mesi için ola¤anüstü bir yat›r›m ve
           de¤eri ihracat yapan      Senaryo.1: A ülkesi sadece 2 ülkeye  stratejik pazarlama faaliyetine ihti-
           ülkenin kendi             ihracat yap›yor olsun. Bu ülkelere  yaç duymaktad›r.
                                     yapt›¤› ihracat›n toplam ihracat› için-  Çinli Düflünür Sun Tzu, ‘Savafl Sana-
           ölçe¤inde hiçbir
                                     deki oran› yüzde 90 ve yüzde 10 ise  t›’ adl› kitab›nda ‘Savafl kazanan ge-
           ülkede önemli bir         ihracat konsantrasyonu; (0.81+0.01)  neral birçok hesap yapar’ demekte-
           hakimiyet                 ve k›saca; 0.82 olacakt›r.         dir. Bu nedenle ihracat ‘savafl›n›’ ka-
           oluflturamad›¤›n›n         Senaryo.2: B ülkesi sadece 2 ülkeye  zanmak isteyen ihracatç›lar›m›z bafl-
           çok önemli bir            ihracat yap›yor olsun. Bu ülkelere  ta ‘‹hracat Konsantrasyonu’ olmak
           göstergesidir.            yapt›¤› ihracat›n toplam ihracat› için-  üzere hesaplamalara ve analitik ça-
                                     deki oran› yüzde 50 ve yüzde 50 ise  l›flmalara a¤›rl›k verebilmelidir.
                                     ihracat konsantrasyonu; (0.25+0.25)  Unutulmamal›d›r ki ülkemizin ihra-
                                     ve k›saca; 0.50 olacakt›r.         cat konsantrasyonu de¤erlerini art-
                                     Senaryo.3: C ülkesi 10 ülkeye ihra-  t›rmadan, ihracat›m›z› 2023 ihracat
                                     cat yap›yor olsun. Bu ülkelere yapt›-  hedeflerine ulaflacak ölçüde artt›r-
                                     ¤› ihracat›n toplam ihracat› içindeki  mam›z imkans›zd›r!

           78 KobiEfor Aral›k 2017
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83