Page 75 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 75

A盤›n ise vergilerle kapat›laca¤›n› söyledi. Ancak  “‹nflaat ekonomisi bir tercihtir ama
           bana soracak olursan›z Türkiye’nin maliye politika-  milad› dolmufltur”
           s›n›n aniden eski yerine dönmesine de gerek yok.   Ak Parti’nin iktidara geldi¤inden bu yana halk›n
           Kamu borcunun GSM‹H içindeki oran›n› dikkate    refah›n› yükseltmeyi baz ald›¤›n› ve bunun için k›sa
           al›rsak daha gidilecek yer var. Yani en az›ndan 1 ve-  vadeli dönüflleri olan hizmetler sektörüne daha
           ya 1.5 y›l daha maliyenin geniflleyece¤i politikalar›  fazla yo¤unlaflt›¤›n› kaydeden Yazgan, hükümetin
           sürdürülebilir noktadad›r.”                     bu yönlü ekonomik büyüme stratejisini do¤al karfl›-
              Ekonomide s›k›laflman›n kamu borç yükü belli  lad›¤›n› aç›kl›yor.
           bir kritik efli¤e geldi¤i zaman yap›lmas› gerekti¤ini  Türkiye’nin demografik özelliklerinin bu yaklafl›-
           söyleyen Yazgan, Türkiye’nin flu anda o noktada ol-  ma bir yerde mecbur etti¤ini ileri süren Yazgan,
           mad›¤›n›n alt›n› çiziyor. Bütçe a盤› ve vergi düzen-  bundan sonras› için ise uyar›da bulunuyor: “Devam›
           lemelerinin asl›nda yurtd›fl› fon kaynaklar›na bir  yap›lamaz.” Stratejide bir dönüflüme gelindi¤inin
           mesaj içerdi¤ini savunan Yazgan, flu noktalara de-  alt›n› çizen Yazgan, modelin art›k problem ç›kar›r
           ¤iniyor: “Türkiye yat›r›mlar›n› yetersiz yurtiçi tasar-  noktaya ulaflt›¤›n› savunuyor. Ekonomiyi rakamlar-
           ruflar›yla gerçeklefltiremiyor. Dolay›s›yla yurtd›fl›n-  la analiz etti¤ini ve niyet okuman›n çok do¤ru bir
           dan fon sa¤lanamaz ise ülkede yat›r›mlar azal›r ve  yaklafl›m olmad›¤›n› ifade eden Yazgan, “Yap›lmas›
           büyüme gerçekleflmez. Bizim gibi geliflmekte olan  gerekenler elbette vard›r ama bir de do¤ru zaman-
           bir ülke için büyüme birincil tercihtir. Dolay›s›yla  da do¤ru politikalarla yap›lanlar vard›r. Dolay›s›yla
           yabanc› fon sahipleri ülkeye fon aktar›rken baz› ve-  ekonomiyi konjonktürel olarak de¤erlendirmek la-
           rileri dikkate al›r. Bu verilerden biri de bütçe a盤›-  z›m” diyor.
           d›r. Aç›k büyürse fonun maliyeti artar.”
                                                              “Enflasyon tabu olarak
              Büyüyememe dünyan›n sorunu                      görülmemeli”
              2008 küresel krizinden sonra hem geliflmifl hem   Enflasyon konusunda bir makale üzerinde çal›-
           de geliflmekte olan ülkelerin büyümeme sorunu ile  flan Yazgan, s›ca¤› s›ca¤›na ‘Enflasyon bask›s› var
           karfl› karfl›ya kald›¤›na dikkatleri çeken Yazgan, ge-  m›?’ sorusunu yan›tl›yor. Yazgan, para politikala-
           liflmifl ekonomileri ayr› bir noktada de¤erlendiriyor.  r›nda enflasyonun çok fazla dikkate al›nd›¤›n› savu-
           Yazgan, “Krizde Japonya Merkez Bankas›’n›n dahil  narak al›fl›lagelmifl politikalar›n da ülkenin flartla-
           oldu¤u tüm Merkez Bankalar› piyasaya para sürdü.  r›na göre yeniden ele al›n›p de¤erlendirilmesi ge-
           Sürülen kayna¤›n büyüklü¤ü yaklafl›k 6-7 trilyon do-  rekti¤ini kaydediyor.
           lar oldu. Ama tüm kayna¤a ra¤men GSM‹H’da art›fl    Yazgan,  “Enflasyonu yüzde 5’e düflürmek laz›m”
           nominal olarak 2.5 trilyon dolar oldu. Yarat›lan kay-  nidalar›n› yersiz bularak görüfllerini flöyle paylafl›-
           nak ekonomide de¤er olarak üretime dönmedi. Bu  yor: “Enflasyonu düflürmek laz›m bu da yüzde 5 ol-
           para yok oldu. Talebin bu kadar pompalanmas›na  mal› deniliyor. Peki neden? Benim neden soruma
           ra¤men karfl›l›k görmedi. Dolay›s›yla geliflmifl eko-  ise flu yan›t veriliyor: Öngörülebilirlik olur, yat›r›m-
           nomiler için sorunu çözecek mekanizma ortaya ç›k-  lar artar, uzun vadeli faizler düfler. Do¤ru, peki bu
           mad›. Kaynak enflasyon yaratabilseydi talep, prob-  oran ne olmal›? Yüzde 5 mi, 8 mi, 10 mu? Konuya
           lemi kendi içinde çözebilirdi. Ama Türkiye’nin duru-  flöyle yaklafl›yorum; enflasyonun üzerinde duran
           mu bu yap›dan farkl›. Yafl ortalamas›n›n 30 oldu¤u  esas yap› mali sektör, dolay›s›yla IMF politikalar›.
           ekonomimizde en önemli ihtiyaç kaynak. fiu tespiti  Oysa flöyle düflürürsek; enflasyon yüzde 100 olsa ve
           de yapal›m; kaynak yarat›p üretime dönmek de ko-  herkes bunu bilse. Hepimiz fiyaatlar›m›z› ona göre
           lay bir ifl de¤il” aç›klamas›n› yap›yor.         flekillendirsek, ücretler ona göre artsa enflasyonun
              Türkiye’nin girdi¤i dönemeç itibariyle art›k üre-  bir anlam› kal›r m›? Kalmaz. Çünkü enflasyonunun
           time dönmesi gerekti¤ini ancak üretiminin büyük  fark› görece de¤iflti¤i için önemli oluyor. ‹flin özün-
           bir k›sm›n› da ihraç etmesi gerekti¤ini yenileyen  de gelir da¤›l›m› ve yat›r›m karar›n› bozan da bu. Bir
           Yazgan, aksi halde ihracat yapmadan üretim için  de flu var: Enflasyon oran› artt›kça bozucu etki de o
           tasarrufun ‘kendi aya¤›na kurflun s›kmak’ ile efl  oranda artar diye bir fley yok. O nedenle ‘Bozucu et-
           de¤er oldu¤unu kaydediyor. Yazgan,  “Daha az içe-  ki yüzde 5 midir’ derseniz bence de¤il.”
           ride tüketip daha fazla gelir elde edeceksin. Zaten  Yazgan, enflasyonu tabu olarak görmemek ge-
           jeopolitik konumumuz bu stratejiyi mecbur ediyor.  rekti¤inin alt›n› çizerken Türkiye’nin önceli¤inin de
           Türkiye daha fazla teknoloji, daha fazla ihracat ya-  enflasyon olmad›¤›n› savunuyor.
           parak büyümesini sürdürmeli. Kamu maliyesi bir     “Art›r faizi düflür enflasyonu” yaklafl›m›n› klasik
           süre daha buna müsait” diyor. Yazgan, y›l sonunda  IMF reçetesi olarak kabul eden Yazgan, Türkiye’nin
           Türkiye’nin yüzde 5.5-6 oran›nda büyüme sa¤laya-  bozucu enflasyon oran›n› yüzde 8 ve üstü olarak
           ca¤›n› öngörüyor.                               aç›kl›yor.
                                                                                       Kas›m 2017 KobiEfor 75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80