Page 113 - KobiEfor_Kasim_2017
P. 113
“Aile flirketlerine küresel bak›fl” sey’in araflt›rmas›na de¤inerek
2025 y›l› itibariyle dünyadaki en
Sabanc› Üniversitesi Yönetim Bilimleri Fakültesi, büyük flirketlerin yüzde 40’›n›
Sabanc› Üniversitesi Sak›p Sabanc› Müzesi the Se- aile flirketlerinin oluflturmas›-
ed’de “Aile fiirketlerine Küresel Bak›fl” bafll›kl› bir n›n beklendi¤ini söyledi.
konferans düzenledi. McKinsey Academy ve Co- Türkiye’de ise tüm iflletme-
lumbia Business School iflbirli¤i ile düzenlenen lerin yüzde 95’ini aile flirketle- Güler
Sabanc›
konferansta aile flirketlerine global bir çerçeveden rinin oluflturdu¤unu ifade eden
bak›l›rken Türkiye’deki aile flirketlerinin kurumsal- Güler Sabanc›, “Türkiye ‹sta-
laflma yolunda yaflad›klar› ve sonraki kuflaklar›n tistik Kurumu ve ‹stanbul Ticaret Odas›'n›n verileri-
beklentileri ele al›nd›. Konferans›n aç›fl konuflma- ne göre Türkiye’de aile flirketlerinin ortalama öm-
lar›n› Sabanc› Üniversitesi Kurucu Mütevelli Heyeti rü 25 y›l. Bu aile flirketlerinin sadece yüzde 30’u
Baflkan› Güler Sabanc› ve Sabanc› Üniversitesi Yö- ikinci kufla¤a, yüzde 12’si üçüncü kufla¤a geçebili-
netim Bilimleri Fakültesi De- yor. Dördüncü kufla¤a geçebilenlerin oran› ise yüz-
kan› Füsun Ülengin yapt›lar. de 3'te kal›yor” dedi.
Ülengin aile flirketlerinin bir Güler Sabanc›, Cumhuriyet öncesi dönemde ku-
buzda¤› oldu¤unu ve suyun al- rulmufl ve bugün hala devam eden iflletme say›s›-
t›nda ekonominin belkemi¤i- n›n ise sadece 69 oldu¤una dikkat çekti. Sabanc› ai-
nin yatt›¤›n› söyledi. le flirketlerini gelecek nesillere aktar›m›n› sürdü-
Füsun Ülengin, aile flirketlerinde rülebilir k›lman›n en önemli unsurlardan oldu¤unu
Ülengin baflar›n›n nesillerden nesille- dile getirirken aile flirketlerinin her zaman geliflme
re sürdürülebilirli¤i için hangi odakl› bir zihniyeti benimsemesi gerekti¤ini söyle-
kriterlerin önemli oldu¤u sorusunun ortaya ç›kt›¤›- di. Bu nedenle hem mevcut yöneticilere hem de ye-
n› sözlerine ekledi. Sabanc› Üniversitesi Kurucu ni nesil, yeni kat›lan yöneticilere önemli görevler
Mütevelli Heyeti Baflkan› Güler Sabanc›, McKin- düfltü¤ünü sözlerine ekledi.
Mobilyada ezber bozan strateji
dönemi bafll›yor
‹stanbul Mobilya, Ka¤›t ve Orman Ürünleri ‹hra-
catç›lar› Birli¤i, sektörün gelece¤ini konuflmak
için bir bas›n toplant›s› düzenledi. Türkiye’nin
2023 vizyonu do¤rultusunda mobilya sektörünün
konumunu detaylar›yla anlatan ‹stanbul Mobilya,
Ka¤›t ve Orman Ürünleri ‹hracatç›lar› Birli¤i Bafl- Toplant›da ‹stanbul Mobilya, Ka¤›t ve Orman
kan› Ahmet Güleç, bu hedefler aras›nda ihracatç›- Ürünleri ‹hracatç›lar› Birli¤i'nin haz›rlatt›¤› "Mobil-
lar› en fazla heyecanland›ran konunun dünya ih- ya Sektörü'nde Küresel ‹hracat Analizi ve Hedef Pa-
racat›ndan yüzde 1.5 pay almak oldu¤unu, mobil- zarlara Analitik Yaklafl›m" adl› pazar araflt›rmas›
ya sektörünün ise bu rakam› yüzde 2.5 olarak be- kamuoyu ile paylafl›ld›. Raporu ayn› zamanda dergi-
lirledi¤ini aktard›. miz KOB‹EFOR’un Yazar› olan Haluk Ünald› haz›rla-
Türkiye’nin hedeflenen ihracat rakam›na ancak d›. Ünald›, “Dünya mobilya ihracat›n›n yar›s›n› Asya
uygun stratejilerle ulafl›labilece¤ini aktaran Güleç, ülkeleri yap›yor. Çin yüzde 38 ile ilk s›rada. Bu ülke-
“2007 itibar› ile dünya ihracat›ndan yüzde 0.8 pay yi Almanya, ‹talya, Polonya ve ABD izliyor" dedi.
alan mobilya ihracat›m›z, 2016 y›l›nda pay›n› yüzde Türk mobilya sektörünün d›fl pazarlarda odaklanma
1.4’e ç›karma baflar›s›n› göstermifltir. Yapt›¤›m›z sorunu oldu¤una iflaret eden Ünald›, flöyle devam
analiz ve de¤erlendirmelere göre 2023 y›l›nda 320 etti: “A¤›rl›k merkezi oluflturma sorunumuz var. En
milyar dolar civar›nda bir ihracat hacmine ulaflacak fazla ihracat› Irak'a yap›yoruz ama burada pazar
olan dünya mobilya pazar›ndan almay› hedefledi¤i- kaybediyoruz. Rekabet gücümüz Avrupa'da fazla.
miz pay yaklafl›k 10 milyar dolarl›k ihracata karfl›l›k Öne ç›kan pazarlar siyasi sorunlar yaflad›¤›m›z Al-
gelmektedir. Bu ihracat hedefimize ulaflmak üzere manya ve Hollanda. Kuzey Afrika'da potansiyeli en
uygun stratejileri üretmek; üretim odakl› olmaktan yüksek pazar ise Cezayir... Ortado¤u'da Katar gibi
çok pazar odakl› olmak için yo¤un bir flekilde çal›fl›- cazip pazarlarda rekabet gücümüz zay›f ancak güç-
yoruz” dedi. lü oldu¤umuz Irak gibi pazarlar ise cazip de¤il.”
Kas›m 2017 KobiEfor 113