Page 61 - KobiEfor_Ekim_2017
P. 61
seçimlerin olaca¤›na ve seçimlerin her daim risk Kamu özel sektör ortakl›¤› kurulmal›
olarak alg›land›¤›na dikkat çeken Aslano¤lu, eko- Büyümenin de kendi içinde uygun stratejiye da-
nominin yumuflak karn› ve birçok belirsizli¤in ne- yand›r›lmas› gerekiyor. fiu anda da yat›r›m kom-
deni olarak enflasyonu gösteriyor: “Resme genel pozisyonunda en büyük pay› inflaat ve altyap› al›-
bakarsak faizler neden yüksek. Birincisi Türkiye’de yor. Tasarruf ve yat›r›m eflitsizli¤inin oldu¤u bir
enflasyon yüksek, ikincisi ise risk alg›s› var. 12 ay- ekonomide tasarruflar›n büyük bölümünün inflaat
l›k enflasyon beklentisi 8.5’larda. fiu andaki durum sektörüne aktar›lmas› önümüzdeki dönem s›k›nt›
ise yüzde 10’larda. Yüzde 11.5 civar› da tahvil faizi yaratabilir.
var. Dolay›s›yla kabaca 3 puan risk primi var. Ülke- Aslano¤lu, önemli bir uyar›da bulunarak flunlar›
mizde son 15 y›ld›r 0.5 ile 4 aras›ndaki risk alg›s› söylüyor: “Yapay zeka, bio teknoloji, robotlar ve na-
3.5’ta seyrediyor. Dolay›s›yla yüksek risk fiyatlan›- no teknolojiler gelece¤in sektörleri. Bu alanlarda
yor. Beklenen yat›r›m ortam› da enflasyon ve risk özel sektör tek bafl›na risk almakta zorlan›yor,
alg›s› inmeden kolay kolay gerçekleflmiyor.” çünkü çok büyük yat›r›m gerektiriyor, d›flar›da o
Enflasyonla mücadelenin yeterince güçlü yap›l- servis a¤›n› kurmak çok maliyetli ve riskli. Ülke
mad›¤› uyar›s›nda bulunan Aslano¤lu, görüfllerini olarak bu alanda kamu ve özel sektörün ortakl›¤›n-
flöyle aktar›yor: “Enflasyon 2 olsa faizler 2.5 /3 ola- da çal›flmalar yap›lmal›. ‹srail, Güney Kore ve Sin-
cak. Yani herkesin istedi¤i nedir; düflük faiz düflük gapur bunu baflard›. Kamu kuruyor ve büyüdükten
enflasyon. ‹nsanlar nereden para kazan›r›m, nere- sonra kamu pay›n› özel sektöre devrediyor.”
den daha fazla faiz al›r›m yerine ne ifl yaparsak da- Yat›r›m teflviklerinin çok fazla ifle yaramad›¤›n›
ha fazla kazan›r›m aray›fl›nda olacak. Zaten enflas- savunan Aslano¤lu, tek bir kifli veya tek bir politi-
yonun inmesi bizim birçok yap›sal sorunumuzu ka ile dönüflümün sa¤lanamayaca¤›n›, bunun bü-
çözmemiz demek. ‹yi bir ekonomi olmak için düflük tünsel bir strateji ile yarat›lmas› gerekti¤ini ileri
enflasyon, iyi bir sistem ve sab›r gerekiyor.” sürüyor.
Kurumsallaflmak çok önemli ‹hracatç› komposizyonu geniflletilmeli
Ülke olarak hem tüketim hem yat›r›m aç›s›ndan ‹hracata dayal› büyüme stratejisine sahip bir ül-
istikrara ihtiyaç var. ‹stikrar› sadece siyasi olarak ke olarak Türkiye’nin ihracat›n› art›rma noktas›nda
de¤erlendirmeyen Aslano¤lu, kiflilerden ba¤›ms›z ciddi s›k›nt›larla karfl› karfl›ya kald›¤› aflikar. Bunun
kurumlar›n uluslararas› standartlarda kurumsal- yolu da Ar-Ge ve inovasyondan geçiyor. Ürün port-
laflt›¤› bir yap›n›n sa¤lanmas› gerekti¤ini paylafl›- föyünün en az yüzde 20 civar›n›n ileri teknoloji
yor. fiunlar› anlat›yor: “Kurumlara güvenin yüksek ürünler olmas› gerekti¤ini ifade eden Aslano¤lu,
oldu¤u, hukukun üstünlü¤ünde bir kurumsallafl- k›r›lman›n ancak bu yöntemle gelece¤ine inan›yor.
man›n sa¤land›¤› bir yap›ya ihtiyaç var. Bunu bafla- Ayr›ca baflka bir noktada da gidilen destinasyon.
rabilen ülkeler sürüdürülebilir ve yüksek büyüme- Avrupa d›fl›nda da büyük pazarlar oldu¤unu söy-
de öne ç›k›yor.” leyen Aslano¤lu, önerisini flöyle detayland›r›yor:
“Baz› yeni pazarlardaki a¤›rl›¤›m›z› artt›rmak zo-
Büyüme yüzde 7’leri aflmal› runday›z. Menzili art›rmak, ürün kompozisyonunu
Ekonomi çok yönlü savafl› zorunlu k›l›yor. Enf- de¤ifltirmek laz›m. Güney Amerika ve Asya pazar›-
lasyon, faiz derken genç nüfustaki iflsizlik de büyük na daha fazla ulaflabilmeliyiz. Burada sektörler tek
sorun olarak karfl›m›za ç›k›yor. ‹ktisatç› gözüyle bafl›na sorumluluk alamaz. K›sa vadeli de¤il uzun
de¤erlendiren Aslano¤lu, “Türkiye de¤il, dünyadaki vadeli kal›c› desteklenen sektörler bir fleyler yapa-
tüm ekonomiler için en önemli sorun iflsizliktir. bilir. Deste¤in de niteli¤i önemli. ‘Vergini indiriyo-
Türkiye’de de konjonktürel bir iflsizlik sorunu var. rum’ anlay›fl›ndan ‘gel beraber yapal›m’ anlay›fl›
Ülke olarak büyümeyi kal›c› k›lmak zorunday›z ki a¤›rl›k kazanmal›. Tabii kritik soru flu? Kamu ad›na
iflsizli¤i azaltal›m. Kal›c› k›l›nacak büyüme oran› da kim yapacak?”
yüzde 7’dir. Bu oran› sa¤lamak zor fakat baflarma- ‹hracat kanad›n› yürüten iflletmelere, KOB‹’lere
l›y›z. Zira büyük desteklerle büyümeyi yüzde 5’e bir ça¤r›da bulunan Aslano¤lu, kurumlara bir stra-
getirdik. Destek olmadan bu oran› yüzde 6-7’ye ç›- teji öneriyor: “KOB‹’lerin veya iflletmelerin ihracat-
karmak zorunday›z. Türkiye’de ayr›ca yap›sal bir ifl- ta dolayl› olarak da yer almas› ve bir networkün
sizlik sorunu var. Bu flu demek: Baz› alanlarda ifli içinde olmas›nda fayda var. Bir ürünün tamam›n›
yapacak eleman yok. Baz› alanlarda ise fikir var ya- üretmek kadar bir parças›nda uzmanlaflmak ve bir
pacak sermaye yok. Bu yap›sal bir sorundur. Bunu bütünün parças› olmak da önemli. Bir networke gi-
düzeltecek mekanizmaya ihtiyaç var” bilgisini ver- remeyen KOB‹ dünyan›n en iyi ürününü dahi üretse
di. Meslek liselerinin yap›sal iflsizli¤e çare olabile- sat›fl yapmak kolay olmayabilir. Marka yarat›yorsa-
ce¤ini aktard›. n›z iflin içine dahil olmak önemli.”
Ekim 2017 KobiEfor 61