Page 61 - KobiEfor_Ekim_2017
P. 61

seçimlerin olaca¤›na ve seçimlerin her daim risk  Kamu özel sektör ortakl›¤› kurulmal›
          olarak alg›land›¤›na dikkat çeken Aslano¤lu, eko-  Büyümenin de kendi içinde uygun stratejiye da-
          nominin yumuflak karn› ve birçok belirsizli¤in ne-  yand›r›lmas› gerekiyor. fiu anda da yat›r›m kom-
          deni olarak enflasyonu gösteriyor: “Resme genel  pozisyonunda en büyük pay› inflaat ve altyap› al›-
          bakarsak faizler neden yüksek. Birincisi Türkiye’de  yor. Tasarruf ve yat›r›m eflitsizli¤inin oldu¤u bir
          enflasyon yüksek, ikincisi ise risk alg›s› var. 12 ay-  ekonomide tasarruflar›n büyük bölümünün inflaat
          l›k enflasyon beklentisi 8.5’larda. fiu andaki durum  sektörüne aktar›lmas› önümüzdeki dönem s›k›nt›
          ise yüzde 10’larda. Yüzde 11.5  civar› da tahvil faizi  yaratabilir.
          var. Dolay›s›yla kabaca 3 puan risk primi var. Ülke-  Aslano¤lu, önemli bir uyar›da bulunarak flunlar›
          mizde son 15 y›ld›r 0.5 ile 4 aras›ndaki risk alg›s›  söylüyor: “Yapay zeka, bio teknoloji, robotlar ve na-
          3.5’ta seyrediyor. Dolay›s›yla yüksek risk fiyatlan›-  no teknolojiler gelece¤in sektörleri. Bu alanlarda
          yor. Beklenen yat›r›m ortam› da enflasyon ve risk  özel sektör tek bafl›na risk almakta zorlan›yor,
          alg›s› inmeden kolay kolay gerçekleflmiyor.”     çünkü çok büyük yat›r›m gerektiriyor, d›flar›da o
            Enflasyonla mücadelenin yeterince güçlü yap›l-  servis a¤›n› kurmak çok maliyetli ve riskli. Ülke
          mad›¤› uyar›s›nda bulunan Aslano¤lu, görüfllerini  olarak bu alanda kamu ve özel sektörün ortakl›¤›n-
          flöyle aktar›yor: “Enflasyon 2 olsa faizler 2.5 /3 ola-  da çal›flmalar yap›lmal›. ‹srail, Güney Kore ve Sin-
          cak. Yani herkesin istedi¤i nedir; düflük faiz düflük  gapur bunu baflard›. Kamu kuruyor ve büyüdükten
          enflasyon. ‹nsanlar nereden para kazan›r›m, nere-  sonra kamu pay›n› özel sektöre devrediyor.”
          den daha fazla faiz al›r›m yerine ne ifl yaparsak da-  Yat›r›m teflviklerinin çok fazla ifle yaramad›¤›n›
          ha fazla kazan›r›m aray›fl›nda olacak. Zaten enflas-  savunan Aslano¤lu, tek bir kifli veya tek bir politi-
          yonun inmesi bizim birçok yap›sal sorunumuzu    ka ile dönüflümün sa¤lanamayaca¤›n›, bunun bü-
          çözmemiz demek. ‹yi bir ekonomi olmak için düflük  tünsel bir strateji ile yarat›lmas› gerekti¤ini ileri
          enflasyon, iyi bir sistem ve sab›r gerekiyor.”   sürüyor.

            Kurumsallaflmak çok önemli                       ‹hracatç› komposizyonu geniflletilmeli
            Ülke olarak hem tüketim hem yat›r›m aç›s›ndan   ‹hracata dayal› büyüme stratejisine sahip bir ül-
          istikrara ihtiyaç var. ‹stikrar› sadece siyasi olarak  ke olarak Türkiye’nin ihracat›n› art›rma noktas›nda
          de¤erlendirmeyen Aslano¤lu, kiflilerden ba¤›ms›z  ciddi s›k›nt›larla karfl› karfl›ya kald›¤› aflikar. Bunun
          kurumlar›n uluslararas› standartlarda kurumsal-  yolu da Ar-Ge ve inovasyondan geçiyor. Ürün port-
          laflt›¤› bir yap›n›n sa¤lanmas› gerekti¤ini paylafl›-  föyünün en az  yüzde 20 civar›n›n ileri teknoloji
          yor. fiunlar› anlat›yor: “Kurumlara güvenin yüksek  ürünler olmas› gerekti¤ini ifade eden Aslano¤lu,
          oldu¤u, hukukun üstünlü¤ünde bir kurumsallafl-   k›r›lman›n ancak bu yöntemle gelece¤ine inan›yor.
          man›n sa¤land›¤› bir yap›ya ihtiyaç var. Bunu bafla-  Ayr›ca baflka bir noktada da gidilen destinasyon.
          rabilen ülkeler sürüdürülebilir ve yüksek büyüme-  Avrupa d›fl›nda da büyük pazarlar oldu¤unu söy-
          de öne ç›k›yor.”                                leyen Aslano¤lu, önerisini flöyle detayland›r›yor:
                                                          “Baz› yeni  pazarlardaki a¤›rl›¤›m›z› artt›rmak zo-
            Büyüme yüzde 7’leri aflmal›                    runday›z. Menzili art›rmak, ürün kompozisyonunu
            Ekonomi çok yönlü savafl› zorunlu k›l›yor. Enf-  de¤ifltirmek laz›m.  Güney Amerika ve Asya pazar›-
          lasyon, faiz derken genç nüfustaki iflsizlik de büyük  na daha fazla ulaflabilmeliyiz. Burada sektörler tek
          sorun olarak karfl›m›za ç›k›yor. ‹ktisatç› gözüyle  bafl›na sorumluluk alamaz. K›sa vadeli de¤il uzun
          de¤erlendiren Aslano¤lu, “Türkiye de¤il, dünyadaki  vadeli kal›c› desteklenen sektörler bir fleyler  yapa-
          tüm ekonomiler için en önemli sorun iflsizliktir.  bilir. Deste¤in de niteli¤i önemli. ‘Vergini indiriyo-
          Türkiye’de de konjonktürel bir iflsizlik sorunu var.  rum’ anlay›fl›ndan ‘gel beraber yapal›m’ anlay›fl›
          Ülke olarak büyümeyi kal›c› k›lmak zorunday›z ki  a¤›rl›k kazanmal›. Tabii kritik soru flu? Kamu ad›na
          iflsizli¤i azaltal›m. Kal›c› k›l›nacak büyüme oran› da  kim yapacak?”
          yüzde 7’dir.  Bu oran› sa¤lamak zor fakat baflarma-  ‹hracat kanad›n› yürüten iflletmelere, KOB‹’lere
          l›y›z.  Zira büyük desteklerle büyümeyi yüzde 5’e  bir ça¤r›da bulunan Aslano¤lu, kurumlara bir stra-
          getirdik. Destek olmadan bu oran› yüzde 6-7’ye ç›-  teji öneriyor: “KOB‹’lerin veya iflletmelerin ihracat-
          karmak zorunday›z. Türkiye’de ayr›ca yap›sal bir ifl-  ta dolayl› olarak da yer almas› ve bir networkün
          sizlik sorunu var. Bu flu demek: Baz› alanlarda ifli  içinde olmas›nda fayda var. Bir ürünün tamam›n›
          yapacak eleman yok. Baz› alanlarda ise fikir var ya-  üretmek kadar bir parças›nda uzmanlaflmak ve bir
          pacak sermaye yok. Bu yap›sal bir sorundur. Bunu  bütünün parças› olmak da önemli. Bir networke gi-
          düzeltecek mekanizmaya ihtiyaç var” bilgisini ver-  remeyen KOB‹ dünyan›n en iyi ürününü dahi üretse
          di. Meslek liselerinin yap›sal iflsizli¤e çare olabile-  sat›fl yapmak kolay olmayabilir. Marka yarat›yorsa-
          ce¤ini aktard›.                                 n›z iflin içine dahil olmak önemli.”
                                                                                      Ekim 2017 KobiEfor 61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66