Page 91 - KobiEfor_Temmuz_2016
P. 91
UZMAN
Avrupa fiampiyonas› ve
Duygular›m›z…
F ransa’da yap›lan Avrupa Sporculuk ve sporda profesyonellefl-
futbol
flampiyonas›na,
me piramidin en üst basama¤›d›r;
halk›n büyük yüzdesi spor, egzersiz
milli tak›m›m›z› büyük
umutlarla u¤urlad›k. Ön- yapm›yorsa spor anlafl›lmam›flt›r;
Prof.Dr. cesinde televizyon ekranlar›nda, sporu kaslar›na geçirmemifl demek-
Turgay Biçer afifllerde, reklamlarla tak›m›m›za tir. Bu durumda da sporcular ön pla-
moral vermek için çeflitli etkinlikler na kahraman olarak ç›kar ve kimse
turgay@marmara.edu.tr
yap›ld›. Bunun nedenlerinden birisi kahramanlar›n›n kendilerini üzmesi-
son y›llardaki milli tak›m›m›z›n maç- ni istemez; yenilgilerde ise tepkiler
lar› beklenen izlenme oran›n› yaka- çok sert olur; keza, yengilerde de
lam›yordu; dolay›s›yla milli tak›mla abartma efl durumda gerçekleflir.
halk› kaynaflt›rmak; ilgiyi tekrar mil- Spor kültürünü benimsemifl, sporu
li maçlara odaklamak ve milli tak›m bir yaflam biçimi yapm›fl ülkelerde,
oyuncular›na medya yoluyla dolayl› sonuçlara bak›lmaks›z›n sporculara
Futbol sadece
olarak moral vermekti. izleyiciler taraf›nda de¤er verilir, ko-
futboldur ve
Futbolun hakl› flöhretinden dolay› runur ve sayg› duyulur. K›zg›nl›klar
sadece bir
firmalarda, reklamlar ve sponsorluk olsa bile bunlar yap›c›d›r, yol göste-
“oyundur.” yoluyla tan›n›rl›¤›n› ve itibar›n› yük- ricidir. Sonuçlar üzerinde alg› yöne-
Spor; dolay›s›yla seltmek istediler. Duygusal iletilerle timi yap›lmaz; futbolun profesyonel-
futbol, sa¤l›k, tüketiciler üzerinde “yan›n›zday›z” leri sonuçlar› gerçekçi de¤erlendire-
e¤itim, demek istediler hem sporculara rek yap›lmas› gerekeni yaparlar.
sosyalleflme, hem de kendi pazar gruplar›na. Daha dengeli sevmeliyiz tak›mlar›-
Maçlara iyi bafllayamay›nca do¤al m›z› ve sporcular›m›z›. Mesele milli
toplumsallaflma,
olarak tepkiler yükseldi; zaman za- tak›msa daha baflka bakmal›y›z
de¤iflim, ekonomik
man sporcular ve teknik ekibe elefl- sporcu ve teknik ekibimize. Alk›flla-
ve yar›flma
tiri dozunu aflan tepkiler oluflmaya mal›y›z onlar› performanslar›ndan
boyutlar› ve ifllevi bafllad›. Zira alg› o kadar yükse¤e dolay›. Onlar›nda bir “infla” oldu¤unu
olan muhteflem çekilmifl ve kahramanl›k o kadar yü- akl›m›zdan ç›karmamal›y›z. Hele zor
zengin bir olgudur. celtilmiflti ki “ biz pes etmeden bit- yetifltirdi¤imiz ve bizleri, yad ellerde
Daha dengeli mez” slogan› adeta milli tak›m› biti- temsil edenlere ise daha baflka bak-
sevmeliyiz ren bir söyleme dönüfltü. Bunun ne mal›y›z. Bu kardefllerimize hata yap-
kadar do¤ru bir iletiflim stratejisi ol- ma flans› tan›mal›y›z daha büyük ö¤-
tak›mlar›m›z› ve
du¤u baflka bir konu ama beni as›l renmeleri için. Açmadan soldurur-
sporcular›m›z›.
düflündüren konu, futbolun sadece sak onlar›, sadece “yaz›k” etmifl olu-
Mesele milli
sonuçlara; yani “skora” indirgenme- ruz.
tak›msa daha sidir. Tepki koymak bir insanl›k durumu-
baflka bakmal›y›z Futbol sadece futboldur ve sadece dur ama tepkisellik akl› ve sevgiyi
sporcu ve teknik bir “oyundur.” Spor; dolay›s›yla fut- kullanmamak demektir bence bu
ekibimize. bol, sa¤l›k, e¤itim, sosyalleflme, top- durumdan ç›karaca¤›m›z ders, “üzü-
Alk›fllamal›y›z lumsallaflma, de¤iflim, ekonomik ve mü mü yemek istiyoruz, yoksa ba¤c›-
onlar› yar›flma boyutlar› ve ifllevi olan muh- y› m› dövmek?” Niyetimiz, davran›fl›-
teflem zengin bir olgudur. Onu dar m›z› belirleyece¤ine göre, sporda
performanslar›ndan
kal›plara s›k›flt›rd›¤›n›zda ve kazan- ba¤c›y› dövmek olmaz; sadece “üzü-
dolay›.
ma d›fl›nda di¤er ögelerini yok sayd›- mü yemek” olmal›d›r amac›m›z…
¤›n›zda futbolun bir genifl kültürünü Yine de alk›fll›yorum ben millilerimi-
ve var oluflunu inkar etmifl olursu- zi her fleye ra¤men; kat›lmak ve ya-
nuz. Bunun önemli nedeni de sporu r›flmakta önemlidir ve bir gururdur
sadece seyretmeye indirgemektir. bizler için…
Temmuz 2016 KobiEfor 91