Page 111 - KobiEfor_Mayıs_2016
P. 111

1. GÜN-2. OTURUM


                   D‹YALOGLA ‹PEKYOLU;
                EKONOM‹, ENERJ‹ VE ‹KL‹M
                   DE⁄‹fi‹KL‹⁄‹ OTURUMU

                                 “Ya bir yol bulacaks›n, ya
                              bir yol açacaks›n”:    Otu-
                              rum’un aç›l›fl konuflmas›n›
                              yapan  Türkiye Cumhuriyeti
                              Ulaflt›rma, Denizcilik ve Ha-
                              berleflme Bakan› Binali Y›l-
                              d›r›m, Avrasya’n›n bir kavram
                              oldu¤unu    belirterek,  bu
              Binali Y›ld›r›m  önemli bölgede enerji, ekono-
                              mi ve ulafl›m›n iflin özünü
            oluflturdu¤unu söyledi. ‹pekyolu kapsam› içinde
            durum de¤erlendirmesi yapan Y›ld›r›m, 2018’de
            hizmete alacaklar› 3. Havaliman›’na iliflkin flunlar›
            aç›klad›: “Dünyan›n en büyük havaliman›n› ‹stan-
            bul’da yap›yoruz. Kamu hiçbir yük almadan dünya-
            n›n en büyük havaliman›na sahip olacak ve üstüne
            1 milyar 100 bin avro y›ll›k kira paras› alacak.” Y›l-
            d›r›m, yeni havaliman›n›n 150 milyon yolcu kapasi-  jesinden de önemli hale geldi¤ini aktard›.
            teli, 200’ü aflk›n uça¤›n ayn› anda yolcu alabilece¤i,                 Polonya eski Baflbakan
            1.5 milyon metrekare arazide, 6 piste sahip 11 mil-                Yard›mc›s› eski Maliye Ba-
            yar avroluk bir yat›r›m oldu¤unu anlatt›.                          kan› Grzegorz Kolodko, ye-
              Binali Y›ld›r›m, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Pro-                 ni kitab›nda sözetti¤i yeni
            jesi’ni 2009 y›l›nda Azerbaycan ile bafllatt›klar›n›,               pragmatizm kavram›n› an-
            bu y›l sonunda bu hatt› da iflletmeye alacaklar›n›                  latt›: “Yeni bir paradigma;
            anlatt›: “Böylece Çin’in do¤usundan kalk›p Avru-                   ben, heteredoks ekonomiyi
            pa’n›n bat›s›na kadar mal ve hizmet götürmenin    Grzegorz Kolodko  öneriyorum.” Kolodko, re-
            önünde engel kalmayacak.”                                          kabette yurtiçi has›lan›n
              Y›ld›r›m, Ankara, Konya, ‹stanbul, Eskiflehir ve  büyümesi için gelenekselin önüne geçmek, sosyal
            Bilecik gibi flehirleri birbirine ba¤layan, gerçe¤e  psikoloji ve tarih kullanarak incelemeler yapmak
            dönüfltürdükleri h›zl› tren hayali ve bölünmüfl yol-  gerekti¤ini ifade etti.  Yeni pragmatizmi dikkate
            lar› anlatt›: “Bölünmüfl yollarda 1 y›lda zaman ve  almak gerekti¤ini savunan Kolodko, gelece¤e
            yak›t tasarrufundan elde etti¤imiz gelir 5 milyar  bakmay› önerdi: “Güvenlik nedeniyle belirsizlik-
            dolar›n üzerinde. Ayr›ca 3 milyon 250 bin ton daha  lerle dolu bir bölge görüyoruz. Daima gelece¤e
            az egzoz gaz› havaya veriyoruz. Yollarda ortalama  spesifik, sürdürülebilir kalk›nma üzerinden bak-
            h›z artt›, dur-kalk azald›, ayn› zamanda ölümlü ka-  mal›y›z. Bunun için üç sac aya¤› var; de¤erler, ku-
            zalar da son 10 y›lda yüzde 62 azald›.”        rumlar, siyaset.”
                                 Azerbaycan Milli Meclis                           Azerbaycan ‹letiflim ve
                               Baflkan Yard›mc›s› Valeh                         Yüksek Teknolojiler Bakan
                               Aleskerov, Azerbaycan ve                        Yard›mc›s› Elmir Velizade,
                               Türkiye aras›ndaki iyi iliflki-                  bilgi teknolojileri altyap›s›-
                               lerin Bakü-Tiflis-Ceyhan Bo-                    n›n tam olarak geliflmedi¤i-
                               ru Hatt› gibi büyük projelerin                  ni, bu yüzden bölgeler ve ül-
                               yürütülmesini   sa¤lad›¤›n›                     keler aras›nda farkl›l›klar
              Valeh Aleskerov  anlatt›. Hazar Bölgesi’nde      Elmir Velizade  bulundu¤unu söyledi. Sofis-
                               üretilen do¤algaz›n Türki-                      tike biçimde Azerbaycan’›n
            ye’ye, oradan Balkanlar’a, ‹talya’ya ve Avrupa ülke-  bu konuda gerekli altyap› projelerini gerçeklefltir-
            lerine iletilmesini sa¤layacak TANAP ve TAP Proje-  me yoluna gitti¤ini aktaran Velizade, 2017’de yö-
            leri’nin bugün Bakü-Tiflis-Ceyhan Boru Hatt› pro-  rüngeye uydu f›rlatmay› planlad›klar›n› aç›klad›.
                                                                                      May›s 2016 KobiEfor 111
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116