Page 110 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 110

UZMAN



                                     Rekabetin fiiddeti ve

                                     Basketbol ‹liflkisi

                                     fi       irket yöneticilerimizin he-  tini ölçtükten sonra, sektörünüzün
                                                                        tam rekabet, ideal rekabet veya oligo-
                                             men hemen tamam›n›n, ar-
                                             tan rekabet ortam›ndan gi-  pol piyasas› olup olmad›¤›n› anlama-
                                             derek daha fazla rahats›z ol-  m›z mümkündür. Herhangi bir sek-
                                     du¤una eminim. Gerçekten, arz-talep  törde HHI de¤erinin 1000’in alt›nda ol-
           Haluk Ünald›
                                     dengesinin ac›mas›z bir flekilde talep  mas›, o sektörün ‘tam rekabet’ içinde
           haluk@paradigmam.com
                                     lehine dönmesi, di¤er bir ifade ile ar-  oldu¤unu gösterir. HHI de¤erinin 1000
                                     z›n bütün sektörlerde talebin üzerine  ila 1800 aras›nda olmas›, o sektörün
                                     ç›kmas› ve talebin ayn› h›zla büyüme-  ‘‹deal’ rekabet ortam›nda oldu¤unun
                                     mesi ile rakiplerin müflteri bulmakta  göstergesidir. Genelde iki, üç veya
           Rekabetin                 giderek daha fazla zorlanmaya baflla-  dört flirketin hakimiyetinde flekillenen
           fliddetine ba¤l›           d›¤› ve rekabetin de giderek artt›¤›  piyasaya oligopol piyasas› denir ve bir
                                     aç›k bir gerçektir.                piyasan›n oligopol piyasas› oldu¤u
           olarak flirketlerin
                                     V‹K‹PED‹’deki tan›m› ile “Rekabet”;  HHI de¤erinin 1800’ün üzerine ç›kma-
           davran›fl biçimleri,
                                     ‘üstünlük sa¤lama amac› ile rakiplere  s›ndan anlaflabilir. Örne¤in; ülkemiz-
           basketboldaki             karfl› yürütülen yar›flma etkinlikleri-  de GSM sektörü tipik bir oligopol iken
           savunma                   nin bütünü’ olup, Arapça ragabat kö-  tekstil sektörü tam rekabet ortam›d›r.
           sistemlerinden            künden türemifltir. Arapça anlam›,  Bunu ö¤rendikten sonra, yönetsel
           esinlenmifltir.            ‘denetim, kontrol, gözetmek, dikkat  kararlar›n›z› vermek için yönetim ki-
           Oligopol                  etmek, gözünü ay›rmamak’ olan re-  taplar›ndan içinde bulundu¤unuz pa-
                                     kabet, küreselleflmenin de artmas› ile  zarlar›n özelliklerini bir kere daha
           piyasalarda
                                     birlikte daha yo¤un bir flekilde yöneti-  okuman›z yeterli olacakt›r. Örne¤in;
           ‘Adam adama
                                     cilerimizi meflgul etmeye bafllam›flt›r.   tam rekabet ortam›nda pazar› tahrip
           markaj’ yani              fiirketlerimizin kriz ortam›nda bile ba-  eden ‘aktörler’ oldu¤u halde, oligo-
           rakipleri yak›ndan        flar›l› olmas› için yöneticilerinin reka-  pol piyasalarda benzer aktörlere, ge-
           takip  -k›saca,           beti çok iyi anlamalar› ve onu çok iyi  nelde, rastlanmaz. ‘Pazar› tahrip et-
           rakip analizi-            yönetmeleri gerekmektedir. Bütün bu  mek’, bir firman›n hayatta kalabil-
                                     nedenlerle yöneticilerimizin rekabetin  mek üzere k›sa vadeli olarak üretim
           öne ç›karken
                                     fliddetini ölçmek isteyeceklerine emi-  hatt›n› doldurabilmek ve buna ba¤l›
           tam rekabet
                                     nim. ‹çinde bulunulan sektörün reka-  olarak sabit giderlerini biraz olsun
           ortamlar›nda
                                     bet ölçümünü bilmek ve ona göre yö-  karfl›layabilmek üzere, bir süre zara-
           ‘saha savunmas›’          netsel kararlar› alabilmek son derece  r›na sat›fl yapmas›d›r. Sektörde bir
           yani detayl› pazar        önemlidir.                         kez zarar›na sat›fllar bafllad›ktan
           analizi anlay›fl›          O halde, rekabetin fliddeti ölçülebilir  sonra müflteri bu fiyatlara al›fl›r ve fi-
           öne ç›kar.                mi? Evet, ölçülebilir. Rekabetin flidde-  yatlar›n yükselmesine imkan ver-
                                     tini ölçen farkl› indeksler olsa da en  mez. Buna ba¤l› olarak, sektör karl›-
           Unutmamal›d›r ki
                                     yayg›n kullan›lan› ‘Herfindahl-Hirsc-  l›¤› s›f›ra, hatta eksiye düfler.
           bir fleyi say›larla
                                     hman Yo¤unlaflma ‹ndeksi (HHI)’ ola-  Rekabetin fliddetine ba¤l› olarak flir-
           ifade                     rak bilinir.                       ketlerin davran›fl biçimleri, basket-
           edebiliyorsan›z,          ‘Herfindahl-Hirschman Yo¤unlaflma   boldaki savunma sistemlerinden
           o fley hakk›nda            ‹ndeksi’ veya  k›saca HHI, bir sektör-  esinlenmifltir. Oligopol piyasalarda
           birfleyler                 deki her firman›n piyasa paylar›n›n  ‘Adam adama markaj’ yani rakipleri
           biliyorsunuz              karelerinin toplam›na eflittir. fiirket  yak›ndan takip  -k›saca, rakip analizi-
                                     birleflmelerine müsaade edip etme-  öne ç›karken tam rekabet ortamla-
           demektir.
                                     yece¤ine, ülkelerin rekabet kurulla-  r›nda ‘saha savunmas›’ yani detayl›
                                     r›n›n, sektörün HHI indeksine baka-  pazar analizi anlay›fl› öne ç›kar.
                                     rak karar vermekte oldu¤u da bilin-  Unutmamal›d›r ki bir fleyi say›larla ifa-
                                     mektedir.                          de edebiliyorsan›z, o fley hakk›nda bir-
                                     ‹çinde bulundu¤unuz sektörün flidde-  fleyler biliyorsunuz demektir.


           110 KobiEfor Nisan 2016
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115