Page 77 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 77

Kurumsal E¤itim



          lirleyen sözsüz kurallar› kavra-                             rad›klar› için ‘Duygusal Zekâ E¤i-
          ma becerileri daha geliflmifltir.                              timleri’ne önem vermektedirler. Bu
          ‹yi geliflmifl duygusal becerilere                             e¤itimlerde amaçlanan; duygularla
          sahip kifliler yaflamlar›n› daha                               biliflsel yeterliliklerin birbirleri ile
          doyumlu ve etkili bir flekilde                                uyumlu hale gelebilmelerini sa¤la-
          sürdürerek, kendi verimlilikle-                              yan süreçlerin ö¤renilmesidir.
          rini besleyecek zihinsel al›fl-                                     Kuflkusuz insanlar bu befl
          kanl›klar› edinebilirler.                                    alandaki yetenekleri aç›s›ndan fark-
                Sosyal becerileri yüksek                               l›l›k gösterirler, örne¤in; kimileri
          olan bireyler, çevrelerindeki ki-                            kolayl›kla kendi kayg›lar›n› yat›flt›-
          flilerle rahat ba¤lant› kurabil-                              rabilirken baflkalar›n› yat›flt›rma
          mekte, onlar›n tepkilerini, his-                             konusunda oldukça beceriksiz ola-
          lerini ak›ll›ca okuyabilmekte, onlar› yönlendirebil-  bilir. Yetenek düzeyimizin temelinde hiç kuflkusuz
          mekte ve ortaya ç›kan tart›flmalar›n üstesinden ge-  sinir sistemimiz bulunur, ancak beyin ola¤anüstü
          lebilmektedirler.  Duygusal hayatlar›n› bir flekilde  bir esneklikte, sürekli ö¤renen bir organd›r. Duy-
          kontrol alt›na alamayan kifliler ise kendi içlerinde  gusal becerilerdeki aksakl›klar telafi edilebilir.
          yeteneklerini baltalayacak savafllarla sürekli bafla  Duygusal zekâ becerilerinin % 50’si do¤ufltan gelse
          ç›kmaya çal›fl›rlar. ‹çsel süreçlerini yönetmeyi be-  de ö¤renilebilir becerilerdir.
          ceremeyerek, duygusal ak›nt›lar›nda sürüklenip        ‘Duygusal Zekâ’lar›n› kullanabilen kifliler;
          dururlar.                                       sezgilerini kullanabilme, insanlara güvenebilme,
                                                          güvenilir olma, do¤ruluk ve dürüstlük, kendini
                Duygusal zekâ, kiflinin görünen bütün dav-  do¤ru ifade edebilme, etkili karar alabilme, zor
          ran›fllar›n› yönlendiren ihtiyaç, dürtü ve gerçek de-  durumlarla bafla ç›kabilme ve etkili liderlik gibi
          ¤erlerini temsil etmektedir. Bu nedenle de do¤al  konularda kendilerini gelifltirebilirler. Var olan
          olarak, di¤erleri ile kurulan iliflkilerin ve ifl yafla-  kaynaklar›n› daha iyi kullanabilirler. K›saca duy-
          m›ndaki baflar›n›n belirleyicisi olmaktad›r.     gulardan kaçmak yerine, duygular›n gücünü kul-
                Bir as›r önce, birçok çal›flan, küçük dük-  lanabilirler.
          kânlarda ve tarlalarda çal›flmaktayd›. Günümüz-
          de ise yüzlerce, binlerce insan bir araya gelip bir-
          likte çal›flmak durumunda kal›yorlar. Örgütsel
          yaflam›n bir gerçekli¤i olarak ifl karmafl›klafl›p,
          iflbirli¤i gere¤i artt›kça insanlar›n tak›m halinde
          en iyi çal›flt›¤› flirketler, rekabet üstünlü¤ü kazan-
          m›fllard›r. ‹nsan kaynaklar› yöneticilerine göre;
          bir kiflinin sahip oldu¤u zekâ düzeyi (I.Q) onun ifle
          al›nmas›n› sa¤larken terfisini belirleyen ise duy-
          gusal zekâs›d›r (E.Q). Zira kontrol alt›na al›nama-
          yan duygular kiflileri zor durumlara sokabilir. En
          basit örne¤i çal›flkan ve zeki olmalar›na karfl› s›-
          nav baflar›lar› düflük olan ö¤renciler üzerinden
          verebiliriz. S›nav kayg›s›n› yenebilmeyi ö¤rendik-
          lerinde üstün baflar›lar gösterebilmektedirler.
          Benzer flekilde ifl hayat›nda birçok baflar›l› kiflinin
          performans kayg›s› veya öfke kontrolü vb. konu-
          larda yaflad›klar› s›k›nt›lar› yönetememelerinin
          verdi¤i zararlar gibi... Bu kifliler zeki olmalar›na
          karfl›, duygular›n› yönetmede beceriksiz kalmak-
          tad›rlar. ‹nsanlardan tam verim al›namamas›n›n
          nedeni “duygusal yetersizliktir.”
                Esneklikte, ekiplerin ve müflteriye yönelimin
          vurguland›¤› ifl yaflam›nda, hayati derecede önem
          tafl›yan duygusal yeterlilikler kümesi, her iflte ve
          dünyan›n her köflesinde baflar› için giderek daha
          fazla önem tafl›maya bafllam›flt›r. fiirketler de art›k
          duygusal becerilerinin ifl hayat›ndaki önemini kav-  *Duygusal Zeka E¤itimlerimiz’den bize kalan anlar.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82