Page 77 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 77
Kurumsal E¤itim
lirleyen sözsüz kurallar› kavra- rad›klar› için ‘Duygusal Zekâ E¤i-
ma becerileri daha geliflmifltir. timleri’ne önem vermektedirler. Bu
‹yi geliflmifl duygusal becerilere e¤itimlerde amaçlanan; duygularla
sahip kifliler yaflamlar›n› daha biliflsel yeterliliklerin birbirleri ile
doyumlu ve etkili bir flekilde uyumlu hale gelebilmelerini sa¤la-
sürdürerek, kendi verimlilikle- yan süreçlerin ö¤renilmesidir.
rini besleyecek zihinsel al›fl- Kuflkusuz insanlar bu befl
kanl›klar› edinebilirler. alandaki yetenekleri aç›s›ndan fark-
Sosyal becerileri yüksek l›l›k gösterirler, örne¤in; kimileri
olan bireyler, çevrelerindeki ki- kolayl›kla kendi kayg›lar›n› yat›flt›-
flilerle rahat ba¤lant› kurabil- rabilirken baflkalar›n› yat›flt›rma
mekte, onlar›n tepkilerini, his- konusunda oldukça beceriksiz ola-
lerini ak›ll›ca okuyabilmekte, onlar› yönlendirebil- bilir. Yetenek düzeyimizin temelinde hiç kuflkusuz
mekte ve ortaya ç›kan tart›flmalar›n üstesinden ge- sinir sistemimiz bulunur, ancak beyin ola¤anüstü
lebilmektedirler. Duygusal hayatlar›n› bir flekilde bir esneklikte, sürekli ö¤renen bir organd›r. Duy-
kontrol alt›na alamayan kifliler ise kendi içlerinde gusal becerilerdeki aksakl›klar telafi edilebilir.
yeteneklerini baltalayacak savafllarla sürekli bafla Duygusal zekâ becerilerinin % 50’si do¤ufltan gelse
ç›kmaya çal›fl›rlar. ‹çsel süreçlerini yönetmeyi be- de ö¤renilebilir becerilerdir.
ceremeyerek, duygusal ak›nt›lar›nda sürüklenip ‘Duygusal Zekâ’lar›n› kullanabilen kifliler;
dururlar. sezgilerini kullanabilme, insanlara güvenebilme,
güvenilir olma, do¤ruluk ve dürüstlük, kendini
Duygusal zekâ, kiflinin görünen bütün dav- do¤ru ifade edebilme, etkili karar alabilme, zor
ran›fllar›n› yönlendiren ihtiyaç, dürtü ve gerçek de- durumlarla bafla ç›kabilme ve etkili liderlik gibi
¤erlerini temsil etmektedir. Bu nedenle de do¤al konularda kendilerini gelifltirebilirler. Var olan
olarak, di¤erleri ile kurulan iliflkilerin ve ifl yafla- kaynaklar›n› daha iyi kullanabilirler. K›saca duy-
m›ndaki baflar›n›n belirleyicisi olmaktad›r. gulardan kaçmak yerine, duygular›n gücünü kul-
Bir as›r önce, birçok çal›flan, küçük dük- lanabilirler.
kânlarda ve tarlalarda çal›flmaktayd›. Günümüz-
de ise yüzlerce, binlerce insan bir araya gelip bir-
likte çal›flmak durumunda kal›yorlar. Örgütsel
yaflam›n bir gerçekli¤i olarak ifl karmafl›klafl›p,
iflbirli¤i gere¤i artt›kça insanlar›n tak›m halinde
en iyi çal›flt›¤› flirketler, rekabet üstünlü¤ü kazan-
m›fllard›r. ‹nsan kaynaklar› yöneticilerine göre;
bir kiflinin sahip oldu¤u zekâ düzeyi (I.Q) onun ifle
al›nmas›n› sa¤larken terfisini belirleyen ise duy-
gusal zekâs›d›r (E.Q). Zira kontrol alt›na al›nama-
yan duygular kiflileri zor durumlara sokabilir. En
basit örne¤i çal›flkan ve zeki olmalar›na karfl› s›-
nav baflar›lar› düflük olan ö¤renciler üzerinden
verebiliriz. S›nav kayg›s›n› yenebilmeyi ö¤rendik-
lerinde üstün baflar›lar gösterebilmektedirler.
Benzer flekilde ifl hayat›nda birçok baflar›l› kiflinin
performans kayg›s› veya öfke kontrolü vb. konu-
larda yaflad›klar› s›k›nt›lar› yönetememelerinin
verdi¤i zararlar gibi... Bu kifliler zeki olmalar›na
karfl›, duygular›n› yönetmede beceriksiz kalmak-
tad›rlar. ‹nsanlardan tam verim al›namamas›n›n
nedeni “duygusal yetersizliktir.”
Esneklikte, ekiplerin ve müflteriye yönelimin
vurguland›¤› ifl yaflam›nda, hayati derecede önem
tafl›yan duygusal yeterlilikler kümesi, her iflte ve
dünyan›n her köflesinde baflar› için giderek daha
fazla önem tafl›maya bafllam›flt›r. fiirketler de art›k
duygusal becerilerinin ifl hayat›ndaki önemini kav- *Duygusal Zeka E¤itimlerimiz’den bize kalan anlar.