Page 76 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 76
Kurumsal E¤itim
DUYGUSAL ZEKÂ NED‹R?
Ayna E¤itim ve Psikolojik Dan›flma Merkezi uzmanlar›ndan
Psikolog Doktor Ayflegül Önk Eray Duygusal Zekâ’y› anlatt›.
Son y›llarda “Duygu- ni duygular› dengeli, uyumlu biçimde ortaya koya-
sal zekâ” daha çok önem ve- bilmektir. Özdenetim, duygular› yap›lan ifli engelle-
rilen ve ele al›nan bir konu mek yerine kolaylaflt›racak flekilde idare etmek,
haline gelmifltir. Bunun ne- vicdanl› olmak ve hedeflere ulaflmak için bir zevkin
deni hayatta baflar› ve mut- tatminini erteleyebilmektir.
lulu¤un yakalanabilmesinde
belirli bir IQ düzeyinin yan› s›ra EQ’ya da sahip ol- Motivasyon
man›n gereklili¤inin art›k tart›flmas›z olarak kabul 3
edilmesidir. Araflt›rmalara göre duygusal zekâs› Bireyin kendini motive edebilmesi d›flar›-
yüksek olan bireyler, aile ve sosyal çevrelerinde iyi dan yap›lan bir etkinin ürünü de¤il, yapabilece¤ine
iliflkiler kurabilen, baflar›y› daha kolay yakalayabi- inanç ve baflarma iste¤i ile kendi içinde yaratt›¤›
len, daha fazla üretebilen ve kariyerlerinde daha do¤al bir güdüdür. Birey içindeki baflar› güdüsünü
h›zl› yükselebilen kiflilerdir. ortaya ç›karabilir, olumlu düflünebilir, inisiyatif kul-
Duygusal zekâ, bireylere öncelikle kendi lanabilir ve sorumluluk alabilirse yani olumlu duy-
duygular›n› anlayabilme, empati kurabilme, moti- gular›n› harekete geçirebilirse içsel motivasyonunu
vasyon art›rma ve özgüven duygusunu gelifltirme sa¤layabilecektir.
olana¤› tan›yan bir kavramd›r. Bundan dolay› da
günümüzde duyusal zekân›n gelifltirilmesi konusu- 4 Baflkalar›n›n Duygular›n›
na verilen önem giderek artmaktad›r. Anlayabilme
Duygusal zekâ; kiflinin kendi duygular›n› an-
lamas›, baflkalar›n›n duygular›na empati beslemesi Kiflinin karfl›s›ndaki bireylerin duygu ve dü-
ve duygular›n› yaflam›n› zenginlefltirecek biçimde flüncelerini sözlü veya sözsüz iletiflimle anlayabil-
düzenleyebilme yetisidir. Buna göre; bireyin hayat- me, ihtiyac› olan kiflilere duygusal anlamda destek
taki baflar›s› kendi duygular›n› dengeleyebilme ve olabilme ve baflkalar›n›n duygular› ve davran›fllar›
yönetebilme baflar›s›na ba¤l› olmaktad›r. E.Q k›sa- aras›ndaki ba¤lant›y› kurabilme becerisidir. Empa-
ca befl alt bölümde tan›mlanmaktad›r: ti becerisine sahip bireyler, baflkalar›n›n bak›fl aç›-
lar›n› kavrayabilen iyi bir dinleyici olman›n yan› s›ra
1 Kendini Tan›ma dile getirilemeyen duygular› da sezebilen, ne za-
(Özbilinç) man, nerede ve ne kadar konuflmalar› gerekti¤ini
bilen ve kendilerini baflkalar›n›n yerine koyarak on-
Özbilinç k›saca bireyin ruh halinin ve o ruh lar› anlayabilen bireylerdir.
hali hakk›ndaki düflüncelerinin fark›nda olabilme-
sidir. Özbilinçli birey, duygusal hayat› hakk›nda bel- Sosyal Beceriler
li bir anlay›fla sahiptir. Özerk, kendi s›n›r›ndan 5
emin, hayata olumlu bir gözle bakabilen, kötü bir Sosyal beceriler, bireylerin karfl›l›kl› ilifl-
ruh haline girdi¤inde bile, bunu dert edinip kafas›- kilerini etkili bir flekilde yönetebilme becerisi ola-
na takmayan ve k›sa bir süre içinde kendini bu du- rak tan›mlanabilmektedir. Bu bir anlamda di¤er
rumdan kurtarabilen bir yap›ya sahiptir. Kiflisel bü- duygusal zekâ yeteneklerinin bir sonucudur. Zira
tünlük kavram› özbilincin kalesi olarak adland›r›l- kendi duygu ve düflüncelerini bilen ve ayn› zaman-
maktad›r. da baflkalar›n›n duygular›n› da anlayabilen bireyler,
insan iliflkilerinde de baflar›l› ve etkili olacaklard›r.
2 Duygular› Yönetebilme Birçok bulgu göstermektedir ki kendi duygular›n›
(Özdenetim) tan›yan ve idare edebilen, baflkalar›n›n duygular›n›
okuyup onlarla etkili bir flekilde bafla ç›kabilen kifli-
Bunun anlam›, bireylerin ne tutkular›n›n kö- lerin, hayat›n her alan›nda (romantik/yak›n iliflki-
lesi olmalar›, ne de duygular›n› bast›rmalar›d›r. Ya- lerde veya kurum içi, politik iliflkilerde) baflar›y› be-