Page 76 - KobiEfor_Aralik_2016
P. 76

Kurumsal E¤itim




           DUYGUSAL ZEKÂ NED‹R?





                                Ayna E¤itim ve Psikolojik Dan›flma Merkezi uzmanlar›ndan
                                Psikolog Doktor Ayflegül Önk Eray Duygusal Zekâ’y› anlatt›.


                                    Son y›llarda “Duygu-  ni duygular› dengeli, uyumlu biçimde ortaya koya-
                             sal zekâ” daha çok önem ve-  bilmektir. Özdenetim, duygular› yap›lan ifli engelle-
                             rilen ve ele al›nan bir konu  mek yerine kolaylaflt›racak flekilde idare etmek,
                             haline gelmifltir. Bunun ne-  vicdanl› olmak ve hedeflere ulaflmak için bir zevkin
                             deni hayatta baflar› ve mut-  tatminini erteleyebilmektir.
                             lulu¤un yakalanabilmesinde
          belirli bir IQ düzeyinin yan› s›ra EQ’ya da sahip ol-    Motivasyon
          man›n gereklili¤inin art›k tart›flmas›z olarak kabul 3
          edilmesidir. Araflt›rmalara göre duygusal zekâs›          Bireyin kendini motive edebilmesi d›flar›-
          yüksek olan bireyler, aile ve sosyal çevrelerinde iyi  dan yap›lan bir etkinin ürünü de¤il, yapabilece¤ine
          iliflkiler kurabilen, baflar›y› daha kolay yakalayabi-  inanç ve baflarma iste¤i ile kendi içinde yaratt›¤›
          len, daha fazla üretebilen ve kariyerlerinde daha  do¤al bir güdüdür. Birey içindeki baflar› güdüsünü
          h›zl› yükselebilen kiflilerdir.                  ortaya ç›karabilir, olumlu düflünebilir, inisiyatif kul-
                Duygusal zekâ, bireylere öncelikle kendi  lanabilir ve sorumluluk alabilirse yani olumlu duy-
          duygular›n› anlayabilme, empati kurabilme, moti-  gular›n› harekete geçirebilirse içsel motivasyonunu
          vasyon art›rma ve özgüven duygusunu gelifltirme  sa¤layabilecektir.
          olana¤› tan›yan bir kavramd›r. Bundan dolay› da
          günümüzde duyusal zekân›n gelifltirilmesi konusu-  4      Baflkalar›n›n Duygular›n›
          na verilen önem giderek artmaktad›r.                     Anlayabilme
                Duygusal zekâ; kiflinin kendi duygular›n› an-
          lamas›, baflkalar›n›n duygular›na empati beslemesi     Kiflinin karfl›s›ndaki bireylerin duygu ve dü-
          ve duygular›n› yaflam›n› zenginlefltirecek biçimde  flüncelerini sözlü veya sözsüz iletiflimle anlayabil-
          düzenleyebilme yetisidir. Buna göre; bireyin hayat-  me, ihtiyac› olan kiflilere duygusal anlamda destek
          taki baflar›s› kendi duygular›n› dengeleyebilme ve  olabilme ve baflkalar›n›n duygular› ve davran›fllar›
          yönetebilme baflar›s›na ba¤l› olmaktad›r. E.Q k›sa-  aras›ndaki ba¤lant›y› kurabilme becerisidir. Empa-
          ca befl alt bölümde tan›mlanmaktad›r:            ti becerisine sahip bireyler, baflkalar›n›n bak›fl aç›-
                                                          lar›n› kavrayabilen iyi bir dinleyici olman›n yan› s›ra
            1      Kendini Tan›ma                         dile getirilemeyen duygular› da sezebilen, ne za-
                   (Özbilinç)                             man, nerede ve ne kadar konuflmalar› gerekti¤ini
                                                          bilen ve kendilerini baflkalar›n›n yerine koyarak on-
                Özbilinç k›saca bireyin ruh halinin ve o ruh  lar› anlayabilen bireylerdir.
          hali hakk›ndaki düflüncelerinin fark›nda olabilme-
          sidir. Özbilinçli birey, duygusal hayat› hakk›nda bel-   Sosyal Beceriler
          li bir anlay›fla sahiptir. Özerk, kendi s›n›r›ndan  5
          emin, hayata olumlu bir gözle bakabilen, kötü bir        Sosyal beceriler, bireylerin karfl›l›kl› ilifl-
          ruh haline girdi¤inde bile, bunu dert edinip kafas›-  kilerini etkili bir flekilde yönetebilme becerisi ola-
          na takmayan ve k›sa bir süre içinde kendini bu du-  rak tan›mlanabilmektedir. Bu bir anlamda di¤er
          rumdan kurtarabilen bir yap›ya sahiptir. Kiflisel bü-  duygusal zekâ yeteneklerinin bir sonucudur. Zira
          tünlük kavram› özbilincin kalesi olarak adland›r›l-  kendi duygu ve düflüncelerini bilen ve ayn› zaman-
          maktad›r.                                       da baflkalar›n›n duygular›n› da anlayabilen bireyler,
                                                          insan iliflkilerinde de baflar›l› ve etkili olacaklard›r.
            2      Duygular› Yönetebilme                  Birçok bulgu göstermektedir ki kendi duygular›n›
                   (Özdenetim)                            tan›yan ve idare edebilen, baflkalar›n›n duygular›n›
                                                          okuyup onlarla etkili bir flekilde bafla ç›kabilen kifli-
                Bunun anlam›, bireylerin ne tutkular›n›n kö-  lerin, hayat›n her alan›nda (romantik/yak›n iliflki-
          lesi olmalar›, ne de duygular›n› bast›rmalar›d›r. Ya-  lerde veya kurum içi, politik iliflkilerde) baflar›y› be-
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81