Page 91 - KobiEfor_Kasım_2016
P. 91

pazar olan AB, yat›r›mc› ve kullan›c› olarak küçül-
          mektedir. Do¤al olarak bu e¤ilimin Türkiye sana-      “Kullan›lm›fl makina ile
          yisinin büyümesine etkisi de olumlu olmam›flt›r.     yat›r›ma teflvik verilmesin”
          Firmalar›m›z›n AB d›fl›nda yeni pazarlara, özellikle
          Uzakdo¤u’ya ilgilerini artt›rmalar› zaman içinde   Türk makina sektörünün iç piyasada yaflad›¤›
          önemini yükseltmektedir” diye konufltu.           en önemli s›k›nt›lardan birini ikinci el makinaya
                                                           verilen teflvik oluflturuyor. M‹B olarak bu konuya
            Geliflmiflli¤in anahtar›: makina                 dikkat çekmek ad›na rapor haz›rlad›klar›n› ve
            Makina sektörü geliflmifl ülkelerin en önem ver-  konunun muhatab› Ekonomi Bakanl›¤›’na sun-
          di¤i sektörlerin bafl›nda geliyor. Tüm ticari sektör-  duklar›n› aktaran M‹B Baflkan› Ahmet Özkayan,
          ler içinde katmade¤er art›fl›n›n en fazla sa¤land›¤›  “Kullan›lm›fl makinada yafl ortalamas› 24-25 se-
          sektörlerden biri olan makina imalat sanayisinin il-  viyelerine kadar ç›km›flt›. 2016 y›l›nda uygula-
          gi alan›na girmeyen bir üretim alan› bulunmuyor.  maya al›nan tebli¤ çok yerinde kararlar içeriyor.
          Makina imalat sektörü, zorluk derecesi yüksek çok  Ancak teflvik uygulamalar›nda mutlaka ithal ma-
          disiplinli bir yap›ya sahip. Dünyada ihracatta 2'nci  kinaya üst s›n›r ve yerli makinaya alt s›n›r yat›-
          s›rada bulunan makina ve teçhizat›, ülke ekonomi-  r›m toplam de¤eri üzerinden oran olarak getiril-
          lerinin geliflmesinde büyük rol oynuyor. Makina   meli diye düflünüyoruz.
          üretimi ile birlikte teknolojiye geçifl h›zlan›yor, si-  Kullan›lm›fl makina ile yat›r›ma teflvik veril-
          vilden, savunmaya, endüstriden, t›bba kadar çok  memeli görüflündeyiz. Kullan›lm›fl olarak al›nan
          genifl alanda yayg›n bir imalat gücü ortaya ç›k›yor.  makinalar›n yafl ortalamas›na bakt›¤›m›zda fi-
            Makina imalatç›lar›, içinde bar›nd›rd›¤› mühen-  yatlar› yeni makinalar›n 1/10'u kadar ve kullan›l-
          dislik ve Ar-Ge gücü sayesinde yüksek teknolojiye  m›fl makina ile yat›r›mda teflvi¤e ihtiyaç oldu¤u-
          en h›zl› dönüflümü sa¤layacak ve geçifl yapabilecek  nu düflünmüyoruz” diyor. Sektörün h›zl› geliflimi
          tek sektör olma özelli¤ini koruyor. Rekabetçi ve  ve büyümesi için kamu otoritelerinden beklenti-
          yüksek teknolojili üretim yapabilen makina imalat  leri oldu¤unu dile getiren Özkayan, flunlar› söy-
          sanayisi olmayan bir ülkenin dünya liginde geliflmifl  lüyor: “Yerli makinalara devlet ihalelerinde po-
          ülkeler aras›na girmesi mümkün de¤il. Dünya tica-  zitif ayr›mc›l›k uygulanmal›. Yabanc› ülkelere
          retinde 1.2 trilyon dolar hacmi olan sanayi sektörü,  yard›mlarda makinalar için yerli imalat zorunlu-
          küresel ihracattan yüzde 12.2 pay al›yor. Türki-  lu¤u olmal›. Yerli makinalar›n sat›fllar›nda KDV
          ye'nin 144 milyar dolarl›k ihracat›ndan da yüzde  yüzde 8 olmal›d›r. Makina imalatç›s› olarak fir-
          8.25 seviyelerinde pay alan makina sektörü, bu ora-  ma kurulmas› için zorunlu olan asgari standart-
          n› her dönem daha da art›rmak için çal›fl›yor.    lar belirlenmelidir.”

            ‹malat›n katmade¤eri için Ar-Ge
            M‹B Baflkan› Ahmet Özkayan, dünyada oldu¤u
          gibi makina imalat sanayinin Türkiye'de de firma
          büyüklü¤ü aç›s›ndan KOB‹ a¤›rl›kl› ve aile flirketle-
          ri yap›s›nda geliflti¤ini kaydediyor. 26 y›ldan bu ya-
          na sektörü bir araya getiren Makina ‹malatç›lar›
          Birli¤i olarak, 200 üye ile ülke ekonomisine katk›
          sa¤lamak amac›yla çal›flmalar›n› sürdürdüklerini
          dile getiren Özkayan, hedeflerini flöyle aç›kl›yor:
          “Ülke olarak 2023 y›l› için hedefimiz dünyan›n ilk 10
          ekonomisi aras›nda yer almak. Bizler Makina ‹ma-
          latç›lar› Birli¤i olarak 2023 y›l›nda ülkemizde en
          fazla ihracat yapan sektör olmay› hedefliyoruz. Bu-  destekleyen teflviklere önem veriliyor. Katmade¤er
          gün otomotiv sektörünün ard›ndan ikinci s›rada yer  art›r›c› faaliyetler hakk›nda bilinçlendirme çal›fl-
          alan sektörümüzün bu hedefe, yüksek teknolojili  malar› yap›l›yor. Bu alanda en önemli geliflme olan
          ara bileflenlerinin üretimi ve yine bu bileflenlerin  Endüstri 4.0 ciddi olarak duyurulmaya, desteklen-
          yerli üretim makinalar› kullan›larak katmade¤er  meye ve firmalara önemi anlat›lmaya çal›fl›l›yor.
          yarat›lmas› ile ulaflabilece¤ine inan›yoruz.” Avru-  Katmade¤erli imalat için temel gerek olan mesleki
          pa’n›n en büyük 6. imalatç›s› olan Türkiye’nin dün-  yeterlilikler ve e¤itimlere daha fazla önem verili-
          ya ile rekabette nas›l bir strateji izledi¤ini Özkayan  yor. Ancak bu çal›flmalar bugünden yar›na meyve-
          flöyle anlat›yor: “‹malat›n katmade¤erini yükselt-  sini verecek faaliyetler de¤il. Azimle çal›fl›p, sab›r-
          mek için Ar-Ge çal›flmalar›na ve bu çal›flmalar›  la sonuçlar›n› görmek için beklemek zorunday›z.”
                                                                                     Kas›m 2016 KobiEfor 91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96