Page 91 - KobiEfor_Kasım_2016
P. 91
pazar olan AB, yat›r›mc› ve kullan›c› olarak küçül-
mektedir. Do¤al olarak bu e¤ilimin Türkiye sana- “Kullan›lm›fl makina ile
yisinin büyümesine etkisi de olumlu olmam›flt›r. yat›r›ma teflvik verilmesin”
Firmalar›m›z›n AB d›fl›nda yeni pazarlara, özellikle
Uzakdo¤u’ya ilgilerini artt›rmalar› zaman içinde Türk makina sektörünün iç piyasada yaflad›¤›
önemini yükseltmektedir” diye konufltu. en önemli s›k›nt›lardan birini ikinci el makinaya
verilen teflvik oluflturuyor. M‹B olarak bu konuya
Geliflmiflli¤in anahtar›: makina dikkat çekmek ad›na rapor haz›rlad›klar›n› ve
Makina sektörü geliflmifl ülkelerin en önem ver- konunun muhatab› Ekonomi Bakanl›¤›’na sun-
di¤i sektörlerin bafl›nda geliyor. Tüm ticari sektör- duklar›n› aktaran M‹B Baflkan› Ahmet Özkayan,
ler içinde katmade¤er art›fl›n›n en fazla sa¤land›¤› “Kullan›lm›fl makinada yafl ortalamas› 24-25 se-
sektörlerden biri olan makina imalat sanayisinin il- viyelerine kadar ç›km›flt›. 2016 y›l›nda uygula-
gi alan›na girmeyen bir üretim alan› bulunmuyor. maya al›nan tebli¤ çok yerinde kararlar içeriyor.
Makina imalat sektörü, zorluk derecesi yüksek çok Ancak teflvik uygulamalar›nda mutlaka ithal ma-
disiplinli bir yap›ya sahip. Dünyada ihracatta 2'nci kinaya üst s›n›r ve yerli makinaya alt s›n›r yat›-
s›rada bulunan makina ve teçhizat›, ülke ekonomi- r›m toplam de¤eri üzerinden oran olarak getiril-
lerinin geliflmesinde büyük rol oynuyor. Makina meli diye düflünüyoruz.
üretimi ile birlikte teknolojiye geçifl h›zlan›yor, si- Kullan›lm›fl makina ile yat›r›ma teflvik veril-
vilden, savunmaya, endüstriden, t›bba kadar çok memeli görüflündeyiz. Kullan›lm›fl olarak al›nan
genifl alanda yayg›n bir imalat gücü ortaya ç›k›yor. makinalar›n yafl ortalamas›na bakt›¤›m›zda fi-
Makina imalatç›lar›, içinde bar›nd›rd›¤› mühen- yatlar› yeni makinalar›n 1/10'u kadar ve kullan›l-
dislik ve Ar-Ge gücü sayesinde yüksek teknolojiye m›fl makina ile yat›r›mda teflvi¤e ihtiyaç oldu¤u-
en h›zl› dönüflümü sa¤layacak ve geçifl yapabilecek nu düflünmüyoruz” diyor. Sektörün h›zl› geliflimi
tek sektör olma özelli¤ini koruyor. Rekabetçi ve ve büyümesi için kamu otoritelerinden beklenti-
yüksek teknolojili üretim yapabilen makina imalat leri oldu¤unu dile getiren Özkayan, flunlar› söy-
sanayisi olmayan bir ülkenin dünya liginde geliflmifl lüyor: “Yerli makinalara devlet ihalelerinde po-
ülkeler aras›na girmesi mümkün de¤il. Dünya tica- zitif ayr›mc›l›k uygulanmal›. Yabanc› ülkelere
retinde 1.2 trilyon dolar hacmi olan sanayi sektörü, yard›mlarda makinalar için yerli imalat zorunlu-
küresel ihracattan yüzde 12.2 pay al›yor. Türki- lu¤u olmal›. Yerli makinalar›n sat›fllar›nda KDV
ye'nin 144 milyar dolarl›k ihracat›ndan da yüzde yüzde 8 olmal›d›r. Makina imalatç›s› olarak fir-
8.25 seviyelerinde pay alan makina sektörü, bu ora- ma kurulmas› için zorunlu olan asgari standart-
n› her dönem daha da art›rmak için çal›fl›yor. lar belirlenmelidir.”
‹malat›n katmade¤eri için Ar-Ge
M‹B Baflkan› Ahmet Özkayan, dünyada oldu¤u
gibi makina imalat sanayinin Türkiye'de de firma
büyüklü¤ü aç›s›ndan KOB‹ a¤›rl›kl› ve aile flirketle-
ri yap›s›nda geliflti¤ini kaydediyor. 26 y›ldan bu ya-
na sektörü bir araya getiren Makina ‹malatç›lar›
Birli¤i olarak, 200 üye ile ülke ekonomisine katk›
sa¤lamak amac›yla çal›flmalar›n› sürdürdüklerini
dile getiren Özkayan, hedeflerini flöyle aç›kl›yor:
“Ülke olarak 2023 y›l› için hedefimiz dünyan›n ilk 10
ekonomisi aras›nda yer almak. Bizler Makina ‹ma-
latç›lar› Birli¤i olarak 2023 y›l›nda ülkemizde en
fazla ihracat yapan sektör olmay› hedefliyoruz. Bu- destekleyen teflviklere önem veriliyor. Katmade¤er
gün otomotiv sektörünün ard›ndan ikinci s›rada yer art›r›c› faaliyetler hakk›nda bilinçlendirme çal›fl-
alan sektörümüzün bu hedefe, yüksek teknolojili malar› yap›l›yor. Bu alanda en önemli geliflme olan
ara bileflenlerinin üretimi ve yine bu bileflenlerin Endüstri 4.0 ciddi olarak duyurulmaya, desteklen-
yerli üretim makinalar› kullan›larak katmade¤er meye ve firmalara önemi anlat›lmaya çal›fl›l›yor.
yarat›lmas› ile ulaflabilece¤ine inan›yoruz.” Avru- Katmade¤erli imalat için temel gerek olan mesleki
pa’n›n en büyük 6. imalatç›s› olan Türkiye’nin dün- yeterlilikler ve e¤itimlere daha fazla önem verili-
ya ile rekabette nas›l bir strateji izledi¤ini Özkayan yor. Ancak bu çal›flmalar bugünden yar›na meyve-
flöyle anlat›yor: “‹malat›n katmade¤erini yükselt- sini verecek faaliyetler de¤il. Azimle çal›fl›p, sab›r-
mek için Ar-Ge çal›flmalar›na ve bu çal›flmalar› la sonuçlar›n› görmek için beklemek zorunday›z.”
Kas›m 2016 KobiEfor 91