Page 98 - KobiEfor_Ekim_2016
P. 98
UZMAN
fiirketlerde Gelecek Kuflak!
B ütün dünyada ve Tür- zorlan›r,
kiye’de artan rekabet,
l Bir gün herhangi bir nedenle flir-
küreselleflme ve ku-
ket ‘y›k›l›rsa’, enkaz›n alt›nda ilk
rumsallaflamama gibi kalan kendisi olur,
nedenler flirket yaflamlar›n› tehdit l Kendisi ile yak›n çal›flan yöneti-
etmeye devam ediyor ve yaflam cilerin ‘iltifatlar›n›’ kendi yetkinli¤i
Haluk Ünald› sürelerini k›salt›yor. Türkiye’de ile ilgili oldu¤unu zanneder,
haluk@paradigmam.com ortalama flirket yaflam sürelerine l Kendisinin flirket patronu ile flir-
yönelik sa¤l›kl› bir araflt›rma bul- ket çal›flanlar› aras›ndaki ‘ç›rp›n-
mak mümkün de¤il ise de ifllet- malar›n›’ flirketi hayatta tutmaya
melerin yaklafl›k yüzde 80’i beflin- yönelik faaliyetler zanneder,
ci y›l›na, yüzde 96’s› onuncu y›l›na l Mesleki anlamda gençli¤inde bir
dahi ne yaz›k ki ulaflamad›¤› kabul ‘Hayali’ olan, ancak üzerindeki
ediliyor. bask› veya kolayc›l›k nedeni ile
Ülkemizde bir flirket kurmufl ve kendisini flirket içinde bulan aday,
onu baflar›l› olarak belli bir süre seneler sonra ‘Hayali’ peflinde
yaflatm›fl flirket patronlar›m›z›n koflmad›¤› için kendisini ve ailesi-
önemli bir problemi de flirketin ni suçlar,
süreklili¤ini sa¤lamakt›r. Bu kap- l Kendinin yeteri kadar yetkin ol-
Baflar›l› bir samda baflar›s›z ‘Kurumsallaflma’ du¤u etraf› taraf›ndan sürekli
flirketin ömrünü örneklerinden uzaklaflan patron- ‘pompaland›¤›ndan’, yaflam boyu
uzatmak için lar›m›z, e¤er var ise kurtuluflu ev- e¤itimi reddetme e¤ilimine girer.
latlar›nda ve/veya ye¤enlerinde Çözüm önerilerine gelince; bir
gerçek anlamda
aramakta ve onlara küçüklükle- sonraki kuflak;
‘Kurumsallaflma’
rinden itibaren ‘senin burada gö- l Lise ça¤›na gelmeden; ‘Bu flirket
esast›r.
revin haz›r’, hatta ‘burada çal›fl- sana kapal› ama dünyan›n istedi-
Bu kapsamda mak zorundas›n’ mesaj› vermek- ¤in yerinde, istedi¤in e¤itimi al-
neler yap›lmas› tedir. Çok özel yetkinlikleri nedeni man için her destek verilecektir’
gerekti¤i ise ile bunu baflar›l› olarak gerçek- mesaj› verilmeli ve bu mesaj dav-
gerçekten dünya lefltiren ancak az›nl›kta olan bafla- ran›fllarla desteklenmelidir.
standard›na r›l› ‘‹kinci kuflak’ yöneticiler hariç l Üniversite aflamas›nda ise flirket
tutulursa bu mesaj ve davran›fl bi- içinde görev almadan önce kendi
ulaflmak isteyen
çimi uygun de¤ildir. imkanlar› ile d›flar›da bir flirkette
kurumlar için
Nedenlerini flöyle özetleyebiliriz: ifl bulmas› ve çal›flmas› sa¤lan-
sakl› ve gizli
l ‘Zaten ifl yerim haz›r’ diyen genç mal›d›r.
de¤ildir. aday kendisini gelifltirme konu- l fiirket içinde çal›flmaya baflla-
sunda inançl› ve h›rsl› olmaktan m›fl, yetkin ve istekli ise kendisine
vazgeçer, yo¤un bir e¤itim program› uygu-
l ‘Kendi bafl›na ayakta kalma’ gü- lanmal›d›r.
cüne hiçbir zaman ulaflamaz ve l fiirket içinde çal›flmaya bafllam›fl
bunun ne anlama geldi¤ini de bi- ancak yeteri kadar yetkin de¤il ise
lemez, art›k yapacak bir fley olmad›¤› ka-
l Yeteri kadar yetkin olmadan çe- bul edilmelidir.
flitli pozisyonlara getirilen ‘aday’, K›saca, baflar›l› bir flirketin ömrü-
kendisini çok yetkin zanneder ve nü uzatmak için gerçek anlamda
kolayl›kla ‘Dunning-Kruger Sen- ‘Kurumsallaflma’ esast›r. Bu kap-
dromu’ ile tan›flabilir, samda neler yap›lmas› gerekti¤i
l Çal›flanlar›n ruh hali konusunda ise gerçekten dünya standard›na
bilgi sahibi olamayaca¤›ndan ha- ulaflmak isteyen kurumlar için
yat› boyunca empati yapmakta sakl› ve gizli de¤ildir.
98 KobiEfor Ekim 2016