Page 82 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 82

UZMAN                               Bildiklerinizi Unutun!

                                    Ü     lkemizin KOB‹ tarihi yaz›l›rken çok özel  bir flirket ise pazar analizlerine yat›r›m yapma-
                                          bir yere sahip olaca¤›ndan emin oldu-
                                                                        s›ndan anlafl›l›r. Ancak ben çevremde pazar
                                          ¤um KobiEfor Dergisi’nde tekrar yaz-
                                                                        analizine bir lira bile harcama yapan pek fazla
                                                                        flirket göremedim.
                                          maya bafllad›¤›mdan dolay› öncelikle
                                          mutlulu¤umu ifade etmek isterim.
                                                                        dan, flirketlerini ‘Yönetme’ durumuna geçebil-
                                          Bütün dünyada teknolojinin ateflledi¤i  l fiirket patronlar›m›z›n ‘Çal›flma’ durumun-
                                     büyük bir de¤iflim yafl›yoruz. Bu büyük de¤i-  mesi gerekir. Ancak bu durumda di¤er yöneti-
                                     flim, siyasal, sosyal ve ekonomik sistemlerle  cilerin de ‘Yetkin’ olmas› gerekmektedir. Bir
                                     beraber, flirketlerin ifl yap›fl flekillerini de kö-  flirketin ‘ucuz’ eleman ve ‘ucuz’ yöneticiler ile
                                     künden de¤ifltirmektedir. Teknolojideki bu bü-  çal›flmas›n›n art›k ‘Çok pahal›’ oldu¤u anlafl›l-
                                     yük de¤iflim sadece rekabeti artt›rmakla kal-  m›flt›r. Bu nedenle, flirketler daha kalifiye yö-
                                     mamakla ayn› zamanda küresellefltirmekte-  neticiler ile çal›flmak zorundad›r ancak bunun
                                     dir. Bu yo¤un ve yeni küresel rekabet ortam›n-  için de patronlar ‘Kalifiye’ yöneticileri yönetme
                                     da ‘Hayatta kalman›n’ koflullar› ise geçen yüz-  becerisine sahip olmal›d›rlar. Bir ifli yönetmek
                                     y›l›n geleneksel ifl yap›fl flekillerinin büyük öl-  ile ‘Yetkin’ bir yöneticiyi yönetmek çok farkl›
                                     çüde geçersiz oldu¤u sonucunu do¤urmakta-  yetkinlik ve bilgi seti gerektirir. Unutulmama-
                                     d›r. Bu nedenle, KOB‹ patron ve yöneticileri-  l›d›r ki; ‘Birinci s›n›f patronlar, birinci s›n›f yö-
                                     miz, geçen yüzy›l›n baflar›l› olma koflullar›n›  neticilerle, ikinci s›n›f patronlar, üçüncü s›n›f
                                     tamamen unutmal› ve yeni paradigmalarla ba-  yöneticilerle çal›fl›r.’
                                     flar›lar› aramal›d›r. fiirketlerin yeni baflar›l› ol-  l fiirketler yönetimlerini ‘Tek adam’ yöneti-
                                     ma koflullar›n› konuflmadan önce, flirket pat-  minden ç›karmal› ve ‘ortak ak›l’ oluflturabil-
                                     ronlar›m›z›n öncelikli olarak yerine getirmesi  melidir. Bunun için flirket yönetim kurulu ka¤›t
                                     gereken birkaç önemli konu oldu¤unu düflü-  üzerinde kalmamal›, Yeni Ticaret Kanunu’n da
             HALUK ÜNALDI            nüyorum. Yeni çal›flma hayat›nda baflar›l› ol-  önerdi¤i gibi yönetim kuruluna yönetim konu-
                                     mak için gerekli ama yeterli olmayan bu konu-  sunda deneyimli ‘Profesyonel Yönetim Kurulu’
             haluk@paradigmam.com
                                     lar› s›ralayal›m:                  Üyesi kat›lmas› ve bütün stratejik kararlar›n
                                     l fiirketimizin finansal yap›s›n› ajandam›zda  yönetim kurulunda tart›flt›ktan sonra al›nmas›
                                     tuttu¤umuz birkaç rakam ile kontrol etmek ta-  sa¤lanmal›d›r.
                                     rihe kar›flm›flt›r. fiirket bilanço ve gelir-gider  l Bir KOB‹’nin büyük flirket olabilmesi için ‘ol-
                                     tablolar› tabii ki devlete vergi vermede esast›r  maz-ise-olmaz’ unsurlardan bir tanesi de et-
                                     ve bankalar›n kredilerine temel oluflturur ama  kin bir ‘ERP (Kurumsal Kaynak Planlama)’
                                     esas haz›rlan›fl nedeni flirket patronlar›na yön  program› kullanma yetkinli¤idir. Ülkemizde
              Bütün dünyada          göstermektir. Karl›l›k oranlar›n›n giderek düfl-  KOB‹’lerin ERP sistemi kullanma etkinli¤i, ne
                                     tü¤ü günümüzde flirket bilançosunu ve gelir-  yaz›k ki çok düflüktür. Bu nedenle sadece ERP
                  teknolojinin       gider tablosunu ayr›nt›l› bir flekilde okuyup,  sistemi almak yeterli de¤ildir ve bu sistemin
            ateflledi¤i büyük         buna uygun stratejik kararlar› alamayan pat-  etkin kullan›lmas›n›n sa¤lanmas› da yine pat-
                                     ronlara art›k ifl dünyas›nda yer yoktur. ‘Sabah-
                                                                        ronun devredemeyece¤i sorumlulu¤udur.
                   bir de¤iflim       lara kadar’ çal›fl›lan bir flirkette sürekli zarar  l Aile flirketlerimizin bir baflka önemli sorunu
                                     ediliyor veya yeteri kadar kar edilemiyorsa bu-
                                                                        da flirketin devaml›l›¤›d›r. Özellikle erkek evlat
            yafl›yoruz. Yo¤un         nun nedenleri flirket finansal tablolar›nda  sahibi flirket patronlar›m›z, süreklili¤i evlatla-
                                     mutlaka mevcuttur.                 r›nda ararlar, küçük yafl›ndan itibaren onu flir-
              ve yeni küresel        l Geçen yüzy›lda bir ifli iyi yapmas›n› bilen bir  kete ›s›t›rlar, tahsil hayat›ndan sonra da he-
                                     giriflimci flirket kurup, baflar›l› olabiliyordu.  men flirkete dahil etmek isterler. Bu giriflim
                       rekabet       Rekabetin giderek artmas› ile beraber art›k  aile flirketleri için, genelde, ölümcül bir hata-
                                     sadece bir iflin iyi yapmas›n› bilmek, flirketin  d›r. Kendi ayaklar› üzerinde kalmay› baflara-
             ortam›nda KOB‹          hayatta kalmas› için yeterli de¤ildir. Yap›lan  madan, operasyonel ifller ile flirket stratejileri
                                     iflin üzerinde ‘Yönetim Bilimi’ flemsiyesi vard›r  aras›ndaki fark› bilmeden, hiyerarflik yap›da
                     patron ve       ve yönetim bilimi ile ilgili olarak temel bilgile-  çal›flman›n ne demek oldu¤unu görmeden flir-
                                     re sahip olmayan bir flirket patronunun flirke-  ketin sorumluluklar›n› üstlenmek isteyen bir
             yöneticilerimiz,        tini ‘sa¤duyular›na’ göre yönetmesi de art›k gi-  genç, hem mutsuz, hem de büyük olas›l›kla
               geçen yüzy›l›n        derek imkans›z bir hale gelmektedir. Kriz yö-  baflar›s›z olur. Aile iliflkilerinin gördü¤ü zarar
                                     netmek zorunda olan bir patron bazen yöne-
                                                                        da genelde, bunun katmade¤eri olarak ortaya
                baflar›l› olma        timde ‘Kriz Yönetimi’ diye bir büyük ana bafll›k  ç›kar. Bu nedenle her ne kadar Anadolu’da bir
                                                                        flehir efsanesine dönüflmüfl olsa da bu konuda
                                     oldu¤unu, proje yöneten bir baflka patron da
                   koflullar›n›       yönetimde ‘Proje Yönetimi’ diye bir büyük ana  ‘kurumsallaflma’ çal›flmalar› en uygun çö-
                                     bafll›k oldu¤unu bilmemektedir. Yönetim kap-  zümdür. Bu çal›flma bir uzmanl›k konusudur
                     tamamen         sam›nda buna benzer ve patronlar›m›z›n ihti-  ve bir uzman deste¤i al›nmadan da çözülmeye
                                     yac› olan birçok ana bafll›k vard›r. Bu nedenle  çal›fl›lmamal›d›r.
            unutmal› ve yeni         flirketlerimizde kendisini gelifltirmeye en fazla  l fiirketlerimiz ‘Tafl yerinde a¤›rd›r’ prensibi
                                     ihtiyac› olan gruplar aras›nda flirket patronlar›  ile en iyi bildikleri iflleri yapmaya devam etme-
             paradigmalarla          da oldu¤u söylenebilir. Bain&Company flirke-  li, her rekabet bask›s›nda baflka bir alana kay-
                                     tinin bir raporunda belirtildi¤i gibi Çinli yöneti-  maya çal›flmamal›d›r. Çünkü o alan›n da ken-
                     baflar›lar›      ciler yönetim konusundaki eksiklerini biliyor  dine özel ve d›flar›dan görünmeyen dinamikle-
                                     ve bunu kapatmaya çal›fl›yorlar. Ayn› durum,  ri vard›r. Yeni bir ifl alan›na tabii ki girilebilir
                   aramal›d›r.       bizim flirket patron ve yöneticilerimiz için de  ama ancak ayr›nt›l› bir ifl ve pazar analizinden
                                     geçerli olmal›d›r.                 sonra ayr›nt›l› bir ‘‹fl Plan› (Business Plan)’ ›fl›-
                                     l Küreselleflen pazarlarla beraber, lokal pa-  ¤›nda, yönetimin alaca¤› karar do¤rultusunda
                                     zar kavram› tarihe kar›flm›flt›r. fiirket yönetici-  olmal›d›r. ‘‹fl Planlar›’ iflletme fakültelerinin
                                     lerimiz, küresel pazar bilgilerine ulaflma ve  ortaya att›¤› ‘lüks’ bir çal›flma de¤il, flirket pat-
                                     onu çok h›zl› bir flekilde yorumlama becerisine  ronlar›n›n temel ihtiyaçlar›ndan birisidir.
                                     sahip olmalar› flartt›r. Ayr›nt›l› bir sektör ana-  Yaz›lar›mla ilgili olarak, görüfl, öneri ve soru-
                                     lizi flirketler için hayati öneme sahiptir. ‘Üre-  lar›n›z› e-mail adresimden benimle paylaflabi-
                                     tim’ odakl› bir flirket Ar-Ge’ye, ‘Pazar Odakl›’  lirsiniz.
           82 KobiEfor May›s 2015
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87