Page 82 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 82
UZMAN Bildiklerinizi Unutun!
Ü lkemizin KOB‹ tarihi yaz›l›rken çok özel bir flirket ise pazar analizlerine yat›r›m yapma-
bir yere sahip olaca¤›ndan emin oldu-
s›ndan anlafl›l›r. Ancak ben çevremde pazar
¤um KobiEfor Dergisi’nde tekrar yaz-
analizine bir lira bile harcama yapan pek fazla
flirket göremedim.
maya bafllad›¤›mdan dolay› öncelikle
mutlulu¤umu ifade etmek isterim.
dan, flirketlerini ‘Yönetme’ durumuna geçebil-
Bütün dünyada teknolojinin ateflledi¤i l fiirket patronlar›m›z›n ‘Çal›flma’ durumun-
büyük bir de¤iflim yafl›yoruz. Bu büyük de¤i- mesi gerekir. Ancak bu durumda di¤er yöneti-
flim, siyasal, sosyal ve ekonomik sistemlerle cilerin de ‘Yetkin’ olmas› gerekmektedir. Bir
beraber, flirketlerin ifl yap›fl flekillerini de kö- flirketin ‘ucuz’ eleman ve ‘ucuz’ yöneticiler ile
künden de¤ifltirmektedir. Teknolojideki bu bü- çal›flmas›n›n art›k ‘Çok pahal›’ oldu¤u anlafl›l-
yük de¤iflim sadece rekabeti artt›rmakla kal- m›flt›r. Bu nedenle, flirketler daha kalifiye yö-
mamakla ayn› zamanda küresellefltirmekte- neticiler ile çal›flmak zorundad›r ancak bunun
dir. Bu yo¤un ve yeni küresel rekabet ortam›n- için de patronlar ‘Kalifiye’ yöneticileri yönetme
da ‘Hayatta kalman›n’ koflullar› ise geçen yüz- becerisine sahip olmal›d›rlar. Bir ifli yönetmek
y›l›n geleneksel ifl yap›fl flekillerinin büyük öl- ile ‘Yetkin’ bir yöneticiyi yönetmek çok farkl›
çüde geçersiz oldu¤u sonucunu do¤urmakta- yetkinlik ve bilgi seti gerektirir. Unutulmama-
d›r. Bu nedenle, KOB‹ patron ve yöneticileri- l›d›r ki; ‘Birinci s›n›f patronlar, birinci s›n›f yö-
miz, geçen yüzy›l›n baflar›l› olma koflullar›n› neticilerle, ikinci s›n›f patronlar, üçüncü s›n›f
tamamen unutmal› ve yeni paradigmalarla ba- yöneticilerle çal›fl›r.’
flar›lar› aramal›d›r. fiirketlerin yeni baflar›l› ol- l fiirketler yönetimlerini ‘Tek adam’ yöneti-
ma koflullar›n› konuflmadan önce, flirket pat- minden ç›karmal› ve ‘ortak ak›l’ oluflturabil-
ronlar›m›z›n öncelikli olarak yerine getirmesi melidir. Bunun için flirket yönetim kurulu ka¤›t
gereken birkaç önemli konu oldu¤unu düflü- üzerinde kalmamal›, Yeni Ticaret Kanunu’n da
HALUK ÜNALDI nüyorum. Yeni çal›flma hayat›nda baflar›l› ol- önerdi¤i gibi yönetim kuruluna yönetim konu-
mak için gerekli ama yeterli olmayan bu konu- sunda deneyimli ‘Profesyonel Yönetim Kurulu’
haluk@paradigmam.com
lar› s›ralayal›m: Üyesi kat›lmas› ve bütün stratejik kararlar›n
l fiirketimizin finansal yap›s›n› ajandam›zda yönetim kurulunda tart›flt›ktan sonra al›nmas›
tuttu¤umuz birkaç rakam ile kontrol etmek ta- sa¤lanmal›d›r.
rihe kar›flm›flt›r. fiirket bilanço ve gelir-gider l Bir KOB‹’nin büyük flirket olabilmesi için ‘ol-
tablolar› tabii ki devlete vergi vermede esast›r maz-ise-olmaz’ unsurlardan bir tanesi de et-
ve bankalar›n kredilerine temel oluflturur ama kin bir ‘ERP (Kurumsal Kaynak Planlama)’
esas haz›rlan›fl nedeni flirket patronlar›na yön program› kullanma yetkinli¤idir. Ülkemizde
Bütün dünyada göstermektir. Karl›l›k oranlar›n›n giderek düfl- KOB‹’lerin ERP sistemi kullanma etkinli¤i, ne
tü¤ü günümüzde flirket bilançosunu ve gelir- yaz›k ki çok düflüktür. Bu nedenle sadece ERP
teknolojinin gider tablosunu ayr›nt›l› bir flekilde okuyup, sistemi almak yeterli de¤ildir ve bu sistemin
ateflledi¤i büyük buna uygun stratejik kararlar› alamayan pat- etkin kullan›lmas›n›n sa¤lanmas› da yine pat-
ronlara art›k ifl dünyas›nda yer yoktur. ‘Sabah-
ronun devredemeyece¤i sorumlulu¤udur.
bir de¤iflim lara kadar’ çal›fl›lan bir flirkette sürekli zarar l Aile flirketlerimizin bir baflka önemli sorunu
ediliyor veya yeteri kadar kar edilemiyorsa bu-
da flirketin devaml›l›¤›d›r. Özellikle erkek evlat
yafl›yoruz. Yo¤un nun nedenleri flirket finansal tablolar›nda sahibi flirket patronlar›m›z, süreklili¤i evlatla-
mutlaka mevcuttur. r›nda ararlar, küçük yafl›ndan itibaren onu flir-
ve yeni küresel l Geçen yüzy›lda bir ifli iyi yapmas›n› bilen bir kete ›s›t›rlar, tahsil hayat›ndan sonra da he-
giriflimci flirket kurup, baflar›l› olabiliyordu. men flirkete dahil etmek isterler. Bu giriflim
rekabet Rekabetin giderek artmas› ile beraber art›k aile flirketleri için, genelde, ölümcül bir hata-
sadece bir iflin iyi yapmas›n› bilmek, flirketin d›r. Kendi ayaklar› üzerinde kalmay› baflara-
ortam›nda KOB‹ hayatta kalmas› için yeterli de¤ildir. Yap›lan madan, operasyonel ifller ile flirket stratejileri
iflin üzerinde ‘Yönetim Bilimi’ flemsiyesi vard›r aras›ndaki fark› bilmeden, hiyerarflik yap›da
patron ve ve yönetim bilimi ile ilgili olarak temel bilgile- çal›flman›n ne demek oldu¤unu görmeden flir-
re sahip olmayan bir flirket patronunun flirke- ketin sorumluluklar›n› üstlenmek isteyen bir
yöneticilerimiz, tini ‘sa¤duyular›na’ göre yönetmesi de art›k gi- genç, hem mutsuz, hem de büyük olas›l›kla
geçen yüzy›l›n derek imkans›z bir hale gelmektedir. Kriz yö- baflar›s›z olur. Aile iliflkilerinin gördü¤ü zarar
netmek zorunda olan bir patron bazen yöne-
da genelde, bunun katmade¤eri olarak ortaya
baflar›l› olma timde ‘Kriz Yönetimi’ diye bir büyük ana bafll›k ç›kar. Bu nedenle her ne kadar Anadolu’da bir
flehir efsanesine dönüflmüfl olsa da bu konuda
oldu¤unu, proje yöneten bir baflka patron da
koflullar›n› yönetimde ‘Proje Yönetimi’ diye bir büyük ana ‘kurumsallaflma’ çal›flmalar› en uygun çö-
bafll›k oldu¤unu bilmemektedir. Yönetim kap- zümdür. Bu çal›flma bir uzmanl›k konusudur
tamamen sam›nda buna benzer ve patronlar›m›z›n ihti- ve bir uzman deste¤i al›nmadan da çözülmeye
yac› olan birçok ana bafll›k vard›r. Bu nedenle çal›fl›lmamal›d›r.
unutmal› ve yeni flirketlerimizde kendisini gelifltirmeye en fazla l fiirketlerimiz ‘Tafl yerinde a¤›rd›r’ prensibi
ihtiyac› olan gruplar aras›nda flirket patronlar› ile en iyi bildikleri iflleri yapmaya devam etme-
paradigmalarla da oldu¤u söylenebilir. Bain&Company flirke- li, her rekabet bask›s›nda baflka bir alana kay-
tinin bir raporunda belirtildi¤i gibi Çinli yöneti- maya çal›flmamal›d›r. Çünkü o alan›n da ken-
baflar›lar› ciler yönetim konusundaki eksiklerini biliyor dine özel ve d›flar›dan görünmeyen dinamikle-
ve bunu kapatmaya çal›fl›yorlar. Ayn› durum, ri vard›r. Yeni bir ifl alan›na tabii ki girilebilir
aramal›d›r. bizim flirket patron ve yöneticilerimiz için de ama ancak ayr›nt›l› bir ifl ve pazar analizinden
geçerli olmal›d›r. sonra ayr›nt›l› bir ‘‹fl Plan› (Business Plan)’ ›fl›-
l Küreselleflen pazarlarla beraber, lokal pa- ¤›nda, yönetimin alaca¤› karar do¤rultusunda
zar kavram› tarihe kar›flm›flt›r. fiirket yönetici- olmal›d›r. ‘‹fl Planlar›’ iflletme fakültelerinin
lerimiz, küresel pazar bilgilerine ulaflma ve ortaya att›¤› ‘lüks’ bir çal›flma de¤il, flirket pat-
onu çok h›zl› bir flekilde yorumlama becerisine ronlar›n›n temel ihtiyaçlar›ndan birisidir.
sahip olmalar› flartt›r. Ayr›nt›l› bir sektör ana- Yaz›lar›mla ilgili olarak, görüfl, öneri ve soru-
lizi flirketler için hayati öneme sahiptir. ‘Üre- lar›n›z› e-mail adresimden benimle paylaflabi-
tim’ odakl› bir flirket Ar-Ge’ye, ‘Pazar Odakl›’ lirsiniz.
82 KobiEfor May›s 2015