Page 140 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 140

UZMAN                           Neleri Kontrol edebiliriz?

                                    “N          eleri Kontrol edebili-  Niyetlerimizle gerçekleri ay›rt

                                                riz?” sorusu filozoflar
                                                                        edebilmeyi ö¤renebildi¤imiz de
                                                ve onlardan esinlene-
                                                rek davran›fl bilimle-   hayat›n kontrolünü ele alabiliriz
                                                                        ve kendimizi amaçlar›m›za göre
                                     rinde kuramlar oluflturan psiko-    yönetmeyi ö¤renebiliriz. Bunun
                                     loglar›n temel u¤rafl› konular›n-   sonucu olarak da baflar› ve mut-
                                     dan birisidir ve biliyoruz ki herke-  luluk denen kavramlar› biz yönet-
                                     si, herfleyi kontrol edemedi¤imiz   meye bafllar›z.
                                     gibi öyle abart›ld›¤› kadar da gü-  Asl›nda kimse kurban ve aciz de-
                                     cümüz, bilgimiz ve kapasitemiz de  ¤ildir. ‹nsan gerçe¤i yani, neleri
                                     yoktur.                            kontrol edebilece¤ini ö¤rendi¤in-
                                     Gücümüzün ve yapacaklar›m›z›n      de - hayat› da istedi¤i gibi yönet-
                                     s›n›rl› oldu¤unu bilmek insan› bil-  meyi ö¤renecektir. Birisinin yapa-
                                     geli¤e ve haddini bilmeye götür-   bilece¤i bir fley herkes için de
                                     mesi gerekirken bak›yoruz ki yine  mümkün olabilir, yetenekleri, bil-
                 Prof.Dr.            tüm bildiklerini unutur tüm ener-  gileri ve kapasiteleri el verdi¤in-
              TURGAY B‹ÇER           jisini kontrolü d›fl›ndaki ifllere ve-  de. Ustal›k ve baflar› asl›nda kim-
                                     ya fleylere vermeye bafllar ki in-
                                                                        senin tekelinde olmayan bir olgu-
             turgay@marmara.edu.tr   san, iflte o zaman hayal k›r›klar›  dur.
                                     oluflmaya bafllar ve bundan da       Okullarda hayat› yönetmekle ilgili
                                     çevresini, kiflileri ve fleyleri so-  bir fley ö¤retilmedi¤i gibi, hayat›n
                 Fark yaratan        rumlu tutarak bir anlamda kur-     kendisi de insana yaflamda gerek-
                                     ban rolü oynamaya bafllar…          li olan çok fleyi ö¤retmemektedir.
                insan çok fley
                                     Bir sürü kuram ve düflünce “ya-     Baz› flansl›, sormay› ve sorgula-
                   bilen de¤il,      pabileceklerine ve de¤ifltirebile-  may› ö¤renen bireyler di¤erlerin-
                   bildiklerini      ceklerine odaklan” diyerek insan›  den öne geçmeye bafllamakta ve
                  gerçekçi bir       baflar›l› olmaya itiyor. ‹nsanlar›,  yaflam›n kontrolünü ele almaya
                                     hayat›, havay›, çevreyi vs kontrol  bafllamaktad›r.
             flekilde yaflama          edemeyiz ama ne oldu¤unda ne       Uçak kullanan, karmafl›k formül-
                  geçirebilen;       yapabilece¤imizi, nas›l hissede-   leri ö¤renen, ameliyat ve yamaç
                        sürekli      ce¤imizi, nas›l davranaca¤›m›z›    paraflütü yapan, da¤lar›n zirvesi-
                                     kontrol edebiliriz. ‹flte bu kontrol  ne ç›kan, sayfalar dolusu kitap
            ö¤renmeye aç›k,          duygusu bize “hayat›n efendisi”    yazan insan ne yaz›k ki kendini
                    iyimser ve       olmay› sa¤layabilir.               yönetme de s›k›nt› çekebiliyor
              mutlu insanlar         Yaflam›m›zdaki tek kontrol edebi-   e¤er bireysel geliflimine önem
                                     lece¤imiz fley kendi davran›fllar›-  vermezse. Dolay›s›yla kim ve ne
                     olacakt›r.
                                     m›z› kontrol edebilmekse e¤er,     olursa olsun insan kendi hayat›n›
                                     bizim de yapabilece¤imizi tek fley  daha ileri ve istenen seviyeye gö-
                                     kendimize odaklanmak ve bilgi ve   türebilmek için neler kontrol edip
                                     becerilerimizi art›rmakt›r. Biz ge-  edemeyece¤ini, bunlar›n aras›n-
                                     lifltikçe de¤iflecek, geliflecek ve   daki fark› ve kontrolü içinde en
                                     etkili olma potansiyelimizi art›r-  iyiye ulaflabilmek için sürekli ö¤-
                                     maya bafllayacakt›r.                renmeye aç›k olmas› ayn› zaman-
                                     Baflkalar›n›n bizi sevmesini, anla-  da insan›n makûs talihini de de-
                                     mas›n›, üzmemesini istemek, k›r-   ¤ifltirebilecektir. Fark yaratan in-
                                     mamas›n› istemek bir niyet olsa    san çok fley bilen de¤il, bildikleri-
                                     bile gerçek de¤ildir. Ama biz is-  ni gerçekçi bir flekilde yaflama
                                     tersek kimse bizi üzemeyece¤i gi-  geçirebilen; sürekli ö¤renmeye
                                     bi kimse bizi de biz istemeden     aç›k, iyimser ve mutlu insanlar
                                     mutlu da edemez.                   olacakt›r…


           140 KobiEfor May›s 2015
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145