Page 140 - KobiEfor_Mayıs_2015
P. 140
UZMAN Neleri Kontrol edebiliriz?
“N eleri Kontrol edebili- Niyetlerimizle gerçekleri ay›rt
riz?” sorusu filozoflar
edebilmeyi ö¤renebildi¤imiz de
ve onlardan esinlene-
rek davran›fl bilimle- hayat›n kontrolünü ele alabiliriz
ve kendimizi amaçlar›m›za göre
rinde kuramlar oluflturan psiko- yönetmeyi ö¤renebiliriz. Bunun
loglar›n temel u¤rafl› konular›n- sonucu olarak da baflar› ve mut-
dan birisidir ve biliyoruz ki herke- luluk denen kavramlar› biz yönet-
si, herfleyi kontrol edemedi¤imiz meye bafllar›z.
gibi öyle abart›ld›¤› kadar da gü- Asl›nda kimse kurban ve aciz de-
cümüz, bilgimiz ve kapasitemiz de ¤ildir. ‹nsan gerçe¤i yani, neleri
yoktur. kontrol edebilece¤ini ö¤rendi¤in-
Gücümüzün ve yapacaklar›m›z›n de - hayat› da istedi¤i gibi yönet-
s›n›rl› oldu¤unu bilmek insan› bil- meyi ö¤renecektir. Birisinin yapa-
geli¤e ve haddini bilmeye götür- bilece¤i bir fley herkes için de
mesi gerekirken bak›yoruz ki yine mümkün olabilir, yetenekleri, bil-
Prof.Dr. tüm bildiklerini unutur tüm ener- gileri ve kapasiteleri el verdi¤in-
TURGAY B‹ÇER jisini kontrolü d›fl›ndaki ifllere ve- de. Ustal›k ve baflar› asl›nda kim-
ya fleylere vermeye bafllar ki in-
senin tekelinde olmayan bir olgu-
turgay@marmara.edu.tr san, iflte o zaman hayal k›r›klar› dur.
oluflmaya bafllar ve bundan da Okullarda hayat› yönetmekle ilgili
çevresini, kiflileri ve fleyleri so- bir fley ö¤retilmedi¤i gibi, hayat›n
Fark yaratan rumlu tutarak bir anlamda kur- kendisi de insana yaflamda gerek-
ban rolü oynamaya bafllar… li olan çok fleyi ö¤retmemektedir.
insan çok fley
Bir sürü kuram ve düflünce “ya- Baz› flansl›, sormay› ve sorgula-
bilen de¤il, pabileceklerine ve de¤ifltirebile- may› ö¤renen bireyler di¤erlerin-
bildiklerini ceklerine odaklan” diyerek insan› den öne geçmeye bafllamakta ve
gerçekçi bir baflar›l› olmaya itiyor. ‹nsanlar›, yaflam›n kontrolünü ele almaya
hayat›, havay›, çevreyi vs kontrol bafllamaktad›r.
flekilde yaflama edemeyiz ama ne oldu¤unda ne Uçak kullanan, karmafl›k formül-
geçirebilen; yapabilece¤imizi, nas›l hissede- leri ö¤renen, ameliyat ve yamaç
sürekli ce¤imizi, nas›l davranaca¤›m›z› paraflütü yapan, da¤lar›n zirvesi-
kontrol edebiliriz. ‹flte bu kontrol ne ç›kan, sayfalar dolusu kitap
ö¤renmeye aç›k, duygusu bize “hayat›n efendisi” yazan insan ne yaz›k ki kendini
iyimser ve olmay› sa¤layabilir. yönetme de s›k›nt› çekebiliyor
mutlu insanlar Yaflam›m›zdaki tek kontrol edebi- e¤er bireysel geliflimine önem
lece¤imiz fley kendi davran›fllar›- vermezse. Dolay›s›yla kim ve ne
olacakt›r.
m›z› kontrol edebilmekse e¤er, olursa olsun insan kendi hayat›n›
bizim de yapabilece¤imizi tek fley daha ileri ve istenen seviyeye gö-
kendimize odaklanmak ve bilgi ve türebilmek için neler kontrol edip
becerilerimizi art›rmakt›r. Biz ge- edemeyece¤ini, bunlar›n aras›n-
lifltikçe de¤iflecek, geliflecek ve daki fark› ve kontrolü içinde en
etkili olma potansiyelimizi art›r- iyiye ulaflabilmek için sürekli ö¤-
maya bafllayacakt›r. renmeye aç›k olmas› ayn› zaman-
Baflkalar›n›n bizi sevmesini, anla- da insan›n makûs talihini de de-
mas›n›, üzmemesini istemek, k›r- ¤ifltirebilecektir. Fark yaratan in-
mamas›n› istemek bir niyet olsa san çok fley bilen de¤il, bildikleri-
bile gerçek de¤ildir. Ama biz is- ni gerçekçi bir flekilde yaflama
tersek kimse bizi üzemeyece¤i gi- geçirebilen; sürekli ö¤renmeye
bi kimse bizi de biz istemeden aç›k, iyimser ve mutlu insanlar
mutlu da edemez. olacakt›r…
140 KobiEfor May›s 2015