Page 99 - KobiEfor_Aralik_2015
P. 99

UZMAN                                   Bir KOB‹ Neden

                                              Büyük fiirket Olamaz?
                                   A      nadolu’da onbinlerce KOB‹ aile flir-  fark› çok net bir flekilde tan›mlayabilmeli ve
                                                                      ay›rt edebilmelidir. Patronlar›n asli görevi flir-
                                          keti olarak kurulmufl ve yap›lanm›fl-
                                          t›r. Halen kurucu veya ikinci kuflak
                                                                      ket stratejilerini oluflturabilmek ve operas-
                                          patron taraf›ndan yönetilen bu KO-
                                                                      sa¤l›kl› bir flekilde yürütüldü¤ünü takip ede-
                                          B‹’lerimizin tamam› büyümek, ‘ku-  yonlar›n orta kademe yöneticiler taraf›ndan
                                   rumsallaflmak’ ve büyük bir flirket haline gel-  bilmektir. Patronlar›n operasyonlara do¤ru-
                                   mek ister ama ancak bunu çok az› baflarabilir.  dan müdahale etmesi halinde, orta kademe
                                   Bir KOB‹’nin büyük flirket olabilmesi, sadece  yöneticiler ‘Oyun d›fl›nda’ kal›rlar. Bu durum-
                                   çal›flan say›s› ve cirosunu artt›rmakla de¤il,  da orta kademe yöneticiler ifl tatminsizli¤i ya-
                                   özellikle flirket patronunun ‘Zihinsel bir dev-  flarken patronlar da afl›r› ifl yükünden dolay›
                                   rim’ geçirmesi ile ilgilidir. Bu ‘zihinsel devrim’  ‘tükenmeye’ bafllarlar.
                                   neleri de içerir? ‹flte baz› ana bafll›klar:  l Patronlar her ortaya ç›kan f›rsatta yeni bir ifl
                                   l Patronlar ‘ifli bilmek’ ile ‘Yönetmeyi bilmek’  alan›na girmeye çal›flmamal›, güçlerini sadece
                                   aras›ndaki fark› çok net bir flekilde anlamal›-  çok iyi bildikleri ifle yo¤unlaflt›rmal›d›r. fiirket-
                                   d›r. Aile flirketlerimizin mevcut patronlar›n›n  lerin sahip olduklar› temel yetkinlikte faaliyet
                                   hemen hemen tamam› ‘çekirdekten’ yetiflmifl  göstermesi ve ›srar etmesi halinde baflar› ve
                                   olup, yapt›klar› ifli çok iyi bilirler. Bu patronlar  büyüme flans› çok daha yüksek olacakt›r.
                                   büyük flirket olabilmek için yönetimin dev ve  l Patronlar yönetim kurulu baflkan› ile genel
                                   ‘evrensel’ bir kavram oldu¤unu fark etmeli ve  müdür aras›ndaki görev ve yetki fark›n› çok iyi
                                   ‘sa¤duyu’ ile yönetmekle büyük flirket oluna-  bilebilmeli ve kendisini yönetim kurulu baflka-
                                   mayaca¤› gerçe¤inden hareketle ya kendileri-  n› olarak konumland›rarak, yetkin bir genel
           HALUK ÜNALDI            ni yönetim konusunda yetifltirmeli veya çok  müdür ile çal›flmal›d›r. Patronlar› taraf›ndan
           haluk@paradigmam.com    yetkin ‘Profesyonel’ yönetim kurulu olufltura-  do¤rudan yönetilen bir KOB‹’nin profesyonel
                                   bilmeli ve onlara kulak vermelidir.  bir genel müdür taraf›ndan yönetilmeye geç-
                                   l Patronlar flirketini büyütmeye çal›flmadan  mesi son derece zor bir operasyondur. Bu de-
                                   önce kendisini gelifltirmeyi baflarmal›d›r. ‘Her  ¤iflim, bir flirketin ‘Kurumsallaflma’ sürecin-
                                   kurum, en fazla liderinin entellektüel seviye-  deki en zor operasyonel faaliyet olup, y›llar
                                   sine kadar yükselir’ gerçe¤inden hareketle  alabilecek bir süreçtir.
                                   kendisini gelifltirmeyen patron, flirketini de  l Patronlar ‘Kurumsal Kaynak Planlamas›
                                   gelifltiremez.                      (ERP)’ programlar›n›n büyük flirket olma sü-
                                   l Patronlar ‘Üretim odakl›’ anlay›fltan ‘Pazar  recindeki önemini çok iyi bilebilmeli ve etkin
                                   odakl›’ anlay›fla geçilebilmeli ve küresel paza-  bir ERP sistemi kurulumunu flirketin en kritik
                                   r› çok ayr›nt›l› ve sürekli bir flekilde takip edi-  süreçlerinden birisi oldu¤u gerçe¤ini bilerek,
                   Patronlar       lebilmelidir. Geçen yüzy›lda rekabetin yo¤un-  özel bir ilgi göstermelidir. Bir KOB‹’de, genel-
                                   lu¤u düflüktü ve üretim yapabilmek baflar›l›  de, ERP sistemini ‘stratejik’ seviyede de¤er-
                          önce     olabilmek için yeterli olabiliyordu. Rekabetin  lendirebilecek bir yönetici bulunmaz. Bunun
                                   ola¤an üstü artt›¤› günümüzde ise sadece  için ERP sistemine geçme aflamas›ndaki flir-
           zihinsel devrimi        üretim becerisi yeterli olmay›p, pazarlama ve  ketlerde patronlar bu görevi ‘bilgi ifllem’ yö-
                                   sat›fl becerisi öne ç›kmaktad›r.    neticine verirler. Bu görevlendirme, flirketler
                yapabilmeli,       l Patronlar yetkin profesyonel yöneticileri yö-  için ‘ölümcül’ bir hatad›r. Çünkü ERP sistemi-
                                   netme becerisi kazan›labilmelidir. KOB‹ pat-  nin kurulumu de¤il ama ondan ‘stratejik’ ola-
                 daha sonra        ronlar›m›z, genelde ifli yapanlar› yönetme be-  rak yararlanma, ortalama bir bilgi ifllem yöne-
                                   cerisine sahiptirler. Oysa flirketin büyüyebil-  ticisinin bilgi seti içinde de¤ildir.
                operasyonel        mesi için yetkin bir ‘Orta kademe’ yöneticileri-  l Patronlar, e¤er evlatlar› çok yetkin ve çok is-
                       olarak      ne ve bunlar›n etkin bir flekilde yönetilebilme-  tekli de¤ilse o¤ullar›n› okul bitti¤i veya asker-
                                                                      lik tamamland›¤› gibi kendi yerine geçirmek
                                   sine ihtiyaç vard›r. Yetkin orta kademe yöneti-
                büyük flirket       cilerine ulaflabilmek, ifle alabilmek, yönete-  üzere flirket içine almamal›d›r. Bu giriflim, flir-
                                   bilmek ve elde tutabilmek çok özel ve farkl›
                                                                      kete ve aileye zarar verece¤i gibi, evlatlar›na
                   statüsüne       bir yetkinlik gerektirir. Andre Weil kural›na  da yap›lm›fl bir haks›zl›kt›r. Baflta, ‘veliaht’ ev-
                                                                      lat olmak üzere aile üyelerinin flirket içinde
                                   göre; ‘Birinci s›n›f patronlar birinci s›n›f yöne-
              geçmek üzere         ticilerle ikinci s›n›f patronlar üçüncü s›n›f yö-  çal›flabilmesi için iki kural› sa¤lamas› gerekir.
                                   neticilerle çal›fl›rlar.’           Birinci kural; aile üyesi sahip oldu¤u pozisyo-
                giriflimlerde       l Patronlar flirketi yönetmek üzere, evrensel  nun yetkileri d›fl›nda sadece aile üyesi olmak-
                                   yönetim bilgilerini kullanmal› ‘Tekerle¤i icat  tan dolay› flirket içinde ilave bir yetki ve kaynak
              bulunmal›d›r.        etmeye çal›flmamal›d›r.’ Birçok patron flirketi-  kullanmaya kalkmamal›d›r. ‹kinci kural; flir-
                                   nin finansal durumunu ajandas›n›n aras›na not  kette görev alacak aile üyesi, flirket içinde
                                   etti¤i birkaç rakam ile ve kendisine göre belir-  kendine verilecek olan görevi kendi becerisi ile
                                   ledikleri ‘formüller’ do¤rultusunda takip etme-  benzer büyüklükte baflka bir flirkette bulabile-
                                   ye çal›fl›r. Oysa bir flirketi finansal olarak takip  cek ve baflarabilecek durumda olmal›d›r. Aksi
                                   edebilmek için ihtiyaç duyulan finansal tablolar  takdirde flirket içinde kendisi ‘ç›rp›n›p’ durur-
                                   ve rasyolar bellidir ve ancak flirket bu rasyolar  ken, flirkete de aileye de zarar verir.
                                   esas alarak takip edildi¤inde, dünya veya ülke  UNUTULMAMALIDIR K‹…
                                   ortalamas›na göre bir de¤erlendirme yapmak  Bir flirket e¤er içinde oldu¤u ifl kolunda ope-
                                   mümkündür. Bu rasyolar›, talep edilmesi ha-  rasyonel olarak baflar›l› oldu¤u halde KOB‹ öl-
                                   linde, muhasebeciler kolayl›kla üretebilir an-  çe¤inden büyük flirket ölçe¤ine geçemiyor ise
                                   cak flirket patronlar› bu rasyolar› takip edebil-  bu teknik bir sorun de¤il, flirket patronu ile il-
                                   me ve yorumlayabilme becerisine sahip olma-  gili zihinsel bir sorundur. Patronlar önce bu
                                   l›d›r. Finansal analizle ilgili göstergelere ben-  zihinsel devrimi yapabilmeli, daha sonra ope-
                                   zer flekilde üretim, pazarlama veya insan kay-  rasyonel olarak büyük flirket statüsüne geç-
                                   naklar› ile ilgili de göstergeler de mevcuttur.  mek üzere giriflimlerde bulunmal›d›r ve zihin-
                                   l Patronlar strateji ile operasyon aras›ndaki  sel devrime oranla çok daha kolayd›r.
                                                                                     Aral›k 2015 KobiEfor 99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104