Page 81 - KobiEfor_Aralik_2015
P. 81

cunun yüzde 93’ü döviz üzerin-
          den (geliflmekte olan ülkeler or-       Türkiye’deki
          talamas› yüzde 76). Döviz re-          flirketler için
          zervleri Eylül ay›nda bir önceki          f›rsatlar
          y›l›n ayn› dönemine göre 10 mil-
          yar dolar azald›¤›ndan bu du-      F›rsat 1: Enerji de¤er zinci-
          rumla bafla ç›k›lmas› daha zor.   rinde yukar› t›rman›fl
          Özel sektörün borcu da h›zl› bir   2001’de ilk düzenlemenin
          flekilde artarken finansal olma-  uygulamaya al›nmas› ve stra-     Türk otomotiv sektörü, Avru-
          yan kurulufllar›n ald›¤› borçlar›n  tejinin h›z›n› korumas› ile ta-  pa pazar›ndaki rolünü pekiflti-
          miktar› da 2010’dan bu yana sert  mamen yenilenebilir enerji üçe  recek. Yerel üretimin yüzde 75’i
          bir art›fl kaydetti. Yine de finan-  katland›. 2023’teki yenilenebi-  ihraç ediliyor ve Euler Hermes
          sal olmayan sektörün borcu, ka-  lir enerji üretimi hedefleri ara-  2016’da ihracat gelirlerinin 16
          mu sektöründeki mali konsoli-    s›nda 20.000 MW’l›k rüzgar gü-  milyar dolar olmas›n› bekliyor.
          dasyon sayesinde benzerlerine    cü ve 5.000 MW’l›k yeni günefl    F›rsat 4: Ulafl›m: Yoldan ha-
          oranla karfl›lanabilir durumda.   enerjisi yeral›yor.            vaya, hizmet aral›¤›n›n çeflitlen-
          Türkiye’de 2015’in 1. çeyre¤i iti-  F›rsat 2: Tar›msal g›da: Ne-  mesi gerekiyor.
          bariyle finansal olmayan kuru-   gatif fiyat etkisinin afl›lmas› için  Karayolu ulafl›m›nda büyü-
          lufllar, haneler ve hükümetlerin  yeni pazarlar›n gelifltirilmesi.  me  devam   ediyor  ancak
          borcu GSY‹H’n›n yüzde 112’si du-   Tar›msal g›da üretimi 2015-  2006’daki yüzde 5’lik ortalama-
          rumunda.                         2016’da y›ll›k yüzde 2.5 büyüye-  ya göre 2014’te yüzde 1 ile da-
                                           cek. Ortado¤u ve AB, 2016’daki  ralma görülüyor. Son 12 ayda
            ‹hracat potansiyel ama         ihracat kazançlar›n›n yar›s›ndan  yüzde 19’luk büyüme ile en h›z-
            gündem iyi okunmal›            fazlas›n› temsil edecek.       l› büyümenin tad›n› ç›karan flir-
            Ludovic Subran, Türkiye ihra-    F›rsat 3: Otomotiv: Avrupa   ket Türk Hava Yollar› (kilomet-
          cat›nda önemli bir a¤›rl›¤› olan  pazar› için ana üretici rolünü te-  re bafl›na düflen yolcu bafl›na
          Rusya’n›n 2015’te yüzde -4’ün    yit etmek.                     ciro büyümesi).
          ard›ndan 2016’da yüzde -3 ile
          önemli derecede ekonomik dur-
          gunluk yaflayaca¤›n› hat›rlat›yor.  ‹hracat 2016’ya                Risklere dikkat
          Ancak Rusya olumsuzlu¤una         ›l›ml› bafll›yor                 FED’in faiz art›fl›, Çin’deki ya-
          ra¤men ‹ran önemli bir potansi-   Türkiye’de ihracat 2016’da 5.7  vafllama ve emtia fiyatlar›ndaki
          yel. Türkiye’nin 10’uncu (2012’de  milyar dolarl›k art›fl sa¤layacak.  düflüfl global ticarette daralmaya
          3’üncü) en büyük ihracat pazar›  2015’teki 10.5 milyar dolarl›k dü-  neden oluyor. Subran, global
          olan ‹ran, yeni f›rsatlar ile oyuna  flüflün yar›s› telafi edilecek. Teks-  ekonomide 3D (Debt:Borç, De-
          geri dönüyor. Türkiye’nin 2015 ve  til ve otomotiv sektörleri AB’deki  mand:Talep, Disruption:Bozul-
          2016’da ‹ran’dan elde edebilece-  iyileflmeden faydalanacak. Kimya,  ma) bir duvara çarpt›¤›m›z› dü-
          ¤i ihracat gelirinin 260 milyon  makine ve tar›msal g›da sektörle-  flünüyor.
          dolar olmas›n›n öngörüldü¤ünü   ri ise MENA’daki f›rsatlar› yakala-  Subran, flöyle detayland›r›yor:
          aktar›yor.                      yabilir. Subran, “Otomotiv, kimya;  “Borç: Yüksek seviyede kamu ve
            Subran, Avrupa’daki iyileflme-  plastik ve kauçuk sektörlerinin  özel sektör borçlanma harca-
          nin Türkiye’nin ihracat›n›n yüzde  yan›s›ra makine ve ekipman sek-  malar›n› k›st› ve kredi geri
          50’sinde art›fl sa¤layabilece¤ini  törleri de ihracatta pazar paylar›n›  ödenmeme ihtimalini art›rd›.
          düflünüyor. Subran, “Düflük pet-  geniflletmeye devam edecek. ‹fl-  Geliflmekte olan ülkeler için dö-
          rol fiyatlar› ve düflük enflasyon  lenmifl g›dalar, tar›msal ürünlerin  viz borcunun artmas› riskin de
          Avrupa’daki hanelerin reel safi  yerini ald›kça tar›msal g›da sektö-  artmas›na neden oluyor. Talep:
          gelirini canland›rarak, ithalat›n  rü de ihracattaki pazar pay›n› ge-  Global talep, deflasyon ve içe
          artmas›n› sa¤l›yor” diyor. Türki-  niflletiyor. Alt›n ticaretinin önemli  dönük (yerelleflme) ülkeler ne-
          ye için di¤er bir avantaj; düflük  seviyede olmas›, alt›n ve alt›n fi-  deniyle daralm›fl durumda. Ge-
          petrol fiyatlar›. Subran, “2015’te  yatlar›n›n normal ifl döngüsünü  liflmifl ülkelerde olumlu maliye
          varil bafl›na 55 dolara gerileme-  takip etmemesi nedeniyle metal  politikalar› gözlemlenmiyor. Bo-
          sinin ard›ndan fiyatlar›n 2016’da  sektöründeki volatiliteyi aç›kl›yor.  zulma: Kur k›r›lganl›¤› devam
          varil bafl›na 60 dolara ulaflmas›  Hayal k›r›kl›¤›na u¤ratan istisna,  ediyor ve geliflmekte olan ülke-
          bekleniyor. Düflen petrol fiyatla-  elektronik ihracat›n›n pay›n›n da-  lerin tümünü etkiliyor. De¤iflen
          r› sayesinde enflasyon afl›r› yük-  ralmas›” aç›klamas›n› yap›yor.   para politikalar›, efl zamanl› ol-
          selmedi. Bu etki geçici oldu¤un-  Tar›msal g›da üretimi 2015-   mayan döngülere katk›da bulu-
          dan 2016’da artan fiyatlara ve  2016’da y›ll›k yüzde 2.5 büyüyecek  nuyor. Çok say›da politik risk
          enflasyona haz›r olun” uyar›s›n-  ama bunun avantajlar› zay›f TL’nin  mevcut: seçimler, sosyal s›k›nt›-
          da bulunuyor.                   etkisiyle fazlas›yla dengelenecek.   lar, kurumsal krizler.”
                                                                                     Aral›k 2015 KobiEfor 81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86