Page 113 - KobiEfor_Eylul_2014
P. 113
cat faktoringinde çok güçlü bir ülke. Türkiye’nin en
fazla ihracat faktoringi sa¤lad›¤› pazarlara ulafl-
mada, üyesi oldu¤umuz küresel networklerin bü-
yük katk› ve deste¤ini alabiliyoruz.”
Faktoring h›z›n› art›rarak büyüyor
Sektörün performans de¤erlendirmesini yapan
Ataman, 2013 y›l›nda önceki y›la k›yasla ifllem hac-
minde yüzde 21 büyüme kaydeden Türkiye fakto-
ring sektörünün bu trendi sürdürdü¤ünü, 2014 so-
nuna kadar toplam ifllem hacminin 110 milyar ABD'de
TL'ye ç›kaca¤›n› öngördüklerini belirtiyor. “Bunun- gerçeklefltirilen
la birlikte; toplam aktif büyüklü¤ümüzü 24 milyar organizasyonda
TEB Faktoring
Türk Liras›’na, toplam finansman›m›z› da 22 mil- üstüste beflinci
yar Türk Liras›’na ulaflt›rmak gibi bir hedefimiz defa ilk s›ray›
var. 2014’teki büyüme beklentimiz ise yüzde 15 se- al›rken,
viyesindedir” diyen Ataman, sektörün 20-30 y›lda Yap› Kredi
Faktoring
çok ciddi büyüme kaydetti¤ini belirterek, genel de- 2'inci, Garanti
¤erlendirmeyi flöyle yap›yor: “1990’lardan bu yana Faktoring 5'inci,
baz› dönemler yüzde 40 da olsa sektör her y›l orta- Deniz Faktoring
lama yüzde 20 büyüme gerçeklefltirdi. Türkiye’de 7'inci ve ING
Gayri Safi Milli Has›la ne kadar gelifliyorsa, ticaret Faktoring ise
9'uncu oldu.
ne kadar gelifliyorsa faktoring de o noktada gelifl-
me gösteriyor. Dolay›s›yla flu anda faktoring sek-
törünün ifllem hacmi 94 milyar TL olarak görülü- yonunun faktoring sektörünün geliflimine büyük
yor. Ölçebildi¤imiz bölüm bu. Ölçemedi¤imiz yani katk› sa¤layaca¤›n›n alt›n› çizen Ataman flu gö-
banka bünyesinde yap›lan faktoring de eklenirse rüflte: “Türkiye’nin ihracat› 500 milyar dolar olur-
rahatl›kla 100 milyar TL’nin üzerinde bir ifllem sa faktoring yüzde 10 pay›yla 50 milyar dolar olur.
hacmi oldu¤u söylenebilir.” Yaklafl›k 10 kat büyüme durumumuz olur. Hedef-
Önemli olan; faktoringteki ivmenin önümüzdeki lerin yar›s› dahi gerçekleflse sektörümüzün ihra-
y›llarda da devam edecek olmas›. Ataman, popü- cat ifllem hacmi 25 milyar dolar› bulur. Bu da 5
lasyonu artan, ticaret hacmi artan, geliflen bir ül- kat büyüme anlam›na gelir.”
kede potansiyelin daha net bir flekilde ortaya ç›kt›-
¤›n› söylüyor. ‹fadeyi kullan›rken geliflmifl ülkeler- Yabanc›lar Türk faktoringini
deki faktoring sektörünü de gözönüne alan Ata- hiç desteklemedi
man, “‹talya ve Fransa gibi ülkelerde sektörün bü- Türkiye’de ihracat faktoringin 1988 y›llar›nda ‹k-
yüklü¤ü 100 milyar dolar seviyesinde. GSMH oran- tisat Bankas›’n›n bir departman›nda bafllad›¤›n›
lar› aç›s›ndan penetrasyon ise yüzde 7 ile 10’lar kaydeden Zafer Ataman sektörel geliflimin flu özel
aras›nda. Türkiye’de bu oran yüzde 4 ile 5’i geçmi- karakterine dikkat çekiyor: “Tahsilat› içeren fakto-
yor. Türkiye’nin de 100 milyar dolar› geçmesi ge- ring sistemiyle çal›flmaya baflland›. O y›llardan gü-
rekiyor” bilgisini veriyor. nümüze kadar ihracatta hep 1. veya 2. oldu. Çin
faktöründen sonra ise 2. olarak büyüyoruz. Ama
Sektörün potansiyeli yüksek geliflmifl tüm ülkelerin Çin’deki faktoringi inan›l-
Türkiye’de halihaz›rda 77 flirketin faaliyet gös- maz destekledi¤ini söyleyebiliriz. ‹lginçtir Türki-
terdi¤i faktoring sektörü, ülke çap›ndaki 333 flube- ye’deki faktoring flirketlerini hiç desteklemediler.”
si ile 4.500 çal›flan› istihdam ederken yaklafl›k 90 ‹vme ile ihracat faktoringin Türkiye’de önemli bir
bin müflteriye hizmet veriyor. 16 milyar Türk Lira- baflar›ya imza att›¤›n› dile getiren Ataman, “Bizim
s› ihracat faktoringi olmak üzere toplamda 94 mil- yapt›¤›m›z ihracat geri dönülemez faktoring. Yurtd›-
yar Türk Liras› tutar›nda bir ifllem hacmine sahip fl›ndaki borçluyu garanti alt›na alan faktoring. Dola-
olan bu flirketlerin aktif büyüklü¤ü ise 22 milyar y›s›yla Türkiye ithalat yo¤un bir ülke olmas›na ra¤-
Türk Liras› seviyesinde. Ataman, sektörün yasas›- men ihracat faktoringinde gelifltik” diyor.
n›n ç›kmas›ndan sonra kapanan ve aç›lan firmalar
oldu¤unu, sektörün yüzde 10 penetrasyona ulaflt›- KOB‹’ler birinci öncelik
¤›nda sektörde bir hareketlenme yaflanaca¤›n› dü- ‹hracat›n ve ihracatç›n›n rekabet gücünü art›r-
flünüyor. fiu anda flirketlerin yüzde 50’si piyasadan may› amaçlayan faktoring sektör temsilcileri geç-
yüzde 1’in alt›nda pay al›yor. Ana oyuncular ise ilk ti¤imiz dönem Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M),
30 ve 40 firma. Türk Eximbank ile protokol imzalad›. ‹mzalanan
Ataman’a göre sektörün gelece¤i pazar›n bü- protokol ile ihracatç›lar›n rekabet gücünü art›r-
yümesiyle de yak›ndan ilgili. Türkiye’nin 2023 viz- mak için T‹M, Türk Eximbank ve Faktoring Derne-
Eylül 2014 KobiEfor 113