Page 100 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 100
UZMAN Büyük Sat›fllarda ‹lerleme
Sa¤lamak - 1
Küçük Sat›fl - Büyük (Karmafl›k) Sat›fl - görüflmez. Büyük sat›fllarda baflar›, müfl-
Kilit Farkl›l›klar teri ile devaml›l›k arz eden bir iliflkinin
Küçük sat›fl nedir? Küçük sat›fl; tek bir kurulmas›n› gerektirir. Sat›fl sonras› des-
görüflmede bitirilen, küçük maddi getiri- te¤in mutlaka olmas› gerekir. Sat›fl son-
ler sa¤layan ve tek bir karar vericinin ol- ras› destek, sat›fltan sonra sat›c› firma
du¤u sat›fllard›r. Büyük (karmafl›k) sat›fl ile al›c› firman›n birkaç defa biraraya
nedir? Büyük sat›fl; tek bir görüflmede gelmesi, görüflmesi ve ba¤l›l›¤›n sa¤lan-
bitirilemeyen, büyük maddi getiriler sa¤- mas› demektir.
layan, birden fazla karar vericilerin oldu- Bir iliflkisinin uzunlu¤u müflterinin psi-
¤u ve büyük riskler içeren sat›fllard›r. kolojisini nas›l etkiler?
Sat›c›lar taraf›ndan denenmifl ve baflar›- Küçük sat›fllarda sat›c› ile ürünü ayr›
s› kan›tlanm›fl küçük sat›fl yöntemleri, tutmak nispeten daha kolayd›r. Al›c›,
ne yaz›k ki günümüzün büyük ve karma- sat›c›y› sevmese de ihtiyac› varsa ürünü
fl›k sat›fla dayal› ifl dünyas›nda yeterli al›r. Büyük kararlar gerektiren sat›fllar-
olmuyor! da sat›flç› (firmay› temsil eden kiflidir)
Kilit Farkl›l›klar: Siparifli hemen, sat›fl ürün ile birlikte düflünülür. Koltuk üreti-
alan›nda alabiliyorsan›z müflteriye bas- mi için döflemelik kumafl sat›n almak
k› kurman›zda bir sorun olmayabilir. demek, ayn› zamanda sat›flç›yla uzun
Tek görüflmelik küçük sat›fllarda ürünü vadeli bir iliflkiyi sat›n almak demektir.
MEM‹fi YILMAM itelemek, itirazlar› gidermek, siparifl Büyük ve karmafl›k sat›fllar, müflteri ile
alarak iyi bir kapan›fl yapmak; sat›fl ba- sürekli iliflki kurulmas›n› gerektirir. Bu-
Uzman E¤itmen/ flar›s› için gereklidir, ama büyük ve kar- nun için de farkl› sat›fl teknikleri gerek-
Yönetim Dan›flman›
mafl›k sat›fllarda bu yaklafl›m tehlikeli tirir. Sat›fl›n ölçe¤i büyüdükçe, müflteri-
ve sak›ncal›d›r. Büyük sat›fllarda müfl- nin sat›flç›y› belirleyici bir etken olarak
memis@yilmam.com terinin yan›ndan siparifl almadan ayr›l- görme ihtimali de artar. Dolay›s›yla
mak zorunda kald›¤›n›zda; bask› kur- ürün ve hizmet kalitesi, fiyat ile birlikte
man›z durumunda, baflar› flans›n›z aza- sat›flç›n›n önemi de artar. Ölçek büyü-
lacakt›r. Sat›n almay› reddeden müflte- dükçe, “ürün - hizmet / sat›flç› / flirket”
ri bir daha sizinle konuflmak istemeye- müflteri taraf›ndan “ayr›lmaz bir üçlü
ce¤inden, nerede yanl›fl yapt›¤›n›z› da olarak” alg›lan›r.
ö¤renemezsiniz. Küçük sat›fllarda baflar›n›n tan›m›?
Ne kadar itersen it; müflteri çekmez ise Küçük sat›fllarda baflar›, ürünü satmak
ürün geri düfler. Ürünü itelemek, müflte- ya da siparifl almak demektir. Müflteri
riye bask› yapmak… Enerjik ve sald›rgan sat›n alm›fl ya da siparifl vermiflse sat›fl
bir sat›fl biçimidir… Küçük sat›fllarda ifle baflar›l› olmufl demektir. Küçük sat›fllar-
yarayabilir, ama at›fl› sonuçland›rmak da sat›fl kapatma denemesi iki flekilde
Sat›c›lar için firma yetkilileriyle birkaç görüflme olur: Müflteri sat›n al›r ya da siparifl ve-
taraf›ndan yapmak gerekiyorsa ters teper! rir. Müflteri sat›n almaz ya da siparifl
vermez. Büyük sat›fllarda ise… ‹fl daha
Küçük sat›fllarda müflteri pek fazla ince
denenmifl ve eleyip s›k dokumaz. Müflteriler daha faz- karmafl›k hal al›r. Büyük sat›fllarda do¤-
rudan sipariflle veya ret cevab› ile biten
la risk alabilirler, olabilecek bir hatan›n
baflar›s› sonuçlar› nispeten önemsizdir. Büyük görüflmelerin oran› nispeten azd›r. Bü-
al›flverifller, müflterinin daha büyük ve
yük sat›fllarda görüflmelerin yüzde
kan›tlanm›fl riskli kararlar almas›n› gerektirir. Karar›n 10’undan az› sipariflle sonuçlanmakta-
boyutu büyüdükçe, müflteriler daha dik- d›r. Bu tür sat›fllarda kapan›fl için karar
küçük sat›fl katli davran›rlar. Özellikle fiyat ve öde- vermek iyice zorlafl›r.
me koflullar› müflterinin dikkatli davran- Büyük sat›fllarda müflteriyi ziyaret ama-
yöntemleri, mas›n› gerektiren sebeplerden birisidir. c›m›z… Ürün tan›t›m›n›z› izletmek, yeni
Müflterinin, özellikle sat›n alma sorum- bir ürünün denemesini sa¤lamak, karar
ne yaz›k ki lular›n›n hata yapma korkular›, zaman mekanizmas›n›n daha üst düzeyindeki
zaman fiyattan çok daha önemli ve etki- bir yetkili ile görüflme f›rsat› yakalamak.
günümüzün li olabilir. Bunlar›n hiçbiri taahhüt - siparifl almak
Sat›fl›n boyutu büyüyüp karmafl›klaflt›k- de¤ildir. Büyük sat›fl ad›mlar›… Büyük
büyük ve karmafl›k ça ürün ve hizmetlerinizin müflteri gö- sat›fllarda siparifl ve ret d›fl›nda iki ara
sat›fla dayal› zünde alg›lanan de¤erini artt›rmak ve aflama daha vard›r. Siz bu ara ad›mlar›-
toplam maliyeti göstermek zorundas›-
n› att›kça, müflteriniz de sat›n alma (si-
ifl dünyas›nda n›z. Ürün de¤erinin alg›lanmas›n› sa¤la- parifl verme) karar›na do¤ru “taahhüt -
siparifl verme” ad›mlar› atmaya bafllaya-
mak, toplam maliyeti gösterebilmek bü-
yeterli yük ve karmafl›k sat›fllarda en önemli cakt›r. Sat›fl sürecinde ilerleme sa¤lad›k-
sat›fl becerisidir.
ça siparifl alma flans›n›z da artacakt›r.
olmuyor! De¤er Formülü: Kalite + Fayda + Hizmet Amaç: Ad›m ad›m ilerleyerek bütün en-
/ Fiyat + Ek Maliyetler + Riskler gellemelere ra¤men hedefe (son çizgiye)
Sonuç: De¤er – Fiyat Satmaz! De¤er – ulaflmak.
Toplam Maliyet Satar! Büyük ve Karmafl›k Sat›fllarda Müflteriyi
Büyük sat›fllarda sat›c› nas›l davranma- Taahhüt - Siparifl Verme (Sat›fl› Kapata-
l›? bilme) aflamas›na getirmek için ilerleme-
Küçük sat›fl genellikle bir defal›k bir yi nas›l sa¤layaca¤›m?
olayd›r ve ayn› sat›c› al›c›yla bir daha Devam› gelecek ay…
100 KobiEfor Nisan 2014