Page 100 - KobiEfor_Nisan_2014
P. 100

UZMAN                        Büyük Sat›fllarda ‹lerleme
                                                           Sa¤lamak - 1


                                        Küçük Sat›fl - Büyük (Karmafl›k) Sat›fl -  görüflmez. Büyük sat›fllarda baflar›, müfl-
                                        Kilit Farkl›l›klar                teri ile devaml›l›k arz eden bir iliflkinin
                                        Küçük sat›fl nedir? Küçük sat›fl; tek bir  kurulmas›n› gerektirir. Sat›fl sonras› des-
                                        görüflmede bitirilen, küçük maddi getiri-  te¤in mutlaka olmas› gerekir. Sat›fl son-
                                        ler sa¤layan ve tek bir karar vericinin ol-  ras› destek, sat›fltan sonra sat›c› firma
                                        du¤u sat›fllard›r. Büyük (karmafl›k) sat›fl  ile al›c› firman›n birkaç defa biraraya
                                        nedir? Büyük sat›fl; tek bir görüflmede  gelmesi, görüflmesi ve ba¤l›l›¤›n sa¤lan-
                                        bitirilemeyen, büyük maddi getiriler sa¤-  mas› demektir.
                                        layan, birden fazla karar vericilerin oldu-  Bir iliflkisinin uzunlu¤u müflterinin psi-
                                        ¤u ve büyük riskler içeren sat›fllard›r.  kolojisini nas›l etkiler?
                                        Sat›c›lar taraf›ndan denenmifl ve baflar›-  Küçük sat›fllarda sat›c› ile ürünü ayr›
                                        s› kan›tlanm›fl küçük sat›fl yöntemleri,  tutmak nispeten daha kolayd›r. Al›c›,
                                        ne yaz›k ki günümüzün büyük ve karma-  sat›c›y› sevmese de ihtiyac› varsa ürünü
                                        fl›k sat›fla dayal› ifl dünyas›nda yeterli  al›r. Büyük kararlar gerektiren sat›fllar-
                                        olmuyor!                          da sat›flç› (firmay› temsil eden kiflidir)
                                        Kilit Farkl›l›klar: Siparifli hemen, sat›fl  ürün ile birlikte düflünülür. Koltuk üreti-
                                        alan›nda alabiliyorsan›z müflteriye bas-  mi için döflemelik kumafl sat›n almak
                                        k› kurman›zda bir sorun olmayabilir.  demek, ayn› zamanda sat›flç›yla uzun
                                        Tek görüflmelik küçük sat›fllarda ürünü  vadeli bir iliflkiyi sat›n almak demektir.
             MEM‹fi YILMAM               itelemek, itirazlar› gidermek, siparifl  Büyük ve karmafl›k sat›fllar, müflteri ile
                                        alarak iyi bir kapan›fl yapmak; sat›fl ba-  sürekli iliflki kurulmas›n› gerektirir. Bu-
             Uzman E¤itmen/             flar›s› için gereklidir, ama büyük ve kar-  nun için de farkl› sat›fl teknikleri gerek-
             Yönetim Dan›flman›
                                        mafl›k sat›fllarda bu yaklafl›m tehlikeli  tirir. Sat›fl›n ölçe¤i büyüdükçe, müflteri-
                                        ve sak›ncal›d›r. Büyük sat›fllarda müfl-  nin sat›flç›y› belirleyici bir etken olarak
             memis@yilmam.com           terinin yan›ndan siparifl almadan ayr›l-  görme ihtimali de artar. Dolay›s›yla
                                        mak zorunda kald›¤›n›zda; bask› kur-  ürün ve hizmet kalitesi, fiyat ile birlikte
                                        man›z durumunda, baflar› flans›n›z aza-  sat›flç›n›n önemi de artar. Ölçek büyü-
                                        lacakt›r. Sat›n almay› reddeden müflte-  dükçe, “ürün - hizmet / sat›flç› / flirket”
                                        ri bir daha sizinle konuflmak istemeye-  müflteri taraf›ndan “ayr›lmaz bir üçlü
                                        ce¤inden, nerede yanl›fl yapt›¤›n›z› da  olarak” alg›lan›r.
                                        ö¤renemezsiniz.                   Küçük sat›fllarda baflar›n›n tan›m›?
                                        Ne kadar itersen it; müflteri çekmez ise  Küçük sat›fllarda baflar›, ürünü satmak
                                        ürün geri düfler. Ürünü itelemek, müflte-  ya da siparifl almak demektir. Müflteri
                                        riye bask› yapmak… Enerjik ve sald›rgan  sat›n alm›fl ya da siparifl vermiflse sat›fl
                                        bir sat›fl biçimidir… Küçük sat›fllarda ifle  baflar›l› olmufl demektir. Küçük sat›fllar-
                                        yarayabilir, ama at›fl› sonuçland›rmak  da sat›fl kapatma denemesi iki flekilde
                 Sat›c›lar              için firma yetkilileriyle birkaç görüflme  olur: Müflteri sat›n al›r ya da siparifl ve-
               taraf›ndan               yapmak gerekiyorsa ters teper!    rir. Müflteri sat›n almaz ya da siparifl
                                                                          vermez. Büyük sat›fllarda ise… ‹fl daha
                                        Küçük sat›fllarda müflteri pek fazla ince
              denenmifl ve               eleyip s›k dokumaz. Müflteriler daha faz-  karmafl›k hal al›r. Büyük sat›fllarda do¤-
                                                                          rudan sipariflle veya ret cevab› ile biten
                                        la risk alabilirler, olabilecek bir hatan›n
                 baflar›s›               sonuçlar› nispeten önemsizdir. Büyük  görüflmelerin oran› nispeten azd›r. Bü-
                                        al›flverifller, müflterinin daha büyük ve
                                                                          yük sat›fllarda görüflmelerin yüzde
              kan›tlanm›fl               riskli kararlar almas›n› gerektirir. Karar›n  10’undan az› sipariflle sonuçlanmakta-
                                        boyutu büyüdükçe, müflteriler daha dik-  d›r. Bu tür sat›fllarda kapan›fl için karar
               küçük sat›fl              katli davran›rlar. Özellikle fiyat ve öde-  vermek iyice zorlafl›r.
                                        me koflullar› müflterinin dikkatli davran-  Büyük sat›fllarda müflteriyi ziyaret ama-
               yöntemleri,              mas›n› gerektiren sebeplerden birisidir.  c›m›z… Ürün tan›t›m›n›z› izletmek, yeni
                                        Müflterinin, özellikle sat›n alma sorum-  bir ürünün denemesini sa¤lamak, karar
               ne yaz›k ki              lular›n›n hata yapma korkular›, zaman  mekanizmas›n›n daha üst düzeyindeki
                                        zaman fiyattan çok daha önemli ve etki-  bir yetkili ile görüflme f›rsat› yakalamak.
              günümüzün                 li olabilir.                      Bunlar›n hiçbiri taahhüt - siparifl almak
                                        Sat›fl›n boyutu büyüyüp karmafl›klaflt›k-  de¤ildir. Büyük sat›fl ad›mlar›… Büyük
          büyük ve karmafl›k             ça ürün ve hizmetlerinizin müflteri gö-  sat›fllarda siparifl ve ret d›fl›nda iki ara
              sat›fla dayal›             zünde alg›lanan de¤erini artt›rmak ve  aflama daha vard›r. Siz bu ara ad›mlar›-
                                        toplam maliyeti göstermek zorundas›-
                                                                          n› att›kça, müflteriniz de sat›n alma (si-
             ifl dünyas›nda              n›z. Ürün de¤erinin alg›lanmas›n› sa¤la-  parifl verme) karar›na do¤ru “taahhüt -
                                                                          siparifl verme” ad›mlar› atmaya bafllaya-
                                        mak, toplam maliyeti gösterebilmek bü-
                  yeterli               yük ve karmafl›k sat›fllarda en önemli  cakt›r. Sat›fl sürecinde ilerleme sa¤lad›k-
                                        sat›fl becerisidir.
                                                                          ça siparifl alma flans›n›z da artacakt›r.
                olmuyor!                De¤er Formülü: Kalite + Fayda + Hizmet  Amaç: Ad›m ad›m ilerleyerek bütün en-
                                        / Fiyat + Ek Maliyetler + Riskler  gellemelere ra¤men hedefe (son çizgiye)
                                        Sonuç: De¤er – Fiyat Satmaz! De¤er –  ulaflmak.
                                        Toplam Maliyet Satar!             Büyük ve Karmafl›k Sat›fllarda Müflteriyi
                                        Büyük sat›fllarda sat›c› nas›l davranma-  Taahhüt - Siparifl Verme (Sat›fl› Kapata-
                                        l›?                               bilme) aflamas›na getirmek için ilerleme-
                                        Küçük sat›fl genellikle bir defal›k bir  yi nas›l sa¤layaca¤›m?
                                        olayd›r ve ayn› sat›c› al›c›yla bir daha  Devam› gelecek ay…
           100 KobiEfor Nisan 2014
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105