Page 78 - KobiEfor_Ocak_2014
P. 78
SEKTÖRLER
2014 y›l›nda Türkiye ekonomisini tafl›yacak güçler;
Sektörel dinamikler
Türkiye ekonomisi “atak” oldu¤u 10 y›ll›k bir dönemden sonra küresel k›r›lma ve
dalgalanmalar karfl›s›nda, makro ekonomik göstergeleri olumlu olmas›na ra¤men
savunma mevzilerine geri çekildi. Ekonomik büyümede vites küçültme anlam›na
gelen bu rota de¤iflikli¤i ve gerektirdi¤i politikalar 2014 y›l›nda olumlu-olumsuz
bütün sektörleri etkileyecektir. 2013-2014 ba¤lant› noktas›nda sektörlerin kendileri
için öngörüleri nedir diye bakmak için bu dosyay› oluflturduk.
OTOMOT‹V
KPMG Türkiye’nin sektör raporu;
Il›ml› büyüme bekleniyor
2013’te sektör performans›: distan, Çin) ülkeleri otomotiv üre- öncelikli konu vergi yüklerinin
Otomotiv sektörü son 8 y›ld›r bir ticilerinin önümüzdeki y›llar içinde düzeltilmesi ve azalt›lmas› ola-
numaral› ihracat sektörü konu- Avrupa pazar›na girmesi beklen- cakt›r.
munda ve 400 bini aflk›n istih- mektedir ve bu geliflmenin Türki- l Yak›t verimlili¤i önümüzdeki
dam sa¤l›yor. Sektörün toplam ye otomotiv sekörü üzerinde etki- y›l›n ve y›llarda sat›n al›m kararla-
pazar›, 2013 y›l›nda yaklafl›k yüz- leri olacakt›r. BRIC ülkeleri üretici- r›nda en önemli ürün özelli¤i ola-
de 8 oran›nda büyüdü. Otomobil lerinin, Avrupa pazar›na girerken rak belirleyicili¤ini koruyacakt›r.
pazar›ndaki art›fl yüzde 19 oldu. üretim üssü olarak Do¤u Avrupa l Bat› Avrupa’daki kapasite
Hafif ticari araç pazar› yüzde ülkelerini tercih etmeleri bekleni- fazlas›ndan önümüzdeki y›l ve
14, a¤›r ticari araç pazar› ise yüz- yor. Ancak Türkiye otomotiv sek- y›llarda etkilenece¤iz.
de 1, kamyon pazar› yüzde 9 kü- törü önümüzdeki 5 y›ll›k süre için- l Yan sanayimiz için, iflbirli-
çüldü. de yeni bir üreticinin yat›r›m yap- ¤inde en önemli bölgenin Rusya
Otobüs pazar› ise yüzde 85 mas›n› da öngörmektedir. olaca¤› öngörülmektedir.
büyüme kaydetti. l Dünya genelinde otomotiv l ‹kinci el araç sat›fllar›n›n
Sektörün sorunlar›: Otomotiv sektörü halihaz›rda büyük bir de- yüzde 25 artmas› bekleniyor.
sat›fl vergilerinin milli gelir art›fl ¤iflim geçiriyor: Bir tarafta elek-
h›z›n›n önüne geçmesi, teflvik ve trikli araç, karbondioksit sal›n›m›-
yat›r›m ortam›n›n yeterince iyilefl- n›n azalt›lmas›, daha az yak›t tü-
tirilmemifl olmas›, yan sanayinin ketimi beklentileri ve floförsüz
küresel projelere daha çok dahil araç gibi ciddi teknik de¤iflimlere
olamamas›, yeni ürünler ve tekno- gidiliyor. Di¤er tarafta ise ulusla-
lojilerin gelifltirilmesi ihtiyac›n›n raras› rekabette gözle görülür bir
sürmesi, Avrupa krizinin etkileri de¤iflim yaflan›yor. Bütün bu
ve afl›r› fiyat rekabeti sektörde alanlar Türkiye otomotiv sektörü
bafll›ca sorunlar oldu. için belirsizlikleri ço¤alt›yor.
Sektörün 2014 y›l› öngörüleri: l 2014 y›l›nda sektör yönün-
l Türkiye’deki kapasitenin den Türkiye’de yüksek rekabetin
2014 y›l›nda da ›l›ml› bir flekilde devam etmesinin ve baflar›l› ol-
artmaya devam edece¤i düflünül- man›n en önemli etkeni fiyatlan-
mektedir. d›rma ve sat›fl teflvikleri olacakt›r
l Türkiye otomotiv sektörü ve bu nedenle piyasay› daralt›c›
için önümüzdeki 5 y›l içinde en kamusal önlemlerde gevfletilme-
fazla yüzde 50’lik bir büyüme ön- ye gidilmesi sekörün önde gelen
görülüyor. ihtiyaç ve taleplerinden biri olabi-
l Avrupa pozitif büyümeye geç- lecektir.
se bile, BRIC (Brezilya, Rusya, Hin- l Özellikle distribütörler için
78 KobiEfor Ocak 2014