Page 78 - KobiEfor_Ocak_2014
P. 78

SEKTÖRLER



                      2014 y›l›nda Türkiye ekonomisini tafl›yacak güçler;

                   Sektörel dinamikler





           Türkiye ekonomisi “atak” oldu¤u 10 y›ll›k bir dönemden sonra küresel k›r›lma ve
           dalgalanmalar karfl›s›nda, makro ekonomik göstergeleri olumlu olmas›na ra¤men
            savunma mevzilerine geri çekildi. Ekonomik büyümede vites küçültme anlam›na
            gelen bu rota de¤iflikli¤i ve gerektirdi¤i politikalar 2014 y›l›nda olumlu-olumsuz
          bütün sektörleri etkileyecektir. 2013-2014 ba¤lant› noktas›nda sektörlerin kendileri
                      için öngörüleri nedir diye bakmak için bu dosyay› oluflturduk.


                                        OTOMOT‹V


                                                      KPMG Türkiye’nin sektör raporu;

                                                 Il›ml› büyüme bekleniyor

            2013’te sektör performans›:   distan, Çin) ülkeleri otomotiv üre-  öncelikli konu vergi yüklerinin
          Otomotiv sektörü son 8 y›ld›r bir  ticilerinin önümüzdeki y›llar içinde  düzeltilmesi ve azalt›lmas› ola-
          numaral› ihracat sektörü konu-  Avrupa pazar›na girmesi beklen-  cakt›r.
          munda ve 400 bini aflk›n istih-  mektedir ve bu geliflmenin Türki-   l Yak›t verimlili¤i önümüzdeki
          dam sa¤l›yor. Sektörün toplam   ye otomotiv sekörü üzerinde etki-  y›l›n ve y›llarda sat›n al›m kararla-
          pazar›, 2013 y›l›nda yaklafl›k yüz-  leri olacakt›r. BRIC ülkeleri üretici-  r›nda en önemli ürün özelli¤i ola-
          de 8 oran›nda büyüdü. Otomobil  lerinin, Avrupa pazar›na girerken  rak belirleyicili¤ini koruyacakt›r.
          pazar›ndaki art›fl yüzde 19 oldu.  üretim üssü olarak Do¤u Avrupa   l Bat› Avrupa’daki kapasite
            Hafif ticari araç pazar› yüzde  ülkelerini tercih etmeleri bekleni-  fazlas›ndan önümüzdeki y›l ve
          14, a¤›r ticari araç pazar› ise yüz-  yor. Ancak Türkiye otomotiv sek-  y›llarda etkilenece¤iz.
          de 1, kamyon pazar› yüzde 9 kü-  törü önümüzdeki 5 y›ll›k süre için-  l Yan sanayimiz için, iflbirli-
          çüldü.                          de yeni bir üreticinin yat›r›m yap-  ¤inde en önemli bölgenin Rusya
            Otobüs pazar› ise yüzde 85    mas›n› da öngörmektedir.        olaca¤› öngörülmektedir.
          büyüme kaydetti.                  l Dünya genelinde otomotiv       l ‹kinci el araç sat›fllar›n›n
            Sektörün sorunlar›:  Otomotiv  sektörü halihaz›rda büyük bir de-  yüzde 25 artmas› bekleniyor.
          sat›fl vergilerinin milli gelir art›fl  ¤iflim geçiriyor: Bir tarafta elek-
          h›z›n›n önüne geçmesi, teflvik ve  trikli araç, karbondioksit sal›n›m›-
          yat›r›m ortam›n›n yeterince iyilefl-  n›n azalt›lmas›, daha az yak›t tü-
          tirilmemifl olmas›, yan sanayinin  ketimi beklentileri ve floförsüz
          küresel projelere daha çok dahil  araç gibi ciddi teknik de¤iflimlere
          olamamas›, yeni ürünler ve tekno-  gidiliyor. Di¤er tarafta ise ulusla-
          lojilerin gelifltirilmesi ihtiyac›n›n  raras› rekabette gözle görülür bir
          sürmesi, Avrupa krizinin etkileri  de¤iflim yaflan›yor. Bütün bu
          ve afl›r› fiyat rekabeti sektörde  alanlar  Türkiye otomotiv sektörü
          bafll›ca sorunlar oldu.          için belirsizlikleri ço¤alt›yor.
            Sektörün 2014 y›l› öngörüleri:  l 2014 y›l›nda sektör yönün-
            l Türkiye’deki kapasitenin    den Türkiye’de yüksek rekabetin
          2014 y›l›nda da ›l›ml› bir flekilde  devam etmesinin ve baflar›l› ol-
          artmaya devam edece¤i düflünül-  man›n en önemli etkeni fiyatlan-
          mektedir.                       d›rma ve sat›fl teflvikleri olacakt›r
            l Türkiye otomotiv sektörü    ve bu nedenle piyasay› daralt›c›
          için önümüzdeki 5 y›l içinde en  kamusal önlemlerde gevfletilme-
          fazla yüzde 50’lik bir büyüme ön-  ye gidilmesi sekörün önde gelen
          görülüyor.                      ihtiyaç ve taleplerinden biri olabi-
            l Avrupa pozitif büyümeye geç-  lecektir.
          se bile, BRIC (Brezilya, Rusya, Hin-  l Özellikle distribütörler için
          78 KobiEfor Ocak 2014
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83